Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Да обсъдим автобусите

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #61
    От: Да обсъдим автобусите

    Чешки Кароса . Фирмата Кароса е с история от 1896 година и е базирана в град Високо Мито . Също много корави автобуси . Във варианта съчленен не съм виждал в България но от нормалните пътнически имаше доста . И сега една такава я експлоатира един приятел из панагюрския край . Двигателя е разновидност на европовия LIAZ 636P 207 конски сили . От старите кароси SD 11 в началото на демокрацията имаше още в движение . Возил съм се на такъв като дете и помня че изглеждаше и возеше като космически кораб в сравнение с Чавдар 11 М 3 . За разлика от нас чехите не са ликвидирали нито едно тяхно машиностроително предприятие и фирмата до ден днешен произвежда автобуси . Натиснете снимката за да я уголемите

Име:17718077_0768a720a9.jpg
Прегледи:1
Размер:60.7 КБ
ID:5698641
    Последно редактирано от sek.1; 14-01-16, 04:51.
    Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

    Коментар


    • #62
      От: Да обсъдим автобусите

      Кароса беше закупена от Ивеко и сега произвежда автобуси и резервни части за Ивеко. Към Чавдар е имало интерес за съвместно дружество и евентуално закупуване от МАН и Ивеко, но за съжаление не се стигна до сделка. Заводът Чавдар се нуждаеше от сериозна модернизация и трябваше да се търси партньорство още в началото на демокрацията.

      Коментар


      • #63
        От: Да обсъдим автобусите

        Първоначално публикуван от vlp Преглед на мнение
        Кароса беше закупена от Ивеко и сега произвежда автобуси и резервни части за Ивеко. Към Чавдар е имало интерес за съвместно дружество и евентуално закупуване от МАН и Ивеко, но за съжаление не се стигна до сделка. Заводът Чавдар се нуждаеше от сериозна модернизация и трябваше да се търси партньорство още в началото на демокрацията.
        При такава сделка обикновено най важното са подготвените специалисти които работят в завода . Технологии можеш да сменяш всяка година но технически грамотни хора с дългогодишен опит трудно се намират .
        Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

        Коментар


        • #64
          От: Да обсъдим автобусите

          То Чавдар с МАН имат един два модела... Неуспешни. До това лято имаше в София Чавдар 141, купувани нови около 96-та. На около 50 хиляди километра са им първите основни ремонти на ДВГ, поради някакъв дефект. Иначе двигателите са си МАН, пет цилиндрови редови хоризонтални с 340 коня, мощност все още не достигната от никой друг наш общински автобус.
          Дизайна им е австрийски, от автобуси на Щаер. Мощен мотор, автомат Voith Diwa, вярно тристепенен, но и с тристепенен ретардер(същите кутии като за Икарусите), серийно е с ABS на спирачките. Автобус мечта, поне на хартия и няколко месеца докато е нов... Имало е износ и за чужбина от него. Не помня точно какво съм чел, но май е имало голяма поръчка за Атина.
          Колеги карали тоя модел, разказват легенди - пълен до козирката с народ, пълнел километража от Орлов мост към Плиска(изкачването на Феята).
          Но за нула изпокъсаха шаситата, поради недомислени изчисления. Дори на всички им премахнаха последната врата, за заздравяване на каросерията. (В Бургас си ги караха с четири врати).Останалите накрая, ги пускаха само на леки линии, шофьорите ги беше страх да ги настъпват, да не изпокъсат всичко...

          ПП: А голям завод за автобуси направиха в Македония. Мисля на холандска фирма беше Ван Хол.
          Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

          Коментар


          • #65
            От: Да обсъдим автобусите

            За тия чавдари съм чувал само хубаво . На мой приятел баща му караше такъв от чисто нов до пенсията преди една година . Стар шофьор цял живот работил в градския е ако искаше можеше да се качи на всичко но до последно си работеше с чавдара и не искаше да го сменя . То и мерцедесите късаха рами просто не са предвидени за това което се качва в тях в час пик . Помниш като дойдоха вътре дръжките за правостоящи пътници бяха с ръка не пипнати . За тях са ми разказвали че като почнали проблемите германците в чудо се видели как така при тях няма проблеми 30 години а тука почват от първия месец . На единя му хрумнало да се качи на една кола и като видял какво се качва в час пик на Орлов мост косата му се изправила . След това свалят гаранцията от една година на шест месеца . През годините доста пъти ми се е налагало да пътувам в Европа специално съм гледал както казваха на времето от Кешкемет нагоре е друг свят ама нещо пълен до козирката градски автобус там не съм видял . На времето беше 1990 година това беше едно от нещата които първо ме впечатлиха в Германия как градския им транспорт цепи секундата и вътре в съчленен автобус има най много десетина правостоящи в час пик . Със зелените турски мерцедеси ситуацията беше същата . Нашите като ги поръчват естествено стандартно се охлаждат с климатик и отварящи се стъкла в голям обем не са предвидени . Добре ама по някое време общинарите решават че са скъпи и питат още от какво може да се изтъни цената . Единственото което е останало и може да не се монтира е климатика . Турците много добре знаят какво ще стане още на първото лято и ни гледат сеира до ден днешен .
            Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

            Коментар


            • #66
              От: Да обсъдим автобусите

              Похвално е когато компетентни хора коментират марки и модели и уточняват при какви условия се експлоатира техниката понякога, тук и оттатък.
              В нашия ДАП имаше съчленени Чавдари от другия модел, забравих го вече, дето им викаха аквариуми. Имаме и един много особен стръмен баир от Мелницата нагоре, добре поне че е еднопосочен. Започва с десен завой на 90 градуса, стръмна отсечка и след ляв завой почти на 90 гр. преминава в плавно изкачване. 200-300 м преди първия завой е спирката на консервния завод. Та лятно-есенно време в бригадирските години, в определлени часове рейсовете на градския транспорт се пълнеха на фул с правостоящи, до степен трудно затваряне на вратите. И после на изкачването на баира машината виждаше голям зор, а пък с рейс-хармоника си беше направо страховито изживяване. Слава Богу, нямаше инциденти.

              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1030866.jpg
Прегледи:2
Размер:150.2 КБ
ID:5698725

              А това не е музеен експонат, а Военен Автомобил. Някога след много години може и да отиде при Божидар Димитров или поне във ВИ музей, хаха, но сега всеки ден вози войска между Свищов и Белене. Снимката е от преди година и нещо, но състоянието към момента е непроменено.
              И един незабравим спомен от преди десетина години. Прибирам се пеша от работа и вървя по улица, която е част от републиканска пътна мрежа. На едно кръстовище по средата, угаснал трактор Т-150 с триосно ремарке. На ремаркето, според мен, около 30 кубика трупи сурова топола. Човекът опънал дебелото въже напред и чака. Покрай едната му страна си минават коли и малки камиони и кибици вече се събрали достатъчно. Почнаха да спират обаче и от двете страни едновременно камиони с ремаркета и тръгна голямото затапване... Най-накрая се дотътри един Чавдар като на снимката, само че градски, пълен с пенсионери от лозята. Е, укриви няколко знака, ама стигна до въжето. Рейсаджията беше на годинки и явно му тежеше вече да се качва и да слиза, та направо през стъклото даде инструкции на тракториста. Закачи, на задна и както беше с пенсионерите вътре, пуф пуф, влачи цялата композиция към стотина метра до едно уширение и отпушиха движението.

              Коментар


              • #67
                От: Да обсъдим автобусите

                С Чавдар 11 М 3 съм работил на времето около една седмица . Смених един колега да излезе в отпуска докато ми беше на ремонт камиона . Маршрутна линия возех работници . Сладка работа един курс сутрин един вечер. На тия линии работеха обикновено колеги пред пенсия . Беше това време само че имаше сняг а на тая чавдарка не и пука че има сняг върви си с лекота където даже и М 4 със задния двигател му е тежко . Парното на М 3 е като на М 4 суха печка с ръчно управление на паленето . Там трябва много усет за да го запалиш без да опушиш салона Подгряваш свеща ако е студена не пали ако е прегряла пак така ама с много пушек в салона Не уцелиш ли момента нищо не става а духа ли силен страничен вятър може да ти я угаси и язък ти за труда Та за това парното беше едно дървено трупче към педя повдигаш капака на двигателя и слагаш трупчето . С топлото от двигателя идва и незабравим аромат на нафта ; изгоряло масло и газове но топлото не е лесна работа при М 3 Иначе като цяло е приятен за каране автобус . Двигател ; кутия и трансмисия са неубиваеми и не създават проблеми . Максималната му скорост на която шофьора и автобуса се чувстват добре е около 80 километра може и повече но не е добре за старичкия Лиаз с около 160 кс който достига максималната си мощност около 1200 - 1500 оборота .
                Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

                Коментар


                • #68
                  От: Да обсъдим автобусите

                  Някой да е карал от новите белите манове ? Как се държи метана в тоя студ ? Какъв е и как се пали техния двигател ?
                  Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

                  Коментар


                  • #69
                    От: Да обсъдим автобусите

                    Първоначално публикуван от sek.1 Преглед на мнение
                    Някой да е карал от новите белите манове ? Как се държи метана в тоя студ ? Какъв е и как се пали техния двигател ?
                    НЕма контактен ключ. Пали се с две копчета. Има и отделно копче за гасене.(и още едно за ключ маса).
                    Двигателя е като бензинов с турбина, със запалителни свещи. Палят си еднакво и в студа, ако има акумулатори. Характерно е, че не палят и топли от половин оборот, а въртят близо две-три секунди. Но това вероятно е нарочно, щото съм видял подобно продължително въртене и на актуалните чисто нови дизелови манове(и автобуси и камиони).
                    Иначе за зимните условия не са баш баш... https://youtu.be/PYy8pH2X3Lk
                    Старите се справяха доста по-добре, но и заводските Континентали, и размера им при нископодовите не са им в помощ на новите.
                    Аз нов не съм карал, но имам приятел който е. Той казва, че уж имали система за блокиране на сгъването в съчленението, но нещо не виждам да я ползват. Старите имаха, лично съм я ползвал на MAN SG262, но предимно при спиране(когато има и страничен наклон).
                    Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

                    Коментар


                    • #70
                      От: Да обсъдим автобусите

                      Първоначално публикуван от jordanov sv Преглед на мнение
                      Имало е и инцидентни износи, мисля че в Гърция, Авганистан и от тоя род, за повече нито сили, нито разрешение.
                      За Афганистан не беше инцидентно, в течение цялото време на руската окупация си се изнасяха, вярно много малко бройки, но редовно. Регулярен износ имаше и за Индия. Много малки серии за Никарагуа и подобни. Тези купувачи бяха много ценни, защото минаваха за "братски" (та изобщо бяха склонни да купуват от нас), но не бяха членове на СИВ и оборотът беше в истински пари. Инцидентен може да се нарече износът за Гърция, единична сделка, но за стотици бройки. Моделът 13/14-20 (едни много ръбести и много остъклени) беше разработен конкретно за нея, става въпрос за конкурс на градския транспорт на Атина. Всеки долар взет от тази доставка струваше 10 лева - това през 1981 год, когато на "черно" все още не беше повече от три лева.
                      Прави каквото трябва, пък да става каквото ще!

                      Коментар


                      • #71
                        От: Да обсъдим автобусите

                        Първоначално публикуван от cecoa1 Преглед на мнение
                        НЕма контактен ключ. Пали се с две копчета. Има и отделно копче за гасене.(и още едно за ключ маса).
                        Двигателя е като бензинов с турбина, със запалителни свещи. Палят си еднакво и в студа, ако има акумулатори. Характерно е, че не палят и топли от половин оборот, а въртят близо две-три секунди. Но това вероятно е нарочно, щото съм видял подобно продължително въртене и на актуалните чисто нови дизелови манове(и автобуси и камиони).
                        Иначе за зимните условия не са баш баш... https://youtu.be/PYy8pH2X3Lk
                        Старите се справяха доста по-добре, но и заводските Континентали, и размера им при нископодовите не са им в помощ на новите.
                        Аз нов не съм карал, но имам приятел който е. Той казва, че уж имали система за блокиране на сгъването в съчленението, но нещо не виждам да я ползват. Старите имаха, лично съм я ползвал на MAN SG262, но предимно при спиране(когато има и страничен наклон).
                        Ясно голям бензинов двигател . А на бензин ли палят или директно на газ ? То като гледам проблема не е в автобуса въпреки че в такъв сняг икаруса си минава и заминава със средния мотор . Тия автобуси са направени да се карат по хубави и чисти пътища .
                        Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

                        Коментар


                        • #72
                          От: Да обсъдим автобусите

                          Мотора е на блока на подобен дизелов, около 13 литра почти. Няма бензин въобще по този мотор. Пали се на газ, но това е метан не пропан-бутан. В резервоарите метана е под налягане, при нас пълнят до около 100бара.
                          Икарусите в снега... НЕма да коментирам... Некой път и на равно не могат да тръгнат.
                          Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

                          Коментар


                          • #73
                            От: Да обсъдим автобусите

                            С едно зареждане изкарва ли две смени ? Щото като няма алтернативно второ гориво свърши ли метана лошо . Не е като при дизела да му сипеш 2 лейки от колегата и да се прибереш .
                            Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

                            Коментар


                            • #74
                              От: Да обсъдим автобусите

                              Първоначално публикуван от cecoa1 Преглед на мнение
                              Мотора е на блока на подобен дизелов, около 13 литра почти. Няма бензин въобще по този мотор. Пали се на газ, но това е метан не пропан-бутан. В резервоарите метана е под налягане, при нас пълнят до около 100бара.
                              Икарусите в снега... НЕма да коментирам... Некой път и на равно не могат да тръгнат.
                              Добре а защо тогава звука им е като на метано-дизел модификациите? Пък и работни обороти от 600 до 1500 ми се виждат прекалено малко за газов двигател дори и с турбина?
                              На равното автомата сменя предавките на около 1100 оборота.
                              Ники

                              Коментар


                              • #75
                                От: Да обсъдим автобусите

                                Изкарват две смени и половина....Зависи и от смените. Т.е. един ден и половина. При къси смени може и два дена. Лятото в жегата горят повече заради климатиците. Имат и водни печки на газ, но те не работят постоянно.
                                Зареждат до 100 бара и минимума, под който не бива да падат е 30 бара. Но последното е вътрешно разпореждане, вървят и с по-малко. Като километри не помня точно, но мисля че минимума беше 270 км до към максимум 350км.
                                Лошото беше, че станции за зареждане имаше само в два от трите държавни гаража. Сега вече трябва да са пуснали станцията и в Малашевци. Имаше случаи, когато бяха само две, и едната се повреждаше, ставаше мазало. Чакаха с часове да зареждат, щото едно зареждане е около 20-30минути. А и помпите прегряваха при продължителна работа.
                                Освен това, в Малашевци си беше и без това мазало, щото се налагаше да ги пращат в други гаражи да зареждат само през работно време, та ги вадеха от линия с помощта на резервните автобуси. Диспечерките направо се побъркваха с тези ежедневни рокади.
                                Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X