От: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?
Разбира се, тези задвижвания са сходни. При автожира обаче, авторотиращия от хоризонталния двигателен поток ротор създава подемна сила, с вектор надолу. За ветроходен съд, вектор надолу не върши работа - трябва максималната компонента да е хоризонтална. Ако ротор монтиран на мачта, подобно на хелокоптера, е с променлива стъпка, може да да създаде вектор с достатъчна хоризонтална компонента, но вертикалната компонента , плюс загубите в механизма за променлива стъпка на ротора, са причина за много ниско КПД, сложно управление и голяма тежест на върха на мачтата.
Турбо платното на Кусто, прави точно аеродинамична оптимизация на този принцип - турбината отгоре е вертикално лагерувана, и изпраща вертикален въздушен поток надолу в цилиндъра, оттам, чрез въздуховодите, потока се насочва изцяло в хоризонтален вектор, при това лесно управляем, чрез въртене на цилиндъра. Освен това аеродинамичния профил на колоната, създава и допълнителен хоризонтален вектор.
Мисълта ми горе беше, че засега това е най-добрият познат вариант на роторно задвижване на ветроходен плавателен съд.
Разбира се, тези задвижвания са сходни. При автожира обаче, авторотиращия от хоризонталния двигателен поток ротор създава подемна сила, с вектор надолу. За ветроходен съд, вектор надолу не върши работа - трябва максималната компонента да е хоризонтална. Ако ротор монтиран на мачта, подобно на хелокоптера, е с променлива стъпка, може да да създаде вектор с достатъчна хоризонтална компонента, но вертикалната компонента , плюс загубите в механизма за променлива стъпка на ротора, са причина за много ниско КПД, сложно управление и голяма тежест на върха на мачтата.
Турбо платното на Кусто, прави точно аеродинамична оптимизация на този принцип - турбината отгоре е вертикално лагерувана, и изпраща вертикален въздушен поток надолу в цилиндъра, оттам, чрез въздуховодите, потока се насочва изцяло в хоризонтален вектор, при това лесно управляем, чрез въртене на цилиндъра. Освен това аеродинамичния профил на колоната, създава и допълнителен хоризонтален вектор.
Мисълта ми горе беше, че засега това е най-добрият познат вариант на роторно задвижване на ветроходен плавателен съд.
Коментар