До: Правилното масло за бензинов WJ
Вискозитета на маслото е даденост която е продиктувана от две неща.
Едното е изискването на двигателя което е свързано с много неща едно от които е и мазителната система. Производителя на двигателя е препоръчал вискозитета които е подходящ и там мърдане няма.
Другото изискване е съобразено с климатичните условия при експлоатация.
Органа които класифицира маслата според вискозитета им е
Society of Automotive Engineers (SAE) /Сдружение на автомобилните инженери/
Класификацията на S.A.E. оценява моторните масла според поведението им при различни температури и посочва техния вискозитетен клас. Вискозитет най-общо означава течливостта на маслото. Например водата има нисък вискозитет, а медът е високовискозен. Така че ако едно масло е твърде вискозно, то среща трудности при циркулацията и при защитата на механичните части от износване (типичен недостатък при стартиране на двигателя през зимата). Ако пък е твърде течливо, то е склонно да се "изплъзва" бързо и по този начин двигателят остава незащитен. Затова смазочното масло с високо качество не става твърде течливо, когато се нагрява през лятото, а зимно време не се сгъстява много и циркулира в двигателя, като по този начин го защитава дори и през най-лошите зимни сутрини.
SAE разделя моторните масла на 11 вискозитетни класа - така наречените едносезонни масла. Шест класа за приложение предимно при ниски температури, означени с буквата W (от англ. winter) и цифра отпред - 0, 5, 10, 15, 20 и 25. Маслата с означение SAE 0W притежават най-добра течливост и не позволяват на маслото да се втвърди до температура -50 градуса. Например
ако КАТЕРИТЕ ВИСОКИ ВЪРХОВЕ ПРЕЗ ЗИМАТА
добре е автомобилът ви да е зареден с масло с характеристика 0W.
Останалите пет класа по SAE класифицират вискозитета при загрял двигател 100градуса. Те се означават с числата 20, 30, 40, 50, 60
Качеството на моторното масло зависи от двете му съставни части: базово масло и химически активни добавки (присадки).
Базовото масло определя и неговия вид - дали е минерално, синтетично или полусинтетично. Изходната суровина и на двата вида е нефтът, но при синтетичните качеството на базата може да бъде "управлявано" в процеса на получаване, което го прави много по-добро от минералните. Третата основна група базови масла представлява смес от двете в определено съотношение. За съвременните високонатоварени двигатели всички производители на автомобили препоръчват синтетични или полусинтетични моторн масла.
Синтетичните смазочни продукти са изработени от молекули, които са модифицирани чрез сложни химични процеси и осигуряват по-добри експлоатационни показатели при екстремни условия, свързани с температура, налягане или действащи сили. Минералните смазки са произведени от молекули, съдържащи се в суровия петрол, които се отделят при дестилационния процес в рафинериите.
Най-важната част на едно масло са присадките, които се явяват "подправката" на базовото масло. Ако то не притежава определени свойства, производителите го подобряват с различни присадки. Понякога допълнителните вещества придават изцяло нови свойства на моторното масло и са важни за работата на агрегата, защото не позволяват образуването на лак и въглеродни отлагания при високи температури, поемат замърсяванията, от тях зависи способността на маслото да намалява триенето на елементите и т. н.
Организацийте които класифицират двигателното масло според неговото качество са две:
American Petroleum Institute (API)/Американски петролен институт/ - класифицира маслата според способността им да предпазват двигателя. Буквата S се използва за бензинови двигатели, а буквата C за дизелови. Буквата след S или C обозначава степента на защита и експлоатационни качества, като A е най-ниската а X най-високата степен. Някои масла могат да бъдат използвани както при бензинови, така и при дизелови двигатели, затова в класификацията им се посочва SJ/CF или CF-4/SJ.
Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles (ACEA) -
Асоцияция на Европейските Автомобилни КОНСТРУКТОРИ подобна на API, с тази разлика, че докато API се основава на американски двигатели, ACEA се основава на европейски двигатели. ACEA също използва букви за обозначаване на класификацията.Ако има надпис A.C.E.A. А , това означава, че маслото е предназначено за бензинови двигатели, а А.С.Е.А. В - за дизелови. "Е" пък е буквата, която съответства за масла, предназначени за дизелови двигатели, но за тежкотоварни МПС-та. А.С.Е.А. поставят след буквите и цифрите от 1 до 5 - според степента на натоварване на двигателя. Например А.С.Е.А. А5 се използва за много мощни бензинови двигатели. Универсалните масла, подходящи за всякаква употреба и натоварване, са обозначени със символите А2/В2 и А3/В3.
Освен двете по горе описани организации които класифицират маслата по общо и теоритично има и трета която се ръководи от спецификата на конкретния двигател.
Класификация на Европейските автомобило-ПРОИЗВОДИТЕЛИ (ССМС). Тези норми отразяват едно по-високо на минималните експлоатационни изисквания към моторните масла. Комитет е обосновал тези нови норми с по-тежките работни режими в Европа и с някой конструктивни особенности. При тях се отчитат: удължени интервали на смазване, повишени температури на маслото, променени качества на горивата, както и новото развитие на горивата, както и новото развитие на на двигателите. Класификациите на ССМС са пригодени към американските методи на изпитания, но са допълнени с европейски изпитания. Нивата се означават пак с букви G за бензинови двигатели и D- за дизеловите.
Нивата на маслата за БЕНЗИНОВИТЕ ДВИГАТЕЛИ са следните:
G4(заменяща G2)- обикновени моторни масла без характеристиките за лесно студено пускане и икономия на гориво. Сравнява се с “SG” по API.;
G5 (заменяща G3)- масла за лесно студено пускане и повишени натоварвания за всички климатични условия, както и за икономия на гориво. Сравнява се с “SH” по API.
Нивата на маслата за ДИЗЕЛОВИТЕ ДВИГАТЕЛИ са следните:
D4 (заменяща D)- моторни масла за всички видове товарни дизелови автомобили с и без турбо и удължени срокове на смяна на маслото, работещи при най-тежки условия на експлоатация. Сравнява се СЕ по API.
PD2 (заменя PD1)- за всички дизелови леки и лекотоварни автомобили с и без турбо.
Производителите на моторни масла подобряват качеството ежедневно. Така буквите след абривиатурата се приближават към края на азбуката а когато качеството се обозначава с цифри те стават по големи.
От обща култура толкова.
На графиките много ясно се вижда че за един двигател се препоръчват два вида масла като втората цифра е винаги еднаква. Точно тя не се влияе от климата.
Мобил и Кастрол имат 30. И двете съм ги карал. Чисто субективно предпочитам Кастрол.
А тоя Мопар от БС последно го плащах на 16лв за литър. Което в сравнение с Кастрол и Мобил си е горе долу на половин цена.
Първоначално публикуван от Bogoljub Gagic
Преглед на мнение
Едното е изискването на двигателя което е свързано с много неща едно от които е и мазителната система. Производителя на двигателя е препоръчал вискозитета които е подходящ и там мърдане няма.
Другото изискване е съобразено с климатичните условия при експлоатация.
Органа които класифицира маслата според вискозитета им е
Society of Automotive Engineers (SAE) /Сдружение на автомобилните инженери/
Класификацията на S.A.E. оценява моторните масла според поведението им при различни температури и посочва техния вискозитетен клас. Вискозитет най-общо означава течливостта на маслото. Например водата има нисък вискозитет, а медът е високовискозен. Така че ако едно масло е твърде вискозно, то среща трудности при циркулацията и при защитата на механичните части от износване (типичен недостатък при стартиране на двигателя през зимата). Ако пък е твърде течливо, то е склонно да се "изплъзва" бързо и по този начин двигателят остава незащитен. Затова смазочното масло с високо качество не става твърде течливо, когато се нагрява през лятото, а зимно време не се сгъстява много и циркулира в двигателя, като по този начин го защитава дори и през най-лошите зимни сутрини.
SAE разделя моторните масла на 11 вискозитетни класа - така наречените едносезонни масла. Шест класа за приложение предимно при ниски температури, означени с буквата W (от англ. winter) и цифра отпред - 0, 5, 10, 15, 20 и 25. Маслата с означение SAE 0W притежават най-добра течливост и не позволяват на маслото да се втвърди до температура -50 градуса. Например
ако КАТЕРИТЕ ВИСОКИ ВЪРХОВЕ ПРЕЗ ЗИМАТА
добре е автомобилът ви да е зареден с масло с характеристика 0W.
Останалите пет класа по SAE класифицират вискозитета при загрял двигател 100градуса. Те се означават с числата 20, 30, 40, 50, 60
Качеството на моторното масло зависи от двете му съставни части: базово масло и химически активни добавки (присадки).
Базовото масло определя и неговия вид - дали е минерално, синтетично или полусинтетично. Изходната суровина и на двата вида е нефтът, но при синтетичните качеството на базата може да бъде "управлявано" в процеса на получаване, което го прави много по-добро от минералните. Третата основна група базови масла представлява смес от двете в определено съотношение. За съвременните високонатоварени двигатели всички производители на автомобили препоръчват синтетични или полусинтетични моторн масла.
Синтетичните смазочни продукти са изработени от молекули, които са модифицирани чрез сложни химични процеси и осигуряват по-добри експлоатационни показатели при екстремни условия, свързани с температура, налягане или действащи сили. Минералните смазки са произведени от молекули, съдържащи се в суровия петрол, които се отделят при дестилационния процес в рафинериите.
Най-важната част на едно масло са присадките, които се явяват "подправката" на базовото масло. Ако то не притежава определени свойства, производителите го подобряват с различни присадки. Понякога допълнителните вещества придават изцяло нови свойства на моторното масло и са важни за работата на агрегата, защото не позволяват образуването на лак и въглеродни отлагания при високи температури, поемат замърсяванията, от тях зависи способността на маслото да намалява триенето на елементите и т. н.
Организацийте които класифицират двигателното масло според неговото качество са две:
American Petroleum Institute (API)/Американски петролен институт/ - класифицира маслата според способността им да предпазват двигателя. Буквата S се използва за бензинови двигатели, а буквата C за дизелови. Буквата след S или C обозначава степента на защита и експлоатационни качества, като A е най-ниската а X най-високата степен. Някои масла могат да бъдат използвани както при бензинови, така и при дизелови двигатели, затова в класификацията им се посочва SJ/CF или CF-4/SJ.
Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles (ACEA) -
Асоцияция на Европейските Автомобилни КОНСТРУКТОРИ подобна на API, с тази разлика, че докато API се основава на американски двигатели, ACEA се основава на европейски двигатели. ACEA също използва букви за обозначаване на класификацията.Ако има надпис A.C.E.A. А , това означава, че маслото е предназначено за бензинови двигатели, а А.С.Е.А. В - за дизелови. "Е" пък е буквата, която съответства за масла, предназначени за дизелови двигатели, но за тежкотоварни МПС-та. А.С.Е.А. поставят след буквите и цифрите от 1 до 5 - според степента на натоварване на двигателя. Например А.С.Е.А. А5 се използва за много мощни бензинови двигатели. Универсалните масла, подходящи за всякаква употреба и натоварване, са обозначени със символите А2/В2 и А3/В3.
Освен двете по горе описани организации които класифицират маслата по общо и теоритично има и трета която се ръководи от спецификата на конкретния двигател.
Класификация на Европейските автомобило-ПРОИЗВОДИТЕЛИ (ССМС). Тези норми отразяват едно по-високо на минималните експлоатационни изисквания към моторните масла. Комитет е обосновал тези нови норми с по-тежките работни режими в Европа и с някой конструктивни особенности. При тях се отчитат: удължени интервали на смазване, повишени температури на маслото, променени качества на горивата, както и новото развитие на горивата, както и новото развитие на на двигателите. Класификациите на ССМС са пригодени към американските методи на изпитания, но са допълнени с европейски изпитания. Нивата се означават пак с букви G за бензинови двигатели и D- за дизеловите.
Нивата на маслата за БЕНЗИНОВИТЕ ДВИГАТЕЛИ са следните:
G4(заменяща G2)- обикновени моторни масла без характеристиките за лесно студено пускане и икономия на гориво. Сравнява се с “SG” по API.;
G5 (заменяща G3)- масла за лесно студено пускане и повишени натоварвания за всички климатични условия, както и за икономия на гориво. Сравнява се с “SH” по API.
Нивата на маслата за ДИЗЕЛОВИТЕ ДВИГАТЕЛИ са следните:
D4 (заменяща D)- моторни масла за всички видове товарни дизелови автомобили с и без турбо и удължени срокове на смяна на маслото, работещи при най-тежки условия на експлоатация. Сравнява се СЕ по API.
PD2 (заменя PD1)- за всички дизелови леки и лекотоварни автомобили с и без турбо.
Производителите на моторни масла подобряват качеството ежедневно. Така буквите след абривиатурата се приближават към края на азбуката а когато качеството се обозначава с цифри те стават по големи.
От обща култура толкова.

На графиките много ясно се вижда че за един двигател се препоръчват два вида масла като втората цифра е винаги еднаква. Точно тя не се влияе от климата.
Мобил и Кастрол имат 30. И двете съм ги карал. Чисто субективно предпочитам Кастрол.
А тоя Мопар от БС последно го плащах на 16лв за литър. Което в сравнение с Кастрол и Мобил си е горе долу на половин цена.
.Не вярвам да е специално за Волво и да не става за други двигатели.А и на колко километра се сменя това масло ако някой каже ще е супер.0W30 е защото тук в момента средните температури от няколко месеца насам са около -15-20 а минималните стигат и до -35,а и в момента съм с такова(0W30 пак Кастрол но не Edge...уж...и затова го сменям на 5к).Ще се радвам да ме успокоите че е правилно....че е толкова скъпо.....
Коментар