Обява
Свий
Няма добавени обяви.
Стари автомобили на служба
Свий
Това е залепена тема.
X
X
-
- 2 likes
-
Тези десет сантиметра на метър и петдесет, практически нямат никакво отношение към товароносимстта (а ЖП-габаритът си е съвсем идентичен). Фактор за нея е типът релси и прочее строежът на пътя. Идеята е единствено военно-тактическа. И като повечето руски идеи е голяма глупост, защото допреди десетина години война в Русия не беше имало в продължение на седемдесетина, а през цялото това време на мир, различното междуосие е проблем за транспорта, търговията и изобщо ЖП-съобщенията.
-
Тук не съм съгласен, там ( в СССР) съм пътувал и с влак и смяната на талигите ( вагонните колела) на границата беше колкото митническо - граничния контрол. Цялата композиция се вдигаше с подемници едните талиги се махаха, другите се слагаха и те така ...........
-
Sek.1 и Davc, когато са стролили първите железници, никой не е смятал, че някога те ще се свържат в единна мрежа, за да залага някакви военно-стратегически съображения. А когато са се свързали вече е имало толкова много построено, че преправянето е щяло да струва маса пари. Сега, когато влаковете минават от 1435 на 1520мм сменяват локомотива и каретките под вагоните. А пък в Словакия например от украинската граница до металургичния завод в Кошице направо са построили железницата на 1520 мм. Просто рудата и антрацита идват от Украйна.
Колкото по-широк е коловоза, толкова по-тежки и обемисти товари могат да се карат, при това с по-висока скорост. Също плавността на хода нараства. Недостатък е, че цялата мрежа става по-скъпа. Увеличава се радиуса на завоите. По-широки трябва да са мостовете и тунелите.
В Англия всяка компания е строила собствен коловоз и ширините са варирали от 3 та тамън до 7 фута. С последната ширина е железницата на Брунел - Great Wester Railway. Някъде до края на 19-век са съществували, докато централизирано, със закон, принудили всички да минат на стивънсоновия коловоз.
Когато в Русия решават да строят железницата Петербург - Москва, вече е имало една железница - Петербург - Царско село с коловоз от 6 фута (72 дюйма) и още една - полския участък от железницата Варшава - Виена, с ширина на коловоза 56 дюйма и половина - тоест 1435мм. Да не забравяме, че Варшава тогава е била в Русия.
Първоначално разговора е бил да се строи железницата по шест футовия коловоз, но изчисленията показали, че ще е много скъпо и решили да я направят като в САЩ. По-точно като в американския юг - пет фута. Това са 1524 мм. Сега такава е железницата във Финландия. А в бишия СССР, някъде по брежневско време, решили да затегнат коловоза с 4 милиметра. От там са 1520-те мм.
Иначе другите по-различни коловози в Европа са Испания, заедно с Португалия - там бяха някъде на 1660 - 1670 мм или нещо подобно. Също някъде 1600 мм е коловоза и в Ирландия.
Извън Европа въобще е интересно.
САЩ, Канада и Мексико са на стивънсоновия коловоз. След гражданската война американския юг го преправят от петте фута на стивънсоновия. И въобще стандартизирали са всичко.
На юг от Мексико има четири или пет различни коловоза. Запомнил съм, че Аржентина и част от Чили са на индийския коловоз. В Бразилия и другата част от Чили са на метър коловоз. Останалите кой на стивънсоновия, кой на капския - това са 1067 мм. В Африка са пак три или четири коловоза, където има железници де. В Азия са пет коловоза, като най-широкия масово ползван е индийския. Той е въобще най-широкия по целия свят. В самата Индия има и няколко хиляди километра железница с метровия коловоз. В Австралия са две железници с различни коловози. Едната е на стивънсоновия, другата на капския.
Също в Япония има две железопътни системи - едната са скоростните влакове "Шинкасен" (Нов Път) на стивънсоновия коловоз, а другите, по-масовите, са на капския коловоз. Само дето даже бавните им влакове, дето са на капския коловоз, са с крейсерска скорост 130 км/ч по правите участъци. В участъка Нагоя - Нагано съм се убедил лично. Целия път там е нещо като 270 километра с вид като през Искърското дефиле. Е бавния им влак го взима за три часа. Ефективна скорост 90 км/ч, като спираше на всяка керемидка.Последно редактирано от Alexr; 17-12-23, 23:38.
-
Всички сериозни анализи сочат като една от основните причини Германия да загуби войната в СССР точно различната ширина на ЖП релсите . Едно от най важните неща на една война е логистиката . Провалиш ли се в нея губиш войната . Повечето големи войни в този свят от древността до ден днешен са загубени не на бойното поле а заради провала на логистиката . Само две държави до сега не са се дънили с логистиката по време на война Русия и щатите . Зад всеки един войник стъпил в Нормандия стоят над 4 тона товари . Десанта успява най вече защото проработва системата Мълбари . За държави с размерите на Русия ЖП транспорта е жизнено важен за що годе нормалното функциониране на държавата независимо от климатичните условия . В Русия поради дължината на ЖП линиите прави практически невъзможно проследяването на това което се движи по тях . Невъзможно е да отсееш това което ти трябва между милиони товарни и пътнически вагони . https://www.youtube.com/watch?v=PF8P...87%D0%B8%D0%BAПоследно редактирано от sek.1; 18-12-23, 05:48.Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .
Коментар
-
Alexr
#7,426.5
Alexr коментира
Днес, 00:31
Колкото по-широк е коловоза, толкова по-тежки и обемисти товари могат да се карат, при това с по-висока скорост.
Принципът е точно този, без никакви уговорки. Ама практическо значение има да кажем разлка от Дековилно (60см) до стандартно междуосие, тези (няма и) десетина сантиметра нямат никакво практическо отражение.
А през войната, германците са решавали въпроса точно както след това през мирното време, т.е. ако това е било радикален проблем за германците, точно толкова е радикален проблем за комуникациите в мирно време и реципрочно - ако в мирно време не е проблем, то точно толкова не е проблем и във военно.
Освен това, в същата тази война, до едно време на германците им се е налагало да правят тези галимации, но след това галимациите са били за сметка на руснаците. Демек, танто за кукуригу е всичката еквилибристика.
Има истина и в другото - че просто така са се сложили нещата в процес, изграждане на ЖП-мрежата, па после руснаците взели да раздуват за някакъв нарочен и дълбок замисъл. Също като като двата двигателя на БТР-60 - така го направили от немай къде, защото просто нямат друго, па постфактум си изсмукаха от пръстите онази глупост за "повишена живучест"...
-
Ам не че нещо ама двата двигателя на МПС си е техническо решение още преди БТР 60, и при американци с разни автобуси и камиони и при други нации технически. Дали е от немай къде или някаква друга обосновка са имали създателите някога е трети и четвърти въпрос, а глупостите секи мое да си ги повтаря на днешно време колко му душа сака.
Два или три двигателя и повече и сега се ползват масово при плавателни средства примерно, водни и въздушни, при какви ли не машини и прочие.
-
-
sek.1 коментира
Вчера, 17:13
"Смяната на талигите на Унгени започва някъде осемдесетте години на миналия век и е само за пътническите вагони . Ако сменят на товарните това е от скоро ."
Не че има някакво значение, но просто за протокола : смяната на талигите на Унгени започва още преди да си се родил . Ако оня , "стария тираджия" ти е разказвал нещо друго : излъгал те е , не му е сефте да те лОви за канарче .
Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.
Коментар
-
-
Видяно по оня ден - понеделник в Карлово.
шофера изглеждаше да е към 90 г.
Hyundai Galloper exceed 2.5 TDi К Б
- 4 likes
Коментар
-
Тази снимка е от ФБ, дигитализирана е цветно, правена е била преди 9-ти септември - Царство България според източника, не мога да видя каква марка е колата на заден план, обърнете внимание и колко стилно са били облечени хората, вижте тротоара и паветата, безупречни отвсякъде, помните ли и кино Култура, като дете ходех да гледам Ну Погоди а на 1-юни пускака Мики Маус, снимката много ме разчувства, бил е един сякаш по-хубав и изтънчен свят, но това е друга тема за разговор...
Последно редактирано от Еделвайс; 04-02-24, 12:39.
- 7 likes
Коментар
-
- 1 like
Коментар
-
Активност за темата
Свий
Тук са 2 потребители онлайн. 1 потребители и 1 гости.
Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.
Коментар