NISSAN FOREVER
-----------------------------------------------------------------------------
Или трябва да намерим път,или да си направим......няма назад!!!
Много по-малка е опасността. Все пак внимателно - на турбината максималното полезно натоварване не е в максималните режими на двигателя и може да не се усетиш кога е това. Зависи от двигателя как е намислен.
Един хубав манометър е 10 лв, а може да си имаш и датчик за налягане оригинално - сложи си и гледай. Проличава си кога пържиш турбото - налягането се вдига, двигателят бучи, а колата не върви както друг път. Другото е газта да се ограничи при максимален въртящ момент за дадените обороти. Но това е към теорията, друга тема е.
Не знам дали има смисъл да се тревожите за турбината, тя нали си има уейст гейт - оттам да се губи излишната енергия, т.е. топлина. Турбината нали си е топлинна машина?
Нищо не се печели от минимално количество метан. Икономията която се постига е от разлика в цената на горивата, а не ефективното изгаряне. Ефективност в изгарянето може би има, но то е в рамките на 1-2% което според мене е пренебрежимо. Подаването на газ в дизеловия двигател "катализатор" на процеса. Изгаря горивото в самото начало на такта горене, а от там идва и по-голямата пъргавина на двигателя.
Старите двигатели са проектирани да изгарят по същия начин, но там се получава това чукане при работа на ниски обороти (ако помните първите шкоди и автобуси чавдар). Там има проблем с горенето на нафтата. Не се самовъзпламенява достатъчно бързо. При ускорение се подава от помпата голямо количесво горимо и от там идва препушването. Но ако работят в постоянни обороти са много икономични. Това са така наречените "неразделни горивни камери"
С подаването на метан се постига същия ефект, бързо изгаряне дори и при високи обороти и рязко ускорение. Тука е предимството на сместа. Даже двигателя може да работи само на метан, ако на мястото на дюзата се сложи свещ с искра. Тогава икономията ще е пълна.
Мога да дам пример с шкода европа на дизел-метан. Там разхода за композиция е 35-38л/100км нафта. При дизел-метан дава 10-12л нафта 15-17кг метан. Прави икономия вмомента около 30лв/100км. Икономията е от разликата в цената на горивата, а не от ефективно изгаряне на нафтата.
Имам и друг пример.Автобус Неоплан с дизелов двигател с фабрично монрирана метанова уредба в градски условия на нафта дава разход 35л/100км нафта. На дизел метан гори 20л нафта и 10-12кг метан. Причината да гори повече нафта е по-дългото време на работа на ниско обороти, където подаваното количество метан е по-малко
Метановата уредба на шкодата на как дозира и ГНП пипана ли е? Там поне е лесно - редова помпа и може да се намали подаваното гориво без да се повлияе на предварението.
Не съм съгласен с размислите за бързото изгаряне в началото на горенето (което е около или преди работния ход на буталото). Горенето може да се направи много бързо и с нафта, но нарочно е избрана определена скорост на впръскване и е конструирана горивната камера за да гори каквото се впръска. Цели институти го мислят това, щяха да се сетят да лиснат всичката нафта в началото на впръскването!
На първата снимка е щуцера който сложихме за метана, а на втората оригиналния за маслените пари.
Направих една проба по време на движение - спрях метана и ускорих до 80 и задържах тази скорост. Щракам копчето и оборотомера веднага скочи с 250 оборота и тръгна да ускорява, но не изчаках да видя до колко.
Любашки, нали знаеш, че метана се продава на килограм. Кажи как го смяташ разхода в литри. Леката ми кола е на метан и аз разхода го смятам в пари.
Не знам каква нафта налях снощи за проби, Но почна да пропушва от зад. Утре ще пробвам без метан дали ще пуши.
Ами пресмятам го...1кг. метан е равен на 6л.от там и сметката.Бутилката е 3.5кг.,което е 21л.пълня и гледам показанията на манометъра.При нашия литраж бутилка,манометъра показва горе -долу литрите,тъй като бутилката се пълни до около 220-230атмосфери,което е близо до 21литра.Не е съвсем точно ,но...поне е ориентировъчно.
Заредих половин бутилка за 3.00лв.манометъра показваше 110атм.Изминал съм 85км. в града и в момента показва много малко над 50атм.Предполагам,че за останалите 15км.,ще издуха още и ще падне до около 45атм.изчислено ще е изгоряло около 6.5-и 7литра,което е около една трета от вместимостта.Това според мен ще ми стига за около 300км.,а карайки извънградско,може и да падне малко разхода....
Та такива сметки правя...Какво да го смятам в пари/под 2.00лв./,за мен е важно за какви километри ще ми стига метана с тази бутилка,другото е да гори по-малко,ама....дизел!
Поздрави!
NISSAN FOREVER
-----------------------------------------------------------------------------
Или трябва да намерим път,или да си направим......няма назад!!!
Нищо не се печели от минимално количество метан. Икономията която се постига е от разлика в цената на горивата, а не ефективното изгаряне. Ефективност в изгарянето може би има, но то е в рамките на 1-2% което според мене е пренебрежимо. Подаването на газ в дизеловия двигател "катализатор" на процеса. Изгаря горивото в самото начало на такта горене, а от там идва и по-голямата пъргавина на двигателя.
Старите двигатели са проектирани да изгарят по същия начин, но там се получава това чукане при работа на ниски обороти (ако помните първите шкоди и автобуси чавдар). Там има проблем с горенето на нафтата. Не се самовъзпламенява достатъчно бързо. При ускорение се подава от помпата голямо количесво горимо и от там идва препушването. Но ако работят в постоянни обороти са много икономични. Това са така наречените "неразделни горивни камери"
С подаването на метан се постига същия ефект, бързо изгаряне дори и при високи обороти и рязко ускорение. Тука е предимството на сместа. Даже двигателя може да работи само на метан, ако на мястото на дюзата се сложи свещ с искра. Тогава икономията ще е пълна.
Мога да дам пример с шкода европа на дизел-метан. Там разхода за композиция е 35-38л/100км нафта. При дизел-метан дава 10-12л нафта 15-17кг метан. Прави икономия вмомента около 30лв/100км. Икономията е от разликата в цената на горивата, а не от ефективно изгаряне на нафтата.
Имам и друг пример.Автобус Неоплан с дизелов двигател с фабрично монрирана метанова уредба в градски условия на нафта дава разход 35л/100км нафта. На дизел метан гори 20л нафта и 10-12кг метан. Причината да гори повече нафта е по-дългото време на работа на ниско обороти, където подаваното количество метан е по-малко
Не знам наблюденията ви само на камиони ли са,но...аз лично имам наблюдение на Мазда В2500 2.5д/без турбо,където ефекта е доста по-малък/
Приятел го направи да се обогатява само, че с пропан-бутан и за 1 година каране и постоянни засичания твърдо мога да заявя/не е само приказки и предположения,а съм го видял с очите си/,че икономията му е 25%Това което пишете,за икономията от 30лв. си е малко над 30%,което е съизмеримо.Не знам на по-големите двигатели,дали наистина обогатяването с метан или пропан-бутан не е с много малка икономия и за да има смисъл всъщност трябва возилото да върви направо на метан с малко дизел за искра дет се вика.
В момента правя засичане на моя....точно...До седмица ще имаме и някакви конкретни резултати.Към момента при тази настройка на дебита на метана ми дава около 7л. на 100км. градско каране,ще видим сега и дизела колко ще излезне и ще направя сметката.Всичкото останалото си е теория...сега ще видим на практика!
Не знам дали има смисъл да се тревожите за турбината, тя нали си има уейст гейт - оттам да се губи излишната енергия, т.е. топлина. Турбината нали си е топлинна машина?
Ами уестегйта всъщност изпуска налягането,а не отваря когато температурата в системата се повиши.Когато налягането стане над определени параметри,клапана отваря и намалява налягането чрез изпускане на част от изгорелите газове,което наистина спасява основно турбината,но мен лично ме интересуваше,температурата на изгорелите газове ,ако се повишава при обогатяването с метан,дали влияе по някакъв начин пагубно на турбината.
Аз лично мисля,че разликите няма да са много големи и реално турбината няма да е проблемен възел!
Поздрави!
Последно редактирано от lubashki777; 28-03-12, 07:20.
NISSAN FOREVER
-----------------------------------------------------------------------------
Или трябва да намерим път,или да си направим......няма назад!!!
Забравил съм термодинамиката, но принципът е че като сложиш метан и съответно подаваш по-малко газ при равни останали условия температурата остава същата и дори по-ниска. Ще се повиши при изгаряне на горивото в неправилен момент - по-рано или по-късно. Това са въпроси, свързани с разучаването на индикаторната диаграма на двигателя (промените в налягането в течение на един цикъл).
Другата зависимост на температура - мощност. Връзката към индикаторната диаграма ще е площта и и средното налягане (това също не помня какво точно беше - отразява колко е налягането над буталото, усреднено за един или повече работни цикли)
Същото, казано с други думи е, че са важни две неща. Да не се предозира метана или да не се прекалява с "пърженето" на двигателя.
С контрол на температурата на изгорелите газове може да се следи колко е ефективен двигателя, колко му е КПД и всякакви такива медени неща. При еднакви условия като докараш по-ниска температура, значи си оползотворил повече енергия.
Забравил съм термодинамиката, но принципът е че като сложиш метан и съответно подаваш по-малко газ при равни останали условия температурата остава същата и дори по-ниска. Ще се повиши при изгаряне на горивото в неправилен момент - по-рано или по-късно. Това са въпроси, свързани с разучаването на индикаторната диаграма на двигателя (промените в налягането в течение на един цикъл).
Другата зависимост на температура - мощност. Връзката към индикаторната диаграма ще е площта и и средното налягане (това също не помня какво точно беше - отразява колко е налягането над буталото, усреднено за един или повече работни цикли)
Същото, казано с други думи е, че са важни две неща. Да не се предозира метана или да не се прекалява с "пърженето" на двигателя.
С контрол на температурата на изгорелите газове може да се следи колко е ефективен двигателя, колко му е КПД и всякакви такива медени неща. При еднакви условия като докараш по-ниска температура, значи си оползотворил повече енергия.
Интересен момент е това с контрола на изгорелите газове...Предполагам,че на колекторната тръба към ауспуха може безпроблемно да се дупне и да се монтира индикатор/датчик / на температурата,но...какъв да е той при температури от по 500-700градуса...и с какъв уред може да се отчита измереното???
П.П.Иначе извода е ясен...при нормално каране и без издевателстване,не би имало проблем...или поне е малко вероятен!!!
Това беше по-важното да се разбере от моя въпрос!
Поздрави!
NISSAN FOREVER
-----------------------------------------------------------------------------
Или трябва да намерим път,или да си направим......няма назад!!!
Датчикът е термодвойка тип К или друг наличен и подходящ. Лошото е, че за над 700 градуса не съм виждал нищо за 10-20-30 лв или по-малко. Отчитането става с контролер за температура, електронен термометър, терморегулатор, волтметър - всеки подходящ (разбирай евтин) китайски продукт. Температурата след турбото е 550 градуса на кораб, не знам колко ще е на автомобилен двигател. Особено преди турбината. Трябва да изровим от нета.
Термодвойките може да се купят за 2 - 3 лв с обиновен кабел. Става да се преработят - да се замени изолацията на кабелите с подходяща керамична, да се направи лека тънка ампулка от киселонноустойчива неръждавейа за края на термодвойката. Самата термодвойка е една капчица споен метал - две жички от различен материал съединени. Оригиналните кабели не може да се снаждат и удължават, може да се обелят и напъхат в керамика.
Да не забравяме, че температурата и налягането на изходящите газове са свързани в права прпорция. Ето как уейстгейтът ще реагира и на температурата им, индиректно.
Като говорите за датчици, ламбда сондата си остава най-точният източник на инфо какво точно, аджеба, е станало в цилиндрите
barzashki, беше казал, че най-трудното ти е било да избереш мястото от където да се вкарва метана. Би ли споделил защо избра там и какво точно е специалното на този щуцер, защото ми изглежда нормален, взет под ъгъл просто? Ето снимката на моя двигател: Вариантите са два при мен: Да разрежа маркуча на отдушника и там с един тройник да вкарам метана, другия който ми се вижда по-добър е да вкарам с един щуцер на долното кръгче, там беше някакъв вакуум на ЕГР-а. Лошото там е че е гумено и си мисля щуцера да е с вътрешна гайка и да пристегне? Вашите идеи какви са? И другото нещо, което искам е да сложа допълнителен клапан за метана преди изпарителя (на изпарителя нали си има), чрез който ако реша с копче да го изключвам ръчно? И някакво термореле като на газовите инжекциони, което да мери температурата на охл. течност и като стане 45* да включва клапана преди изпарителя. Приемам идеи всякакви
Не е ми било най трудното да избера мястото от къде да вкарам метана, а през какво. Плочка, щуцер или тройник, както го е направил колегата Любашки. Първо пробвах най лесния с тройник, но се оказа не много одачен. Дори и минималното налягане от маркуча на отдушника пречеше на метана да влиза. После махнах маркуча на отдушника и вкарах метана на неговото място и мотора заработи доста добре при всякакви режими. Направихме и опит с плочка, като тези който слагат на бензиновите двигатели, но не намерих с такъв голям диаметър и се получи леко смачкване на маркуча на въздуха при натискане на газта, демек не стигаше въздуха. Трябваше да поръчвам специален плочка с такъв диаметър, а нямам време за чакане и не съм сигурен дали ще е много по добре от последния вариян на който се спрях, а демек най обикновен щуцер, който се слага на карбураторните двигатели, когато се дубчи. Щуцера избрах да сложа на металната част на въздушния филтър, преди дебелия маркуч, единствено поради причината, че не ми се дупчи маркуча. Копчето го сложих снощи и ако искам от него спирам метана през клапана на самия редуктор /изпарител/. Чрез този същи клапан спирам метана и когато не е натиснат педала на газта. Никакви други клапани нямам. Дори и уреди да ми показват колко метан имам в бутилката. Не ти трябват никакви термо релета. Аз дори и не съм подвързвал изпарителя с топла вода и няма никакви проблеми. Но до на зима ще му пусна две маркучета. Ако мога с още нещо да помогна съм на линия. На Трявна който иска може да разгледа какво съм направил.
Интересно....при мен работи перфектно пък с тройник...
Не знам как така при теб налягането от картерните газове пречи на дебита на метана,а при мен същото налягане НЕ пречи и системата работи
По отношение на втори електромагнитен клапан,аз мисля да си сложа такъв и то по две причини.
Едната е за да имам спиране на високо налягане/в момента щатния клапан на изпарителя спира вече редуцираното налягане/ и второ с цел да направя системата да пуска метана от втория клапан,когато цъкне копчето на педала на гаста.Това последното е с цел,особено в градски условия където ...цък-цък с педала за няколко километра е убийствено много,да не се прецака бързо клапана на самия изпарител/все пак да не говорим,че изпарителя колкото и да е хубав и нов си е ....турски/
Та ако от многото цък-цък в градски условия,ако ще се прецаква клапана,да е допълнителния,че по-лесно и по-евтино се сменя!
По отношение на термо реле...Според мен не е необходимо!!!
Метана си е гас и дори през повечето време на годината може и да НЕ Е подвързан и към охладителната система да го подгрява антифриза.Ако ще се обогатява с пропан-бутан,тогава нещата са други и там съм съгласен,че може да се слагат терморелета,но за метана е напълно излишно това.Да не говорим,че при монтаж на термо реле,реално почти се губи възможността да се използва метана в градски условия!
Това е от мен за сега...
П.П.Още няколко дни и ще дам първите точни замервания на разхода на дизел в градски условия.За метана е ясно...около 7л./ще рече около малко над 1 кг./ за 100км. градско/дори включва и пробите на място,и два пъти изпускане на метана по системата,като сменях изпарителя и след това като слагах манометъра/
Поздрави!
Последно редактирано от lubashki777; 29-03-12, 07:09.
NISSAN FOREVER
-----------------------------------------------------------------------------
Или трябва да намерим път,или да си направим......няма назад!!!
Коментар