Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #16
    До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

    В интерес на истината, не мога да си спомня на КА педалите дали имаха връзка с автомата на перекоса.

    Коментар


    • #17
      До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

      Първоначално публикуван от Niger Преглед на мнение
      Въпроса ме провокира да потърся инфо. Един от отговорите който ми изглежда достатъчно правдоподобен го прочетох тук: http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_rotors

      Изречението което дава отговор е:

      Rotational maneuvering, yaw control, is accomplished by increasing the collective pitch of one rotor and decreasing the collective pitch on the other. This causes a controlled dissymmetry of torque.
      E точно тази статия четох преди да пусна темата, но как съм го пропуснал това изречение?!? То вярно че е в края на 1 много дълъг абзац, но това не е извинение - чел съм набързо явно...

      Ако темата е скучна моля да бъде изтрита.

      Ако има желаещи може да я обърнем в тема за сравнение на 3те основни хеликоптерни дизайна - предимства, недостатъци, кой за какво се ползва и т.н.

      Само да не стане като с танковете и изтребителите, където някои теми са се превърнали в мерене на п*шки, между фенове на Руски и Американски дизайни.
      [COLOR=blue][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][FONT=Arial Black]When you see DEATH staring in your eyes and you feel her cold breath on your face, don’t slam on the brakes – make a sharp turn…[/FONT] [/FONT][/COLOR]
      [/COLOR]

      Коментар


      • #18
        До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

        Първоначално публикуван от allfriends Преглед на мнение
        E точно тази статия четох преди да пусна темата, но как съм го пропуснал това изречение?!? То вярно че е в края на 1 много дълъг абзац, но това не е извинение - чел съм набързо явно...

        Ако темата е скучна моля да бъде изтрита.

        Ако има желаещи може да я обърнем в тема за сравнение на 3те основни хеликоптерни дизайна - предимства, недостатъци, кой за какво се ползва и т.н.

        Само да не стане като с танковете и изтребителите, където някои теми са се превърнали в мерене на п*шки, между фенове на Руски и Американски дизайни.
        Не е скучна, напротив, показва мисленето на участниците. Феновете са ясни. Защо ли Сикорски отиде там?
        Това дали е за добро?


        Написаното остава, с малки изключения, надявам се.

        Коментар


        • #19
          До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

          законите на физиката са еднакви по целия свят, И Сикорски и Мил са велики конструктори. Различни са целите ,предназначението и материалите на машините ,но в края на краищата се стига до една оптимална форма.Нищо, че витлата и роторите се въртят в различни посоки.

          Коментар


          • #20
            До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

            Първоначално публикуван от FLY_FREE Преглед на мнение
            законите на физиката са еднакви по целия свят, И Сикорски и Мил са велики конструктори. Различни са целите ,предназначението и материалите на машините ,но в края на краищата се стига до една оптимална форма.Нищо, че витлата и роторите се въртят в различни посоки.
            Това е ясно. Защо обаче преобладават хеликоптерите с опашен ротор? Нали това е конструкция, която пилее около 30% от енергията си за стабилизиране (контраротация).

            Защо другите схеми, с коаксиален ротор или пък с 2 ротора не са се наложили толкова масово?

            Може би са по-скъпи и се обезсмисля пестенето на тези 30%?
            [COLOR=blue][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][FONT=Arial Black]When you see DEATH staring in your eyes and you feel her cold breath on your face, don’t slam on the brakes – make a sharp turn…[/FONT] [/FONT][/COLOR]
            [/COLOR]

            Коментар


            • #21
              До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

              Защото са сложни за проектиране и производство. Особено - за проектиране. Общата аеродиноамика на такъв предмет, води до незабавно общо отчаяние в общата якостна схема, а от там тутакси - и в технологията.
              В установените режими на полета, особено хоризонталните, и по курса, това се управлява почти като самолет - с опашката. За малките е достатъчен един вертикален стабилизатор с едно вертикално кормило, тежките имат достатъчно обдухване за почти самолетен полет, с излишна курсова устойчивост, въпреки промените в режимите на носещите винтове. За да летят право без да се полюляват по курса, имат вече по три вертикални стабилизатора, а за да завиват - всичките имат кормила. Някои - и тримери на тях, като обикновените скоростни самолети.
              После става по-сложно, понеже от тях искат да летят назад и настрани, с 20 - 40% от скоростта напред, и да въртят практически всички фигури от висшия пилотаж, по програмата за витловите акробатични самолети. Което е невъзможно, ако трябва да се вярва на публикуваните прости теории за полета на въртолетите. Освен това, те трябва да се въртят около всичките си оси, при произволно общо постъпателно движение, при запазване на достатъчна устойчивост, за едновременна употреба на кои да е, или всички видове оръжие, едновременно. А оръдието например, в режим "дълъг ред", пуска 10 снаряда. Тон и половина отклоняващ момент. Подтискащо много, даже за 10 тонен въртолет.
              Така всичко си остава загадка за всички, освен за КБ Камов. Които умеят да управляват едновременно втулките на винтовете, опашните кормила, и двигателите, едно срямо друго. Мистика

              Коментар


              • #22
                До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                Първоначално публикуван от FLY_FREE Преглед на мнение
                В интерес на истината, не мога да си спомня на КА педалите дали имаха връзка с автомата на перекоса.

                Най-вероятно, контролираното променяне на стъпката на единия ротор спрямо другия става (или би трябвало) посредством командния механизъм за "стъпка-газ" , който се управлява с лявата ръка. Възможно е обаче, това да става и посредством педалите кобинирано с управлението на вертикалното (-ите) кормила. Просто те не действат при висене , а ефективността им нараства пропорционално с нарастването на хоризонталната скорост.
                Ясно е , че и вертолетите , както и самолетите не обичат т.нар. "плосък" завой.
                От друга страна обаче, кинематиката (лостовата система) за управление следва да е изключително сложна. В онези времена едва ли е имало "drive by wire". Сега има със сигурност.
                От клиповете се вижда , че педалите са с доста сложна лостова система , така че е много вероятен втория вариант.
                Автомата-наклонител (автомат перекоса), който се управлява с дясната ръка променя стъпката и на двата ротора "посекторно" , ако може така да се нарече. Мога да начетрая проста схема на работа на автомата наклонител и на управлението на съпката , но довечера.
                Поздрави!
                http://www.youtube.com/watch?v=vAqVS...eature=related
                Your conscience is all you can take to your grave.

                Коментар


                • #23
                  До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                  Смятам, че темата е интересна засега, стига да не се подхлъзне към тъй нареченото мерене на п**ки.

                  Правя уговорката, че не съм виждал вертолет от по-малко от 10 метра в авиомузея в Крумово.

                  Смятам, че ако разглеждаме идеализиран проблема със завъртането на един двуроторен вертолет, не е нужно да се намесват каквито и да било кормилни плоскости. Те са поставени за справяне с допълнителните изисквания към машината както пише Стефан.
                  Ако вертолета е едно идеално кубче в което от центъра му на тежест излизат двата ротора, напълно достатъчни са само лопатките за да се управлява:
                  - За вертикално движение: променят се стъпките на двата винта с еднаква степен.
                  - за завъртане на място: прави се разлика в стъпките между двата винта.
                  - за завиване при движение: пак се прави разлика на стъпките между двата винта като се прави и разлика между стъпките и на лопатките които са от един винт но са срещуположни спрямо оста на въртене (валовете) някой беше написал по горе "секторна стъпка". Така "кубчето" хем се завърта спрямо вертикалната ос, хем се завърта и по надлъжната ос (крен)

                  Доколкото си го представям, перките не трябва да създават вятър защото това не е вентилатор. Те трябва да създават само подемна сила поради профила си и от там намаленото налягане от горната страна на лопатката. Така, че кормилата като са добавени би трябвало да играят роля само при полет със скорост напред. Кормилата не са нужни при иделизирания модел.

                  Пак напомням, че досега не съм се интересувал от вертолети и се опитвам да направя лаишко обобщение на прочетеното тук в темата.
                  Иван
                  ivanp98[at]mail.бг

                  Коментар


                  • #24
                    До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                    Първоначално публикуван от Стефан Преглед на мнение
                    Защото са сложни за проектиране и производство. Особено - за проектиране.
                    ...Мистика
                    Добре, това не означава невъзможно, а скъпо и от там икономически неизгодно. По-горе и аз предположих същото.

                    Вероятно по същата причина и другите 2 схеми имат ограничено приложение. Имам предид двуроторните от типа на Чинук и 1 още по-рядка схема с взаимно преплитащи се витла като при този:

                    http://en.wikipedia.org/wiki/Kaman_K-MAX

                    Схемата е разработена от германците преди войната, но не намира широко приложение дори и след навлизането на турбинните двигатели.
                    [COLOR=blue][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][FONT=Arial Black]When you see DEATH staring in your eyes and you feel her cold breath on your face, don’t slam on the brakes – make a sharp turn…[/FONT] [/FONT][/COLOR]
                    [/COLOR]

                    Коментар


                    • #25
                      До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                      Икономически са изгодни - пример Ка-32. Те ходят например на Мусала с няколко тона товар съвсем безгрижно. Цяла година се чудиха какво да правят с един генератор за обсерваторията, тон и половина, неразглобяем, додето не чухме случайно за проблема, и не им дадохме техния телефон
                      Виж, при същите общи размери, тия са с много по-голяма товароподемност, и могат да летят на много по-тесни места, и в деретата. Зависват с несравнимо по-голяма точност и устойчивост, и като кранове за монтажни работи, просто нямат цена. По тукашната терминология, може да смяташ класическите въртолети за паркетници, а съосните - за свирепи джипове.
                      Страшното при тях е въпросът с пропелерната коравина. Не можеш да направиш лопатите много корави, заради теглото. А не може да допуснеш да са меки, защото като видят зор, дисковете на винтовете могат да се кръстосат, и става страшно. В същия миг се разлитат.
                      В книжарницата на МЕИ-то имаше книжка по теория на въртолета, автор - Румен Радушев.
                      Последно редактирано от Стефан; 05-12-09, 18:03.

                      Коментар


                      • #26
                        До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                        Първоначално публикуван от Niger Преглед на мнение
                        Доколкото си го представям, перките не трябва да създават вятър защото това не е вентилатор. Те трябва да създават само подемна сила поради профила си и от там намаленото налягане от горната страна на лопатката. .
                        Широко разпространена заблуда. Обяснение от хора теоретици, за които подемната сила е само вектор върху монитора, предназначено за хора, които още не са стъпвали на летище. Според тях всички самолети летят именно поради разреждането от горната страна на крилото. А ето, че някой го е прехвърлил и върху вертолетните лопати. Всъщност това разреждане работи заедно с налягането под крилото/лопатата. По-важното в случая е, че на практика са разработени различни концепции за намаляване на разреждането върху крилото, защото в някои случаи то причинява вреда. И то обикновено в критични ситуации, когато се лети на ръба на устойчивостта - ниска скорост и големи ъгли на атака. Имам предвид различните системи процепи на предкрилките и задкрилките на самолетите, които именно пропускат контролирано част от налягането под крилото отгоре с цел да се издухат завихрянията. Нещо повече - в някои модели МиГ-21 например, има система СПС (Сдув Пограничного Слоя), която представлява отклонение на налягане от компресора на двигателя и насочването му над задкрилките. Ефектът бил потресаващ в сравнение с предишните модели - пилотите имали време и за по цигара при захода за кацане.
                        Това отклонение го правя, за да ти кажа с други думи, че витлото на хеликоптера прави вятър и то какъв - на 20 метра до излитащ Ми-8 не можеш да се задържиш прав, когато пилотът придърпа лявата ръчка.

                        Коментар


                        • #27
                          До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                          До "Паджеровод": Благодаря за уточненията.

                          За мен темата става прекалено специализирана и се оттеглям.
                          След като погледнах отново въпроса на allfriends, забелязах, че той загатва и за вибрации, летателен ресурс и др. подобни които са далеч от идеализирания вариант.
                          За мен полезното беше, че бях провокиран да попрочета малко и да получа малко по-конкретна информация за вертолетите.

                          Иван
                          ivanp98[at]mail.бг

                          Коментар


                          • #28
                            До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                            На Ми 8 ,Ми 2, S 56- можеш да се задържеш прав ,но на Ка 32 и подобните му е по трудно. Заради по малките диаметри на витовете Ка се въртят с по големи обороти и съответно духа повече.Особеиено зимата да си отдолу и да закачаш въже за външна подвеска си е доста неприятна работа.

                            Коментар


                            • #29
                              До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                              Първоначално публикуван от Niger Преглед на мнение
                              До "Паджеровод": Благодаря за уточненията.

                              За мен темата става прекалено специализирана и се оттеглям.
                              След като погледнах отново въпроса на allfriends, забелязах, че той загатва и за вибрации, летателен ресурс и др. подобни които са далеч от идеализирания вариант.
                              За мен полезното беше, че бях провокиран да попрочета малко и да получа малко по-конкретна информация за вертолетите.

                              Kолега аз също не знам много за авиацията, моите познания са само от прочетеното в Нета. Ако бях специалист в тази област, естествено нямаше да има нужда да пускам тази тема.

                              Предположението за вибрации ми дойде на ум, защото си мислех, че може да се променят оборотите на 2те витла независимо 1 от друго. Като се замисля обаче, двигателя е 1 (дори да са 2 те винаги са в синхрон), трансмисията е 1 и ще е много сложно да се монтира възел осигуряващ независима промяна в оборотите само на 1то витло.

                              Дори първите дизайнери да са мислили за такова решение, най вероятно са се отказали още на чертожната дъска...

                              Аз затова се опитах да насоча темата към сравнение на различните роторни схеми на хеликоптерите, но и това е трудно. Все пак не са много хората в света които са летели на двуроторни хеликоптери с 2 хоризантални ротора, а в БГ такива машини ако са идвали, то е било само на някое авио шоу. Така че и българите с преки впечатления от такива хеликоптери не са много, затова и няма кой да сподели собствен опит тук...

                              ...Но има хора завършили в Долна Митрополия и на тях поне теорията им е преподавана. Научих доста от споделените мнения.
                              [COLOR=blue][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][FONT=Arial Black]When you see DEATH staring in your eyes and you feel her cold breath on your face, don’t slam on the brakes – make a sharp turn…[/FONT] [/FONT][/COLOR]
                              [/COLOR]

                              Коментар


                              • #30
                                До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                                Първоначално публикуван от allfriends Преглед на мнение
                                Все пак не са много хората в света които са летели на двуроторни хеликоптери с 2 хоризантални ротора, а в БГ такива машини ако са идвали, то е било само на някое авио шоу. Така че и българите с преки впечатления от такива хеликоптери не са много, затова и няма кой да сподели собствен опит тук...

                                ...Но има хора завършили в Долна Митрополия и на тях поне теорията им е преподавана. Научих доста от споделените мнения.
                                Ами селскостопанските хеликоптери Ka са такива и не мисля че трябва да чакаш авиошоу да ги видиш.Лятото се поогледай за такива гадинки из небесата, изглеждат интересно .

                                Руския хеликоптер Ка 50 е по тази схема направен и отзивите за него са доста добри.Казват че можел да изпълнява фигури от пилотажа, които другите хеликоптери не могат /което се дължи на 2 те му перки де/.Жалко само че са произведени изключително малко от тези машини.
                                Преди време си бях изтеглил 2-3 филмчета за този Ka 50.Доста интересни бяха.В torrents.ru има много интересни предавания за авиацията като цяло.Препоръчвам ви го .

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 17:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X