Обява

Свий
Няма добавени обяви.

И аз да се присъединя към собствениците на струг С11

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Слагам го на държача и го плъзгам назад, докато опре в уширението на ножа. Максимално назад. А до центъра с този болт не стигнах, защото виждам как при натиск се опитва да се качи на ножа.Май по-скоро ножа го избутва напред и както се върти удря ножа отгоре. Като вдигна с 0.5 - най-тънката ми пластина, идва над центъра, а пластините не захапват изобщо да режат, така натиснах с триъгълната, заби се и се счупи и отдолу и отгоре от тази страна.
    Иначе си купувам само ножове 25Х25 и без пластини са на център, поне така изглежда. А на колко оборота да режа, приблизително, и на колко да отнемам, за обикновено желязо става въпрос?
    Последно редактирано от xpp1969; 13-10-23, 10:12.

    Коментар


    • sek.1
      sek.1 коментира
      Редактиране на коментар
      На моето МТ центъра е на 28.5 мм . Поне десетина МТта на които ми се е налагало да работя приз годините центъра е в границите 28 - 28.5 мм . На старите С 11 МВ и на сливенските СУ 400 - 500 центъра е 32 мм .

  • Направи един клип! Като начало:
    1.Хвани в универсала шток от амортисьор. Стегни леко и разклати нагоре-надолу. Не трябва да хлопа. Ако в предния край стяга, а в задния хлопа, ще престъргваш челюсти.
    2.Режеш максимално близо до универсала. Ако е подпрян детайла, може и на по-голямо разстояние.
    3.Оборотите не са ти проблем.
    4.За да си настроиш ножа-застържи Ф20-30 на конус. Преди да сложиш ножа, хващаш направения конус в универсала и си центроваш ножа. Занимавка е, но докато свикнеш.
    От къде си? Ако си наблизо и приемаш гости, дето не пият много, може да мина и и да ти покажа наживо.

    Коментар


    • Първоначално публикуван от venkabg Преглед на мнение
      Направи един клип! Като начало:
      1.Хвани в универсала шток от амортисьор. Стегни леко и разклати нагоре-надолу. Не трябва да хлопа. Ако в предния край стяга, а в задния хлопа, ще престъргваш челюсти..
      На моите универсални все отпред се износват и тогава стяга в задния край. Дали зависи от типа на струга?

      Коментар


      • sek.1
        sek.1 коментира
        Редактиране на коментар
        Никакво значение няма .


    • Sek.1 , това с меренето е от горната плоскост на супорта до центъра на универсала и съответно до върха на ножа за сравнение, ако съм разбрал правилно? Утре ще го премеря, но предполагам ще е 32мм., защото машината е стара.
      venkabg , идеята със стеблото от амортисьор ми харесва и ще го направя. Благодаря за съвета. Но не би ли трябвало отзад да стяга, а отпред, където е по-износено да клопа?
      А иначе нес стругарството беше доста по - скучно (за щастие), нищо не счупих. Нямаше никакви екстремни ситуации.Обаче, установих, че бързия ход на напречното подаване се изключва. Някак джаса ръчката и тя се самоизключва. Ако се опитам да я държа, за да не изключи, просто пак не се движи, няколко пъти като включа и изключа захапва за малко, после пак спира. В крайните положения не е толкова зле, но в средата постоянно изключва.Е, то бързия ход ми е по полезен по посока на паралелите, а там проблеми няма.Работи си добре по това направление. Стругарстването днес беше направа на един дорник, с който да избивам амортисьорите от офис столове в долната част, откъм кръстачката с колелата. Направих го от парче тръба, която избрах достатъчно дълга, че да влезе доста навътре в универсала. Може би и затова си работих безпроблемно, няма как да ми мръдне детайла при такъв захват.
      Ето го въпросното инструментче, доста грозничко и рошаво, но пък то и стоманата е тип говнолин, а и стругаря е ламер (и калпав фотограф):

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:дорник.JPG
Прегледи:239
Размер:230.7 КБ
ID:6940329
      След "върховното" постижение, доволен и горд от стругарските си успехи си почистих машината и тъкмо да погледна дали са се понатрупали някакви стружки в тавата, за да преценя през колко години ще я чистя и направо ми се изправи косата:


      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:теч масло.JPG
Прегледи:226
Размер:267.9 КБ
ID:6940330 То не изглежда толкова омаслявено, колкото панталоните и гуменките ми. Някакъв си теч от вала на бързия ход ми се струва, въпреки , че смених семеринга. Като се върти вала, защото доста ползвах бързия ход, е мяткало навсякъде масло. Направих се на умен като сменях семеринга и го обърнах, сложих го както по принцип се слага семеринг, с пружинката откъм течността. В случая едва ли има значение, защото както се досещате няма никакво налягане във въпросната супортна кутия. Но пък това изменя положението на устните на семеринга, което според мен може да е причината за теча. Уж мерих, но мястото е шибано и допускам, че е възможно да е попаднала вътрешната част на семеринга извън работната повърност и да е на по-тънка част от втулката, евентуално, та затова да тече. Но пък и се питам - валът за бързия ход върти чрез шпонка втулката, която отляво е със въпросния семеринг. Обаче отдясно така и не знам как е уплътнена въпросната втулка спрямо корпуса на супортната кутия. Като погледна, отливката на супортната кутия е плътно по вала и дори да има някаква семеринга, тя би трябвало да се слага от вътре, като за целта се вади вала за бързия ход и се маха капака или...и аз не знам как. Помагайте, ако имате някакви идеи, има ли втори семеринг отдясно на супортната кутия при вала за бързия ход и как се стига до него?

      Коментар


      • sek.1
        sek.1 коментира
        Редактиране на коментар
        Харесваш си някъде равна площ и от върха на ножа с дъбокомера на шублера мериш примерно 32 мм . Ако си с повече подложки слагаш обикновено над размера една силициева ламаринка около 0.3 мм защото на ръка никога не можеш да уплътниш пластините както ги стягат болтовете . При старите машина в общи линии всяка е събирана сама за себе си на ръка та не е задължително да има някаква закономерност . Навремето така от пловдивския панаир направо от изложбената зала докараха един Сливенски СУ 500 . Дадоха го на ортака и като тръгна да слага нож се видя в чудо . Ножодържача по нисък с 10 мм от центъра . Веднага почнахме да го бъзикаме че ще си фрезова от горната страна ножовете с десетина милиметра . От ЗММ Сливен казаха че ремонтната група която ремонтира гаранционно машините ще е свободна след една година и ако можем сами да си решим проблема . Естествено нямаше кой да ги чака шлайфахме една плоча 20 мм направихме му 4 по дълги болта и машината така си работи до ден днешен .
        Последно редактирано от sek.1; 14-10-23, 04:36.

      • pgv64
        pgv64 коментира
        Редактиране на коментар
        На всеки български струг , височината на центъра е различна!!!! На моя С11МВ -троянски е 25,9 мм. Навремето на С11МТ работех и по спомен беше 25.1мм . Така че , ще трябва да намериш твоята с проба!

    • Да си дойдем на центъра С това конусче горе в 8 блок на ТУ в учебна практика учехме студентите да намират центъра на струга . На пето упражнение немския факултет го правеха. Това е и комплекта полиметски ножове със сменяеми пластини . Натиснете снимката за да я уголемите

Име:IMG_20231014_160333_743.jpg
Прегледи:203
Размер:832.3 КБ
ID:6940387 Натиснете снимката за да я уголемите

Име:IMG_20231014_160626_888.jpg
Прегледи:214
Размер:428.0 КБ
ID:6940388 Натиснете снимката за да я уголемите

Име:image_911980.jpg
Прегледи:200
Размер:106.5 КБ
ID:6940389
      Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

      Коментар


      • Май съм си на център, защото днес се справям още по-прилично, даже направих щуцер с конусния линеал, което си е висш пилотаж за новобранец като мен. Като режа, никакви проблеми и не остава нищичко в средата. Явно ми е така "прогонен" ножодържача, че като сложа ножове със сменяеми пластини 25Х25 и съм точно както трябва, без да подлагам нищо.
        Ето три клипчета, но да предупредя, че какъвто съм фотограф, такъв съм и видеооператор (и стругар ):
        https://youtu.be/GzpFhJg-eKE
        https://youtu.be/SOdb-_s_lAA
        https://youtu.be/UrSwJVFQyh0
        Ако не се виждат, свиркайте, че за пръв път споделям клипове от тубата и не съм сигурен, че знам какво правя, от старото поколение съм, дето сме руско, а не англоговорящи.

        След работа и щателно почистване,
        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:чистота.JPG
Прегледи:203
Размер:389.7 КБ
ID:6940402 развих секторната шайбена гайка (какъв технически термин измислих) която е завита на супортната кутия, където влиза вала за бързия ход. Както ви споменах, имам теч някакъв в тази зона. Махнах и стоманената шайба, клинчето под нея и месинговата шайба. Под нея се показа въпросния семеринг. Изглежда сух и в отлично здраве, та нали го сменях преди да пусна машината, а тя се ползва от три дена. Забелязвам, че течът като че ли е между вала и втулката, което е повече от странно. От там би могло да тече ако е пробита някъде вътре въпросната втулка, което не вярвам. Другата възможност е да тече от десния край, където ви споменах, че семеринг ако има, то той се слага отвътре, но се сваля капака, евентуално, поне аз така го виждам.
        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:гайка бърз ход.JPG
Прегледи:213
Размер:358.5 КБ
ID:6940401
        Пак ще ви помоля за пореден път, някой ако е борил подобен теч или е имал сблъсък с вътрешното устройство на супортната кутия, но в по - вътрешната част, откъм въпросната втулка за бърз ход, нека помогне.
        Последно редактирано от xpp1969; 14-10-23, 18:37.

        Коментар


        • А ето каква магария прави бързия ход при напречното подаване:
          https://youtu.be/kqkNUf_pUKo

          Коментар


          • sek.1
            sek.1 коментира
            Редактиране на коментар
            Отдолу на превключвателя има пружинки със сачми фиксатори на положението . Най вероятно някоя е хлабава или счупена . Масова практика беше старите майстори да охлабват още фиксаторите въпреки че по леко работещ превключвател от на струговете серии С 10 и С 11 няма . Специално този превключвател беше патентован от ЗММ .

        • Първоначално публикуван от xpp1969 Преглед на мнение
          Май съм си на център, защото днес се справям още по-прилично, даже направих щуцер с конусния линеал, което си е висш пилотаж за новобранец като мен...
          Това би трябвало да може да се направи директно с подходяща ножка с остър ъгъл на пластината.

          Скоростта на пробиване с която работиш е отчайващо ниска.

          За ръчното смазване и охлаждане - намери подходящо малко пластмасово шише, със заострен връх на капачката. Шишетата от бои за коса са подходящи. Набий му на топло една игла от спринцовка, затъпи иглата за да не се пронизваш, и използвай него.
          Когато струга изяде иглата (неизбежно е), я подменяш.
          Не чета коментари и не отговарям на такива.

          И коментаторите...

          Коментар


          • Ами нисичка е, като за сефте - толкова.Нали помъчих да работя бързо и на сметката ми се прибавиха една триъгълна пластина и една за рязане счупени. По-нататък и най - вече като си набавя нови свредла (или други), непревъртали, защото тези са стари с доволно изядени държачи, ще вдигам и скоростта. Апропо, щуцера е за охлаждането. Вече е заварен на един стар пожарогасител, който е свързан като скачен съд за резервоара с борьол. отгоре съм му парнал един фланец, на който ще се монтира помпата, утре ще го снимам като го сглобя, сега съхне новата му зелена "премяна".
            Иначе относно ножа си прав, в процеса на работа установявам, че ми трябват и други ножове, на които пластините да са разположени под различни ъгли, трябва ми и някакъв за вътрешно пристъргване, както и за отрезния има едни пластини, които са скосени. Ще посетя Хес 2000 в сряда, евентуално, както ме посъветва. Може и да си харесам разни други нещица, ще видим. Апропо, трябва ми и някаква масльонка да си смазвам пресмасленките, както и да мажа паралелите, защото масло в супортната не остана, а и като и сложа ми маже крачолите и гуменките главно.
            Последно редактирано от xpp1969; 14-10-23, 19:29.

            Коментар


            • С тия малки обороти,направо мъчиш свредлото и вероятността да го строшиш е голяма.
              Риболовът е болест,която не се лекува,а само се задълбочава.

              Коментар


              • Това не е пробиване. Мъчиш задното седло и свредлото, защото натискаш като луд или една дупка я правиш 2 дена. Казах ти за скоростта на рязане-имаш я формулата. Можеш да вдигнеш обороти до момента, в който стружката започне да губи естествения цвят на стоманата. Има си препоръчителни режими за свредлата и повярвай, че са доста жестоки. За 10мм свредло например си спомням, че беше нещо от сорта-700-900оборота, подаване 0.15мм/об, аксиален натиск 100 и кусур килограма, мощност на рязане 0.5-0.6KW. Затова на българските бормашини от онуй време им слагаха двигатели 0.75KW на най-малките серии бормашини-Б-12 с максимален диаметър на пробиване 12мм, а китайците слагат 150-300W двигатели на бормашини, пробиващи до 16мм. Мъка. Ти натискаш, то не върви. На такива диаметри свредла пинолата отзад(ако са ти добри оборотите) ще и се завие свят-свредлото върви в стоманата като в кашкавал.
                И един съвет. Купи си и ножове със запоена пластина. Да, по-трудно е, да по-мръсно е. Но ще осъзнаеш по-лесно кой ъгъл как влияе на рязането. Ще ти позволи да си правиш експерименти на шмиргела и ще видиш от "първа ръка" до какво води всяка промяна-ширина на канала, R на върха, дали е с положителен или отрицателен ъгъл, дали да е по-голям задния ъгъл или пък по-малък.

                Коментар


                • sek.1
                  sek.1 коментира
                  Редактиране на коментар
                  То там и друго е мъка . Няма материал никъде и като натиснеш масата отива надолу тялото нагоре . Нашите колонни бормашини серия БК едно мотора е 2.2 киловата и тежат по тон и половина . При пробиване на отвори в стомана със свредла над 10 милиметра обикновено усилието натиск което трябва да окажеш в повечето случаи надхвърля нормалните човешки възможности и за това машините имат самоход .
                  Последно редактирано от sek.1; 15-10-23, 05:00.

              • sek.1 коментира
                Днес, 05:22
                Отдолу на превключвателя има пружинки със сачми фиксатори на положението . Най вероятно някоя е хлабава или счупена .
                Така, както го обясняваш, мога да го оправя без да отварям капака, а само да сваля ръчката, правилно ли съм те разбрал?
                А що се отнася до пробиването, като ми превърти свредло със 700 или 900 оборота, докато реагирам, освен, че свредлото се прецаква, същото се случва и с патронника, а той е нов. Това свредло, с което пробивах съм го стягал като звяр и пак на три пъти превърташе.Както казах са стари чупени и точени многократно, с надрани стебла.Някои даже бият, тоест, леко са изкривени. А относно натискането, само съм си отпуснал ръката на колелото на седлото и то само слиза надолу, респективно свредлото влиза навътре. А и не ми загряваше много нито свредлото, нито детайла.
                Колонна бормашина съм ползвал в работилницата на една парова централа, където работех навремето. ПК 203 мисля че беше. Бях 24 годишно хлапе. Та тогавашния шлосер ми е казвал, че с големи свредла се пробива на малки обороти. Запомнил съм го от него, няма кой да ме научи на това в строителното училище, защото там учим други работи. Стругарството ми е хоби, макар и да има нещо общо със сегашната, а и с повечето професии, които съм практикувал през 35 годишния си стаж.
                Но пък ще пробвам със хубаво свредло и високи обороти, да видя какви ще ги свърша. Нали и охлаждане ще имам.
                И в този ред на мисли, математиката ми е слабото място. Думичката "формула" ми е толкова омразна от едно време, че даже и формула 1 не гледам .Та затова разни метри да ги смятам в обороти, оттам и дебелината на детайла, която е една като почна работа се мени, тоест променлива периферна скорост....представям си каква сметка ще направя. Ще е по усет. Не вярвам като започнете да струговате нещо всеки път да пердашите с калкулатора какви обороти да включите на струга. Аз по-скоро ви питам за да избегна проба - грешка, но явно така ще е. Доколкото имам опит, трябва да следя стружката и по нея да се ориентирам. Все пак съм любител, това ми е хоби и не мисля да изкарвам пари от струга.
                А по въпроса за теча на втулката на вала за бързия ход, някой има ли идея?

                Коментар


                • venkabg
                  venkabg коментира
                  Редактиране на коментар
                  Свредлата, които са много надрани, и са под 10мм(не може да ги престържеш) ги изхвърли. Евтини са. Нов патронник на тоя диаметър няма да превърти. Другите ги престържи, за да са гладки и без конус. Никой не смята с калкулатор. Но имат представа за приблизителен режим поне, което се получа с гледане, четене и малко опит. Далеч не винаги режимът е оптимален. Отделно хората са си играли да правят таблици. Разпечатваш си една голяма таблица и я лепваш зад струга. Примери:
                  1.Работя стомана 45 Ф30мм на 520оборота. Престъргвам я външно. След това трябва да пробия отвор 8мм. Не пипам оборотите. Знам, че са приемливи и не ми се занимава да превключвам.
                  2.Работя същото, но ми трябва втулка за шпиндел, която играе ролята на зегер шайба. Отворът трябва да е 20мм. Не мога да пробивам на 520 оборота. Свредлото ще изгори, както и да го охлаждам. Намалявам оборотите.
                  3.Пак същото, ама отворът е 5мм. И тук предпочитам малко да ги вдигна, за да си направя живота по-лесен.
                  Още помня една случка от преди години, когато нямах струг. Трябваше да ми пробия дълъг детайл около 100мм със свредло 4мм за компресомер с пребазиране. Отидох до комшията със струг. И така 2часа дупчихме парчето. Универсалът едва-едва върти, а той едва подава(да не заклинило). Работа за 10мин, я отвисяхме за 2часа. А той накрая беше супер щастлив, щото отворите се срещнали по средата.
                  Аз спирам тук, щото взех да се чувствам като даскал. Впрочем посъветвахте да вземеш директен опит от някой. Харесай си някоя стругарна и иди подзяпай. Ще ти се изясни.

                • sek.1
                  sek.1 коментира
                  Редактиране на коментар
                  Там от където е жив стругар с опит вече няма . Казвам го защото ортака който е майстор стругар с над 50 години стаж по машините е от там и преди една година му се беше наложило нещо дребно на струг да корегира и си го донесе в София .

              • Първоначално публикуван от venkabg Преглед на мнение
                ...И един съвет. Купи си и ножове със запоена пластина. Да, по-трудно е, да по-мръсно е. Но ще осъзнаеш по-лесно кой ъгъл как влияе на рязането. Ще ти позволи да си правиш експерименти на шмиргела и ще видиш от "първа ръка" до какво води всяка промяна-ширина на канала, R на върха, дали е с положителен или отрицателен ъгъл, дали да е по-голям задния ъгъл или пък по-малък.
                Моят съвет е коренно противоположен - на тоя етап да не пипа нож със заварена пластина.
                Със сменяемите пластини:
                1. винаги работи с правилно заточен нож
                2. при фал, за секунди се връща в състояние "правилно заточен нож"

                Като посвикне със стружкоотделянето, ще има достатъчно време, за всякакви експерименти...
                Не чета коментари и не отговарям на такива.

                И коментаторите...

                Коментар


                • venkabg
                  venkabg коментира
                  Редактиране на коментар
                  1*Винаги работи с правилно наточен нож, нямащ представа тва голямо R на върха как дере по детайла и отбива при малки стружки.
                  2*При фал се връща на шмиргела и вижда защо ножът не работи.
                  *И като му трябва профилен нож от HSS си го прави за една цигара време, щото са му ясни всички принципи и ръката му знае по-добре от него как и колко да натисне.

              • 1 Свредлото превърта,защото с тия обороти много го натоварваш.
                2 Престържи опашките на надраните свредла.
                3 Колко са стари и колко пъти са заточвани,няма отношение към качеството на свредлата. Това със сигурност са свредла от соца и са си много хубави.
                На младини,като работех като стругар съм правил дюзи за бензинова лампа. Нямам спомен 0,3 или 0,5 беше отвора. Там съм пробивал на 2000 оборота. Та всяко нещо си иска оборотите.
                Последно редактирано от kameno karp; 15-10-23, 10:12.
                Риболовът е болест,която не се лекува,а само се задълбочава.

                Коментар


                • Пробиване на дупки (отвори) с бургия (свредло) в джелезо (метал) е фасулска работа която всички умеят.
                  Обаче, за да спори работата, освен че свредлото трябва да е наточено, трябва да е подходящо наточено - ъгли в зависимост от материала и режима на работа.
                  Тъй като центърът на свредлото не реже, а мачка материала, в зависимост от зависи също може да се наточи. При необходимост може да се направи правилна затиловка.
                  Да се избере подходящ режим - скорост на въртене и подаване. При нужда да се използва подходящо охлаждане или смазване.
                  Не на послендо място - избор на подходящо свредло - HSS, кобалтово, карбидно...
                  И вероятно пропускам нещо...

                  Но това са глупости, само за ентусиасти. Класическата рецешта за пробиване е: сичко на макс, и целата газ!

                  Редакция:
                  По въпроса за старите свредла... Свредлата са затъпяват и странично. И там заточването в домашни условия е доста тегава работа...
                  Не чета коментари и не отговарям на такива.

                  И коментаторите...

                  Коментар

                  Активност за темата

                  Свий

                  В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                  Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                  Зареждам...
                  X