Първоначално публикуван от dimkaraganchev
Преглед на мнение
Същото е и с пробега, който правя - еждневния ми пробег е около 50-60 километра. Около веднъж в месеца имам пробези по около 200 километра на посока и там като стигна има къде да заредя. И веднъж или два пъти в годината правя по-дълги пробези по около 500 километра на посока. И последния ми пробег с едни 850 километра на куп беше 2010-та година. Тогава за чий да ми подпъхват акумулатор за 1000 километра? Такъв пробег съм имал само два пъти - един път 2004-та и един път 2008-ма. Реално за мен акумулатора трябва да е за около 250 километра, да може да се зарежда сравнително бързо и да има много зарядни станции.
Сега нека да посмятаме и да преценим колко е реалистично да се появи мрежа от зарядни станции с нужната гъстота.
Какво разбираме под "сравнително бързо" - мисля, че 15 минути се вмества в това понятие. Закача човек колата на станцията и докато отиде да се изпикае, да си вземе едно кафе и ето колата се и заредила. 250 километра заряд, според едни тесленски разчети (ще караме всички с концентрацията и спокойствието на будиски лама в медитация) това са около 40 КВтЧ - значи за 15 минути ми трябва станция, която може да подава 160 киловата мощност. Да сравниме нейната цена на инсталиране - тоест колонка, място за спиране до нея и кабели към нея с цената на една бензоколонка по същия критерий.
Нямам нито едните нито другите цифри. Ако има някой във форума, който знае колко струва построяването на бензиностанция 10 колонки примерно, може да получим колко е една бензоколонка като вземем 1/10 опт тази цена. Цената на електроколонката - ми някак може да я съчиниме.
Сега да посмятаме за гъстотата на тези станции - една кола стой до бензоколонката около 3 минути - зареждане + плащане. А тук ще стои коло 17-18 - значи заради увеличеното време на престой до колонката ни трябват шест пъти повече електроколонки, за да имаме сегашния комфорт при зареждането. Е да де, но сега пробега ми е около 600 километра с един резервуар, а тогава ще бъде 250 - какво се получава ще трябва да са и някъде между 2 и три пъти по на често. Да вземем 2,5 пъти. Тоест за да имаме същата възможност за зареждане ще трябва да имаме някъде около 15 пъти повече електроколонки от съществуващите в момента бензоколонки. Или малко по-илюстративно, вместо сегашните около 7 или 8 бензиностанции по пътя от София до Пловдив ще трябва да имаме къде 20. И то всичките колонки в тези зарядни станции ще трява да са 160 киловатови. Даже ще са по-необходими не точно в този участък, а между Пловдив и Стара Загора. Добро "оконтактване на пейзажа" се очертава.
И понеже горивото може да си седи в резервуарите по бензиностанциите много време и да се налива когато дойде наплива от желаещи, а тока не може да се складира, ще трябва за всичките тези колонки да се изградят и електрогенериращи мощности. Или самите зарядни станции да се оборудват с едни мощни батерии, та когато няма наплив да се зареждат, а ако се изсипят в петък вечер и събота сутринта клиентите да има ток. Тоест мощно "обатеряване на пейзажа". А защо да си нямат зарядните станции едни дизелови генератори и става екология на ... или някой пак ще каже, че стационарните уредби са много по-лесни за настройка в правилните еко-режими.
Коментар