Обява

Свий
Няма добавени обяви.

ГАЗ М-21М "Волга" 1964г.

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Отдавна не съм писал.
    И през 2020 Волгата се движи.
    Някъде през април монтирах огледало.
    Отдавна от един ретро пазар си купих две огледала за Волга. Едното имаше само перфектен хром, но без стъкло, а другото - така нужното стъкло и пластмасова лайсна за стъклото, но със скапана основа. Зарязах ги някъде из огледалата.
    Купих си Волга, възстанових я изцяло, ама нямам огледало. Тръгна да търся, не ги намерих тия двете. Опитах да поръчам от Русия, не ми се получи.
    И в един момент взех, че ги намерих.
    Сглобих от двете - едно и пак го оставих в шкафа. В един момент видях такова огледало у колега и пак се зарибих.
    Ходихме със сина да припалваме коли и ето какво измайсторих. Залепих малко армирано тиксо, за да не се уврежда боята под скобата на огледалото.






    Хромът си е хром и изглежда добре. Такива огледала щатно са се полагали на Волгите за експорт. И моята е имала - личеше си къде е била скобата на вратата.

    Юни месец реших да сефтосам Волгата за сезон 2020. Вместо да отида на парад обаче, отидох на сватба в Перник. Оженихме един мой колега, който ми е помагал по Волгата (той сваля и слага двигател последния път преди ралито в Гурция и Турция). Та реши да се жени, попита ме и с кеф ги повозих с булката и кумовете.
    Досега на колкото сватби в Перник съм бил и возил младоженци, винаги е било супер. И този път всичко се получи перфектно, много се изкефих. Няма да качвам снимки на сватбарите, макар че изглеждат супер - това си е лично пространство, не съм ги питал и не е редно според мен.


    След това пък се заех с едно важно занимание, което отдавна замислях. Исках да мога да монтирам детското столче на сина ми отзад вдясно, за да можем да си пътуваме законно и безопасно.
    ГАЗ М-21 е пусната в производство през далечната 1956г. Съответно няма фабрично предвидени места за монтаж на предпазни колани нито отпре, нито отзад.
    Демонтирах възглавницата и облегалката, хванах акумулаторния винтоверт и бързо пробих три 10мм отвора. Усилките зад седалката са от дебела съветска стомана. Спокойно ще издържат не столче, а слон. Коланът, който използвах е нов, немонтиран от 70-те години модел на съветската марка Норма, която и днес, в независима Естония, продължава да бъде крупно предприятие. Купих три якостни болта, нови гайки и шайби. Всичко стана много солидно, както се и полага,
    Така съм направил колана, че за 10 секунди мога да го скрия и съвсем да не пречи, ако следва да возя хора на задната седалка. Примерно на сватба возиш младоженци и кумове и отзад сядат трима.
    Та ето как изглежда моето творение без столче:


    Бая зор видях докато монтирам обратно седалката. Тя си е и бая масивна. Свърших пъкленото дело и реших да си седна на задната седалка за кратка почивка. Е много е удобна старата Волга - кой каквото ще да казва. Изкефих се на гледката - таблото винаги ми е харесвало.


    Ето го и главния шофьор:


    Краят на юли успешно ходихме на море със старата Волга.
    Разходихме се до Слънчев бряг и обратно.




    Не съм мърдал колата там - зарязах я на паркинга и само я наглеждах по веднъж дневно да не я нацапат местните птеродактили, защото боята буквално се разяжда за нула време. Добре, че тоя път нямаше птеродактилски произведения.
    Появи се шум в кутията на трета предавка още на тръгване от София, но успешно отидохме и се върнахме. На връщане по едно време я бях натиснал със 130. Иначе по магистралата си държах 110. Въпреки адската жега Волгата няма и намек да грее.
    Много съм доволен от вентилацията. При висока скорост няма нужда да отварям страничните прозорци, карах само на шофьорско триъгълно и отворен люк. Въздухът се сменя, а не става течение.

    Както предполагам знаете, на колата беше моста от Донора - черната Волга М-21С. Миналата година в Одрин оригиналният мост на синята започна силно да шуми и буквално на ниска скорост се усещаха тласъци. И въпреки това, Волгата си ме прибра до София и то с бая висока скорост. Трябваше да ходим на Спасовден и без да правя нищо, взех моста от черната (свалих полуваловете и спирачките на синята и ги сложих на другия мост)... Колата си вървеше и то добре. Отиде и на още едно море 2019, и до Добрич на парад...

    След като се върнахме от море 2020, пак извлякох донора. Вдигнахме синята, оправихме й ръчната спирачка. Пак гласихме (и нагласихме кардана).
    И какво? Мостът е аут.

    Мина месец - два, докато моя приятел Драго от Скравена намери време да се занимава с моята кола. Правил ми е моста на Варшавата и съм страшно доволен. Каза ми, че пиньон и корона на М-21 е изключително рядко да заминат. Вика - донеси лагер и семеринги и да я правим.
    Оказа се, че освен един превъртял лагер, пиньонът и короната са станали на нищо. Е, черната Волга вероятно е около и над 500000км. Била е дълги години служебна в Окръжния народен съвет - Ловеч. Бракувана е 1977г, после става частна и е вървяла активно до преди 10г. Не е теглила ремарке, ама е карана, карана, карана.
    И се почна нова сага. Пиньон и корона 9/41 зъба за Волга. Стават само от Волга М-21 и от нищо друго. Моделът е спрян от производство през 1970г, преди точно 50г.
    В интерес на истината, предавателно отношение 4,55 имат и други коли, например Варшава. Но при Варшавата главното предаване е конусно, а при Волгата е хипоидно, демек с непресичащи се, изместени оси на пиньона и короната. В резултат при Варшавата зацепва на зъб и половина, а при Волгата на три зъба едновременно и е много по-здраво. И при УАЗ има конусни главни предавания. Волговите, както вече, казах, са по-здрави обаче. И с рязане и преправяне на кожуха, може да се насади Волгов диференциал на джип.
    Оттам, пиньон и корона за 21 ги търсят, колкото и да няма вече живи Волги. Из София се оказа, че няма налични.
    Почвам да звъня. Излиза ми късмета в един друг магазин в град Х. 160лв. комплект, добре. Пращат ми, броя зъбите и пращам на Драго. Всичко си е омазано с грес и вързано с тел. Пиньон и корона се продават само комплект и следва да са подбрани от завода. Драго ги чисти от греста и ги слага. Изненада - короната не е от Волга и не се зацепват по никакъв начин.
    Втори дубъл. Звъня - така и така, дай други. Еконтът. Броя зъби, отвързвам телта, пробвам - зацепва. Ура! Хайде пак Еконт до Драго.
    Монтира новите. Изненада! Двете половини от моста не могат да се сглобят. Короната е по-дебела с 5мм! И то отворите на болтовете са си вкопани, не може да я шлайфаш. Трета бройка няма.
    Ще ми върнат парите, обаче голяма греда!
    Звъня във Варна - давам вече и размери - ще проверя дали имам, изчакай. Звъня в Пловдив - Магинекс. Имаме! Колко струва? 360 лева.
    Чакам си аз, овесил нос, обаче се разнася звън от Варна! Имам и то съветски! 240 лева. Бързо Еконта. Това ще да е!
    И така - в крайна сметка поставихме нови лагери на пиньона (СССР), на короната (Чехия), нови пиньон и корона (СССР), нови уплътнения навсякъде по моста. Масло Кастрол.
    Драго завъртя тестова обиколка - готова е, идвай!

    Вчера се товарим на Шкодата с колегата Автолюбител и отиваме. Правя проба на Волгата!
    Ей, родих се! Не се чува звук от трансмисията. Няма вой, няма троп, няма клоп. Няма вибрация. Само звукът на двигателя се чува и Волгата спокойно се носи по шосето.
    Голям кеф!





    И бойната Шкодичка държи фронта! Никакво греене, пробвах я с неприлично висока скорост за стара Шкода по магистралата. Върви, стои стабилно и изобщо най-накрая вече е изправна кола!
    И гори нищо! И е безшумна.


    Сега ще си покарам Волгата бавно и полека едни хиляда километра, за да не правя повече мост.
    За момента съм свръх доволен!

    Коментар


    • Мераклия си ...браво
      На нас клиренс ни трябва , не скорост

      Коментар


      • Волгата е страхотна. И тая шкода е интересна, интересен цвят.
        Всеки трети е шести

        Коментар


        • Ако аз имах такава кола-в която е разрешено да се вози дете без специална усмирителна клетка-бих си я ползвал с кеф и детето щеше да си е на свобода...

          Ама кой каквото възпитание е получил-според него действа.
          Има ли желание-има и начин!

          Коментар


          • IvanIvanovi
            IvanIvanovi коментира
            Редактиране на коментар
            Коле, и аз участвах в челосване, но като пасажер на предна дясна седалка, която откъснах от болтовете и ребрата ме боляха 2 месеца после, хем ударът беше в София на кръстовище и с не повече от 60 км./ч ние и отсрещната да е била с 30-40, че завиваше.
            Мой приятел се челоса преди години край Севлиево с Мазда 626 срещу Тико, той с колан, в Тико-то двама без останаха на място /недей, знам какво ще кажеш за Тико-то/

          • Кольо
            Кольо коментира
            Редактиране на коментар
            Само да отбележа, че правилно знаеш
            И като знаеш-защо го даваш за пример, нима някой в Тико има шанс за оцеляване, ако ще и в космическа капсула да е?..

            П.П. относно коланите съм наясно-те наистина спасяват живот, ако стане сериозен удар, Ама сериозен. В града са напълно безсмислени. Сега ще опонирате да седна без колан и да се джасна челно с 50 км...
            Ами който е толкова глупав да кара така, че да се джаска-лека му пръст, или да си намери кой да му бута инвалидната количка. Колко често умират хора в града заради несложен колан?
            Кола се кара с ум и мислене, и който не ги може тези неща-да не сяда да кара.

          • Ясен
            Ясен коментира
            Редактиране на коментар
            Айде и тука стига с коланите

        • Аз съм се удрял два пъти с Жигули. Първият път на 18 челно. Носих два месеца синини от колана, един месец куцах (изкривих оста на педалите при удара)... Таванът беше на къщичка, воланът стърчеше през отвора на челното стъкло. С мен бяха двама съученици. И тримата сме си живи и здрави и до ден днешен, имаме деца, общо взето нищо интересно. Без колани щях да приключа курса още тогава, или да остана инвалид. В последствие станах инженер, магистър съм по Автомобилна техника. Та там в Техническия имаше една дисциплина "Техническа експертиза на ПТП". Там вече задълбахме съвсем по научному. Реални снимки от катастрофи и аутопсии, понакупих си и бая голяма библиотека с книги... И накрая почнах да работя. Двуцифрено количество години съм в един от големите вносители на автомобили. На смазани коли съм се нагледал. Факт, често хората си излизат без драскотина от новата кола, която става само за претопяване. От тази гледна точка съвсем не е разумно да се кара кола без колани. Детето обаче не е длъжно да страда от моята щуротия. Столчето, коланите и се вози. Лошото става веднъж.
          Ето архивен кадър - 2007г. с въпросното, вече веднъж ударено челно и възстановено, Жигули, ме удариха отзад на Плиска. Пак бях с колан и пак без драскотина. Капакът се е качил на чистачките, левият рог се беше поизкривил... Можеше да остана я без зъб, я без нос...Натиснете снимката за да я уголемите

Име:004393416.jpg
Прегледи:612
Размер:36.6 КБ
ID:6659033

          Коментар


          • бай бабо, да не те срещне мечка......
            Кольо, преди 6-7 години мой колега и много добър приятел замина за Арапя за един уикенд, с жена си и бебето. Говорихме си колко яко било там и как ще си прекара страхотно.

            В Неделя дават по новините - верижна катастрофа на магистралата край Ямбол. На моя приятел - колата претъркулена през таван. Него го интервюират, а той е в шок не може да каже нищо смислено. На него нищо му няма, бебето било закопчано в кошчето и без драскотина ... Но малко преди това жена му се преместила на задната седалка, че бебето мрънкало и не сложила колана. Тя загина при тази катастрофа на 26-7 години.

            Та, бай (глогол) Кольо, да не те среща мечка в гората ... Ти може и да си перфектния шофьор, ама тоя срещу теб може да е я пиян, я дрогиран, я психясал
            Nissan Terrano 2,7 TDI

            Коментар


            • Кольо е прав за едно - да те глобяван че си без колан е голямо нарушаване на правата на личността.
              това без изобщо да коментираме дали помагат коланите. За детските столчета абсолютно същото.
              И азъ вамъ г~лю: просите и дастсѧ вамъ: ищите, и ωбрѧщете: толцыте, и ωтверзетсѧ вамъ: всѧкъ бо просѧй прiемлетъ, и ищѧй ωбретаетъ, и толкоущемоу ωтверзетсѧ

              Коментар


              • Alexr
                Alexr коментира
                Редактиране на коментар
                Търтей, обаче това да върви с едно правило, че здравната каса може да си поиска обратно парите за лечението, ако не си бил с колан. При това независимо дали си бил виновен за катастрофата или не. А "безколанния" да няма право на иск към причинилия катастрофата по същата точка. Ми който е гъзар - да си плаща!

              • turtey
                turtey коментира
                Редактиране на коментар
                Лошо няма.
                Здравната каса както всички знаем е майтап. Може да се закрие в сегашния си вид без драма.

            • Браво още веднъж за прекрасната Волга .
              Браво и за коланите, аз съм им привърженик, ама върл

              Коментар


              • Направо не е за вярване, в иначе готината тема, до каква безсмислена дискусия довеждат две изказани глупости.
                Всеки трети е шести

                Коментар


                • Да, край с коланите! Браво на автора, не му пречете повече!
                  VPetrov.photography

                  Коментар


                  • Аз нямам нищо против и малко офтопик. И без това пиша рядко - то няма и какво толкова да разказвам. Във всеки случай, коланът за столче така съм го направил, че се прибира зад седалката за 15 секунди.
                    Това играе особено на сватби, като се качат отзад кумовете и младоженеца.
                    Иначе гледам старата техника да е изправна и да не правя глупости с нея. Сега ми предстои да разработвам диференциала и ми се ще да мина едни 1000км с до 80км/ч. Това на магистрала си е приключение, понеже камионите трябва да ме изпреварват. Много ми се кара М21, да видим какви ще ги творя.

                    Коментар


                    • Кольо
                      Кольо коментира
                      Редактиране на коментар
                      Абе това с разработването е малко заблуда.
                      Да-съвсем в началото полека и без зор, все пак да се напаснат частите една към друга.
                      Обаче не повече от 50-100 км, или казано както говорят конструкторите-не повече от няколко мото часа. В най общия случай-докато изгориш един резервоар.
                      После си карай машината както ти е кеф и не се тормози.
                      Доказано в практиката много пъти. Това с двигателите, а те са по-капризни от главните предавания.

                    • m_g
                      m_g коментира
                      Редактиране на коментар
                      Със съвременно масло и при положение, че няма никакви шумове или вибрации, не би трябвало да има никакви проблеми. Но си е добре да не се претоварва. Ако искам да я карам с потока, това са поне 110, ако не и 120км/ч. Волгата е конструирана по време, когато ако изобщо се намери път с твърдо покритие, максималната скорост е била ограничена на 80км/ч. Старите шофьори казват - карай с половината от километража. Това за 21 са 70км/ч и наистина при 70-80 колата е най-безшумна и пътуването е едно удоволствие. На 120 и не е стабилна, бръмчи, не спира като хората... Но иначе е яка машина и на 120 й няма нищо. Много ми се кара из Родопите - с 40-50 км/ч на свалени прозорци по някой безлюден път, примерно Кърджали - Ардино - Смолян.

                    • Кольо
                      Кольо коментира
                      Редактиране на коментар
                      Ти луд ли си бе, такава кола със 120?
                      Явно при теб инстикта за самосъхранение е изключен

                  • Този уикенд с жена ми решихме да се разходим. В събота стигнахме до Мелник. В самото градче беше адска навалица. Времето беше почти лятно.






                    Заради новото главно предаване си карах бавно, с 80км/ч. Голям кеф. Няма какво повече да се желае.

                    Неделя ни посрещна с типично есенно време - дъжд и студ. Не е идеалното време за каране на 56-годишна кола, но за мен не е проблем. За пореден път се оказа, че и за Волгата не е. Колата е уплътнена, има хубаво парно, чистачките са напълно адекватни.
                    Направихме едно кръгче първодо Боровец през Костенец (преди това отбихме да ядем на магистралата след тунела и се върнахме обратно), после през Бели искър и Самоков до София.
                    Над Боровец прехвърчаха снежинки.





                    За два дни навъртяхме към 600км с най-голямо удоволствие. Колата се държи отлично. Няма никакви шумове или вибрации от трансмисията, безшумна е, няма какво повече да се желае. Е, ще получи нови амортисьори отпред и отзад, но и сега вози без грешка.

                    Коментар


                    • Голяма мания! Браво!
                      Honda XL600LM, 1987
                      Honda HR-V, 1.6, 3 drs, 4WD, 1999
                      Opel Frontera B Sport, Y22DTH, 2003

                      Коментар


                      • Откакто имам колата, имам проблем с превключването на скоростите.
                        На старата Волга скоростите са 3 + заден ход. Лостът е разположен на кормилната колона. От лоста усилието се предава на вал, който се мести напред - назад и се върти около оста си и посредством щифт командва два лоста, които от своя страна с други щанги са свързани с лостовете на капака на скоростната кутия. Неутралното положение е между 2-ра (нагоре) и 3-та (надолу). Тогава щифтът е влязъл в канала на предния лост. Буташ нагоре - влиза втора. Буташ надолу - влиза трета. За първа дърпам лоста към мен - щифтът излиза от канала на предния лост и влиза в канала на задния. Оттам нагоре - заден ход. Надолу - първа. Самите лостове влизат един в друг и когато не са зацепени за щифта, се въртят свободно около вала.
                        Ето го на картинка:

                        Лостовете са позиции 2 и 4, щифтът е позиция 3.
                        Та като съм на втора и реша да изключа, ако не държа плътно напред лоста за превключване на предавките, щифтът излизаше от предния лост долу, но не беше зацепен за задния. Колата остава на втора и ни можеш да изключиш, ни да смениш предавка. Трябва да отвриш капака, да изключиш от скорост (да бутнеш съответния лост да застане успоредно на другия). АКо е на наклон и ръчната не сържи много - много, става повече от интересно.
                        Мислех, че щифта се е износил, макар че си беше здрав като сглобявахме колата.
                        Бях разкостил и лоста на черната, та от двата избирах по-запазен. Така и с долните лостове. Тия работи нямат намиране нови, а 99% от Волгите М21 са много зле и няма шанс да се вземат здрави части.
                        ИИИИ
                        В събота на ретро пазара се виждам с колегите Жоро и Андрей с моторите. Купих си от тях кормилна кутия със все оста на волана и вала за смяна на предавките. Гледам аз - има го целия механизъм и е във видимо добро здраве. Явно бежовата Волга, на която е бил, е била на малко километри. Колегите за пореден път ме спасяват, за което съм им много благодарен. В неделя отивам в гаража.
                        Свалям старите лостове и конзолата им. Веднага се изясни защо имам проблем. Просто през цялото време са липсвали двете пружинни шайби 32 -те са пред и зад двата лоста и ги държат един към друг. При мен просто щифтът е влизал между двата лоста.
                        "Новите" ми лостове, както и конзолата им се оказаха в отлично състояние, моите имаха износване. Та разглобих, сглобих, изобилно намазах с грес, избърсах старателно черните си пръсти и се наместих зад волана.
                        Ура! Включва, изключва, стана както на Варшавата!


                        Разходих се с Волгата до Балкана над Войняговци. Кеф!



                        Коментар


                        • sek.1
                          sek.1 коментира
                          Редактиране на коментар
                          Тая кутия седеше при Жоро поне от 20 години .

                      • Миналата седмица се заехме да направим Волгата.
                        В резултат са сменени шенкелите с шенкелните болтове с нови, полско производство за Варшава / Ниса / Жук. Има разлика в големите лагери спрямо тези на Волгата, купихме два нови Койо и сега и четирите лагера са японски Койовци.
                        Беше разбит един накрайник, сложихме и от двете страни нови, понеже трябваше да се раздвижат муфите. Паразитният хебел получи нови втулки.
                        Сменихме и четирите амортисьора с нови. Предните полски, задните - СССР.
                        Колата мина и на реглаж. Оказа се, че долен ляв носач е крив леко назад - имала е удар в камък в плочата, където се закрепва биелетата, та преди няколко години я изправихме. Е, мръднал е и носача.
                        Въпреки това сходимостта и страничните наклони си дойдоха по книга. Остава ми да сложа нов носач и ще дойде и надлъжния наклон. Имам един мост от Варшава, който го свалих преди 8 години. По каталог долните носачи са еднакви. и с голяма доза вероятност ще ми свърши работа.
                        В събота, с вече ревизирана ходова част, се разходих едни 100 км на лов за части. Пътното поведение е отлично, изчезна накланянето в завои. За това как минава по неравности може да се напише песен. Факт, голямата кола с дългоходово окачване осигурява един много приличден комфорт не само за времето си , а и по принцип. В добавка не дърпа на никъде, абе голям кеф.
                        Та, отидох аз и си взех така желаните тасове. Трудно мога да кажа дали са нови, подмятани 50 години по складовете, или са били за кратко на кола, но все едно - хром от стария, минимални дефекти (доколкото има). И са си оригинални, съветски.
                        След едно миене блестят като на гявола окото.





                        Кой кво ще да казва, но колелата са си ключови за вида на колата. Има ли нещо криво и очукано, веднага дразни окото. Сега си стана както го е мислил другаря Еремеев - главният художник-оформител на ГАЗ. Доволен съм много.

                        Коментар

                        Активност за темата

                        Свий

                        В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                        Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                        Зареждам...
                        X