Здравейте!
Преди 2-3 дни видях едно голЕЕЕмо
безумие по тъмно на магистрала "Тракия" (слава Богу без поразии), което ме наведе на мисълта за тази тема.
Според мен значителна част от тежките катастрофи, а също така и фактор, който ги прави още по-тежки е лекомисленото незнание по въпроса: "Що е то 100 километра в час?". И над сто, естествено.
Доколкото прегледах, има сходни теми, но точно такава не видях. Имам предвид, че с покачването на скоростта, от определен момент (може би още от 70-80 км/ч) човекът и неговото МПС навлизат в нещо, което за себе си наричам "друга реалност".
(Там нещата не са, каквито изглеждат; възможностите ти не са, каквито ги знаеш; последиците не са, каквито би ги допуснал; на рефлексите трябва да помага мислене - и то предварително. Затова и казвам "друга" реалност.)
Та, ако при 40 км/ч два автомобила, пътуващи в една посока, се допрат е едно. При 140 км/ч е толкова друго, че цялата реалност е друга.
Скоро прочетох много интересно и поучително за мен мнение на колега, но забравих в коя тема беше. Той казва, че при високи скорости се променя и ъгълът ти на зрение. Сиреч отслабва ти периферното зрение, което и при ниски скорости е много важно.
Някога съм прелиствал френски учебник за любители шофьори. Запомних и се опитвам да спазвам следното правило: "На магистрала не трябва да можете да прочетете регистрационния номер на колата пред вас". Разбира се, това не може да се спазва винаги. Но също така се разбира (за който може и иска да мисли), че 15 метра не са никаква дистанция при 120 км/ч.
Преди време съм виждал някъде и таблица, от която не помня данните, защото бяха много ужасни. Ставаше дума за отрицателното ускорение при удар в преграда с различни скорости. Излизаше, че до известни числа Airbag-ът може да ти помогне, а после - забрави. Може да си цял-целеничък, но в секундата отрицателно ускорение черният ти дроб е тежал да речем 30 кг - и се е пръснал от собствената си тежест. Няма зашиване.
Какво е при 60 км/ч и при 100 км/ч заспиването за секунда, което - убеден съм - се е случвало на всеки шофьор?
Възможни са и стотици сценарии какво става, ако нещо се счупи, скъса или пукне в машината - твоята или на "комшията" отпред, встрани или отзад.
Може би малко пресилвам, но ако зависеше от мен, в шофьорските курсове поне 2 часа щяха жестоко да им набиват в главите: "След 80 км/ч си в свят, от който нищо не разбираш! Не си играй на състезател там! И мисли, мисли, МИСЛИ!".
***
Затова предлагам тази тема (ако вече има такава, извинявайте и нека модераторът направи каквото трябва). Ако потръгне, ще я чета с голям интерес, защото и на мен ми е любопитно какви са всевъзможните подли подробности в света "100 км/ч и нагоре". И ще разказвам на всеки познат какво съм научил...
Поздрави!
Преди 2-3 дни видях едно голЕЕЕмо

Според мен значителна част от тежките катастрофи, а също така и фактор, който ги прави още по-тежки е лекомисленото незнание по въпроса: "Що е то 100 километра в час?". И над сто, естествено.
Доколкото прегледах, има сходни теми, но точно такава не видях. Имам предвид, че с покачването на скоростта, от определен момент (може би още от 70-80 км/ч) човекът и неговото МПС навлизат в нещо, което за себе си наричам "друга реалност".
(Там нещата не са, каквито изглеждат; възможностите ти не са, каквито ги знаеш; последиците не са, каквито би ги допуснал; на рефлексите трябва да помага мислене - и то предварително. Затова и казвам "друга" реалност.)
Та, ако при 40 км/ч два автомобила, пътуващи в една посока, се допрат е едно. При 140 км/ч е толкова друго, че цялата реалност е друга.
Скоро прочетох много интересно и поучително за мен мнение на колега, но забравих в коя тема беше. Той казва, че при високи скорости се променя и ъгълът ти на зрение. Сиреч отслабва ти периферното зрение, което и при ниски скорости е много важно.

Някога съм прелиствал френски учебник за любители шофьори. Запомних и се опитвам да спазвам следното правило: "На магистрала не трябва да можете да прочетете регистрационния номер на колата пред вас". Разбира се, това не може да се спазва винаги. Но също така се разбира (за който може и иска да мисли), че 15 метра не са никаква дистанция при 120 км/ч.
Преди време съм виждал някъде и таблица, от която не помня данните, защото бяха много ужасни. Ставаше дума за отрицателното ускорение при удар в преграда с различни скорости. Излизаше, че до известни числа Airbag-ът може да ти помогне, а после - забрави. Може да си цял-целеничък, но в секундата отрицателно ускорение черният ти дроб е тежал да речем 30 кг - и се е пръснал от собствената си тежест. Няма зашиване.
Какво е при 60 км/ч и при 100 км/ч заспиването за секунда, което - убеден съм - се е случвало на всеки шофьор?

Възможни са и стотици сценарии какво става, ако нещо се счупи, скъса или пукне в машината - твоята или на "комшията" отпред, встрани или отзад.
Може би малко пресилвам, но ако зависеше от мен, в шофьорските курсове поне 2 часа щяха жестоко да им набиват в главите: "След 80 км/ч си в свят, от който нищо не разбираш! Не си играй на състезател там! И мисли, мисли, МИСЛИ!".
***
Затова предлагам тази тема (ако вече има такава, извинявайте и нека модераторът направи каквото трябва). Ако потръгне, ще я чета с голям интерес, защото и на мен ми е любопитно какви са всевъзможните подли подробности в света "100 км/ч и нагоре". И ще разказвам на всеки познат какво съм научил...
Поздрави!

Коментар