Явно не при всички 4х4 системи трябва да спреш, за да превключиш от 4х4 Hi 4x4 Low. При Jeep с раздатка 242,231 може да се превключва от бързи на бавни и обратно, както при ръчна скоростна кутия, така и при тези с автомат. Това се прави при движение със скорост 3 до 5 км/ч., като единственото изискване е да не се прави пауза в позиция "N" neutral. Не трябва да се превключва в случай, когато колелата на единия мост се въртят, а тези на другия са спрели. Също така има ограничение за допустимата максимална скорост в режим 4x4 Low - 40км/ч. А даже има и една интересна опция при ръчните кутии - палене на скорост, без натискане на съединителя. 4H to 4L or 4L to 4H
With the vehicle rolling at 2 to 3 mph (3 to 5 km/h), shift
an automatic transmission to N (Neutral) or depress the
clutch on a manual transmission. While the vehicle is
coasting at 2 to 3 mph (3 to 5 km/h), shift the transfer
case lever firmly to the desired position. Do not pause in
transfer case N (Neutral).
Do not exceed 25 mph
(40 km/h). (Allows engine starting without depressing
the clutch pedal on vehicles equipped with manual
transmission.
И даже споменават за възможно затруднение при превключване в спряло положение, тъй като тогава може да се срещнат зъбите в раздатката и за да включи на избраната предавка да има нужда от допълнително натискане и отпускане на съединителя.
NOTE: Shifting into or out of 4L is possible with the
vehicle completely stopped, however difficulty may occur
due to the mating clutch teeth not being properly
aligned. Several attempts may be required for clutch
teeth alignment and shift completion to occur. The preferred
method is with the vehicle rolling 2 to 3 mph (3 to
5 km/h).
Jeep Cherokee - Liberty 2.8 CRD
First impression is not always true. Get inspired.
Qualis vir, talis et oratio. (Какъвто човекът, такава и речта му.)Seneca
Reading is sooo boring, unlike writing!
Искаш да кажеш, че ако карам на 5-та бавна с около 40км/ч мога да превключа на 2-ра бърза при тази скорост? Ако е така, защо при джипките не става?
Това при Субару е възможно и допустимо. Все пак са си два лоста, един за бавни/бързи, друг за скоростите. Много често минавам в движение от втора бавна към втора бърза. Има колеги, които използват бавните за ускорение при изпреварване и редят четвърта, пета бавни/бързи, разбирайте при скорост около и над стоте.
На Тойотите ги пише тези неща на сенниците! А на виетнамките незнам братята Руснаци какво са синхронизирали и какво не са, ама добре, че на кирката дръжката е от ф40 тЪрба...та бива надената на лоста ...та да успееш евентуално сам..
А какъв е смисъла при джипките да става? 5та бавна ти е така или иначе някъде между 2ра и 3та бърза. Въобще от трета бавна на горе, за какво са ти бавни?
От 3-та бавна нагоре имат смисъл предавките. Карам си из някакъв пресечен терен на 1-2-3 бавна и в един момент излизам на равно за 500-1500 метра. Какво сега? Спирам и включвам бързите? И после като свърши равното пак спирам, за да мина на бавни? Много по-удобно е да покарам малко на 4-5 бавна. При тях на 1800-2000 об/мин се движа с 25-30 км/ч.
Например за влачене на на нещо много тежко, а иначе на мен ми стана интересно какъв би бил въртящият момент на 5та бавна и на 3та бърза.
Ако ще влачиш нещо много тежко има два варианта:
1. Да го влачиш по баир (обикновено са със завои) - за там ти трябват 1-2-3 бавна или 1-ва бърза. В такъв случай 5-та бавна и 3-та бърза изобщо не са приложими. Ако успееш да тръгнеш на 1-ва бърза без да запалиш съединителя и няма да ти се налага да спираш, е по-добре да ползваш само 1-ва бърза, евентуално с опция за 2-ра бърза. Но ако ще ти се налага да спираш няколко пъти на баир, то ще е по-добре да ползваш 1-2-3 бавна.
2. Да го влачиш по равно - тогава си ползваш бързите, освен ако няма да спираш на всеки 20 метра (в задръстване).
Тия дни си калкулирах предавателните числа на Фронтерата (скорости * раздатка * диференциал). Не е съвсем същото като въртящ момент, защото той е различен според оборотите на двигателя, но все пак дава една доста ясна представа:
Бързи: 1 - 18.38; 2 - 10.97; 3 - 6.85; 4 - 4.88; 5 - 3.95
Бавни: 1 - 41.97; 2 - 25.05; 3 - 15.64; 4 - 11.14; 5 - 9.01
5-та бавна е горе-долу по средата между 2-ра и 3-та бърза.
Я пък.
Никога ли не си теглил ремарке с камъни или каравана с по-скромна кола по нагорнище? Определено е по-удобно да избираш между 3,4 и 5 бавна, вместо 2 висока да ти е много бавна, а 3 - много бърза.
На мен едно от заниманията ми на вилата е превозване на камъни по пресечен терен и асфалт (баир). От скоро го правя с ремарке. Използвам 1-ва, 2-ра и рядко 3-та бавна. От бързите използвам само 1-ва. 2-ра бърза не ми върши работа. 4-та и 5-та бавни както и 3-та бърза са неприложими.
Коментар