Най-добре е на задното седло да си сложижш малко универсалче 80 или 100 мм . Ако имаш стар въртящ се център Мк5 след разглобяване и престъргване на предната част с лагерите точно можеш да купираш едно ТОС-че 80 мм. На снимките долу има три броя които мога да ги ползвам на задното седло!Вторият от ляво на дясно е монтиран на стар въртящ се цинтър след приспособяване. Държат здраво и са по- удобни от стандартният патронник!
Обява
Свий
Няма добавени обяви.
И аз да се присъединя към собствениците на струг С11
Свий
X
-
Първоначално публикуван от xpp1969 Преглед на мнение...Обаче какви жици се замятаха...
Като уцелиш режима, трупа стружките на малки парченца (идеалният случай) или пружнки под ножа, отбиването е нула (като минеш втори път без да пипаш нищо не отнема никакъв материал), инструмента/пластината и детайла стоят на максимум 50-60 градуса, а всичката жега отива в стружките.
Естествено, поради ЗЛПЩ (Законът за Липсата на Пълно Щастие), има комбинации между материал и геометрия на пластината, които изобщо не можеш да вкараш в режим. Тогава или се примиряваш с чистенето, или ако имаш много работа с тоя материал, опитваш с други пластини, докато намериш начин.
Има и такова нещо като материал, който се работи добре (или приемливо) докато е студен, а като се позагрее започва да прави мустаци.
На някои материали им се отразява добре втора стружка без да пипаш нищо (отнемат се стотни и хилядни и се подобрява финиша), на други не.
Конкретно за стоманите, в общия случай по-меките се работят по-трудно. Мажат се. Затова и може да се стигне до доста високи на пръв поглед обороти, за да тръгнат добре - като увеличиш скоростта на рязане нямат време за се замазват.
...и други подобни нещица, дето само практиката докарва като знания и умения.
Ако можеш намери някой стругар да дойде, да ти огледа машината, и да ти обърне внимание на грешките, които правиш. Такъв старт е доста по-приятен.
Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!
- 1 like
Коментар
-
Прав е sek.1, навремето имаше много стругари, две училища с профил студена обработка имаше, но сега...разбягаха се като пилци или по - старите се споминаха.
Ще е проба - грешка. Важното е, че вече няма чупене на пластини. Само една среща на болта, стягащ клина на супорта с челюстите на универсала. Бях застанал вдясно, където е теснотията заради масата и включвах с дясната ръчка на съединителя, защото подавах в дълбочина ръчно. Нали стругът ми беше полуразглобен. Ама като новобранец съм оставил винта за подаване на резбите да се върти. Какво се заропах и някак без да се усетя съм включил ръчката, дето зацепва втулката за винта и понеже беше много близко до универсала се сещате какво стана. Спрях го веднага, но зловещото щракане още ми звучи в ушите.
Сего по темата. Смених семеринга, налях маслото и визуално всичко стана добре. Смених двата клина, този на дясната ръчка на скоростите беше толкова износен, че имаше свободен ход повече от 10см. спрямо оста си по диаметъра. Другия, който се слага във втулката и и предава движението от вала на бързия ход също беше доста поизяден, направих си два нови. Сглабяне и проба. Тече си както преди. Семерингите обаче не са причината, маслото тече отвътре на втулката между нея и вала за бързия ход. Най - вероятно е от отвора за който се фиксира клина, явно не е глух отвор и или оригиналния клин уплътнява доста добре и просто покапва от дъжд на вятър, колкото да маже вала и втулката или някой е майсторил нещо и е оплескал нещата . Супортната пак да спомена, че беше без грам масло, явно защото като капе по вала и мятка по оператора масло. Единия вариант е да търся оригинална шпонка (клин). Другия, вадя за стотен път вала, махам клина, опръсквам всичко с бензин и бърша с чист парцал. Мажа крачето на клина, което влиза в отвора със силикон и сглабям. На другия ден наливам масло и газ. А нещо друго ми се върти в кратуната, тази кутия има ли някакъв отдушник? Защото сълзи и на още две .- три места като пусна бързия ход. А от вала, направо все едно е маслена магистрала. А и вала с втулката е малко над нивото на маслото.
Ако има отдушник и е запушен, например? Вие какво мислите по въпроса?
Коментар
-
Резбовия винт се включва само от първата към тебе врътка на нортеновата кутия . Не нарязваш ли резба тази врътка трябва винаги да е на положение стилизирания стругарски нож демек режим престъргване . Тогава задвижването на супортната кутия е само през единя вал и се командва от четири позиционния превключвател .
-
-
Върти ми се в главата и краен вариант. Ако не успея да спра този теч, или ще трябва да източа кутията до капка, или да не ползвам изобщо бързия ход, което прави работата на този струг крайно трудоемка и времеемка. Значи на тракторчето - косачка(някъде го имаше на задните снимки от първите страници) кутията за скорости е произведена да работи с един вид рядка оборотна грес. Някаква графитна е сигурно, защото е сива. Дали да не натъпча супортната кутия с такава, че да се отърва от теча. Все ще изкара безаварийно още 10 - тина години. Аз тогава няма да ползвам струга, защото ще съм прекалено дърт и кьорав, че да се разправям с такива работи. По-добре с неподходяща смазка, отколкото с никаква, както се очертава. Нали е направена кутията да работи на три смени 24 часа в денонощието, е, при мене ще работи грубо по 24 часа на месец. Просто мисли. С предимство е варианта за отстраняване на проблема. Някой ако има идея как се спира такъв теч без да се сваля супортната кутия - моля, нека сподели.
Коментар
-
Това с пробката отпадна след прост експеримент - развих пробката за наливане на маслото и го подкарах на бърз ход, хвърля си както преди масло от втулката. Натискам с ръка пробката, изобщо не чувствам някакъв натиск, а както си е отворена и капчица масло не изхвърля оттам, въпреки, че е на нивото на втулката.
Остава да намажа крачето на клина със силикон и ако не се оправи, възможностите за въздействане без да свалям кутията се изчерпват. То и нямам намерение да я свалям. Така ще кара, но празна, изглежда. Никой не пише, значи никой няма идея как да помогне.
Коментар
-
Днес ми дойде лот от 39 свредла с цилиндрични и с морзови опашки, мешана работа. От 10.8 до 32мм. Долу-горе обхващат равномерно целия диапазон. Взех си морзови адаптери 5:2, 5:3 и 5:4. Има и едно от свредлата с по - тънка опашка, сигурно е морз 1. Явно ще трябва и такава втулка да поръчам. Едно от свредлата е с попрецакана морзова опашка, явно е въртяно с втулка без лапка. Някой пък се е правил на майстор и го е жулил или на шмиргел, или го е търкал с груба пила. Последствията са, че като го вкарам във втулката с лапка и опира опашката, а отстрани клопа. Как ще ме посъветвате, да се мъча ли да пристържа леко морза и да пристържа задния край на опашката, че да влезе по-назад или да го пристържа на цилиндрична опашка?
Коментар
-
Първоначално публикуван от xpp1969 Преглед на мнение...Как ще ме посъветвате, да се мъча ли да пристържа леко морза и да пристържа задния край на опашката, че да влезе по-назад или да го пристържа на цилиндрична опашка?
Коментар
-
Свредлото е 25.5:
Всъщност, взех си втулка с този морз с лапка и без. Като го вкарам във втулката без лапка, като че е склонно да държи. Просто я няма лапката, която подпира края на опашката. Имаше един недостатък тази втулка, не можеше да се вади от седлото, защото колкото и да го прибирам, не опира в задния край за да я извади, но и капнах с четири капки една втулка отзад, колкото да може седлото да я вади. И все пак бих я пуснал да и стръгна опашката, само не знам линеала на колко градуса да го сложа.
Ето и свредлата:
Повечето са цилиндрични, от този тип:
Размерите им са на вдлъбнатия пръстен, което е доста умно за годините, когато са произведени. Така и да превъртят, се четат размерите им ако човек няма с какво да ги премери. Един въпрос, български ли са този модел свредла или руски?
И още един, на дъска няма да ги подреждам, защото нямам толкова пространство. По-скоро ми се иска в някакви разделителни решетки да ги сложа, някой ако е измислил някаква компактна и лесна за намиране на необходимото свредло система за подреждане, нека сподели, ако не е тайна, разбира се.
Коментар
-
Това свредло е малко голямо, за да го престържеш на цилиндър. Няма да държи и ще превърта в патрона, особено, ако е стар.
За да стръгнеш конуса на свредлото, първо трябва да хванеш ъгъла. А за да го хванеш-слагаш друго свредло(същия морз) в универсала и с индикаторен часовник, ползвайки малката шейна предварително нагласена на 1.5градуса, обхождаш опашката. Всяка промяна на индикатора означава, че трябва корекция в ъгъла на шейната. С леки почуквания на шейната нагласяш точно ъгъла, така че индикатора да не помръдва по цялата дължина на опашката. След това сваляш модела, хващаш твоето и му пускаш един вятър.
Виждаш, че е сложно. А ти си неопитен. Освен това:
1.Трябва модела да е хванат без биене. И после другото свредло също. Не се знае какъв е универсала ти.
2.Да не ти дава конус на подпрян заден център-Защото ъглите се наслагват и се чудиш що уж точно нагласеният ъгъл не е баш точен(тук кви ядове съм брал, докато схвана)
Затова за мен най-удобно е просто да отрежеш лапката. Внимателно мини с шкурка свредлото. Като натискаш по целия конус(с нещо като малко трупче). Това би било достатъчно.
-
За да може да избиваш по-къси опашки и втулки, сложи във пинолата едно парче стомана с дължина около 20-25мм и диаметър с няколко мм по- малък от най-малкият диаметър на въртящ се център с Мк5! Аз съм сложил ролка от лагер с подходящ размер и няма проблеми при избиване на по-къси втулки. Парчето си стои винаги вътре, а ако искаш да го извадиш с телескопично магнитче за улавяне на паднали блолтове .
-
Моята подложка в задното седло беше изпаднала като го возих та после що псуване му ударих . Свредлата са български . Руските от онези години са оксидирани (черни). Българските свредла се произвеждаха основно в завод Болшевик в Габрово и до ден днешен са изключително качествени . Освен това почти всеки голям военен завод имаше собствено производство на свредла и металорежещи инструменти . В БЕТА имахме цял инструментален цех където се произвеждаха инструменти за нуждите на производството . Майка ми има нейна разработка една особена твърдосплавна пластина в института по металокерамика за някой от военните заводи .Последно редактирано от sek.1; 27-10-23, 07:14.
-
-
Ами може и да му скъся малко лапката на свредлото, но няма да я режа цялата. С напасване ще е, докато стегне във втулката с лапка. Няма да го пристъргвам нито на цилиндър, нито конусно, както ме посъветвахте. Ако при работа не държи - тогава ще му мисля, но ако не махна изцяло лапката на свредлото, то тя ще го държи все пак да не се върти във втулката с лапка. Иначе 5/3, както е видно от снимката по-долу го взех и в двата варианта, с лапка и без. На тази без лапката съм и прикапал едно пробито фи, колкото да не си играя с магнитите. В крайна сметка само на тези две втулки ще ми трябва подложка и по-добре да си я захвана към втулката, така според мен става по-оправно. Засега не съм стъргал нищо за 5/4, дето е без лапка. То като се замисля, за нея нямам свредла. За морз 4 сигурно са над 50мм. свредлата, а като им гледам цените...пък и няма смисъл, за такива диаметри съм си взел една борщанга и ако ми трябва такъв отвор, ще човъркам вътре с нея. Иначе днес ми дойде и 5/1.Поръчах я, макар да имам само две свредла за нея:
Последно редактирано от xpp1969; 25-10-23, 19:33.
Коментар
-
Погледнах колекцията свредла с която си се обзавел и се зачудих: Това е струг. Няколко ножки за вътрешно престъргване правят излишно притежанието на големи размери свредла през половин или един милиметър...
Коментар
-
Не съм ги събирал специално, просто ги взех на куп за добра цена, само две - три големи от тях като нови струват колкото всичките, които съм купил. А и няма само на струга да се ползват в крайна сметка, поне цилиндричните, а те са 2/3 от всичките. Даже днес пробивах с 16мм. един заварен щуцер, който естествено нямаше как да хвана на струга. Що се отнася до отворите, за да ги калибрирам с нож, ще ми трябва поне още една борщанга, а тя струва колкото половината свредла. Вече купих една, но се оказа твърде голяма за отвори под 22мм. Сигурно ще купя и по - малка. Иначе вече почти приключих с оборудването и работя без проблеми всичко, с което съм се сблъскал, откакто пуснах машината. Реже, пристъргва, разрпробива без проблеми, няма никакво биене или чупене на пластини. Режа доста дебели размери без да разширявам канала и нямам проблеми, нито вибрации, нито ми е чупило пластина. Това не е от моите умения, по-скоро машината е добра, според мен. Макар и стара. Имам проблем с първия зъб на челюстите на универсала, но като го зная това и се съобразявам като работя. Може би и затова вече нямам счупени пластини. Остава ми един ден да отида до вторични за да си купя малко заготовки, липсва ми материал различни диаметри. Апропо, днес работих със самохода и установих, че и говнолина става като огледало. Не се маже. Докато когато подавах на ръка ставаше доста грапаво. Понеже съм парче новобранец, имам един тъп въпрос. Как се регулира скоростта на самохода, от лявата ръчка с числата, на нортъновата кутия ли? И как точно влияят, право или обратнопропорционално, ако въобще е от тях, че не мога да хвана разликата, то и нямам много опит. Може да ви се струва нелепо че питам, но в малкото ми практика на струг винаги съм подавал ръчно.
Коментар
-
Ами то и на средната трябва да има цифри. На лявата 1/4 е най-бавната,а 2/1 е най-бързата. На средната най-бавната е 8 и съответно 1 е най-бързо. Та стъпката се определя от комбинацията на двете ръчки(както ги нарече).Риболовът е болест,която не се лекува,а само се задълбочава.
Коментар
-
Оф, грешката е моя, на средната са цифрите, а на лявата има 1/2, 3/4 ит.н.Врътки са, не ръчки, сбърках термина, писах по нощите. Благодаря, още довечера ще експериментирам с разни комбинации. Доколкото разбирам, на лявата врътка 1/4 и на средната 8 е най, бавният вариант. Дясната - на ножка, това вече ми го казахте. Благодаря още веднъж.
-
-
pgv64, в наше село пак да кажа, стругари има двама, заети са постоянно и зор да учат някого, тоест, да са по-малко заети нямат. Такъв е манталитетът по моя край. Всичко което се знае е голяма конспирация и дори срещу пари не се разкрива, нали така си създава конкуренция. Когато навремето ходех за риба, ако видя на някой, че кълве и го попитам на какво хвърля се почва едно мънкане или лъжи. Такива са повечето местни хора. Намира се тук - там някой свестен, заобиколил съм се с такива приятели, но повечето "частници" са такива. Както споменах в темата преди, заводите са затворени и стругари не останаха други, та да почерпя опит. Колкото до материала от вторични, да, не знам какъв купувам, но има и друг вариант - не купувам оттам и нямам никакъв материал. Далеч съм, и то твърде далеч от софия, че да си купувам материал оттам. Ще ми излезе едни сто кинта отгоре.Пък и да си натоваря тойотката с железарии...твърде е новичка и чистичка, не съм я прежалил още. Тук, ха-ха, никога, ама никога не е имало, няма и няма да има такъв магазин. То скоро и стругари няма да има. Другите двама са на моята възраст, че даже единият е по-голям с десетина години. Занаята, както го и казах неведнъж, ще го уча по метода проба - грешка, книги и вашите съвети, за което съм ви безкрайно благодарен, макар да не го споменавам често.
- 2 likes
Коментар
Активност за темата
Свий
В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.
Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.
Коментар