От: Сухой Т-50 ПАК ФА.
Добър ден!
Това, което си дал за пример и което ползваш в полет за изобразяване на навигационна информация в конкретния случай виждам, че на лявата половина от дисплея има един голям циферблат или "часовник" както ги наричаш и поне още три циферблата със стрелкички, на които не мога да видя каква е инфото за съжаление. Как кореспондират тези аналогови часовници с това, за което претендираш до сега? На левия циферблат са поставени активните радио-навигационни средства и положението на ЛА спрямо тях, изобразени в различни цветове за прегледност и възприемчивост и на компасната роза на същия този циферблат имаш изобразен текущия курс или heading. На дясната половина има инфо за летищата наоколо и т.н. Или факта, който наблюдавам аз е , че има доста часовници.
Въпросите ми са:
От какво разстояние са направени двете снимки?
Колко време ще трябва да разчета инфото на едната и другата при еднакво разстояние от очите до всяка една от тях?
При по-натоварен полетен режим -например полет на малка височина, когато 95 % от вниманието на пилота е ангажирано със ставащото отвън и само с един поглед за около 1 сек той трябва да анализира инфото от приборите, кое е по-лесно за възприемане и анализ: стрелка , показваща нагоре или надолу една цифра или цифра с плюс или минус отпред - за да разбере пилота дали е в снижение или изкачване; ама дали е плюс или минус ?! Наклонен силует на ляво или дясно или триъгълниче със съответната цифра за наклона?! циферблати със зелено или др. цветове за състоянието на хидравлични, енерго-, двигателни и оръжейни системи - кое?! И всичко това на 50-100 м в долина или каньон с едни никакви си 700-900 км/ч, където получаваш и илюзии за пространственото положение на ЛА в полет?! Кое а?!
Като е толкоз надежден и информативен уреда на горната снимка, защо най отгоре му в дясно от червения бутон е разположен аналогов уред от зората на авиацията - съчмата?
Както правилно е отбелязал rusin възприемчивостта на човешкото око и мозък е ограничена. Едни цветове се възприемат и инфото от тях се обработва много по-бързо от други. Мозъкът пък от своя страна може да обработи и реагира само на ограничено количество инфо за определен период от време , особено ако той е кратък . Затова и на всички модерни ЛА за военни или граждански цели има измислени системи, които редуцират полетната и тактическа инфо и дават тази , от която пилота има нужда в конкретния момент. Тези системи работят заедно с нашлемни системи за целеуказване, HUD и др.
Казваш , че уреда-дисплея , който използваш може да има още 30 режима. Гледайки примерните дисплеи на Т-50 ти как разбра , че те не могат да изобразяват различна инфо?
Картинките и изображенията били грозни ,без дизайн.... Поглеждам и виждам триъгълник значи самолет; ляво , дясно крило с предкрилки в зелено-значи готови; в жълто може и да е резервна хидро система или основната не е готова; два циферблата - най-вероятно ляв и десен двигател и техните обороти; като станат в зелено значи извели на малък газ или помпите и агрегатите , които са зацепени на тях; ще станат в зелено когато двигателите излензат на стабилни обороти и всички системи ще са зелени или в зелените сектори на циферблатите; ще ми изпише системата готова и какво толкова ми трябва да е красиво?! Трябва ми да е лесно за възприемане в който и полетен режим и да съм или да е функционално, на мен да ми е лесно.
Кабината трябва да е ергономична. В тази част се намира тази и тази система, на това място се работи с органите за управление и контрол на същата тази система. Тук ми е инфото за състоянието на всички системи и полетни и тактически данни и без да си мърдам ръцете и краката от лоста, педалите и ръчката за газ да мога да получавам необходимата инфо. И това да става за много кратко време. Какво ме интересува дали е дизайнерско, красиво или каквото и друго там да е!
Лек ден!
Първоначално публикуван от stav
Преглед на мнение
Това, което си дал за пример и което ползваш в полет за изобразяване на навигационна информация в конкретния случай виждам, че на лявата половина от дисплея има един голям циферблат или "часовник" както ги наричаш и поне още три циферблата със стрелкички, на които не мога да видя каква е инфото за съжаление. Как кореспондират тези аналогови часовници с това, за което претендираш до сега? На левия циферблат са поставени активните радио-навигационни средства и положението на ЛА спрямо тях, изобразени в различни цветове за прегледност и възприемчивост и на компасната роза на същия този циферблат имаш изобразен текущия курс или heading. На дясната половина има инфо за летищата наоколо и т.н. Или факта, който наблюдавам аз е , че има доста часовници.
Въпросите ми са:
От какво разстояние са направени двете снимки?
Колко време ще трябва да разчета инфото на едната и другата при еднакво разстояние от очите до всяка една от тях?
При по-натоварен полетен режим -например полет на малка височина, когато 95 % от вниманието на пилота е ангажирано със ставащото отвън и само с един поглед за около 1 сек той трябва да анализира инфото от приборите, кое е по-лесно за възприемане и анализ: стрелка , показваща нагоре или надолу една цифра или цифра с плюс или минус отпред - за да разбере пилота дали е в снижение или изкачване; ама дали е плюс или минус ?! Наклонен силует на ляво или дясно или триъгълниче със съответната цифра за наклона?! циферблати със зелено или др. цветове за състоянието на хидравлични, енерго-, двигателни и оръжейни системи - кое?! И всичко това на 50-100 м в долина или каньон с едни никакви си 700-900 км/ч, където получаваш и илюзии за пространственото положение на ЛА в полет?! Кое а?!
Като е толкоз надежден и информативен уреда на горната снимка, защо най отгоре му в дясно от червения бутон е разположен аналогов уред от зората на авиацията - съчмата?
Както правилно е отбелязал rusin възприемчивостта на човешкото око и мозък е ограничена. Едни цветове се възприемат и инфото от тях се обработва много по-бързо от други. Мозъкът пък от своя страна може да обработи и реагира само на ограничено количество инфо за определен период от време , особено ако той е кратък . Затова и на всички модерни ЛА за военни или граждански цели има измислени системи, които редуцират полетната и тактическа инфо и дават тази , от която пилота има нужда в конкретния момент. Тези системи работят заедно с нашлемни системи за целеуказване, HUD и др.
Казваш , че уреда-дисплея , който използваш може да има още 30 режима. Гледайки примерните дисплеи на Т-50 ти как разбра , че те не могат да изобразяват различна инфо?
Картинките и изображенията били грозни ,без дизайн.... Поглеждам и виждам триъгълник значи самолет; ляво , дясно крило с предкрилки в зелено-значи готови; в жълто може и да е резервна хидро система или основната не е готова; два циферблата - най-вероятно ляв и десен двигател и техните обороти; като станат в зелено значи извели на малък газ или помпите и агрегатите , които са зацепени на тях; ще станат в зелено когато двигателите излензат на стабилни обороти и всички системи ще са зелени или в зелените сектори на циферблатите; ще ми изпише системата готова и какво толкова ми трябва да е красиво?! Трябва ми да е лесно за възприемане в който и полетен режим и да съм или да е функционално, на мен да ми е лесно.
Кабината трябва да е ергономична. В тази част се намира тази и тази система, на това място се работи с органите за управление и контрол на същата тази система. Тук ми е инфото за състоянието на всички системи и полетни и тактически данни и без да си мърдам ръцете и краката от лоста, педалите и ръчката за газ да мога да получавам необходимата инфо. И това да става за много кратко време. Какво ме интересува дали е дизайнерско, красиво или каквото и друго там да е!
Лек ден!
Коментар