Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

    Този въпрос май е за авиационен форум, но малко ме е срам да го задавам там, да не ми се смеят.

    При хеликоптер с класически дизайн се променят оборотите (или ъгъла на атака на лопатите) на задния ротор и машината почва да се върти на място.

    Как обаче става при дизайн с коаксиални витла? На мен ми идват само 2 идеи: промяна на оборотите или ъгъла на атака (collective pitch) само на единия ротор и от там чрез променената тяга да се получи разлика във въртящия момент на 2те витла, което да доведе до завъртане на машината в съответната посока.

    Като теория звучи добре, но такова решение няма ли да доведе до вибрации или претоварвания, които да разрушат машината или да намалят летателния ресурс до степен на неефективност?

    Дано някой тук да е латял на Камов и да сподели тайната.
    [COLOR=blue][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][FONT=Arial Black]When you see DEATH staring in your eyes and you feel her cold breath on your face, don’t slam on the brakes – make a sharp turn…[/FONT] [/FONT][/COLOR]
    [/COLOR]

  • #2
    До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

    моето предположение е че се върти чрез промяна на оборотите на двете витла

    Коментар


    • #3
      До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

      Има си кормило и то го завърта,малко с по малка ъглова скорост, но го завърта.

      Коментар


      • #4
        До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

        Да не би кормилото да използва низходящия поток въздух от витлото? Един вид като елерон, ама вертикален?
        Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

        Коментар


        • #5
          До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

          да

          Коментар


          • #6
            До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

            Въпроса ме провокира да потърся инфо. Един от отговорите който ми изглежда достатъчно правдоподобен го прочетох тук: http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_rotors

            Изречението което дава отговор е:

            Rotational maneuvering, yaw control, is accomplished by increasing the collective pitch of one rotor and decreasing the collective pitch on the other. This causes a controlled dissymmetry of torque.

            Завъртане по оста си хеликоптера извършва като увеличи "collective pitch" на единия ротор и намали "collective pitch" на другия. Това поражда разлика между въртящите моменти на двата ротора и разликата им е въртящия момент който завърта целия хеликоптер.

            Незнаех какво е collective pitch и потърсих.
            виж тук http://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_flight_controls отиди на "Collective" макар и да обясняват за какво служи лоста collective pitch се разбира.

            Най-общо collective pitch е променяне на ъгъла на атака на лопатките на винта в една и съща посока с един и същ ъгъл. Когато се прави нормален завой (със скорост) лопатките от едната страна на винта имат един ъгъл а от другара страна на винта имат друг ъгъл. Така хеликоптера прави наклон (при самолетите се казва крен)
            Иван
            ivanp98[at]mail.бг

            Коментар


            • #7
              До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

              Чукайте в гуглето КА 26. Няма вертикално кормило, само различен ъгъл на атака на двете перки. И Бел и Сикорски имат подобни модели.

              Коментар


              • #8
                До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                Бате Пенчо ,не е вярно ,че няма вертикално кормило.

                Принципно ,доколкото си спомням от лекциите:

                въртолетът има три органа за управление
                -лявата ръка вдига и спуска лоста за стъпката на лопатите,като на този лост е и врътката за режима на работа на двигателите-Малъг газ или номинал.
                -дясната държи цикличната стъпка между краката на пилота
                -краката са на педалите

                При управлението всичко се движи едновременно и синхронно.Променянето на една команда без промяна на другите съответно води до неустойчивост на машината. Затова е по сложно да пилотираш въртолет от самолет.

                Общата стъпка на лопатите изменя ъгъла на атака на всички лопати едновременно.
                Цикличната стъпка изменя ъгъла на атака на лопатите в зависимост от положението на лопатата спрямо фюзелажа.
                Педалите управляват опашния винт или руля на съосната схема.

                Лопатата посоката на скоростта на която съвпада с посоката на движение на въртолета трябва да има по малък ъгъл на атака от тази която се движи обратно на посоката. Това се прави от автомата на перекос.При съосната схема това е един от най сложните възли.

                Примерно при хоризонтален полет за да направи завой наляво пилотът прави следното едновременно:

                накланя наляво лоста за цикличната стъпка
                вдига общата стапка
                дава левия педал напред

                резултатът е въртолетът се накланя наляво и изпълнява лав зявой.

                При висене на място при едновинтовата схема за завъртане наляво се дава ляв педал илеко се вдига цикличната стъпка.
                При съосната схема само се дава ляв педал напред.

                Дано да съм запомнил правилно.




                http://galsaero.al.ru/zagordan/oglav.htm
                Последно редактирано от Георги Крумов; 04-12-09, 16:40.

                Коментар


                • #9
                  До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                  Първоначално публикуван от FLY_FREE Преглед на мнение
                  Бате Пенчо ,не е вярно ,че няма вертикално кормило.

                  Принципно ,доколкото си спомням от лекциите:

                  въртолетът има три органа за управление
                  -лявата ръка вдига и спуска лоста за стъпката на лопатите,като на този лост е и врътката за режима на работа на двигателите-Малъг газ или номинал.
                  -дясната държи цикличната стъпка между краката на пилота
                  -краката са на педалите

                  При управлението всичко се движи едновременно и синхронно.Променянето на една команда без промяна на другите съответно води до неустойчивост на машината. Затова е по сложно да пилотираш въртолет от самолет.

                  Общата стъпка на лопатите изменя ъгъла на атака на всички лопати едновременно.
                  Цикличната стъпка изменя ъгъла на атака на лопатите в зависимост от положението на лопатата спрямо фюзелажа.
                  Педалите управляват опашния винт или руля на съосната схема.

                  Лопатата посоката на скоростта на която съвпада с посоката на движение на въртолета трябва да има по малък ъгъл на атака от тази която се движи обратно на посоката. Това се прави от автомата на перекос.При съосната схема това е един от най сложните възли.


                  http://galsaero.al.ru/zagordan/oglav.htm
                  Всичко това е така, когато говорим за "обикновен" въртолет.
                  При КА - 26 и подобните му, нещата не са съвсем така.
                  Не съм пилот, но съм се возил на КА 26 доста. Намам спомен да съм виждал вертикално кормило за хоризонтално завиване.
                  Е доста, чак не е ама 15 часа имам. Та поне 20 пъти съм го оглеждал от близо.
                  П.С.
                  Е няма ли кой да закачи картинки, че аз съм малко скаран с компютрите?

                  Коментар


                  • #10
                    До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                    това дето е най отзад си е баш кормилна плоскоста.А за осигуряване на устойчивост при набиране на височина въртолетите имат и хоризонтална плоскост,на Ми 8 е неподвижна на Ми 2 и Ка 26 подвижна и зависи от клоша
                    Прикачени файлове
                    Последно редактирано от Георги Крумов; 04-12-09, 18:43.

                    Коментар


                    • #11
                      До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                      Първоначално публикуван от FLY_FREE Преглед на мнение
                      това дето е най отзад си е баш кормилна плоскоста.А за осегуряване на устойчивост при набиране на височина въртолетите имат и хоризонтална плоскост,на Ми 8 е неподвижна на Ми 2 и Ка 26 подвижна и зависи от клоша
                      Ето това е вече сериозно отношение.
                      Но все пак си мисля, че и ъгъла на атака на витлата, помага много. При КА-то се променят за всеки ротор отделно.

                      Коментар


                      • #12
                        До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                        В крайна сметка в уравнението участват и промяната в ъглите на атака на лопатите между горно/долно витла, и вертикалните кормила.
                        Ясно е, че тези кормила няма да работят, ако ги обтича вертикална струя, т.е. ако машината е зависнала на място. При бутане на централния лост напред вече вектора на струята се променя и неговата хоризонтална съставяща може да им действа. С увеличаването на хоризонталната скорост на хеликоптера те вече заработват добре.
                        Още повече, че в последните схеми на Камов вертикалното кормило е извън диаметъра /струята/ на носещите ротори.

                        Коментар


                        • #13
                          До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                          Да не би изходящите от турбините газове? С промяна ъгъла на струята, както при вертикално излитащи самолети, или тези струи достигат елероните на опашката?

                          Коментар


                          • #14
                            До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                            Първоначално публикуван от Симеон Преглед на мнение
                            Да не би изходящите от турбините газове? С промяна ъгъла на струята, както при вертикално излитащи самолети, или тези струи достигат елероните на опашката?
                            НЕ.

                            Коментар


                            • #15
                              До: Хеликоптер с коаксиални витла, как прави кръгом на място?

                              А пък и разглежданият Ка-26 не е с газотурбинни двигатели, а два бутални /звездообразни/

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X