Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Как да шофираме по заснежен път

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Как да шофираме по заснежен път

    Пускам темата, за да може да се обяснят на по-неопитните (като мен), някой техники при шофиране по заснежени и заледени улици. Ще се радвам на допълване и критика, при откиване на невярна информация, защото аз не съм опитен и просто се опитвам да систематизирам прочетеното в десетина теми от форума.

    1. Ще започна с това, че се потегля на най-високата предавка, на която колата може да потегли. Целта на това е, да се избегне боксуването, при по-ниска предавка.

    2. Ускорението и спирането да са по-плавни. Да се използва двигателната спирачка, като колата е добре да се държи в по-високи обороти.

    3. Поради по-дългия спирачен път се спазва по-голяма дистанция и се кара по-бавно.

    4. Ако сме с предно предаване и не можем да изкачим стръмен участък, то го изкачваме на задна, като е добре да натоварим предницата например с по-тежък пасажер.

    5. Вериги се слагат само когато има сняг. С тях не се кара по изчистен асфалт, особено с китайските ментета по 30 лв.

    6. Течните вериги вършат работа, но само за няколко км. Пръскат се само на добре почистена гума.

    7. Веригите се слагат на двигателните колела, ако е фултайм - на предните.

    8. При потегляне с вериги отново се тръгва на най-високата предавка на която колата потегля. При боксуване с вериги, колата за нула време се закопава и ляга по корем.

    9. При шофиране с вериги, ако колата започне да забавя в снега, не се подава повече газ, а се минава на по-ниска предавка.

    10. На дълъг път, задължително:
    - пълен резервоар;
    - лопата;
    - одеало;
    - чувалче с пясък, зареден телефон, кабели, вода...

    11. При изкачване да се избягва пълното спиране, ако не е необходимо, защото дори съвсем малката инерция (при движение с 1 км/ч) помага.

    12. ....

    Допълвайте и критикувайте, която точка не ви допада на воля, няма да се засегна, а дори да успеете да ме обидите е по-добре отколкото да излъжем някой колега и да се претрепе.

  • #2
    До: Как да шофираме по заснежен път

    Намери и прочети тези две книжки:

    Коментар


    • #3
      До: Как да шофираме по заснежен път

      Честно казано първа точка съм я виждал и на други места, но никога не съм я разбирал.. Ако някой успее да тръгне с нормална кола (един двигателен мост, без блокажи) на 2/3-а предавка от място на полузаледен път с наклон нагоре, му правя евала . И да успее, ще е много по-трудно.
      Ето и моите 50 cents, както казват братята американци:
      - Тръгване (по нанагорнище, останалите случаи няма смисъл да разясняваме): на първа, много внимателно със съединителя, като целта е да буксува той, а не гумите. Ако наклона е голям, при кола с предно, натискате с десният крак едновременно спирачката и газта, леко отпускате съединителя, докато усетите, че оборотите почват да падат. Тогава плавно премествате крака към газта, задържайки съединителя. Идеята е колата да остане неподвижна, държейки я на полусъединител. Тогава много внимателно тръгвате. По този начин съм тръгвал от невъзможни места, без вериги. С ръчна става по-трудно, защото преди да сте отпуснали ръчната, предните гуми вече буксуват.
      - Спиране - на сняг се спира с блокиране на гумите. ABS-а не помага, а пречи. Обяснението е, че когато блокират, гумите се "окопават", и пред тях се образува допълнителен слой сняг с допълнителен спирачен ефект. Естествено, това важи, ако спирате направо. Ако трябва да завиете, отпускате спирачката. На лед - обратното, всячески трябва да се опитвате да избегнете блокирането на гумите, защото тогава колата се превръща в неуправляема шейна. Ако спускате стръмен наклон - на най-ниската възможна предавка, ако се наложи - леко помагайте със спирачката. Като цяло е много неприятно, случвало ми се е да спускам стръмен заледен на стъкло път, на първа, двигателят работи на празен ход, а колата се пързаля надолу, и се засилва! В този случай трябва да не губите самообладание, да поддържате посоката, и да търсите встрани неутъпкан сняг, на който да спрете.
      - Киша - много хора подценяват кишата, но това е една от най-хлъзгавите настилки и опасни, защото при доста ниска скорост се образува аквапланинг.
      - Утъпкан сняг - за мен е най-приятната настилка за каране
      - Неутъпкан сняг - избягвайте влизате в неутъпкан сняг, ако не знаете колко всъщност е дълбок . Доста често хората с паркетници се предоверяват на джипката си, и се оказват "по корем" върху снега, с 4 въртящи се във въздуха гуми
      - Коловози - внимателно с излизането от тях, особено на скорост. Често предните гуми излизат от тях, а задните остават вътре, и ако не го очаквате... колата се завърта. Затова изпреварването на коли по заснежен път с коловози е доста трудно и триково.
      - Завои - това си е за отделна тема . Затова само ще напиша, че каквото и да правите, гледайте предницата да има сцепление.

      Коментар


      • #4
        До: Как да шофираме по заснежен път

        Полезна тема (сезонно), сигурно ще ни напсуват дъртите участници тук... ама да питам и аз :
        1. "Ще започна с това, че се потегля на най-високата предавка, на която колата може да потегли. Целта на това е, да се избегне боксуването, при по-ниска предавка."
        Ами, ако имаш автоматична ск. кутия, нямаш ABS - к`во пра`им ?
        2. "Ако сме с предно предаване и не можем да изкачим стръмен участък, то го изкачваме на задна, като е добре да натоварим предницата например с по-тежък пасажер.
        Това, според мен, са глупости Пробвал съм с качване на човек отпред върху капака (Ford Escort), но не и "на задна" - няма никаква логика на заден ход да стане по-успешно
        3. "Веригите се слагат на двигателните колела, ако е фултайм - на предните. Аз напр. нямам full-time и според мен трябва да сложа вериги или на 4-те колела или изобщо да не слагам, ако искам да ползвам 4х4
        Брал съм ядове и със задно предаване и с коли с предно при яки снеговалежи - виждал съм "печените деятели" как си носят лопати, торби с пясък, цимент , чакъл и "Ц-200" и затова реших и аз да стана "off-roader", не смея да изляза извън пътя понастоящем, чакам снеговалеж, за да започна да се уча, мисля, че с у(ебна цел съм се обзавел с "начален тласък" (вж. подписа), ама дайте - давайте акъл как да се борим с "безпътицата"
        България е единствената страна на тая плоска земя, която има цели СЕДЕМ рилски езера!

        Коментар


        • #5
          До: Как да шофираме по заснежен път

          Здравей колега.
          ще ти дам няколко полезни съвета до които съм стигнал в моя шофьорски стаж.
          1-зимни гуми с хубав грайфер е най-важното,другото по основно и ти си го изброил.
          2-като падне снега излез на някой полигон или по-голям и празен паркинг и започни да следиш поведението на колата в различни ситуации,така ще ти стане ясно почти всичко и после ще ти е много полезно на пътя.Опитай се да поднасяш колата и виж как реагира когато въртиш волана в посоката на поднасяне или обратно на нея,тук е основната разлика между сухия път и снега.Също така ще видиш и разликата в спирачния път.Забелязъл съм че повечето колеги в снега имат същите реакции като на сух път и оттам идват много грешки.Ами това е от мен.Успех и повече тренировки преди да излезеш на пътя.

          Коментар


          • #6
            До: Как да шофираме по заснежен път

            Първоначално публикуван от Bogoljub Gagic Преглед на мнение
            2. "Ако сме с предно предаване и не можем да изкачим стръмен участък, то го изкачваме на задна, като е добре да натоварим предницата например с по-тежък пасажер.
            Това, според мен, са глупости Пробвал съм с качване на човек отпред върху капака (Ford Escort), но не и "на задна" - няма никаква логика на заден ход да стане по-успешно
            Логика има и тя се свежда до елементарна статика. Проекцията на силата на тежестта е по-голяма на колелото което е по ниско.
            Танки грязи не боятся!

            Коментар


            • #7
              До: Как да шофираме по заснежен път

              Първоначално публикуван от Румбата Преглед на мнение
              Намери и прочети тези две книжки:
              Браво, Румба..

              нали знаеш кои са авторите на тези книжки..

              и какво са постигнали..

              е , точно тези две книжки трябва да са в основата на всеки шофьорски курс - не за състезатели, за шофьори..

              толкова изстрадана истина има в тях, напреки на смешните илюстрации

              дори, ако имаш време и скенер, вземи да ги туриш тук - няма модератор, който да откаже залепването им като важни!

              Коментар


              • #8
                До: Как да шофираме по заснежен път

                Не мислех, че и младежи като Румбата са чели тези книжки. Суперполезни са.
                Всичко готино на този свят е или незаконно,или неморално или вредно за здравето.
                -----------------------------------------------
                Питието определя съзнанието....
                -----------------------------------------------
                0887770735

                Коментар


                • #9
                  До: Как да шофираме по заснежен път

                  Първоначално публикуван от ACCELERATOR Преглед на мнение
                  Спиране - на сняг се спира с блокиране на гумите. ABS-а не помага, а пречи. Обяснението е, че когато блокират, гумите се "окопават", и пред тях се образува допълнителен слой сняг с допълнителен спирачен ефект. Естествено, това важи, ако спирате направо. Ако трябва да завиете, отпускате спирачката.
                  Шегаджия

                  Коментар


                  • #10
                    До: Как да шофираме по заснежен път

                    Първоначално публикуван от ACCELERATOR Преглед на мнение
                    ...
                    Присъединявам се към мнението и добавям(напомням).
                    Съветите са полезни но опитът е безценен.
                    Само с гледане(четене) не става.Стила и навиците при шофиране се изграждат на пътя.Теоритичната подготовка само помага много.

                    Фултайм или парттайм,няма значение.При такива условия често фултайм е с блокиран междуосов диференциал и така се превръща в парттайм.
                    Много важни са гумите(елементарно,но не споменато).За веригите е добре да са на всички колела,ако е възможно и необходимо.Ако са само за единия мост си е индивидуално на кой да са(според мен).
                    Потеглянето на висока предавка(само втора) има някаква логика при джиповете,защото предавките им го позволяват.При леките е индивидуално(често е неподходящо).
                    Първоначално публикуван от Estranged Преглед на мнение
                    Шегаджия
                    Не е шегаджия,а е напълно прав!
                    Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

                    Коментар


                    • #11
                      До: Как да шофираме по заснежен път

                      Първоначално публикуван от Veni1 Преглед на мнение
                      Браво, Румба..

                      нали знаеш кои са авторите на тези книжки..

                      и какво са постигнали..

                      е , точно тези две книжки трябва да са в основата на всеки шофьорски курс - не за състезатели, за шофьори..

                      толкова изстрадана истина има в тях, напреки на смешните илюстрации

                      дори, ако имаш време и скенер, вземи да ги туриш тук - няма модератор, който да откаже залепването им като важни!

                      Здравей Вени!
                      Знам имената им, но не знам нищо подробно за тези хора.
                      Книжката - свалил съм си я Ладовия сайт: "Безопасна скорост"!

                      Първоначално публикуван от trajal Преглед на мнение
                      Не мислех, че и младежи като Румбата са чели тези книжки. Суперполезни са.

                      Има читави младежи, все още...

                      Коментар


                      • #12
                        До: Как да шофираме по заснежен път

                        Румба, браво, ти си точен мъж.

                        дори не се притесни да си кажеш ,че не знаеш за тях

                        нормално е, ако това на аватара си ти лично, е разбираемо

                        когато още не си бил роден, тия поляци са вилняли по ралитата, по истинските ралита, и то така, че още помня как, и то как....

                        така че, не само съветите им, ами дори запетайките между думите им са неща, дето ..

                        дето са истина, изстрадана

                        имаше едни моменти, в които се опитвах да проверя доколко е така..

                        е, проверих - по трудния начин

                        истина е!!

                        Коментар


                        • #13
                          До: Как да шофираме по заснежен път

                          Единственото от значение (след естествено техническата изправност и ДОБРИТЕ ЗИМНИ ГУМИ) е Карането БАВНО
                          Всичко останало е детаил, защото добре засилените 2 тона не се спират лесно на лед (Проверявал съм го Нееднократно).
                          И второто е (след като вече караме БАВНО) СПОКОЙСТВИЕ, без резки движения, паника и закована в пода спирачка, по вероятно е да успеете да избегнете препиатствието (ако е възможно) от колкото да спрете до него
                          И за да се случат горните неща си трябва Практика!!! Много каране и много внимаване, тогава нещата си идват.
                          А за потеглянето на по висока предавка - НИКОЙ не може да потегли като Автоматик и за да илюстрирам ще споделя опита си с първият си автомат - БМВ325их (4х4). Когато го купих карах тойота Ярис Спорт - резачка с курсова устойчивост на ЛЕГЕН
                          Качвам с нея една прочута софииска улица "Т. Търновски" - такъв лед и байр, че цялата улица е в спрели коли, аз се пробвам, два три пъти със засилка, нагоре, нагоре и после надолу с въртящи се напред колела - НЕ Става, отказвам се и по заобиколни пътища стигам до БМВ-то - автомат, паля и отивам да го пробвам. На същото място Спирах и тръгвах 5 пъти все едно съм на Сух асфалт

                          Коментар


                          • #14
                            До: Как да шофираме по заснежен път

                            Първоначално публикуван от ACCELERATOR Преглед на мнение
                            Доста често хората с паркетници се предоверяват на джипката си, и се оказват "по корем" върху снега, с 4 въртящи се във въздуха гуми
                            Е те това искам да го видя - паркетник с 4 въртящи се гуми във въздуха!
                            А иначе alex_markov го каза - Карането БАВНО и плавно!!
                            יעבור
                            «И това ще мине»

                            Коментар


                            • #15
                              До: Как да шофираме по заснежен път

                              Първо да кажа, че за мен точка 5 и 7 са по-скоро за американци Няма да влизам в спорове за някои от написаните неща, но ето няколко коментара. Може и на ниска предавка да се потегля, но с по-малко газ /не казвам, че ако можеш да тръгнеш на висока е грешно/. Другото нещо е да "усещате сцеплението" при изкачване - твърде много или твърде малко газ и сте закъсали. Трябва да се "гали" педала, като ви води с колко газ колата напредва най-добре или както писах има най-добре сцепление. Не завивайте рязко и не спирайте рязко. В някои случаи /при спускане предимно/ ако колата се хлъзга е по-добре да се пусна напълно спирачката /щот реално се губи управлението/ и да се опита плавно да се вземе завоя. Най-важно е да сте с добри зимни гуми и да карате със съобразена скорост. И още нещо за спускането. Ако не познавате терена и е много хлъзгаво /аз да кажем, като не съм сигурен си правя тестове, ама не съветвам за това/ на висока скорост, спирачка по малко и плавно, а ако тръгва да се хлъзга даже без.
                              http://forum.offroad-bulgaria.com/%5...g%20%5B/img%5DFreelander 1.8, 16 v


                              http://ftp.domainbg.com/stojan/Pictures/banner2.jpg
                              http://ftp.domainbg.com/stojan/Pictu...rget=_blank%3E

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X