Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Централна Азия - 2010

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Централна Азия - 2010

    Време е да отворя дискусията за тазгодишното ми пътуване. Тя не е затваряна от една година, но 2009 не ми беше писано да тръгна натам.
    Маршрута е през Турция, Иран, Туркменистан, Узбекистан, Таджикистан, Киргизстан, Казахстан, Русия, Украйна, Молдова, Румъния. Общо взето на отиване върви по южният път на коприната, но без коприната /влизането в Китай се отлага/, а на връщане по северния





    Километрите са около 15 000. Тръгвам с Яна след като мине сесията, т.е. 20.06 - Неделя. Има някаква вероятност тя да не се включи – тогава ще пътувам сам. Спането ще е по мотели, пансиони, квартири където ги има, плюс палтаката ни – малката ни оранжева къщичка.
    Акцента в това пътуване за мен е Памир и тaka наречената “Pamir highway – М41”, за нея - Самарканд (Узбекистан) древен културен и търговски център на Централна Азия. По този повод в останалата част от маршрута няма да се спираме кой знае колко по забележителности и ще ги пропуснем.
    Въпреки това от сега знаем, че в Турция ще обърнем внимание на Кападокия, Немрут и езерото Ван минавайки покрай него. В Иран ще минем през Табриз, Техеран, Кум, Есфахан, надявам се и през може би най-старият град в света Язд, както и Hecatompylos – eдна от основните спирки по пътя на коприната .




    Туркменистан за съжаление ще е транзит. В Узбекистан е Самаркант, на който ще отделим полагащото му се внимание, разбира се и на Букхара, след което ще се отправим на изток към Таджикистан.
    Таджикистан е най-малката държавица в този район. След разпада на СССР и последвалата гражданска война (1992-1997) в момента е тихо, мирно и мизерно. Релефът е изключително планински – 93% високопланински (над 3000м.н.в.). В момента в около 45% от територията, живее 3 % от населението. Ето за тези 45 % ще става дума в това пътуване. Тази територия е отделна област в държавата и се нарича Горно Бадахшанска Автономна Област (ГБАО). Точно там се намира Памир.





    Както можете да се досетите за тази автономна област има отделни визи И като стана дума за визи .... с визи сме почти по целия маршрут
    В това пътуване визовият проблем ще е един от основните. Като изключим съседните ни страни, Украйна и Молдова за всички други е необходима покана ( от физ.лице или тур. фирма) и съответно виза. В нашият случай ще използваме услугите на Stantоurs.
    Иран и Казахстан и Русия имат посолства в София. Останалите Туркменистан, Узбекистан, Таджикистан и Киргизстан имат посолства или консулства във Виена, което определя едноседмичен престой в австрийската столица за получаването на ценните хартийки.
    Туркменистан: Виза след покана. Самостоятелните туристически пътувания са неприемливи за тази държава, така че вариантите са два: Транзитна виза ( с която ще се опитаме да се сдобием) или водач(гид)- туроператор с лиценз в страната, който се ангажира да те следва навсякъде и струва по около 100 $ на ден за всеки член на групата, което за нас е неприемливо и скъпо.
    Узбекистан: Виза след покана. Няма изискване за придружители при престой в страната.
    Киргизстан: Ситуацията е идентична – покана-виза.
    Таджикистан: Виза след покана. За Горно Бадхшанската Автономна Област в Таджикистан се изисква разрешение, което може да се получи и в столицата Душанбе, но отнема около две седмици. Също така оказа се, че тази област ГБАО е разделена на 7 района и е необходимо в разрешението да са упоменати(отбелязани) районите, през които човек смята да премине.

    Нека се съсредоточа над М41- Pamir Highway.




    Това е високопланински път достигащ до 4655 m.н.в. в прохода Ак Байтал и минаващ покрай езерото Кара Кул. Ние ще се включим в тази „магистрала” от столицата Душанбе. Следва участък до Калайкум (Kalai-Кhumb, Darvoz), от там по поречието на Пяндж (Panj) към главният град на ГБАО – Кхорог (Khorog - 2200м н.в.) около 300 км. След това по пътя към Мургаб (Murghab -3650м н.в.) има два варианта: по М41 или да продължим да се движим по брега на Пяндж към Ишкошим (Ishkоshim) и после да се отклоним на север към Мургаб. При Мургаб ще се окажем удивително близо до китайската граница(Kulma Pass), където отскоро (2004г.) е отворена границата с Китай. Впрочем това точно е и връзката с другата удивителна каракорумска магистрала - Karakoram Highway минаваща през Хималаите за да свърже Китай с Пакистан и Индия. Ние обаче с пренебрежение ще подминем Кулма пас на път към най-високия проход по нашия маршрут - Ак Байтал (Белият Кон –Ak Baital 4655 m. ) и високопланинското езеро Кара Кул (Kara-Kul, 3900м.), което всъщност въобще не било черно.





    Влизаме в Киргизстан през прохода Козел (Kyzyl-Art pass4280m), пункта Bordobo. Следва навлизане в невероятнатаАlay Valley, култовото селце Sary Tash . Всъщност точно от там смятам, че човек ще може да хвърли един поглед към връх Ленин 7134м. Преди да продължи към двата по-високи прохода Taldyk Pass 3615м и Chyyyrchik Pass се спускаме до Ош (Оsh)



    След Ош магистралата М41 се отправя към огромното Токтогулское вдхр. (всъщност язовир Токтогул) за да се спусне към Бишкек. Ние обаче смятаме да завием на дясно и да продължим към Issyk Kul , най- голямото високопланинско езеро в света, което да заобиколим от източната му страна на път към Алмати (Казахстан).






    В Казахстан ще сменим гумите, маслата и ще продължим към пресъхващото Аралско море. По предложение на Румбата, вероятно ще спрем на космодрума Байконур, че ни е на път и от там е ясно. Северният бряг на Каспийско море,Русия – Волгоград и Ростов на Дон. На юг покрай Азовско море до пристанище Кавказ. Нататък пътя си го знам пътя през Судак, Алушта, Ялта и т.н. до дома.
    Продължителност: около 6 седмици, обаче сме с нагласа за 8.
    Климат: Много климати ще сменим. С дрешките ще имаме грижи Докато стигнем Таджикистан ще караме през няколко пустини през юли, Dasht-E-Kavir в Иран, Karakum в Туркменистан, и в края на юли-август през Kyzyl Kum.В Таджикистан и Киргизстан пък сме почти през цялото време между 2 и 5 000 м. Както и да го мислех не става. Най-прекрасното каране през пустините (впрочем нека отбележа, че навсякъде в тях има нормални пътища) е през април-май, когато пък в Памир проходите са затворени. Така, че реших да изчакам да се стопят снеговете, да се извалят дъждовете в планината и да тръгнем. Може да се наложи да караме нощно време по жегите, не знам.
    Подготовка на мотора: Тук ми се е понасъбрало, нов акумулатор, ново окачване (настоящото остава резерва), лампички (халогени за мотора или каската). Гуми – Туранс ЕХР и Karoo-T, една тава още (дето съм я почнал преди 1 год.), а да ремъчето( то е купено и чака), една решетка за фара и пълна проверка на всичко. Карнет от СБА.
    Днес ще ходя да видя за ваксини за този район, ако има – ще си слагаме.
    Нов паспорт. В стария има виза, с която в Иран не се влиза . Днес питах в паспортна служба – ще ми върнат стария паспорт с валидната виза. И така. Ако някой се сеща за нещо пропуснато – сега му е времето



    Последно редактирано от Димо; 18-02-10, 21:56.
    ______2
    Е = MZ

  • #2
    До: Централна Азия - 2010

    Както винаги.. безкрайно интересно

    Предполагам си го чел това , но все пак
    От Европа до Ташкент

    Коментар


    • #3
      До: Централна Азия - 2010

      Първоначално публикуван от Венци- малкия Преглед на мнение
      Предполагам си го чел това , но все пак
      От Европа до Ташкент
      Не, не бях Благодаря ти. Но пък съм изчел десеттина други моторджийски ... и снощи рових да го търся този Кхива, аа и родното място на Тимур (и неговата команда ) Невероятни места.
      Ми дано ги видим сините плочки ... аз обаче ще бързам нагоре.
      Нямам търпение да си отворя триножника и да се чудя на къде да го обърна. Всъщност си го представям като фотоваканция
      ______2
      Е = MZ

      Коментар


      • #4
        До: Централна Азия - 2010

        Димо знаеш че съм бил по части от този път през 1998 и през 2003 год. Само че не с мотор... Още тогава си мечтаех, че някога ще мина по тези места с мотор, но ти ме изпревари. Имам много снимки. Пътя през Стари Могол, Сари Таш, Алайската долина, Ферганският хребет, превала Талдик, Ак Босого и т.н. до Ош. После Ош покрай Джалалабад и по река Нарин до Бишкек. В Казахстан от АлмаАта до границата с Китай и пак части от Киргистан. Някой път ще дойда в София и ще донеса албумите със всичките снимки, който имам от там, за да гледаме и да ги следим по картата.
        Празен път с планини на хоризонта, бензин в резервоара и километри... Десетки, стотици и хиляди километри, които гумите жадно да захапват и да претворяват в емоции...
        Златомир Попов - Forry

        Коментар


        • #5
          До: Централна Азия - 2010

          Мислил ли си за кислородна бутилка, от пожарникарските, примерно...
          Височко, ей.
          Чаветата ако са в Балчик, ще помагаме, тръгвайте двамата.
          Най-елементарното правило за употреба на пълния член е да го слагаш отзад на извършителя на действието!

          Коментар


          • #6
            До: Централна Азия - 2010

            @ВладиЧ, твоите снимки ги гледах в Идилево и пак ще ги гледам с голям интерес
            Всъщност аз за твоят Памир знам "всичко" Ето от тук
            Даже те познах на тази снимка




            @ gadeff ей това си е голям проблем. Ама наистина два месеца си е много време, няма кой да излъжем
            ______2
            Е = MZ

            Коментар


            • #7
              До: Централна Азия - 2010

              Точно снощи гледах това http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=497143 .
              Колегите са минали по-част от твоя маршрут,може и да си го гледал.

              Коментар


              • #8
                До: Централна Азия - 2010

                Знам го наизуст "Heavy Metal Монголия". Там има едно тежко счупване след скок с висока скорост в голяма дупка и претоварен мотор ...което оправят в Казахстан.
                Абсолютен фен съм им
                ______2
                Е = MZ

                Коментар


                • #9
                  До: Централна Азия - 2010

                  Ей Димо ама аз това не съм го чел... И тази снимка я нямам в албумите. Виж от лявата ми страна е Тончо Тончев, а над неговото ляво рамо стърчи Христо Христов. Ицето от Смолян, който после качи Еврест без кислород и загина на слизане от върха през 2004 год. А до дясното ми рамо е Марияна Масларова. Тя също загина на Еверест през 2004 година...
                  Гледай какво нещо... Тук сме на Лукова поляна, на предният базов лагер на 3840 м нмв...
                  Празен път с планини на хоризонта, бензин в резервоара и километри... Десетки, стотици и хиляди километри, които гумите жадно да захапват и да претворяват в емоции...
                  Златомир Попов - Forry

                  Коментар


                  • #10
                    До: Централна Азия - 2010

                    Мащабно начинание , браво !И отново простотиите във форма на формалности - визи и подобни ... няма отърваване от това .
                    Последно редактирано от Тануцо; 15-02-10, 22:21. Причина: изпусната буква

                    Коментар


                    • #11
                      До: Централна Азия - 2010

                      Ей, Димо, като гледам, не само че не са ти излезли някои мухи от главата, ами и други са се навряли!
                      6-8 седмици казваш, 4500-5000км. офроуд, в места без държава, САМ?!!
                      Ще удариш поляците в земята!
                      Нееее, ще ги засрамиш пред целия adv-райдерски свят

                      Не са съмнявам във възможностите ти, ни най-малко!!

                      Оффф, някаква муха ми жужи и на мен между ушите!

                      Коментар


                      • #12
                        До: Централна Азия - 2010

                        Супер, ама мен ако питаш не тръгвай сам. Намери някоя дружка. Не знам дали пътищата са само асфалт, ама силно ме съмнява и като е черен път ще бъде голям проблем с двамата на мотора. То и при мен е така, но пък сме два мотора и ще можем да си помагаме по пътя.
                        Ние търсим много яки челници за да караме нощно време с тях. Халогените за БМВ от няколко места чувам, че не вършат работа. Ако искаш да е по-светло мини направо на вариант с ксенони.

                        Коментар


                        • #13
                          До: Централна Азия - 2010

                          Ето ти го Самарканд 1991 година. Може да се е променил, аможе ида не е.









                          А тук вече се вижда Памир



                          Пред нас е последния кишлак и след това само високата планина. Не, че този път е в ниското. Имаш късмет, че не си пеша.



                          Поне тогава и горе си беше населено стадата се качват по високите плата.



                          Разни грозни личности горе



                          Освен дрехите имай предвид и нещо за хапване имаче ще се наложи да импровизираш като мен.

                          Последно редактирано от Иван Алексиев; 16-02-10, 14:06.

                          Коментар


                          • #14
                            До: Централна Азия - 2010

                            Ето такава ситуация /да не дава господ/ ме притеснява как ще се справиш сам.



                            А както знаем, такива затискания в подобни терени не са нещо рядко срещано. Все още има свободно място за Африка, пък следващата година ще се лъзнем по така добре представения и подготвен маршрут.

                            Между другото ако искаш мога да те спонсорирам с едни гуми Metzeler Karoo, ама не са "Т".

                            Коментар


                            • #15
                              До: Централна Азия - 2010

                              @ Бойко, говорили сме го. Аз това пътуване го мисля от близо две години. Въобще не съм мислил за Африка. Впрочем доколкото не сте взели още нито една виза, може да се включите на изток

                              Има ксенони за каската, които са наистина много добри. С батерия на кръста. Събин кара с такива на Баха Саксония - там пуснаха моторите рано сутринта, по тъмно. Пробвал съм ги, страшни са.

                              А за паданията ... к'во да ти кажа. Има тук един подпис "Който не кара - не пада" Като падне мотора .... "Е па ше се наведа да си го дигна" (от филма Оркестър без име)

                              @Иван Алексиев - Самаркант едва ли се е променил много от тогава, но ако това на снимките си ти ..... промяната е сериозна А вие с какво се качихте до горе с камион, като другите алпинисти ? И къде точно бяхте, по кое време на годината?
                              По отношение на храната е написано на много места, че разнообразие няма.Зелен чай, плоски питки хляб и овнешки шашлици в най-добрия случай това е.

                              @Румене, поляците са супер готини и вече превърнаха мечтите на много хора в реалност - да работят това, което обичат и могат най-добре Вече са там от началото на лятото до късна есен и продават "турове". Миналата година влязоха в Афганистан и караха в Ab-i-Vakhan - Hindokush. Тези хора творят маршрутите в Памир Познават го на пръсти и "магистралата" е само отправна точка за тях...

                              Маршрута, който аз съм описал е главният път. Е той не е точно магистрала, това е "Памирската магистрала" Всъщност пътя се скапва още след влизането в Таджикистан. До столицата има асфалтов път, който не е кърпен откакато е път. Има и един тунел в трагично състояние - ще пусна филмче. Преди тунела се подписваш, че минаваш на твоя отговорност и няма да търсиш отговорност от създателите му - тече вода и е с кални коловози - може би около 5 км. Нагоре след столицата си е макадам, на места асфалтиран. В някои участъци се случват свличания на скална маса и срутване на пътя както и преминаване на реки, надявам се не много пълноводни Обаче хората обичат да се снимат на най-гадните места
                              Ето тук примерно



                              В пустните си има първокласен път. Много е писано - последно Джовката го снима в Казахстан ... е сега има и отбивки по черно ..и това е.
                              ______2
                              Е = MZ

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 7,747 в 10:48 на 20-03-21.

                              Зареждам...
                              X