Обява

Свий
Няма добавени обяви.

СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #16
    От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

    Първоначално публикуван от Симеон Преглед на мнение
    Направих някои прости сметки и стигнах до извода, че за различни диаметри на въжето дължината е различна.

    Други мнения?
    При положение, че якостта на опън зависи от площта на сечението, т.е. зависи директно от диаметъра, други мнения май няма.

    Коментар


    • #17
      От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

      Зависимостта между дължината L на въжето и неговото сечение S е обратнопропорционална. Върху въжето ще действа силата на тежестта G, която се уравновесява със силата на опън Т,която издържа въжето - като физическа характеристика на материала, от което е направено въжето + схемата на оплетка. Когато G > T, въжето ще се скъса т.е.
      mg >T
      ρVg >T
      ρSLg>T
      L= T/ρSg
      ρ - плътността на материала;
      g - земното ускорение.

      Коментар


      • #18
        От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

        А как зависи силата на опън, която издържа въжето, от сечението? Джокер - има такова нещо като модул на скъсване, измерва се в единици за налягане.

        Коментар


        • #19
          От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

          Ама излиза, че дължината си е една и съща за всякакво сечение.
          Последно редактирано от druncho; 22-10-10, 13:23.

          Коментар


          • #20
            От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

            Първоначално публикуван от druncho Преглед на мнение
            Ама излиза, че дължината си е една и съща за всякакво сечение.
            Чудесно. Я сега да видим по-сложната задача:

            Как да направим по-дълго въже, което да върши работа?

            Коментар


            • #21
              От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

              И верни и точни твърдения и не много верни. Ето данни за два диаметъра въжета. Сплетката и материала са, естествено, еднакви.

              Въже ф10мм - 0,28 кг/м - 550 килонютъна усилие на скъсване.
              Въже ф40мм - 5,54 кг/м - 8700 килонютона усилие на скъсване.

              Пресметнах, че за 10 мм въже дължината, при която ще се скъса е 1950 метра а за
              40 мм дължината е 1570 метра.
              Интересно е, че за малките диаметри 6, 8,10 дължината е по-голяма, а след 20 е еднаква и остава постаянна.

              "Въжето" от плътен материал е съвсем друга опера. Еднаквата сумарната площ на нишките и плътния материал са в полза на по-голямата носимост на плетеното многонишково въже.(Има тръби за газопроводи, чията обща дебелина е получена от няколко листа стомана, спирално намотана.)

              Получих на сутрешното кафе с приятели-пенсионери критика за това, че ровя отдавнашни истории.
              Но интересът, проявен ТУК ми подсказва, че това са задачи евъргрийн и са в основата на инженерните познания.

              (Вени, Спароу, видам ви че четете в момента - казвайте!)

              П.П. Да сметнем в чилийския случай защо в капсулата вадеха по един човек. Там въжето ми изглеждаше 20 милиметрово, с тегло 1,38 кг/м и усилие на скъсване 2180 килонютона.

              За 700 метра дълбочина 450 килограмова капсула и 80 килограмов миньор - всичкото тегло (750х1,3+450+80= 1496 кг.( Имало е, май, запас.Но се пообърках с килонютъните и килограмите.Помо-о-щ!)
              Последно редактирано от Симеон; 22-10-10, 15:48. Причина: p.p.

              Коментар


              • #22
                От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

                Я тогава, Симеоне, кажи защо на тези две въжета им е различна усреднената плътност?

                Ако приемем въжето за цилиндрично, площта на сеченията им трябва да се отнася като 1:16. Усилията на скъсване са в същото (в рамките на точността) съотношение. Защо, тогава, специфичното им тегло се отнася като 1:20 ?

                Коментар


                • #23
                  От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

                  Ясене, прегледай таблицата, която съм ползвал, че нещо трудно обяснявам на 400 километра и без молив и хартия http://www.koptchev.com/stvajetaBG.htm

                  Там веднага ще разбереш, че за 10мм въже съм взел данните на 9 милиметровото. Без сериозни грешки, де.

                  Коментар


                  • #24
                    От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

                    Първоначално публикуван от Симеон Преглед на мнение
                    И
                    За 700 метра дълбочина 450 килограмова капсула и 80 килограмов миньор - всичкото тегло (750х1,3+450+80= 1496 кг.( Имало е, май, запас.Но се пообърках с килонютъните и килограмите.Помо-о-щ!)
                    Ей това конвертира почти всичко:
                    http://www.convertworld.com/bg/power...%B0%D1%81.html

                    Коментар


                    • #25
                      От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

                      На подемните механизми коефициента на запас е 4.5 ,а са вадели по един човек защото капсула за двама би означавало или двойна дължина на капсулата или двоен диаметър на отвора-по трудно постижими ипо скъпи неща отколкото времето на вадене.
                      Коефициентите на якост на въжетата се различават от стандартните на материалите и затова те са отделни.Дават се в отделни таблици за всяко въже по Стандартите.

                      Коментар


                      • #26
                        От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

                        Задачата е чисто теоритична и няма абсолютно никаква стойност в практиката.
                        Въжетата(стоманените) се делят по няколко показателя - якост на теловете, оплетка, сърцевина, диаметър. Ръста на един от показателите не води до линеен ръст на общата якост, т.е. всичките имат значение. Напр. при якост 2160 N/mm2, въже Ф15 DIN 3064 има сумарно разкъсващо усилие от порядъка на 21 тона. При якост на теловете 1570 N/mm2 такова разкъсващо усилие се покрива от Ф18.
                        Сумарното разкъсващо усилие е теоритична величина и се изчислява като сумарно от това на теловете, с коефициент по оплетка.
                        Минималното разкъсващо усилие е всъщност якостта на въжето и се получава с практическия коеф. 0,85 от сумарното.
                        От там на татък колко точно ще издържи въжето преди да се разкъса зависи изцяло от типа захват. Има захвати даващи 100% от мин. разк. усилие, но те не са подходящи за подемни механизми. Най-често използвания захват Wedge socket осигурява 75-80% от усилието по сертификат.
                        За подемни мезханизми коефициента на запас на въжето е 4-6 и спекулациите по този показател са страшни.

                        Та на темата - 1500м високоякостно въже Ф15 няма да издържи собствената си тежест ли...ми без да смятам това е кангал и половина и ако тежеше 21т щяха да го транспортират с тир.

                        Коментар


                        • #27
                          От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

                          Първоначално публикуван от FLY_FREE Преглед на мнение
                          Коефициентите на якост на въжетата се различават от стандартните на материалите и затова те са отделни.Дават се в отделни таблици за всяко въже по Стандартите.
                          естествено, и точно тук е разковничето...

                          Между другото, човек е инженер по душа и призвание..
                          инак само си има тапията..

                          ..и инженера далеч не трябва да знае всичко.
                          Той трябва да може да мисли, да знае дименсиите, и да знае в кой справочник ( не в гугъл, а в справочник, дето няма собствено ненаплюнчена страница ) да погледне..
                          е, и малко от висшата аритметика - за пиниз...

                          Жоро, точно в десятката си - благодаря ти!!!

                          Коментар


                          • #28
                            От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

                            Ползвате таблици, готови изчисления, добре. Защо се къса, задавам го като физик? И въже от същите материали,конфигурация на оплетката, но изработено по нанотехнология, сигурно ще даде други показатели.Кога ли ше стане?

                            Коментар


                            • #29
                              От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

                              Една интересна задачка пак от въжетата.
                              На самолет АН 24 кормилата се управляват с помощта на въжета.Те минават почти през цялата дължина на самолета.
                              Кога напрежението на опън във въжетата е по голямо-в най топлия летен ден или в най студения зимен ден?

                              Вени мерси за добрите думи, това ми беше работата преди време.
                              Последно редактирано от Георги Крумов; 22-10-10, 21:57.

                              Коментар


                              • #30
                                От: СТОМАНЕНИ ВЪЖЕТА

                                залагам на студения
                                байо, кажи ти моите и аз твоите кривици, па да се поправим и все (за)едно да вървим, ако ще бъдем хора.
                                Един луд: на много простите хора всичко им се вижда сложно…
                                Суперспам - спама на суперите

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X