Сега ще обясна как се правят резби на струг
дано да е полезно за някой начинаещи в стругарлъка като мене....
Струга дето работя е СУ 582 3000мм междуцентрово,производство на ЗММ София.Машината е като нова и почти не е работила,но това не е от значение,важно е зад съпортното устройство

Та на темата.
За да нарязва един струг резби,трябва да има набор зъбни колела в лирата,тоя има готов набор и се сменя,не е нужно да се цапаш с грес до лактите за да сменяш колела,колелата се сменят единстевно при разни екзотични ДП и модулни резби и от сорта.Но на този струг и там не се пипа.
А мелиметровите и цоловите резби се сменят от ключ в левия ъгъл на струга,ръчката има 3 положения.
-Горно-Цолови/инчови/ резби.
-Средно-стъргане и всичко свързано с не нарязването на резби.
-Долно-милеметрови.
Тая ръчка дефакто включва трапецовидния винт,.

Сега за да режеме резба трябва да знаеме въпросната колко навивки има на мм. или инч,при 1.1/4 навивките са 11.
Гледа се таблицата-
Търсиме в графата 1цол къде е 11,и засичаме-отлево 1/1 отгоре 5
демек лявата ръчка завъртаме на 1/1
дясната на 5.
и слагаме най-лявата в горно положение.
на снимката стъргах 3/4 тръба затва е на 2,ама се разбира за що иде реч
След като сме побрали подаванията,следва да знаеме как се стърже.
Отиваме при съпортната кутия.

от ляво надясно-Надлъжно подаване,Отгоре-напречното.
Ръчката за посоката и самохода.Движи надлъжно и напречно.
Над нея е така наречената "ножица" тя захапва трапецовидния винт и съпортната кутия се движи с неговата скорост,която определихме преди малко по таблицата,Управлението напред/назад -става със съединитела и дефакто с него се обръща и посоката.
Панела е :пуск/стоп,бръз ход ,помпа за охлаждане и авариен стоп.
Сега следва най тънкия момент самото нарязване.
Пускаме машината,с едната ръка/лявата/ държиме съединитела горно положение-назад,с другата бутаме ръчката на "ножицата" надолу,докато захапи и съпорта тръгне назад,Ножицата се пуска само в движение иначе не може да захапи.Винаги требе да е назад съединитела,щото като режеме "дълги" ,едри ,резби,съпорта ще побегне и като начинаещи докато се усетиме,ще се утресе у универсала.
Но преди да почнеме да правиме резбата трябва да има някаква подготовка все пак.
Слагате тръбичката в случая 1цол, горе долу гледате половината да е в универсала, половината навън.Затягате всичко много здраво.
Ножа-Ножа трябва да е за резби,добре да е правен кобалтов,защото държи повече на грешките на начинаещия,докато такъв с твърдосплавна пластина и при най-малката грешка не прощава.Ъгъла отпред е 60*.

Определяте колко ще е дълга резбата.Закарвате ножа с бързия ход,пускате машината и бележите с ножа,около 0.2мм. стигат,разкотряте нониуса и го давате на 8,спрямо 0-та,законтряте,и почвате с едната ръка държите долното колело-за напред с другата -напречното.И давате с двете ръце от 8 до 9 десети ,трябва да стане нещо като конус,пускате самохода напред,като преценявате така ,че напречно да подадете около 0.8мм,на края спирате самохода и на ръка вземате фаска.
Това са важни неща и не бива да се отбягват-накрая резбата ще е негодна.
Следва вече най-интересното.
Връщате ножа,къде направихте "конуса"-края на резбата пускате струга,без да пускате ножицата.И бележеите с ножа,.Ако правилно сте законтрили нониуса ,трябва да почне да стърже на 0.,ако не,разконтряте и закотвяте на 0.
Връщате назад,Включвате със съединитела реверс ,и пускате ножицата.
Давата на неутрално съединитела,и с напречния премествате от 0,на 0.2мм. и пускате,
ако правилно сте преместили,трябва да стръгне само в края.Връщате и подавате още 0.2,така до 3мм,спрямо 0-та.
Като стигнете 3мм. връщате назад,като НЕ изключвате ножицата,защото ако резбата не е добре,ще трябва с кръстатия съпорт на вкарате ножа в резбата.
С пробна муфа,навивате и гледате,ако върви свободно ,значи е добре,ако не,подавате 0.2,и така докато тръгне,но При мене не се стига до повече от 3.4мм.
Ако случйно счупите ножа,или спрете погрешка ножицата.Със кръстатия съпорт,вкарвате ножа у резбата.
Значи при реженето на резби чалъма е да кординитате двете ръце,защото блъскате съпорта в универсала иначе.
Метода е следния,2навивки преди края на резбата вадите ножа и изключате съединитела и реверсирате.
Оборотите с които се реже,се определят лесно на око,ако отделената стружка посинее-високи,аз работя на 150,може и на 250.Оборотите се сменят лесно,.С външната ръчка въртите кръга с цветовете-Син,Червен и Зелен. с вътрешната оборотите,Примерно на зелено е 31.5 ,завъртате кръга като зеленото сочи 31.5 ,.
При включена ножица единствено напречно може да местите,самохода-не,,надлъжно се регулира от съединитела.
Така на писане,според мене не стана много разбираемо,но дава обща представа.забравих да снима,напречното колело и 0-те за по лесно,но мисля,че ще се орентирате,ако не,-питайте.

Струга дето работя е СУ 582 3000мм междуцентрово,производство на ЗММ София.Машината е като нова и почти не е работила,но това не е от значение,важно е зад съпортното устройство

Та на темата.
За да нарязва един струг резби,трябва да има набор зъбни колела в лирата,тоя има готов набор и се сменя,не е нужно да се цапаш с грес до лактите за да сменяш колела,колелата се сменят единстевно при разни екзотични ДП и модулни резби и от сорта.Но на този струг и там не се пипа.
А мелиметровите и цоловите резби се сменят от ключ в левия ъгъл на струга,ръчката има 3 положения.
-Горно-Цолови/инчови/ резби.
-Средно-стъргане и всичко свързано с не нарязването на резби.
-Долно-милеметрови.
Тая ръчка дефакто включва трапецовидния винт,.
Сега за да режеме резба трябва да знаеме въпросната колко навивки има на мм. или инч,при 1.1/4 навивките са 11.
Гледа се таблицата-
Търсиме в графата 1цол къде е 11,и засичаме-отлево 1/1 отгоре 5
демек лявата ръчка завъртаме на 1/1
дясната на 5.
и слагаме най-лявата в горно положение.
на снимката стъргах 3/4 тръба затва е на 2,ама се разбира за що иде реч

След като сме побрали подаванията,следва да знаеме как се стърже.
Отиваме при съпортната кутия.
от ляво надясно-Надлъжно подаване,Отгоре-напречното.
Ръчката за посоката и самохода.Движи надлъжно и напречно.
Над нея е така наречената "ножица" тя захапва трапецовидния винт и съпортната кутия се движи с неговата скорост,която определихме преди малко по таблицата,Управлението напред/назад -става със съединитела и дефакто с него се обръща и посоката.
Панела е :пуск/стоп,бръз ход ,помпа за охлаждане и авариен стоп.
Сега следва най тънкия момент самото нарязване.
Пускаме машината,с едната ръка/лявата/ държиме съединитела горно положение-назад,с другата бутаме ръчката на "ножицата" надолу,докато захапи и съпорта тръгне назад,Ножицата се пуска само в движение иначе не може да захапи.Винаги требе да е назад съединитела,щото като режеме "дълги" ,едри ,резби,съпорта ще побегне и като начинаещи докато се усетиме,ще се утресе у универсала.
Но преди да почнеме да правиме резбата трябва да има някаква подготовка все пак.
Слагате тръбичката в случая 1цол, горе долу гледате половината да е в универсала, половината навън.Затягате всичко много здраво.
Ножа-Ножа трябва да е за резби,добре да е правен кобалтов,защото държи повече на грешките на начинаещия,докато такъв с твърдосплавна пластина и при най-малката грешка не прощава.Ъгъла отпред е 60*.
Определяте колко ще е дълга резбата.Закарвате ножа с бързия ход,пускате машината и бележите с ножа,около 0.2мм. стигат,разкотряте нониуса и го давате на 8,спрямо 0-та,законтряте,и почвате с едната ръка държите долното колело-за напред с другата -напречното.И давате с двете ръце от 8 до 9 десети ,трябва да стане нещо като конус,пускате самохода напред,като преценявате така ,че напречно да подадете около 0.8мм,на края спирате самохода и на ръка вземате фаска.
Това са важни неща и не бива да се отбягват-накрая резбата ще е негодна.
Следва вече най-интересното.

Връщате ножа,къде направихте "конуса"-края на резбата пускате струга,без да пускате ножицата.И бележеите с ножа,.Ако правилно сте законтрили нониуса ,трябва да почне да стърже на 0.,ако не,разконтряте и закотвяте на 0.
Връщате назад,Включвате със съединитела реверс ,и пускате ножицата.
Давата на неутрално съединитела,и с напречния премествате от 0,на 0.2мм. и пускате,
ако правилно сте преместили,трябва да стръгне само в края.Връщате и подавате още 0.2,така до 3мм,спрямо 0-та.
Като стигнете 3мм. връщате назад,като НЕ изключвате ножицата,защото ако резбата не е добре,ще трябва с кръстатия съпорт на вкарате ножа в резбата.
С пробна муфа,навивате и гледате,ако върви свободно ,значи е добре,ако не,подавате 0.2,и така докато тръгне,но При мене не се стига до повече от 3.4мм.
Ако случйно счупите ножа,или спрете погрешка ножицата.Със кръстатия съпорт,вкарвате ножа у резбата.
Значи при реженето на резби чалъма е да кординитате двете ръце,защото блъскате съпорта в универсала иначе.
Метода е следния,2навивки преди края на резбата вадите ножа и изключате съединитела и реверсирате.
Оборотите с които се реже,се определят лесно на око,ако отделената стружка посинее-високи,аз работя на 150,може и на 250.Оборотите се сменят лесно,.С външната ръчка въртите кръга с цветовете-Син,Червен и Зелен. с вътрешната оборотите,Примерно на зелено е 31.5 ,завъртате кръга като зеленото сочи 31.5 ,.
При включена ножица единствено напречно може да местите,самохода-не,,надлъжно се регулира от съединитела.
Така на писане,според мене не стана много разбираемо,но дава обща представа.забравих да снима,напречното колело и 0-те за по лесно,но мисля,че ще се орентирате,ако не,-питайте.
Коментар