Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Да обсъдим автобусите

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #46
    От: Да обсъдим автобусите

    Е при всички случаи сте имали, но със сигурност може да ти отговори само някой дето е бил вътре в нещата там при вас. Даже мисля, че там имахте някакъв АРЗ, но не помня за кои марки беше... А някъде съм чел, че първите автоматици идват в средата на 80те години. Оттатък в другата тема няколко пъти се спомена за плановата икономика -такава беше системата. Нещо като се докаже, че отговаря на някакви показатели и като се вземат съответните решения, баавно и полека започва да става масово. Унгария в рамките на СИВ беше определена да развива автобусостроенето, по същия начин ние - каростроенето. Икарус бяха за София и окръжните градове, Балкантурист, някои ведомства. Съответните модели, модификации и комплектации също се разпределяха по някакви правила и принципи... Например в Търновското автостопанство имаше Икаруси съчленени и няколко солови за дългите линии, а в нашия ДАП /Свищов/, никога не е имало Икарус. За сметка на това нови Чавдари, вкл. и съчленени "аквариуми", пристигаха редовно. Старите рейсове пък, към края на ресурса, отиваха по ведомства и ТКЗС-та да си доработват. Така последния Чавдар М-80 /мисля беше модела/, пърпори допреди 10ина години към ДЗСто и ако не си бяха ликвидирали кравефермата сигурно още щеше да е в движение /всъщност не знам дали закона щеше да го позволява/. Заводът в Ботевград си беше профилиран да задоволява вътрешните потребности на страната и добър-лош това беше и си беше наш български. Имало е и инцидентни износи, мисля че в Гърция, Авганистан и от тоя род, за повече нито сили, нито разрешение. Това е до към края на 80те , разбира се.

    Сега случайно се зачетох и открих това:
    http://debian.fmi.uni-sofia.bg/~kapi...agt/?q=node/51

    А иначе и нещо което на пръв поглед няма връзка с темата, но е показателно за някои процеси които станаха пред очите ни, пък и гледам, че колегата е от Кърджали. Точно в Кърджали, 90 година около 8 декември трима човека искахме да пътуваме до Смолян. Автобус от автогарата, по редовна линия и разписание и доста пътници, шоферът просто отказа да тръгне, не помня вече по какви причини, но със сигурност времето беше супер. Еми завъртя се едно частно такси /имаше ги масово вече след Указ 56/, прикачи се и един войник към нас и си стигнахме до Смолян на цена на пазарлък и долу горе двойна на държавната.
    Последно редактирано от jordanov sv; 11-01-16, 14:02. Причина: дописване

    Коментар


    • #47
      От: Да обсъдим автобусите

      Хубаво си хортувате вие за старите Икаруси. В Пловдив беше пълно с тях до около 2002-3 г., заедно със старите Чавдари. След което доста бързо изчезнаха. Купиха ни доста нови Volvo B10M-55 Jonckheere

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:7436.jpg
Прегледи:1
Размер:204.2 КБ
ID:5698444

      Както и стари рециклирани Volvo B59-55 Jonckheere:

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:441.jpg
Прегледи:1
Размер:172.5 КБ
ID:5698445

      Спомням си, че дори тия старите (модел от 70-те) ми изглеждаха супер модерни и по-качествени, сравнени с Икарусите и Чавдарите. Автоматици и не течаха при дъжд.

      После, както става в приказките, фалираха Градски Транспорт Пловдив, налазиха частниците и сега се возим на стари Мерцедеси, Ман и сравнително нови BMC Belde 250:

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:7454.jpg
Прегледи:1
Размер:181.5 КБ
ID:5698446
      Nissan Terrano 2,7 TDI

      Коментар


      • #48
        От: Да обсъдим автобусите

        Мда, хубава тема.

        Любим спомен ми е с един Чавдар, от тия междуградските. По километраж стрелката посочи 120км/ч. Другите не вървяха така, ама тоя екземпляр си го биваше .

        Коментар


        • #49
          От: Да обсъдим автобусите

          Първоначално публикуван от Brazer Преглед на мнение
          Радвам се,че откривам такава тема! Абонат!

          Един бърз въпрос : В най-ранните ми детски години помня,че в гр.Кърджали се движеха основно Икаруси в градския транспорт.
          Имам много смътен спомен,че съм се возил на Икарус с автоматична скоростна кутия ( някъде в периода 95-96 ). След години съм питал и мои приятели, запалени като мен - но те не знаеха.
          Знам,че в София е имало такива Икаруси, но дали са се "изнасяли" и за провинцията?
          Със сигурност е имало и в провинцията макар и малко . То тука в София беше труден ремонта и поддръжката на тая кутия а по малките градове със сигурност не е имало кой да ги ремонтира . На времето старите колеги казваха че за да вземеш на ония години Икарус автоматик носиш агне/прасенце и поне дамаджана ракия Щото с ръчните скорости 10 - 12 часа да ги превключваш нагоре и надолу между спирките луд ставаш а съединителя на икаруса не е от най меките . Чавдараджиите бяха още по зле с тая несинхронизирана скоростна кутия . Въобще на времето на колегите в градския хич не им беше лесен живота с тая постоянна борба с техниката .
          Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

          Коментар


          • #50
            От: Да обсъдим автобусите

            Те затова и се водеха първа категория на труд, сега вече са втора.

            Автомата е бил марка Praga 2M70 https://youtu.be/d1fkUuBPoa8 (двустепенна).


            И Voith Diwa, на по-новите, тристепенна с ретардер.


            Дори работилницата за скорости в Малашевци, беше сертифициран сервиз на Voith. Това щото, много голяма част от автобусите в столичния градски транспорт(в държавните гаражи), ползват такива кутии - MB Conecto G, MAN SG262, новите MAN Lion's city G CNG(поръчката обуславяше такава кутия, има и друга опция), Чавдар 141, Икарус 280(вече ги спряха и двата модела).

            Останалите бяха със ZF или Mercedes.
            Последно редактирано от cecoa1; 11-01-16, 23:30.
            Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

            Коментар


            • #51
              От: Да обсъдим автобусите

              Първоначално публикуван от cecoa1 Преглед на мнение
              Те затова и се водеха първа категория на труд, сега вече са втора.
              То пък сега е една борба с кретените на пътя . Не знам май е по лесно да се оправиш със скапана техника от колкото с тях .
              Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

              Коментар


              • #52
                От: Да обсъдим автобусите

                Относно автоматиците - и в провинцията имаше такива Икаруси... Доколкото си спомням ги ползваха като полу-автоматици - шофьорите превключваха предавките с бутони
                Вече съм неактивен в този форум и не го следя.
                Но съм насреща през алтернативни средства за комуникация (други форуми, телефон), ако има въпроси по обсъжданите тук теми.

                Коментар


                • #53
                  От: Да обсъдим автобусите

                  И аз като ученик (много обичах да стоя прав до стъклото зад шофьора) помня във Варна Икарусите с бутоните за автомата на таблото - и още тогава много се чудих защо някои постоянно ги щракаха тея копчета?!? Баща ми по това време имаше приятел - шофьор в УБО, който тогава тъкмо се беше качил на Бенц 280SE (мисля бяха) - автомат и не спираше да обяснява как различно се кара и усеща от Волгата, а аз само попивах от него и после се маях що на автобуса уж автоматик, а постоянно пипат копчетата?!?

                  Коментар


                  • #54
                    От: Да обсъдим автобусите

                    Ааа, за щракането с бутоните... Там работата е друга - да изнеса секретна информация от кухнята.
                    Има няколко причини, но най-често е за икономия на гориво, с каране по инерция. Същото беше и при всички други автоматици, само сега при новите не се прави, щото са на метан. Не е много полезно за кутиите, но опитно е установено и че не може да им навреди много съществено, особено при скоростите на движение в града. Освен това, икономията се "усвояваше" от шофьорите, а ако не ,им се плащаше по доставни цени заедно със заплатата. Втория вариант си е законен, но имаше вероятност да се преосмислят нормите от работодателя, и затова се оставяше малко официална икономия. И всичко това беше известно на всички, дори началниците "напомняха", да не се оставя много икономия... Някъде там в миналото(лично не съм бил свидетел), горивото се е изкупувало почти като официална практика - на входа на гаража, са се редили на опашка да си продават горивото всеки ден, така както някъде се продаваше мляко за мандрите по селата. Аз лично закачих предимно периода, в който кражбите вече бяха минимизирани(последните три години) и повечето хора оставяхме икономията да ни се плаща от гаража съвсем официално и законно. Нормите не ги пипаха, но пък се случваше да манипулират точността на колонките на ведомствената безиностанция. Имаше го и момента, че на някои модели автобуси, икономията беше над определен процент и отказваха да я плащат, води се нереална икономия. Още по-интересно стана с новите автобуси на метан - нямат определени норми, няма и графа за плащане на икономия във фиша за заплата. Това директно сваляше заплатата с до 200-300лв на месец. Сега вече са им измислили някакъв твърд бонус за компенсация.
                    Всички тези неща, са изиграли( и продължават) съществена роля за градския транспорт като цяло. Колкото и неморални да изглеждат част от тях, имат и положителни последствия. Но е сложно за обяснение, а и без това се отклоних(лирично) от техническият характер на темата

                    Друга причина за изключване от скорост - зимата на много хлъзгав път, автомата се изключва понякога, защото при спиране когато скоростта е вече близка до нула, незадвижваните колела(преден мост и евентуално среден), започват да блокират преди задвижващите защото автоматика вече започва да " бута". Много е неприятно, блокиралите колела се плъзгат и странично когато пътя има сграничен наклон(на голяма част от спирките го има), а задните продължават да бутат. Затова се изключва от скорост в края на спирането за да се спира равномерно и със задвижващите колела така се запазва управляемостта до края на спирането. Това се получава и на сравнително нови автобуси, с дискови спирачки, ABS и пр.
                    Интересна подробност, която в автомобилите я няма(поне аз не съм виждал) - някои автоматични кутии имат функция да изключват от скорост когато се спре на място и се държи спирачката(както и при задействане на ел.спирачката за задържане на място). Това е предимно при Voith и на практика не изключва изцяло, както когато се изключи от бутона. Целта е да не се товари излишно мотора при работа на място.
                    Друга причина да се щракат копчетата е да се предотвратят излишни превключвания при определени условия. Пак или зимата или при наклони... Както и при желание да се ускорява до максимална възможната скорост за всяка предавка.
                    Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

                    Коментар


                    • #55
                      От: До: Да обсъдим автобусите

                      Първоначално публикуван от sek.1 Преглед на мнение
                      Понеже имам един познат който се занимава с внос на автобуси та имам представа в къкво състояние идват тук . Ако видите някой от по старите на годинки преди "освежаването" и за скрап няма да го вземете всичко желязно е изгнило някои не са карани повече от пет-десет години в Германия и вътре по мокетите от влагата вече расте трева. Обикновенно като купи две три бараки един паметник му дават подарък. Понеже отвън са алуминиеви много не им личи но отвориш ли някой багажник става страшно. Един от шофьорите ми разказваше как събирали по един плац шест различни бутала да сглобят и докарат до тук една Сетра 210 .И най разнебитения Чавдар е по добър от половината които е внесъл лъснал и продал тука. Поне от 1980 година Сетра се компанова само с Мерцедес двигатели и скорости от преди това има и с МАН и Хеншел. Това лято се качих да подкарам една Сетра 315 HD на един приятел и не разбрах много защо съм на шофьорското място полуавтоматични скорости превключва само с натискане на съединителя на определени обороти светва една зелена стрелка и ако не превключиш една нагоре електрониката те качва с две . Няма го удоволствието от шофирането на по старите машини където ти и казваш къкво да прави. Старите машини си имат "душа" и "характер" особено чавдара не му ли намериш душицата той ще извади твоята
                      Добър приятел ми е собственика на една автобусна компания в Русия, има 20-ина машини само Сетра, карат Саратов-Москва-Саратов. Самия той живее в Германия има-няма вече 20-25 години. Та не издържах един път и го попитах ''Добре, де, защо ти, който живееш в Германия, идваш да купуваш автобусите тука при мене във Франция?'' ''Ами щото вашите нямат грам ръжда, за разлика от германските. Единствено понякога има малко ръжда около мотора'' И с колите е така, аз тука за 15 години един ръждясал Опел не съм видял, а па в БГ-то му се носи славата.

                      Пак от същия човек знам, че в Русия се карат/внасят само автобуси с ръчни скорости, защото през зимата автомата просто не реагира. Не съм рейсаджия, просто казвам какво сум чул от него.

                      Понеже често ходя до Германия за коли, та пътувам с автобус - от Галени в Париж с EUROLINES. Повечето машини са Сетра, или МАН, обаче последния път ни возиха с BOVA и съм повече от доволен, възхитен направо! Сега кой точно модел нямам спомен, беше от онези с изпъкналата муцуна. Честно казано повече ми харесва как вози от Сетрата. Създава усещането, че е по-послушен на пътя и по-бързо реагира, просто е някак си по-жив, по-пъргав, и при ускоряване, и при спиране.
                      Само лични впечатления, нека по-знаещите да кажат.
                      Последно редактирано от мишоци; 13-01-16, 01:45.
                      Ако ще нафтата и без пари да я направят, пак че краднем!
                      Само DIESEL !!!

                      Мечтата на всеки леопард е да има гащи от курвенска кожа.

                      Коментар


                      • #56
                        От: До: Да обсъдим автобусите

                        Някъде през 2008, или 2009 за малко да си купя един двуетажен лайнер.
                        На 100-ина километра от мене има една фирма, продават автобуси оказион. Огромен парк, избор море. Та като обикалям да разглеждам и се спрях на една редица с двуетажници. Залепих се за тях, понеже точно с такива навремето пътувах за и от Франция в началото, когато дойдох, та пусти спомени..... Тогава ни возеха Леонардус с някакви дърти ДАФ-ове.
                        От известно време ми се въртеше някаква шантава идея да си купя един такъв мастодонт, долу салона да си го запазя в оригинален вид, а горе да махна седалките, да го преградя по средата и да стане спалня и хол примерно. Регистрирам го като кемпер за да не трябва да го карам с тахошайба и става супер къща на колела!
                        Харесах си една Скания и един МАН, някъде модел 94-95 година, километри - милион и нещо, обаче всичко работещо - палиш и караш! Лукс, мокети, душ, тоалетна, долу салон с маса и кожени кресла, гардероби, шкафове, хладилник, климатик естествено, печка Вебасто, абе 'сичко фул, а горе пътнически салон с нови плюшени седалки тъмно сини, мокет като нов. Повъртях се насам-натам, въздишам .......
                        Отивам при шефа и го питам колко струва Сканията, ей така просто, от любопитство. ''Ами ако е кеш парата може да ти я дам на 4000 евро /четири хиляди евро/.
                        - Абе как 4000 евро, бе?!!!
                        - Ами ей така, тези вече нищо не струват, защото излезе новия закон, че всички седалки трябва да са с колани, а тези са без колани. За да се пусне в движение седалките с колани трябва да са чисто нови и монтирани във фирмен сервиз, а това струва по-скъпо от автобуса. После да мине преглед и експерт още една шапка пари, после документи и задължително обслужване и става олеле! Тези са вече на над милион километра и тук в Европа просто забрави! За Африка не стават, щото и там вече има изискване за годините. Моторите са перфектни, обаче са норма Евро незнам си колко и не могат вече да се ползват за превоз на пътници. Единствено стават за да се преработят като кемпери, обаче хухавелите са малко, това все пак е автобус, гори много, застраховката е скъпа, обслужване, гуми, части, прегледи ...... просто няма кой да ги купи.
                        - Добре, де, аз съм хухавел и имам интерес! Дай да видим да помисля, да проверя туй-онуй колко ша ми излезе кукуригото и след Нова година ще ти кажа /беше някъде октомври, или ноември тогава/.
                        - ОК, когато решиш идвай!

                        ..... Е, аз отидох пак там след няколко месеца, ама пущините бяха вече продадени .
                        Ако ще нафтата и без пари да я направят, пак че краднем!
                        Само DIESEL !!!

                        Мечтата на всеки леопард е да има гащи от курвенска кожа.

                        Коментар


                        • #57
                          От: Да обсъдим автобусите

                          Първоначално публикуван от cecoa1 Преглед на мнение
                          Ааа, за щракането с бутоните... Там работата е друга - да изнеса секретна информация от кухнята.
                          Има няколко причини, но най-често е за икономия на гориво, с каране по инерция. Същото беше и при всички други автоматици, само сега при новите не се прави, щото са на метан. Не е много полезно за кутиите, но опитно е установено и че не може да им навреди много съществено, особено при скоростите на движение в града. Освен това, икономията се "усвояваше" от шофьорите, а ако не ,им се плащаше по доставни цени заедно със заплатата. Втория вариант си е законен, но имаше вероятност да се преосмислят нормите от работодателя, и затова се оставяше малко официална икономия. И всичко това беше известно на всички, дори началниците "напомняха", да не се оставя много икономия... Някъде там в миналото(лично не съм бил свидетел), горивото се е изкупувало почти като официална практика - на входа на гаража, са се редили на опашка да си продават горивото всеки ден, така както някъде се продаваше мляко за мандрите по селата. Аз лично закачих предимно периода, в който кражбите вече бяха минимизирани(последните три години) и повечето хора оставяхме икономията да ни се плаща от гаража съвсем официално и законно. Нормите не ги пипаха, но пък се случваше да манипулират точността на колонките на ведомствената безиностанция. Имаше го и момента, че на някои модели автобуси, икономията беше над определен процент и отказваха да я плащат, води се нереална икономия. Още по-интересно стана с новите автобуси на метан - нямат определени норми, няма и графа за плащане на икономия във фиша за заплата. Това директно сваляше заплатата с до 200-300лв на месец. Сега вече са им измислили някакъв твърд бонус за компенсация.
                          Всички тези неща, са изиграли( и продължават) съществена роля за градския транспорт като цяло. Колкото и неморални да изглеждат част от тях, имат и положителни последствия. Но е сложно за обяснение, а и без това се отклоних(лирично) от техническият характер на темата
                          Първото което научих като шофьор от колегите беше че накрая на месеца трябва да си вътре с десетина литра и никога в икономия . Плащат ти я 2-3 месеца и накрая ти намаляват нормата . Пада ти се да работиш на шибани райони и си вътре с много . По мое време излишъците се усвояваха обикновено на някоя от крайните спирки или като си тръгне колегата за гараж минава пътьом от някъде Сега почти всички фирми имат GPS пак не е невъзможно но е много трудно да източиш нафта . Един приятел шофьор в една голяма варненска фирма ми каза че след като им сложили GPSите на всичките разхода им скочил драстично щото до тоя момент всеки карал възможно най леко и икономично а сега настъпват колкото може и карат камионите във възможно най неикономичния режим . Шефа им който също някога е бил шофьор започнал да се чеше по главата какво става докато накрая някой му казал така е като ни взе шофьорското право Нали GPSа ти показва че е изгорил толкова Да се върнем към техниката . Който си мисли че Чавдар 11 Г 5 е шумен не е познал . Имаше и по шумен и скапан от него . Най кратко издържалия в софийския градски транспорт Фиат 421 AL "живя" тук от 1992 до 1995 година . Бяха доставени 30 автобуса 25 относително живи и 5 за резервни части накрая бяха 5 в движение и 25 за резервни части Имаха механичен избирач за номера на линията като накрая имаше едно Фори сервизо и колегите обикновено пред него слагаха пластмасовата табелка с номера на линията щото рядко издържаха поне първата смяна Тоя автобус е построен на принципа на българското каростроене скоростта е константа а с подаването на повече газ се увеличава само шума и пушека Италианците от край време са известни с перфектния дизайн на техните возила но тук имам чувството че руснак е правил дизайна и то много пиян и пак бая се е озорил човека Това го бие само онова уродливо автоизчадие Фиат Мултипла . Явно италянците са родени мазохисти защото при тях това чудо е експлоатирано от 1974 до 2006 година в по малките градове . Натиснете снимката за да я уголемите

Име:image (1).jpg
Прегледи:1
Размер:124.6 КБ
ID:5698563Натиснете снимката за да я уголемите

Име:ATM_torino_4398_F421ALCameri.jpg
Прегледи:1
Размер:126.3 КБ
ID:5698562
                          Последно редактирано от sek.1; 13-01-16, 05:18.
                          Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

                          Коментар


                          • #58
                            От: Да обсъдим автобусите

                            Ааа, жестоко! Точно 92, 3, 4 год. карах едни курсове в района на Аерогарата, а някои от тия "модерни" италианци вървяха по линия 84 и специално ги дебнех да се повозя на тях, хаха. Не помня вече, отзад май бяха на единична гума? А вътре с лукс пластмасови седалки... Чавдара пред тях е красавец.
                            Като говорим нагоре за Икаруси и руснаци и пак за средата на 90те- спомняте ли си колко често можеше да се види летящ Икарус с руски номера и изпънати отвсякъде пердета по маршрут Свиленград-сев.граница? Вътре 1-2 шофери и 2-3 пътници и всичко зад тях натъпкано с багаж. Ама игла не можеш да забиеш вътре... Така прекарваха хиляди тонове карго братята.

                            Коментар


                            • #59
                              От: Да обсъдим автобусите

                              Първоначално публикуван от jordanov sv Преглед на мнение
                              Ааа, жестоко! Точно 92, 3, 4 год. карах едни курсове в района на Аерогарата, а някои от тия "модерни" италианци вървяха по линия 84 и специално ги дебнех да се повозя на тях, хаха. Не помня вече, отзад май бяха на единична гума? А вътре с лукс пластмасови седалки... Чавдара пред тях е красавец.
                              С единични гуми бяха и на задния мост. Спомням че бяха някакъв много изчекнат размер който тогава тук трудно се намираше . То тогава кмет на София беше Александър Янчулев та всичко беше възможно .
                              Последно редактирано от sek.1; 13-01-16, 19:02.
                              Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

                              Коментар


                              • #60
                                От: Да обсъдим автобусите

                                Я кажете нещо за тези:
                                Натиснете снимката за да я уголемите

Име:images.jpg
Прегледи:1
Размер:11.2 КБ
ID:5698636 Натиснете снимката за да я уголемите

Име:276px-Brno,_Mendlovo_n?m?st?,_zast?vka,_Karosa_B_741_?._2303.jpg
Прегледи:1
Размер:18.0 КБ
ID:5698637

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X