Обява

Свий
Няма добавени обяви.

„Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател:?:

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

    Първоначално публикуван от s_s1 Преглед на мнение
    ....
    2Х4 вата не е ли много малко? Дори в домашни условия и при озвучителни тела с висока чувствителност си трябват поне 30 вата на канал като минимум.
    Хубавите домашни уредби, се оценяват по това, как свирят тихо.
    Над 95% от времето, една домашна уредба свири с мощност 2Х1.5 вата и само на прзник се издува.
    Тук идва и големия проблем. Почти всички тонколони не покриват честотните си характеристики при мощност по-малка от 25% от максималната.
    Забележи техническите характеристики. Честотен обхват 20Hz - 20KHz +/- 3 db, при номинална мощност 2Х10W, чувствителност 96db. Това са едни добри типови характеристики. Но кога слушаш на 2Х10 Вата ? А какво става на 2 по Ват ???
    Сиреч, при ежедневно слушане изобщо забравяш за баси или верни високи.
    Или бумтиш и съскаш, като пернишко БеЕмВе на светофар, или вадиш перфектен тенекиен отзвук.
    Вярното възпроизвеждане изобщо е едно голямо приключение. И скъпо !!!
    Последно редактирано от Nik Nikolov; 01-11-16, 11:06.
    Не ми пука за лака , а за пропуснатите приключения ))

    Коментар


    • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

      Първоначално публикуван от Nik Nikolov Преглед на мнение
      ...Почти всички тонколони не покриват честотните си характеристики при мощност по-малка от 25% от максималната.
      Тук се озадачих. Колко точно са нелинейни тонколоните?

      Коментар


      • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

        Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
        Тук се озадачих. Колко точно са нелинейни тонколоните?
        Ужасно много. Първия проблем за нееднаквост на честотните характеристики в покрития диапазон от мощности, са филтрите. Има насищания, хистерезиси и.т.н.
        Втория, механичната конструкция на високоговорителите. И третия нелинейната характеристика на човешкото ухо, в зависимост от силата на звука, което е индивидуално и възрастово обусловено.
        Та всеки лично си намира неговия "страдивари" комплект.
        Не ми пука за лака , а за пропуснатите приключения ))

        Коментар


        • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

          Мани ги ушите, те са нелинейни по начин, дълбоко познат на мозъка между тях (доколкото има такъв де).

          Освен това ако си сериозен ще ползваш филтри с въздушна сърцевина които са колкото си искаш линейни. Кондензаторите е ясно че няма да са електролитни

          Остават самите високоговорители - там какво?

          Коментар


          • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

            Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
            Остават самите високоговорители - там какво?
            Там - мани-бегай! Резонанси на шаси, на бобина, на мембрана, на гофра, въздух за гонене около магнита и бобината, нелинейност на самия магнит, нелинейност на кутията в двете посоки, и там резонанси и прочие. Виж АЧХ и ФЧХ дори само на чист широколентов говорител, бил той и марков за хиляди пари.

            Ама ти и без друго се досещаш за тия работи.

            Loudness compensation е измислен да позамаже положението, поне откъм нелинейност на ухото. Някои реализации може и да са по-добри от други, ама стигнеш ли до корекции - пиши звука бегАл откъм качество.

            ПП: Относно филтрите - колкото и да са линейни тия с въздушна междина (то други не се ползват) и неелектролитните кондензатори (пак - електролитни се ползват само в хирпотребски тенекии и пластмасарии), и даже да приемем че говорителите са идеални, около мястото където свирят и двата пак става салата, къде по-голяма, къде не чак толкова.
            Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

            Коментар


            • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

              Първоначално публикуван от sparkybg Преглед на мнение
              Там - мани-бегай! Резонанси на шаси, на бобина, на мембрана, на гофра, въздух за гонене около магнита и бобината, нелинейност на самия магнит, нелинейност на кутията в двете посоки, и там резонанси и прочие. Виж АЧХ и ФЧХ дори само на чист широколентов говорител, бил той и марков за хиляди пари.

              Ама ти и без друго се досещаш за тия работи.
              Аз се досещам ама всичките тия неща дето ги разправяш са линейни, с изключение на полето на магнита - а и то колкото по-тихо свириш толкова по-линейно се държи.

              Линейно не значи нещо да е равномерно по честота, значи просто че линейно реагира на изменение на въздействието.

              Коментар


              • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

                Еми, двете нелинейности които съм споменал са си баш нелинейности.

                Също, мембраната и гофрата се държат нелинейно спрямо амплитудата - гофрата го играе пружина - при по-голяма амплитуда "компресира" движението си повече. Тоест при 4 волта сигнал на входа няма да се мести 4 пъти повече отколкото при 1 волт. Нещо повече - държат се различно дори спрямо това дали бутат или дърпат въздуха пред/зад себе си.
                Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

                Коментар


                • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

                  Начи . HiFi-змът си е психеделично заболяване .
                  Обаче с риск да разболеем някого, можем да обсъдим леки елементи.
                  Та - за високоговорителите:
                  Бас говорителя, трябва да е с малък ход съобразно дължината на магнитния процеп, в който се движи бобината.
                  Това за да може с достатъчна точност магнитното поле да се счита за хомогенно по дължината на целия ход.
                  Трептилката, това е каучуковата гофрета, зад мембраната на говорителя, която осигурява механично връщане на бобината също трябва да работи в линейната си област. Горните два елемента, са нелинейни в краищата на работния си интервал и водят до драстични изкривявания.
                  Мембраната, трябва да е идеално твърдо тяло, което трепти едновременно, и възпроизвежда аудио вълни. За съжаление, това не е така. Върху мембраната се образуват локални центрове, които трептят противофазно, или с фазово отместване, като възпроизведените аудиовълни се гасят или модулират една друга. Ефекта се усеща като ехтене. Или това е все едно бас барабан, без акустична изолация вътре в нвго.Групарите с евтини "бас-каси", обикновено пъхат пердетата на читалището вътре. и тогава "саунда" се получава. Това и още много неща, които Спарки е споменал по-горе, почти изчерпват драмата със басовия говорител.
                  При високочестотния говорител, най-често куполен отново се наблюдават същите явления. Поради малкия ход, тук драматични са тежестта на бобината и материала. Общо взето се правят три вида куполни високоговорители, в зависимост от материала на мембраната.
                  Хартиени - за широка употреба. Те са здрави. Имат доста резонаянси, които не са повтаряеми при серийно производство.
                  Титаниеви, или от друг метал за дискотеки, и домашно HiFi. Имат доста резонанси но са повтаряеми и могат да бъдат компенсирани.
                  Копринени, с компаунд от специални смоли - за музиканти и откачени HiFi сти. Нямат изявени резонанси, но нямат и повтаряемост. Комбинират се на слух и тая работа струва много.
                  Филтри - тука може да се напише много. Идеалния случай са филтри с безкрайна стръмност и без въртене на фазата. Тоест на басовия говорител, да не се подава нищо от високия спектър на звука и обратно. На практика, пасивните филтри пропускат и двата говорителя свирят един и същ сигнал в определен честотен диапазон, около честотата на отделяне . И току виж някой обой, квичи като свинята майка в оркестъра или някоя виола стърже като сцепена върба.
                  Като допълнително неудобство, човешкото ухо реагира на енергийно съотношение основен тон към хармоници в спектъра на звука.
                  Тоест ако едно виолончело издава основен тон, и вторите му хармоници са 3% от общата енергия, а третите 0.5% от общата енергия, то ухото ги оценява като тегловен коефициент, нищо че въобще не е в състояние да чуе подобни честоти. Ако му пуснете само честотата на N-ти хармоник, човек няма да чуе нищо, но ако отнемете със стръмна активна филтрация, точно тази честота от спектъра на звука, веднага долавя разликата. Така се отличават едни модели цигулки от други, по нам-кой си хармоник.
                  Не случайно правя аналогии в звуково отношение. Причините да не ти харесат чифт колони са безкрайни.
                  Слушаш и избираш.
                  Не ми пука за лака , а за пропуснатите приключения ))

                  Коментар


                  • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

                    @Спарки
                    Е да де. И това също е толкова по-линейно, колкото по-малък е сигналът.

                    Коментар


                    • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

                      Първоначално публикуван от Nik Nikolov Преглед на мнение
                      Начи . HiFi-змът си е психеделично заболяване .
                      Обаче с риск да разболеем някого, можем да обсъдим леки елементи.
                      ...
                      Е да де ама тук има малко физика и малко митове и легенди.

                      Коментар


                      • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

                        Идеалното възпроизвеждане е, ако за всеки инструмент има ОТ с неговата форма и вибрира по същия начин.
                        Разликата се демонстрира съвсем просто като концерта който си слушал преди малко, го пуснеш в същата зала на запис. Еми не е същия

                        Най-близко до това са многопистовите истории с множества ОТ.
                        Чак след това е купона с изкривявания и шумове И вярно е краста
                        байо, кажи ти моите и аз твоите кривици, па да се поправим и все (за)едно да вървим, ако ще бъдем хора.
                        Един луд: на много простите хора всичко им се вижда сложно…
                        Суперспам - спама на суперите

                        Коментар


                        • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

                          Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                          Е да де ама тук има малко физика и малко митове и легенди.
                          Повече митове и легенди.
                          Компановал съм доста домашни уредби и няколко дискотечни и концертни, та си имам подход.
                          Набор от грамофон, няколко предусилвателя, 24 бита АЦП, цифров 24 канален екулайзер и 24 битов ЦАП, както и лампов предусилвател, който подава звука към студийни монитори с вгардени двуканални усилватели с обратни връзки и по ниски и по високи честоти и минимални изкривявания. Пускам човека да слуша и променяме звука, докато не го изкефи. След това мога да му напиша, какво да отиде да си купи и от къде. Едно и също парче, може да звучи по няколко коренно различни начина - не мож го позна.
                          Не ми пука за лака , а за пропуснатите приключения ))

                          Коментар


                          • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

                            Първоначално публикуван от s_s1 Преглед на мнение
                            Ники, не си писал отдавна, къде се загуби? ...
                            Писах тук, за да окуража Emanuilis - да не се отказва. На прав път е, само трябва търпение и експерименти.
                            Лампов усилвател в чист клас А и колони с висока чувствителност - това е изборът на много HiFi-сти
                            Инак предимно чета, но като прочетох, че е върнал Техникса - не се сдържах.
                            Не ми пука за лака , а за пропуснатите приключения ))

                            Коментар


                            • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

                              Първоначално публикуван от Nik Nikolov Преглед на мнение
                              Писах тук, за да окуража Emanuilis - да не се отказва. На прав път е, само трябва търпение и експерименти.
                              Лампов усилвател в чист клас А и колони с висока чувствителност - това е изборът на много HiFi-сти
                              Инак предимно чета, но като прочетох, че е върнал Техникса - не се сдържах.
                              Ник, би ли споделил конкретни линкове към такъв усилвател и такива колони, и нека да са в три цифрени ценови рамки ако обичаш
                              Бъдете живи и здрави!

                              Коментар


                              • От: „Старите" лампи, или защо да (не) си вземаме такъв усилвател

                                Първоначално публикуван от Nik Nikolov Преглед на мнение
                                Писах тук, за да окуража Emanuilis - да не се отказва. На прав път е, само трябва търпение и експерименти.
                                Лампов усилвател в чист клас А и колони с висока чувствителност - това е изборът на много HiFi-сти
                                Инак предимно чета, но като прочетох, че е върнал Техникса - не се сдържах.
                                Благодаря

                                Търпението ми е завидно, познавам се, но... сравнено към „брум"-ящ лампов усилвател, Technics-а е направо идеален.
                                Chevrolet Aveo, 1.2 - 4 х 4, почти
                                „Ако Дракула беше веган, щеше да се казва - Брокула..."
                                LZ1EMS

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X