Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Личен опит и съвети в карането на мотор

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

    Леко натискане на задната в завой затваря радиуса на завоя все едно си завил още повече. Задната не изправя мотора.
    Аз като взимах книжка имаше цяло едно упражнение, на което целта беше да те научи точно това.

    Много пъти съм изтръпвал в завой и - ако гледам към изхода на завоя и леко (съвсем леко) пипна задната спирачка дозавивам още и излизам без проблеми.
    Нямам предвид за кратък момент, за леко натискане на педала. Като го пробвах за пръв път се ухилих от кеф. Усеща се много явно.
    You'll never find out - I got no key hole....

    Коментар


    • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

      Аз пък онзи ден направих почти успешен опит да се пребия. Влязох с около 100км/ч в надлъжни коловози от камиони по асфалта. Винаги съм мразел това, но сега ги видях късно и не можех да ги избягна. Минах някак...
      "Eсли говно присыпать пудрой, мы получим говно, присыпанное пудрой."

      Коментар


      • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

        Първоначално публикуван от ili4 Преглед на мнение
        Леко натискане на задната в завой затваря радиуса на завоя все едно си завил още повече. Задната не изправя мотора.
        Аз като взимах книжка имаше цяло едно упражнение, на което целта беше да те научи точно това.
        ...Като го пробвах за пръв път се ухилих от кеф. Усеща се много явно.
        А баш, така стана и при мен! Дозавих и успешно намалих.

        Мноооого се бях ухилил.
        Последно редактирано от Гриша; 18-03-11, 12:06. Причина: Грешка
        Способен съм на всичко, стига то да е човешко. Който ме надмине не е човек.

        Коментар


        • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

          Така свикваш да спираш със задната и се ухилваш, но някой път като те стресне нещо и я нацепиш, направо се озъбваш...
          Ride to arrive.

          Коментар


          • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

            То като се стреснеш, каквото и да натиснеш можеш да се озъбиш.
            Животът не се мери с броя вдишвания, които правим, а с моментите, които спират дъха ни!

            Коментар


            • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

              Пламен, аз не писах за спиране, а за "затваряне на радиуса" като ти се стегне ректума в завой. Аз задна спирачка само тогава и ползвам... и при тръгване при наклон.
              You'll never find out - I got no key hole....

              Коментар


              • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

                Любимата ми тема за безопасно каране. Сега отворих дебелите книги да направя пак справка как се спира в завой. На теория има два добри начина (сигурно има още няколко вариации по-лоши или по-добри). Нека първо да кажем защо е лошо да се спира в завой. Толкова по-лошо е да се спира в завой, колкото по-малко сцепление ни е останало свободно за спиране. А колкото по-наклонен е мотора толкова по-малко сцепление (англичаните му викат grip) с асфалта ни е останало за спирането. Т.е. едно рязко спиране в завой, първо ни изяжда останалия grip, второ изправя мотоциклета, което значи, че вече не завиваме толкова много, а просто се насочваме извън завоя.
                Задната спирачка не изправя толкова мотора, но първо тя не спира толкова много и второ без да ни е спряла много, може лесно да подхлъзне задницата - от там падане или highside, ако пуснеш. Но при всички положения лекото и пипане е препоръчително.

                1. Най-бързия начин да се спре е просто да се изправи колкото се може мотора и да се спира максимално. Изправяме бързо със силен каунтърстийринг, правим максимално спиране и готово. Лошото е че не винаги има място, но доста често има. Понякога можеш просто да дозавиеш накрая, вече с по-малка скорост.

                2. Ако няма място и се окаже че трябва да спираме рязко има друг начин. Зависи колко сме засилени и колко сме "легнали". Ако мотора е много наклонен и с по-висока скорост не може да спираме рязко. Колкото е по-наклонен, толкова по-малко сцепление ни е останало за спирането. В зависимост от скоростта се спира в началото по-леко (докато мотора е легнал) и после при постепенното изправяне на мотора се увеличава силата на спиране. По тоя начин се спира относително бързо и безопасно, макар, че ако има място вариант 1 е по-добрия.

                Могат да се използват и комбинации от двата начина, или разни вариации. При всички положения е добре да имате добър усет по каква настилка се движите и с какво сцепление разполагате в запас. Или поне ориентировъчно. На Беклемето съм се разминавал с тирове в комбинация с изправяне, мощно спиране на "държащия" асфалт и силно лягане накрая с по-ниска скорост, когато можеш да легнеш много и съответно да завиеш много.

                И за финал мисля, че когато караме трябва да спираме винаги преди да наклоним мотора и почнем да завиваме. А за да се вижда по-надалеч в завой трябва да се влиза максимално късно, т.нар. късен апекс. Това не е идеалата крива на завоя, но е по-сигурната при нормално каране. Спираш повече, но ти позволява да видиш по-надалеч навътре в завоя евентуални опасности, и да излезеш по-бързо. По-бързото излизане се ползва в състезателно каране за да постигнеш по-висока скорост на следващата права...



                Може да ви се види много теоретично, но карането има и доста теория така, че няма как да избягаме от нея. И да подчертая че по-горе става дума за шосеен мотоциклет по асфалт. Нямам си и бегла представа как се кара на "черно"...
                LZ2NKM

                Коментар


                • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

                  Първоначално публикуван от damon Преглед на мнение
                  ..
                  Тъй де, и аз това си мислех, но подробните обяснения не са ми сила.
                  И ili4, като ти изкара някой акъла, както си с дебелите ботуши, как точно преценяваш колко да натиснеш?
                  Ride to arrive.

                  Коментар


                  • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

                    Преди години ми се наложи да се прибирам по самоковският път с ДР-а и кросовите гуми, на пътя слязохме горе-долу от Долен окол и беше валяло много лек дъжд. Толкова беше хлъзгаво, че ми блокираше задната гума само като върна газтта. За съжаление това, че се хлъзга толкова и, че ми блокира гумата разбрах едва когато трябваше да влизам в завоя по никакъв начин нямаше да мога да влезя с тази скорост и този асфалт в този завой, така че просто изправих мотора и минах в насрещното, и оттам в макадама. Няколко пъти ми се е налагало да "изправям" завои интересното, че повечето са били десни с нулева видимост към изхода от завоя, може би имам и проблем с десните завои не съм се замислял, или просто такъв ми бил късмета. Хубавото е че в нито един от случаите не е имало насрещна кола

                    Коментар


                    • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

                      Първоначално публикуван от Plamen WR Преглед на мнение
                      Тъй де, и аз това си мислех, но подробните обяснения не са ми сила.
                      И ili4, като ти изкара някой акъла, както си с дебелите ботуши, как точно преценяваш колко да натиснеш?
                      По ефекта, който има. Както като си с дебелите ръкавици...


                      Damon, има две основни неща, които всеки от нас прави (ти си ги засегнал също) - 1. управление на инерционни сили и 2. разпределяне на наличното сцепление.

                      Не може без теория.
                      You'll never find out - I got no key hole....

                      Коментар


                      • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

                        Ще се опитам да преведа една статия, която лично за мен като начинаещ беше много полезна. Идеята ми е да стане лесно достъпна на български език. Моля ако има неточности по превода или зле използвана терминология да ме поправите.

                        Оригинал на статията: http://www.mistermotero.com/bodysteering.htm

                        Статията е за експеримент направен от Кейт Код. Целта му е била да докаже "каунтърстиъринга" като начин за промяна на посоката на движение. Името на експеримента е "No BS bike" (BS = Body Steering = Завиване чрез тяло) Искам само да уточня че автора говори за завиване със скорости над ~30 км/час

                        "No BS Bike" доказва, че мотоциклетите завиват чрез каунтърстииринг.

                        Автор: Кеит Код
                        Публикувана в списние RoadRacing.
                        ___________________________________________________________________________________________________________________


                        No BS мотоциклета, с допълнителен чифт дръжки, свързани директно
                        с рамката без връзка с вилката
                        .
                        ___________________________________________________________________________________________________________________

                        Факта че ездачи все още не знаят как да завиват не би трябвало да е притеснителен за мен, но е така. Очевидно дори и 90 години след като братята Райт (Wright) за пръв път го наблюдават, все още темата е объркваща. Да, техните първи инженерни начинания са били като производители на велосипеди. Много наблюдателните братя Райт демонстрират че превозните средства с тандемни колела (две колела разположени едно пред друго) контразавиват (coutersteer). Това е било и все още е вярно.

                        Източници на объркване

                        Лесно се забелязва как настъпва объркване по темата за завиване при ездачи започнали от колела с педали. Завиването с велосипед е толкова леко че ездача трудно разграничава изместването на тежестта на тялото (накланянето на тялото в завой) и лекото усилие необоходимо за контразавиване.

                        Допълнително объркване се внася при съветите за езда предавани от уста на уста. Виждал съм статии в реномирани национални списания, които възхваляват завиването чрез изместване на тялото или така наречения боди стиъринг. Разпитвал съм хиляди ездачи на тази тема. Повечето ездачи все още вярват че част от завиването се постига чрез иместване на тяхното тяло или натиск върху резервоара и/или степенките. Техните предположения за ефективността на този метод варират между 10 и 90 процента, а някои смята че се постига само по този начин.

                        Мудно завиване

                        Ако не беше толкова мрачно, би било почти комично да се наблюдава ездач който не знае как се постига завиването с мотоциклет. Можете да ги забележите на магистралата опитвайки се безуспешно да се престроят в другата лента само чрез боди стиъринг и въпреки това да изглеждат готино опитвайки се. Виждал съм го десетки пъти. Случва се така: Ездача се накланя постепенно в посоката в коята иска да завие но за един изумителен (за мен) момент от време нищо не се случва. Има забележимо забавяне между накланянето на тялото и промяната на траекторията на мотоциклета. Колко ли е ужасяващо да установиш че мотоциклета не реагира мигновенно!

                        Завиване след стягане

                        Следва стягане на горната част на тялото на ездача. Само тогава мотоциклета реагира и се престроява в другата лента. Разбрахте ли как работи? Тялото на ездача е изместено извън центъра в желаната посока за престрояване. Стягането на ръцете и стискането на дръжките създава каунтърстииринг дейсвие, защото той или блъска вътрешната дръжка или дърпа външната, или комбинация от двете.

                        Това стягане е всъщност лека паническа реакция. Много ездачи просто свикват със забавянето и мислят че мотоциклета им си има такова поведение. Това не е вярно. Мотоциклетите реагират почти мигновенно на каунтерстиъринг.

                        Неясна техника

                        Ездачите имат исвестно количество идеи, които са неясни и трудни за описване, за това как просто тяхното изместване на тялото постига така наречения боди стийринт (завиване чрез тяло). "Размятайки" телесната маса от едната и другата страна е една от тях. Някои казват че просто натискат вътрешната степенка. Някои казват че "дърпат" мотора с коляна опряно в резервоара. Някои казват че е комбинация от две или трите описани метода. Вършат ли работа?

                        Всъщност, научното обяснение на каунтърстиъринг-а дойде през 1974, когато група инженери от Хонда и изследователя за безопастност д-р Хари Хърт (Harry Hurt) представиха документация за каунтърстиъринг-а на конференция за мотоциклетна безопастност в Сан Франциско. Но въпректи този факт и въпреки доклада написан от младия тогава редактор Улрик (John Ulrich), все още е лесно да се намерят аргументи срещу каунтърстиъринга подкрепени със слайдове, правила, формули и изчисления на различни интернет сайтове. Съществуват много теории и всичко което мога да кажа е: продължавайте да си спорите момчета.

                        ___________________________________________________________________________________________________________________


                        Редактора Джон Улрик прави завои чрез каунтърстиъринг
                        използвайки стандартните дръжки без проблем






                        ___________________________________________________________________________________________________________________

                        Изясняване на проблема

                        Работата ми е да улеснявам ездата и да изяснявам объркваща информация която може да има ездача, относно управлението на мотоциклет. Всяко объркване се превръща в понижен контрол, както забавянето при смяна на ленти и в понижена увереност - "мотоциклета няма да направи това което искам когато го поискам". Ездачите не обичат несигурността, но обичат чувството за увереност. Реших да изясня този проблем със завиването - боди срещу каунтър, по един много прост и обикновен начин. Идеята ми беше че всеки който бъде свидетел на истинската процедура при завиване и види как работи тя би увеличил драматично шансовете си за оцеляване при опасностите от уличната езда в 21-ви век. Завиването трябва да става бързо ако ездача има някаква надежда за неутрализирането на тези опасности.

                        Експертни мнения

                        Аз бях всъщност в дълбоко обкъркване на тази тема. Ездачи от калибъра на Ерик Бостром (Eric Bostrom) са ми казвали че го правят в известна степен зада улеснят завиването. Фреди Спенсър (Freddie Spencer) направи подрепящо изявление и разбира се Рег Придмор (Reg Pridmore) го направи банер за неговото училище за 15 години. STAR училището на Джейсър (Jason's STAR school) също бе записано като проподаващо завиване чрез тяло.

                        С толкова ездачи с такава репутация казващи че е така, би трябвало да е така. Дори аз бях леко разтърсен в моята несигурност. Може би все пак наистина има нещо такова. Мразя да пропускам каквото и да било.

                        Опитите

                        За мен екпериментирането със натиск върху степенките, резервоара, местене на телесната маса и комбинирането им не доведе до нищо което считам за завиване. С други думи нещо което може да бъде използвано при спешна маневра или за агресивно мятане из завоите. В края на краищата достигнах до потенциално решение, което би елиминирало моито мнения и/или объркване по темата.

                        Решението

                        Изглед на предницата на "No BS" мотоциклета, показващ допълнителните твърдо монтирани дръжки:

                        Идеята бе проста: Направи мотор с два комплекта дръжки. Един нормален и един твърдо монтиран към рамката така че да не са свързани и да не въртят коловете. Това според моята теория би дало отговор на въпроса. И го даде.

                        Машината

                        Вземайки едно от нашите Kawasaki ZX-6Rs и монтирайки солидно дръжки на 0.8 инча над стандартните би изолирало изместването на тялото от каунтърстиъринга. Ако завиването чрез тяло има какъвто и да било ефект то би било лесно да се демонстрира. Създадох мотор с такава конфигурация. Съществена подробност бе да дублираме газта на допълнителните дръжки така че стабилността на мотоциклета да остане същата. Така че приключихме с два комплекта дръжки и две действащи ръчки за газта на мотора.

                        ___________________________________________________________________________________________________________________


                        No BS мотоциклета на странична стойка, чакащ поредната жертва
                        да се опита да завива чрез тяло и допълнителните дръжки


                        ___________________________________________________________________________________________________________________


                        Мръсни изключения

                        Преди да продължа искам да обърна внимание на офроуд мотоциклетите. Офроуд мотоциклет ще завие лесно ако ездача натисне вътрешната степенка. В допълнение с накланяне на тялото той би завил доста лесно. Все още не бих го нарекъл добър контрол но може да се упражнява относително евективно.

                        Не съм техническа натура но за мен изглежда че малката контактна повърхност на "таралежките" и геометрията на мотора, която не е проектирана за стабилност при високи скорости, допринасят за завиването чрез тяло при този тип мотоциклети.

                        Никакво завиване чрез тяло (No B.S.)

                        В момента на писането на тази статия почти 100 ездача със всякакъв опит тестваха мотора с двойните дръжки. Разбира се всеки един от тях стана вярващ в действителността на контразавиването.

                        Дори и при скорости не по-големи от 20-35 mph (~30-60 км/час) без значение колко много се напъват или бутат или дърпат около мотора, най-доброто което видяхме e шаване на траекторията при което мотора беше някак си нестабилен. Дали зави? Всъщност не. Дали би завил при висока скорост? Абсолютно не! Можеш ли да избегнеш нещо изпречило се на пътя ти? Няма начин! Може ли някой да завие бързо с мотора? Безнадеждно!

                        Най-добър резултат постигна един от инструкторите ми. Той се измести изцяло от едната страна и започна да подскача. По този начин започна широк широк завой на падока на Лагуна Сака - асфалтиран участък с размери 500х800 фута. Беше като завиване на петролен танкер - започва сутринта и е в кривата на завоя около 1 следобяд. Не беше плавно и не беше особено ефективно.

                        Сега го наричаме "No BS" мотора. Няма никакви съмнения в съзнанието на който и да било, след като го яздят по този начин, че те всъщност винаги подсъзнателно са завивали чрез каунтърстиъринг през цялото време. Без съмнение. Можехме да чуем ездачи, вярваще в завиването с тяло как се смеят в шлемовете си след като хванат "твърдите" дръжки и се опитат завият. Те просто си клатят главите.
                        No B.S.









                        .
                        .
                        .

                        ___________________________________________________________________________________________________________________


                        Извод:

                        Завиването на мотоциклета е резултат от процеса на бутане на вътрешната ръкохватка напред, при което вълката се завърта със същия ъгъл и посока. Може съще външната ръкохватка да се дърпа или да се направи комбинация от дърпане и бутане. Това е всичко което кара мотоциклета да завива в каквато и да било степен и точност, разкост или плавност. Това и само това. Без завиване чрез тяло.




                        Послепис: Баси чак сега видях че някой вече си е направил труда да преведе темата...
                        Последно редактирано от sardokar; 02-05-11, 16:59.
                        Калин - О88 б579I9I
                        Обичам да пътувам, не обичам да пристигам.

                        Коментар


                        • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

                          ако това ще те успокои, аз си направих труда да прочета цялата статия
                          Колкото повече толкова повече sigpic

                          Коментар


                          • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

                            Цяла зима не бях излизал на далеч от Бургас. Созопол, Поморие, Сл.Бряг и другите крайморски градчета, че и Ямбол покрай тях, не се броят, щото пътят прав като конец. Та вчера ми се наложи да прескоча до Добрич. Минавам гнусния Сл.Бряг и започвам да се изкачвам по склоновете на Стара планина, с мисълта, че първо внимателно ще следя какво правя когато влизам в завой, а после ще опитам и тази нова, супер яка техника, наречена с вносното "Countersteering". Завой след завой, аз "гледам и не вярвам на ушите си", подобно на един професор. Десен завой - не само че лееекичко побутвам кормилото с дясната ръка, но и завъртам китката, да подам газ. Ляв завой - пак побутвам, този път с лявата ръка. Тук следва поредната изненада - завъртам китката, като да подавам газ от лявата ръкохватка, явно го правя за симетрия, нямам друго обяснение.

                            По този повод се сетих за един скеч на Парцалев, лека му пръст. Свидетел по бракоразводно дело, пита съдията какво е член и възмутено възкликва: "Бах маа му, мен в това ТКЗС, 20 години за 'уй ли ме имат?!". Та и аз така... след две седмици ще се навършат 40 години, от как получих първата си "книжка", категория М, което значи, че от толкова, че и малко отгоре, ползвам тази "нова" техника на каране...
                            Land Rover Discovery I; Jeep Wrangler 4.0; Jeep Grand Cherokee 5.2.
                            Honda Transalp XL600V; Suzuki DR-Z400; BMW F800GS.

                            Коментар


                            • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

                              Това е единственият начин да завиеш при по-висока скорост. Всички го правим, но готиното става, когато почнеш да го правиш осъзнато. Тогава "побутването" на кормилото вече не е толкова лекичко
                              "Eсли говно присыпать пудрой, мы получим говно, присыпанное пудрой."

                              Коментар


                              • От: Личен опит и съвети в карането на мотор

                                Благодаря!!! .... за полезната статия.
                                Кольо "Дупетата вървят и с мастика... "

                                Ясен Супер Модератор: "Абе при мене как не увисва?" "хм, представих си Багера по бельо."

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X