До: Сини светлини?
Ъхъ. Само че шофьорът трябва да стои много далеч от ефекта на Пуркине и изобщо от задействането на черно-бялото нощно зрение. Изгубиш ли цветното зрение, изгубваш и усещането за контури и шофирането става лотария. Практически няма фарове, които да те карат да гледаш "нощно", освен, разбира се, на военните машини със затъмнителите.
Остава проблемът, че късовълновата част на спектъра (синьото) се разсейва в пъти повече от всякакви неща (прах, дим, мъгла, повърхността на пътната настилка) и създава общ фон на осветеност, в който се губи контраст. Пълното елиминиране на синьото (френския подход с жълтите фарове) води до други проблеми. Например с цветопредаването (не се различават бяло и жълто), което също е важно. Затова не се е наложило.
В нормалната светлина на волфрамовите лампи (3000К) и фабрично-монтираните ксенонови (около 4000К) синьото е в удобен компромис с останалите съставки. Вариациите на тема 5000К и нагоре съдържат излишно много синьо и НЕ подобряват видимостта.
Ъхъ. Само че шофьорът трябва да стои много далеч от ефекта на Пуркине и изобщо от задействането на черно-бялото нощно зрение. Изгубиш ли цветното зрение, изгубваш и усещането за контури и шофирането става лотария. Практически няма фарове, които да те карат да гледаш "нощно", освен, разбира се, на военните машини със затъмнителите.
Остава проблемът, че късовълновата част на спектъра (синьото) се разсейва в пъти повече от всякакви неща (прах, дим, мъгла, повърхността на пътната настилка) и създава общ фон на осветеност, в който се губи контраст. Пълното елиминиране на синьото (френския подход с жълтите фарове) води до други проблеми. Например с цветопредаването (не се различават бяло и жълто), което също е важно. Затова не се е наложило.
В нормалната светлина на волфрамовите лампи (3000К) и фабрично-монтираните ксенонови (около 4000К) синьото е в удобен компромис с останалите съставки. Вариациите на тема 5000К и нагоре съдържат излишно много синьо и НЕ подобряват видимостта.
Коментар