Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Що е то акумулатор и с какво се яде?

Свий
Това е залепена тема.
X
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Що е то акумулатор и с какво се яде?

    Кратък отговор: вземете най-големия, който се събира на предвиденото място в машината. Марка по избор. Да бъде необслужваем.
    Ако колата е японска или корейска, при измерването огледайте и батериите с японски размери - те са по-високи.

    Ако не вярвате, прочетете дългия отговор.

    -------------------------------------------------------------------------

    Дълъг отговор (наистина много дълъг):

    1. капацитет и стартов ток - що е то и колко ни трябва от двете

    Капацитет:
    Мярка за количеството електрически заряд, която батерията може да отдаде от напълно заредено състояние до напълно изтощено. Измерва се в амперчасове, Ач, Ah. Обяснение:

    Имаме консуматор, който употребява 3A (ампера) ток. Свързваме го към акумулатора. Минава време и напрежението на акумулатора спада до стойност, от която нататък е вредно да го разреждаме. Времето, за което акумулаторът е бил способен да захранва 3А консуматор е примерно 20 часа. Умножаваме едното по другото и получаваме капацитет от 60 амперчаса. Ако същия акумулатор го заредим и го натоварим с 2А консуматор, той ще го захранва 30 часа (60Ah / 2A = 30h). С 1А консуматор - 60 часа. С 10А консуматор - 6 часа. Изобщо,

    (капацитет, амперчасове) = (ток, ампери) X (време, часове). Или, ако смятаме обратно, (време) = (капацитет) / (ток).

    (Тази формулка е вярна за някакви разумни времена, примерно над 2 часа, но не повече от няколко месеца. Защо:

    Ако свържем към акумулатора много мощен консуматор, с който да се опитаме да го изтощим за 30 минути (по формулката), той няма да отдаде целия си капацитет, а само примерно 60% от него и всъщност ще работи 20 минути. Останалото можем да използваме само с по-маломощни консуматори. Колкото по-мощен консуматор свързваме към акумулатора, толкова по-малко енергия можем да вземем от него. В типично стартерен режим, по тази формула ще излязат примерно 15 минути, а реално на стартер можем да въртим общо около 3 минути и токът ще свърши.

    Ако свържем към акумулатора много слаб консуматор и по формулката сметнем, че ток ще имаме за 6 месеца, сметката пак е крива, защото акумулаторът има и саморазряд, който за тези 6 месеца ще отнесе примерно 30% от капацитета и за консуматора ще остане по-малко)


    Какъв капацитет ни трябва в автомобила:
    - за да можем да останем 1 нощ - 12 часа - на габарити (2-4 ампера) - трябват между 25 и 50 амперчаса (зависи от колата и най-вече от габаритите)
    - за да можем да шофираме нощем 1 час с повреден генератор (около 15А за светлините и между 0 и 20А за двигателя) - колкото излезе, но е примерно между 20 и 40 амперчаса
    - за запалване на двигателя - между 1 и 3 амперчаса на всеки опит.
    Тези критерии се отчитат от производителите. Взема се предвид и стареенето на акумулатора през гаранционния срок. Така в съвременните леки автомобили се вграждат акумулатори от 35 до 90 амперчаса, а в тежките машини - и по-големи.

    За джипера има и други критерии за определяне на правилния капацитет на акумулатора:
    - генераторът е подложен на по-големи рискове - вода, кал, претоварване с консуматори. Рискът той внезапно да спре да работи е по-голям.
    - имаме допълнителни консуматори, които искаме да работят даже и когато двигателят не работи или генераторът е повреден - радиостанция, лебедка, основни и допълнителни светлини
    - може да се наложи по-дълго пътуване до цивилизацията с повреден генератор
    - може да се наложат многобройни опити за стартиране на не-съвсем-изправен двигател - свой или на закъсал колега

    Всички тези съображения определят естествения стремеж на офроудъра да вкара колкото може повече амперчасове някъде в машината. Едно добро начало е да се постави на щатното място най-големият акумулатор, който се събира там. Той обикновено е 30-100% по-голям от щатния акумулатор, който производителят е подбрал по горните критерии и, разбира се, по цена. Всеки допълнителен амперчас капацитет отдалечава оставането без ток в труден момент. Няма такова нещо като прекалено голям акумулатор в джипа. То и в лека кола е така, но там могат да действат и други съображения - тегло, цена, условия на експлоатация.

    Друго предимство на големия акумулатор: живее непропорционално по-дълго от малкия при същото натоварване.

    - Стартов ток:
    Това е, какъв максимален ток можем да харчим от акумулатора в продължение на някакво кратко време (примерно минута), без напрежението да спадне по-ниско от някаква стойност (примерно 9 волта). Това всичкото се тества на студено (-18 градуса), защото се приема, че на топло ще е по-добре. Повярвайте ми, този параметър не значи почти нищо за нас. Акумулатор, подбран по капацитет с посочените горе критерии, има груб излишък по стартов ток. Ако по джиперски поставим по-голям от щатния, с толкова по-голям става и излишъкът. Забравете за стартовия ток. Даже и тези с големите дизели да го забравят.

    2. технологии:
    - обслужваеми с течен електролит
    Това е исторически първата технология. Проста, евтина, изисква наглеждане през половин година за нивото на електролита, не търпи обръщане - веднага се разлива електролит и разяжда нещата наоколо. Голям саморазряд - не очаквайте някаква енергия в тях след половин-една година престой. Използваемият капацитет намалява при наклоняване (оголват се електродите от електролита). Отделят значимо количество водород, който е взривоопасен в затворени помещения, а при определени условия - и в купето (ако акумулаторът е там). Към момента, 12-волтови акумулатори струват 2-2.50лв/амперчас.

    - необслужваеми с течен електролит
    Поправени са някои недостатъци на обслужваемите - саморазрядът, загубата на вода и отделянето на водород са силно намалени. Най-често не могат да се отварят за доливане на вода, затова всякак трябва да се пазят от повишено зарядно напрежение. Обикновено не се разливат (веднага) при преобръщане, но намаляването на капацитета при наклон е същото. Обикновено са с около 20% по-скъпи от обслужваемите.

    - херметични с гелообразен електролит (VRLA)
    Поправени са още недостатъци - саморазрядът е още намален, загуба на вода няма, не се отделя водород. Херметични са, не могат да се отварят. Могат еднакво добре да работят във всякакви положения спрямо гравитацията. Електролит не се излива даже при счупване. Имат повишени изисквания към зарядната верига. Не всички стандартни регулатори на напрежение могат да зареждат адекватно гелови акумулатори. Поставянето им в автомобил, който не е проектиран за тях, може да изисква преработки. Обикновено са 60-150% по-скъпи от обслужваеми със същия капацитет. AGM батериите са още по-скъпа са разновидност на геловите.

    3. видове по предназначение:
    - стартерни
    Обичайните акумулатори за леки коли. Много мразят дълбокия разряд. Не се и очаква да им се случва такъв. Способни са да издържат примерно 50-100 дълбоки цикъла. Най-евтини.

    - полутягови
    Това са стартерни акумулатори с повишена толерантност към дълбок разряд. Т.е. продължително дърпане с лебедка. Очаква се да издържат повече цикли на дълбок разряд без намаляване на капацитета. Естествено, по-скъпи. Освен в джиповете, широко се използват във флота. Marine grade battery значи точно полутягов акумулатор. На български са полутягови заради междинните характеристики - хем приличат на стартерни (имат значителен стартов ток), хем приличат на тяговите (за електрокарите, предназначени за дълбок, но не твърде бърз разряд всеки ден)

    Тук под дълбок разряд се разбира използване на повече от 10% от капацитета на акумулатора, преди да го заредим отново. Другите видове оловни акумулатори (тягови, стационарни и тн) не са интересни за джипера.

    3. зареждане:
    - в гаража:

    Имаме акумулатор, който смятаме за изтощен и искаме да го заредим с токоизправител. Зарядният ток трябва да е такъв, че да заредим акумулатора за 10 часа или повече. Поглеждаме формулката горе. Значи примерно 60 Ач акумулатор ще го зареждаме с 6 ампера ток или по-малко. Включва се първо зарядното устройство към акумулатора, после към ел. мрежа. Настройва се (ако има откъде) избраният ток. Пресмятаме колко време е нужно за пълен заряд при зададения ток. Най-късно при изтичане на пресметнатото време изключваме зарядното устройство - първо от мрежата, после от акумулатора.

    Важни неща при зареждане:
    * не зареждайте акумулатор с токоизправител, ако можете да го заредите в изправен автомобил. Т.е. ако все още е способен да стартира двигателя.
    * добре е да се провери нивото на електролита спрямо марките за минимум и максимум. Ако нивото е по-ниско, се долива дейонизирана вода. Не се долива електролит, киселина или вода от чешмата. Не се зарежда акумулатор, на който електродите са оголени поради ниско ниво на електролита. Не се използва метална фуния. Ако се използва пластмасова, тя трябва да се изплакне с дейонизирана вода преди употреба. Чистотата на електролита е много важно нещо!
    * задължително отворен прозорец
    * акумулаторът не бива да достига температури над 50 градуса (неприятно топъл на пипане). Ако ги достигне, зареждането трябва да се прекрати и да се изчака спадането на температурата. После може да се продължи с намален ток.
    * "кипване" - интензивно отделяне на мехурчета газ в електролита обозначава край на зарядния процес. Оттук нататък акумулаторът само губи вода. Този процес може да се наблюдава само при обслужваемите акумулатори.
    * по повод горното, необслужваеми и гелови акумулатори се зареждат само с устройство за автоматично прекъсване в края на зареждането (ограничител на напрежение). При тях презареждане не бива да се допуска, защото бързо ги поврежда.

    - в колата:
    Цялото здраве на автомобилния акумулатор се свежда до вярното напрежение върху него, когато двигателят работи. За акумулаторите с течен електролит напрежението трябва да е в границите между 13.8 и 14.4 волта. Най-добри резултати се получават, ако интервалът е по-тесен - между 14.0 и 14.1 волта. Напрежението не трябва да се влияе от оборотите на двигателя и включването на консуматори.

    За геловите акумулатори, допустимият интервал обикновено е още по-тесен и обикновено е записан в документацията. И обикновено зависи от температурата на акумулатора.

    Ако напрежението е над посочения интервал, имаме повреда и тя задължително и скоро трябва да се острани. Ако напрежението е по-ниско, трябва да се шофира 20 минути и да се измери отново. Ако пак е по-ниско, да се търси повреда.

    Това е всичко. Важното е напрежението да се измерва на клемите на акумулатора. В други части от инсталацията, то може и да е друго. В частност, волтметърът в запалката може да показва 1-2 волта по-ниско.

    4. баланс между капацитет на акумулатора, мощност на генератора и на консуматорите

    Няма никаква връзка между мощността на генератора и капацитета на акумулатора. Ако напрежението на генератора е вярно (виж по-горе) той адекватно ще зарежда произволно голям или малък акумулатор (колко време ще му трябва за това, е друга тема).

    * Не е възможно да се повреди генераторът заради голям акумулатор.
    * Не е възможно недозареждане на голям акумулатор, ако генераторът е правилно настроен.
    * Не е възможно презареждане на малък акумулатор, ако генераторът е правилно настроен.
    * Не е възможно (почти) да се повреди генераторът с претоварване с консуматори (но пък може да не ни достига ток!)
    * По-мощен генератор винаги е от полза - той по-бързо ще възстановява липсващия заряд в акумулатора
    * По-голям акумулатор винаги е от полза - виж по-горе.

    Генераторът трябва да има мощност, по-голяма от мощността на едновременно включените консуматори.
    * Важни (мощни) ел. консуматори: всякакви светлини, мощна музика, климатик/парно, отопление на седалки, всичко, което се включва през инвертор. Спокойно може да се изключат от сметките зарядни за телефони, компютър, GPS, маломощни радиостанции. Лебедката е отделна каса бира, за нея - по-долу.
    * Важна подробност: на празен ход на двигателя, генераторът може да не отдава пълната си мощност. Натоварването с консуматори трябва да е съобразено с това.
    * Важна подробност: в сметките на консуматорите трябва да се включат системите на самия двигател. Инжекционен бензинов или комонрейл дизелов двигател харчат само за себе си около 25 ампера. Карбураторен бензинов - 3 до 7 ампера. Класически дизел - 0 до 10 ампера.
    * Някои консуматори не се включват в сметките за генератора, защото се използват рядко - примерно лебедка. Разликата от недостигащата мощност на генератора я поема акумулаторът, който по този начин може постепенно да се изтощи даже при работещ двигател. Ето тук ни спасява големият акумулатор. Няма генератор, който да може да захрани сам натоварена лебедка. Големият акумулатор ще може да му помага по-дълго време.
    * Генератор = алтернатор във всички съвременните автомобили (след 1960г). Да не се чудите.

    Мощността във ватове се преобразува в консумация (ампери) като се раздели на напрежението (волтове).

    (Мощност, ватове) = (напрежение, волтове) Х (ток, ампери).

    Пример: 60 вата крушка на фар консумира 60/12=5 ампера


    5. напрежение - 6, 12, 24 волта - що е то

    От горната формула следва, че ако искаме да получим една и съща мощност (примерно 60 вата), по горната формулка излиза:
    в система с напрежение 12 волта ще ни трябва ток 5 ампера,
    в система с напрежение 24 волта ще ни трябва ток 2.5 ампера,
    в система с напрежение 6 волта ще ни трябва ток 10 ампера.
    Колкото по-ниско е напрежението, толкова по-големи токове имаме, толкова по-големи загуби по кабелите, толкова по-дебели и тежки кабели. По-големи контакти и релета, повече проблеми с тях. Първите автомобили са работили с 6 волта, после на всички им е писнало от проблеми с токовете и са се прехвърлили на 12 волта, а големите машини - на 24.

    На повечето хора е известно, че ел. консуматори не толерират напрежение, много различно от написаното на корпуса. В частност, неща за 12 волта, включени на 24, обикновено изгарят. Обратно, обикновено работят зле.

    Тези 12 и 24 волта в автомобилните инсталации, разбира се, са условни. Нормалните колебания в различни ситуации са примерно от 10 до 15 волта за 12-волтова инсталация. За 24-волтова инсталация са съответно от 20 до 30 волта. Ако инсталацията е неизправна, колебанията може да са и по-големи.

    Популярното в тежкия офроуд преработване на ел. инсталация от 12 към 24 волта се налага заради мощните допълнителни консуматори (много светлини, мощна лебедка). Те, при 12 волта налагат непрактично дебели кабели. Получават се и неприятни загуби по кабелите - на акумулатора са 12 волта, до лебедката стигат 9, а до светлините - според късмета. Релетата и клемите за всичко това са големи, греещи и проблемни. Намирането на генератор над 100-ина ампера също е сериозен проблем. На 24 волта нещата изглеждат много по-разумно, но се налага подмяна на почти всички елементи на ел. инсталацията.

    6. Паралелно и последователно свързване на акумулатори

    Ако искаме по-голям капацитет, отколкото можем да постигнем с достъпните акумулатори (или място за тях), акумулаторите могат да се свързват паралелно - (+) с (+), (-) с (-). Такъв комплект се държи като един акумулатор със сбора от амперчасовете. Просто е, ако се спазват следните правила:
    * Не се свързват паралелно акумулатори с различна технология (обслужеаеми, необслужеаеми, гелови, AGM) !
    * Не се свързват паралелно стартерни и полутягови акумулатори !
    * Паралелно се свързват само нови акумулатори !
    * Кабелът между двата акумулатора да е поне толкова дебел, колкото от акумулаторите към останалата мрежа.
    * Силно препоръчително е акумулаторите да са от една марка, модел, капацитет и по възможност с близки серийни номера. Има смисъл да се отиде до големия дистрибутор и да се вземат от едно пале.

    Ако искаме двойно по-високо напрежение (24 волта вместо 12) се използва последователно свързване - (+) на единия с (-) на другия, а свободните два края - към ел. мрежа на машината. Такъв комплект се държи като акумулатор със същия капацитет като съставните, но с двойно напрежение. И тук има правила, за да се получи както трябва:

    * Не се свързват последователно акумулатори с различна технология (обслужеаеми, необслужеаеми, гелови, AGM) !
    * Не се свързват последователно стартерни и полутягови акумулатори !
    * Не се свързват последователно акумулатори с различен капацитет, марка, модел!
    * Последователно се свързват само нови акумулатори !
    * Кабелът между двата акумулатора да е толкова дебел, колкото от акумулаторите към останалата мрежа.
    * НИЩО не се свързва към средната точка между двата акумулатора. Ако ви трябва половината напрежение, вземете си преобразувател!
    * СИЛНО препоръчително е да се вземат два акумулатора с близки серийни номера, пристигнали при дистрибутора в един контейнер.

    7. Грижи за генератора и акумулатора

    Почне ли да свири ремъкът, това е абсолютно сигурен признак, че генераторът е заседнал в най-кофти режима с най-малко охлаждане и най-много ток.
    Защо прави точно така - физика. Излишъкът от обороти на двигателя в този момент пък рони ремъка. В такъв момент алтернаторът трябва или да се разтовари, или да се натегне ремъкът, иначе ЩЕ изгори. В колите това рядко се случва, защото се работи с променливи обороти и свиренето не е постоянно. За джип, обаче, е сигурна рецепта за оставане без ток. Добре е генераторът да се пази чист от кал и масло. Маслото е смърт за четките му, а калта му пречи да се охлажда. А той погрейва, в някои режими.

    Другото важно нещо е от време на време да се проверява напрежението на генератора. Числата са по-горе, ако не са верни трябва да се оправят.

    Акумулаторите с течен електролит трябва да се наглеждат за ниво на електролита, за предпочитане по-често от веднъж на 6 месеца. Когато нивото е ниско, се долива само дейонизирана вода. Бързото спадане на нивото на електролита (доливане всеки 3 месеца или по-често) е признак, че нещо не е в ред - или напрежението е високо, или акумулаторът си отива. Акумулатор, на който електролитът е спаднал до нивото на електродите или по-надолу, дори само в една клетка, може да се бракува с чиста съвест. Или поне да се пренесе на машина, която се употребява в града - той ЩЕ създаде проблем, въпросът е да не е далеч от цивилизацията.

    Откачане на акумулатор от работещ двигател - за повечето автомобили НИКОГА ! Точно акумулаторът няма да пострада, но всичко друго електрическо по автомобила остава на късмет. Ако искате да го правите по някаква причина, трябва да подготвите ел. инсталацията за това. Как - ако има интерес ще обясня.

    Съхраняване на изтощен акумулатор - НЕ! Зимно време, той като нищо ще замръзне, след което е брак, даже и да не му се пукне корпусът. На топло, нещата не са много по-добри - протича "сулфатация" - уедряване на дребните кристали оловен сулфат по електродите. Акумулатор, оставен 1-2 месеца изтощен, после работи на 5-10% капацитет. Ако изобщо.

    Зареден (и относително свеж, неизносен) акумулатор може да се съхранява около половин година. По-разумното действие е да бъде даден на някой, който има нужда, да го употребява в този период - шансовете да оцелее половин година са по-големи.

    8. марки и модели
    монбат, искра, оптима, бош, банер, ексайд, топла...
    Като са нови, всички работят. Като остареят, според късмета. Коментари - по-долу в темата.


    9. "Некои съображения" по регулирането на напрежението на генератора:
    Въпросът не е прост и е толкова по-малко прост, колкото повече го разглеждам.

    На 14.0 волта и ток спаднал под с/100 (т.е. 1 ампер за 100Ач акумулатор) всеки 12в оловен акумулатор е зареден докрай, но оттук почва интересното.

    - "обслужваем" акумулатор (старата технология с антимонова сплав) при това напрежение забележимо бълбука от отделяните газове. Правиш, струваш - тези газове са разложената вода, която трябва да се долива. Те, и без да ги зареждаш, бавно отделят мехурчета и затова след 2 месеца там няма никакъв ток, но за сметка на това електролитът е винаги добре размесен.

    - "необслужваем" акумулатор (широко рекламираната технология калций-калций) при същите 14.0 волта не е отделил и едно мехурче, нищо, че е зареден. Също не отделя и при престой. Бонус - вода не се долива и след 1 година все още има ток, малус - няма кой да размесва електролита. Течността се разслоява - горе разредена (слабо участва в процесите, склонна да замръзне), долу концентрирана (електродите бързо стареят и се ронят). Нормално работи само в средата. Решението - повишава се напрежението до степен ВСЕ ПАК да се отделят някакви мехурчета, а това според батерията става при 14.5-15.5 волта. Ако зарядната система е много умна, напрежението се държи такова периодично за кратко време (примерно 1-2 минути след старт или веднъж седмично или по друга схема), после се сваля на 13.8-14.0 волта, за да не се губи пък излишно вода.

    - Гелови батерии - при тях разслояване няма, за сметка на това някои от тях издържат и до 15 волта, преди да започнат бързо да губят вода и това може да се използва за ускоряване на зареждането. Някои от тях пък не издържат до 15 волта и напрежението трябва стриктно да се контролира. За сметка на това, като загубят достатъчно вода, това е окончателно и батерията се бракува.

    Всичките тези напрежения, за които разказвам, зависят от температурата по много неприятен начин, който при над 50 градуса прави thermal runaway (високата температура ускорява процеси, при които се отделя още топлина и от това още се повишава температурата). При ниски пък температури (-25 и надолу) стават други бели. За температурните зависимости ще пиша друг път.

    ---
    Въпросът за акумулаторите периодично възниква. В друг форум написах кратко есе по темата, но то вече не е достъпно, а и в офроуда нещата са малко по-сложни. Приемам градивна критика.
    Последно редактирано от Ясен; 08-03-12, 13:55. Причина: дребни поправки

  • #2
    До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

    Браво Много добре обяснено

    Коментар


    • #3
      До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

      Мерси, супер полезно!
      Сложих линкче към темата и тук
      Зима иде

      Коментар


      • #4
        До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

        Евала за темата. Много добре обяснено. Само че сега имам един въпрос.

        Пише, че няма никакво знаечение размера на акумулатора и размера на алтернатора. По лодките редовно имаме по няколко камионски размер акумулатора вързани заедно. Редовно по ветроходните лодки ги сваляме до около 10 волта преди да запалим мотора да зарежда. И редовно горим алтернатори. Прегрявали нещо. Не съм електричар, не знам. Знам че спират. Подобно нещо може да се случи, ако на малък алтернатор на колата се закачат 2 големи акумулатора и "давай на лебедката".

        Всички тука са на мнение да се слага алтернатор между 20% и 40% от тотала на Аh на акумулаторите /в английския текст "battery bank"/ Колкото е по зареден един акумулатор, толкова повече съпротивление дава срещу алтернатора. Тяговите създавали повече, геловите и те. За да можело да се зареди на 100% акумулатора, алтернатора трябвало да е с определена големина. В противен случай акумулатора стои непълно зареден и това намалява живота на акумулаторчето. При стартови 20%, при тягов и гел около 40 % от тотала трябва да е капацитета на алтернатора. Това пишат хората.

        Редовно слагаме по големи алтернатори по тази причина. Пригодени са да работят на пълен капацитет по продължително време. Охлаждането им е по-добро. И струват "едни други пари" /както казва Стефан.
        Та въпроса ми е- на обикновен малък алтернатор, ако му шибна 2 камионски акумулатора и ги смачкам с лебедката, ще издържи ли в 40 градусова жега или ще спре да работи. Пипал съм алтернатори горещи като ютии.
        По долу прилагам текстовете. Магазина е най големия за части за лодки в света. Не вярвам да пишат глупости.

        Regulate charge voltages based on battery temperature and acceptance (manually or with sensing) to maximize battery life and reduce charge time. Ensure that your charging system is capable of delivering sufficient amperage to charge battery banks efficiently. This generally means an alternator with 25% to 40% as many amperes as the capacity of your entire battery bank.

        http://www.westmarine.com/webapp/wcs...tteryTypes.htm


        High output: Deep cycle flooded, gel and AGM batteries demand substantially greater charging power than a standard starting battery, and can accept between 25% and 40% of their available capacities. Your alternator should be capable of delivering rated output equal to the maximum acceptance rate of your house battery bank. In other words, the alternator’s rating should be equal to 25% to 40% of your total battery capacity. For flooded batteries, size your alternator toward the bottom of this range. For AGM batteries, aim for the top (they’ll accept up to 40% of the amp hour capacity of these high-performance batteries).

        http://www.westmarine.com/webapp/wcs...lternators.htm
        https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

        Коментар


        • #5
          До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

          Да бе баце прав си.

          Ама по джипките (колите) рядко ще намериш генератор под 50 А ..... тоест по твоята формула ... ще си зарежда 100 А/ч акумулатор с примерно с 20 А ... и ще пее.

          Е да де, ама на лодката на същия генератор ... 50 А .... му слагаме поне 4 х 100 А/ч или 4х180 А/ч (камионски) ..... зарядния ток става 80А или 120А ..... или повече ....
          Нали се сещаш какво ще стане с нещастното 50А генераторче.
          Кольо "Дупетата вървят и с мастика... "

          Ясен Супер Модератор: "Абе при мене как не увисва?" "хм, представих си Багера по бельо."

          Коментар


          • #6
            До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

            Първоначално публикуван от NIKSD Преглед на мнение
            Евала за темата. Много добре обяснено. Само че сега имам един въпрос.

            Пише, че няма никакво знаечение размера на акумулатора и размера на алтернатора.
            Той това имаше в предвид


            И го мани кво ти говори брата,разбира ги за трима,още ток не е губил никога,а от двамата той е електричаря.

            И му е ясно,че може да играе с мальк алтернатор и много батерии при положение,че има селектор на банките с батерии.Изключвам едната и зареждам само една,после включвам тая втората и изключвам пьрвата,после третата ...............щото да си взема резерван батерия или 3 е лесно,но да намеря алтернатор морски за под 600 кинта трудна работа.


            Има значение и алтернатора и батерията,това му е мисьлта.

            Имаше си таблица някьде колко батерия на колко алтернатор.
            TOYOTA SEQUOIA ‘11
            W140 S420 '99

            Коментар


            • #7
              До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

              Първоначално публикуван от CarTest™ Преглед на мнение
              Да бе баце прав си.

              Ама по джипките (колите) рядко ще намериш генератор под 50 А ..... тоест по твоята формула ... ще си зарежда 100 А/ч акумулатор с примерно с 20 А ... и ще пее.

              Е да де, ама на лодката на същия генератор ... 50 А .... му слагаме поне 4 х 100 А/ч или 4х180 А/ч (камионски) ..... зарядния ток става 80А или 120А ..... или повече ....
              Нали се сещаш какво ще стане с нещастното 50А генераторче.

              Темата е започнала прекалено добре за да я "закичвам" с 100 мнения. Надявам се това да ми е последното.

              Не съм електричар. Вадя си очичките из тия монитори за да не карам на свещи някой ден. Чета тука постоянно. Гледах на снимките преди доста време как момчетата с Г класата, която качваха на покрива на блока бяха закачили няколко акумулатора накуп. Не вярвам, че това е стандартно оборудване. Само за експеримента може. Ама тръгне ли някой да кара така... Гледам обаче, има и хора, които си слагат доста големички акумулатори зад седалките. То май и един стига за да се наруши математиката. 4D акумулатор ГЕЛ е 183 Аh. Ако предположим че тия от West Marine са прави и ни трябват 40 % /гелов,тягов/ тогава ни е нужен минимум 73Аh алтернатор. Колко е на Самураи да речем? 8D размер е 225Аh /гелов, тягов/ тогава излиза 90 Аh алтернатор. Колко е на Паджеро да речем?

              Пак казвам, работя това на аватара, идея нямам от ток, ама ако това е вярно, то и математиката ми е вярна. Излиза, че в стандартното гнездо за акумулатор си е ок, каквото и да сложиш няма как да збъркаш, не може да е прекалено голямо за алтернатора. Дойдат ли ти идеи да го завираш зад седалките, голям, тягов и гелов тогава....

              По въпроса с лодките. Редовно имаме повече от 10 акумулатора, включиш ли ги всичките заедно - ремъка започва да свири докато не се опече алтернатора. Не отнема много време.

              Ако съм казал някоя глупост, моля поправете ме. Не ми е позната материя това тока.
              https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

              Коментар


              • #8
                До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

                Първоначално публикуван от NIKSD Преглед на мнение
                ... Гледам обаче, има и хора, които си слагат доста големички акумулатори зад седалките. То май и един стига за да се наруши математиката.
                ...
                Излиза, че в стандартното гнездо за акумулатор си е ок, каквото и да сложиш няма как да збъркаш, не може да е прекалено голямо за алтернатора. Дойдат ли ти идеи да го завираш зад седалките, голям, тягов и гелов тогава ...
                Понеже един от хората, които си гледал, може да съм аз, та да си кажа.
                Никаква математика не се нарушава. Защото този, големият, дето го гледаш зад седалките, е сложен там не като допълнение на стандартния акумулатор. Той е единствен. Просто е сложен отзад не поради електричарски съображения, а най-вече за да се махнат едни килограми от стандартното място, което е отпред върху калника.
                Иначе математиката си е съвсем наред. Капацитетът на акумулатора е 95 Ah. А алтернаторът (поне по документация) е с номинални 70 А.
                Дори и реално да са не повече от 50, то пак "твоят" норматив 20-40% е спазен.

                А по повод на стандартното място ... На Патрула то идва малко късо за да побере повечето модели 90-100 Ah акумулатори, в т.ч. и AGM-а, който сложих.
                На Хюндая обаче нямах никакъв проблем да напъхам на стандартното място 100 Ah Exide. А пък генераторът едва ли е по-мощен от нисанския.
                Последно редактирано от Чавдар (V93); 21-03-09, 10:15.
                Ние не сме неутрални!

                Коментар


                • #9
                  До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

                  Първоначално публикуван от NIKSD Преглед на мнение
                  4D акумулатор ГЕЛ е 183 Аh. Ако предположим че тия от West Marine са прави и ни трябват 40 % /гелов,тягов/ тогава ни е нужен минимум 73Аh алтернатор. Колко е на Самураи да речем?
                  45A Max.

                  Не става.
                  Subaru Forester 2.0 S Turbo + Autohome Columbus = 4x4 Light Fast Camper
                  Drag Grand Canyon Daily
                  Faction Prodigy + Secura Fix + G3 Alpinist
                  LZ1JYM

                  Коментар


                  • #10
                    Отбой.

                    Правилото 25-40% е изцяло заради батериите и няма никакво отношение към алтернатора. Тяговите батерии хич не обичат големи зарядни токове. И при стартерните е така, но те тока си го саморегулират - като са напълно изтощени, спокойно поемат и 200% (т.е. половинчасов) заряден ток, но като се приближат към заредено състояние, токът спада по правилната схема заради едни електрохимични магии. Тяговите този фокус не го могат, затова алтернаторът, свързан към тях, се подбира да ги зареди за 2.5-4 часа - процентите посочени горе. То и по-бавно може да ги зареждаш, но системата става непрактична, защото трябва и да се спи.

                    Виж, температурната компенсация на зарядното напрежение е адски хубаво нещо. Вие, морските, ако имате подръка някоя таблица, дайте я насам.

                    При алтернаторите е друга бира. Нормален автомобилен алтернатор (50-100 ампера, 14 волта) работи така:
                    - на празен ход (около 2000 об/мин на вала) дава около 50% от мощността си
                    - на около 3500 об/мин достига пълната си мощност и оттам до 14000 об/мин дава все нея. Ако има кой да я харчи.
                    Охлаждането му, от друга страна, е пропорционално на оборотите. Той пък е свързан с шайби 2:1 до 4:1 с двигателя. Е, ако го заседнеш на около 3000 об/мин (това е малко над празния ход на автомобилен двигател през повишаващите шайби, охлаждането е компромисно) и в голямата жега и натоварен колкото може, е, може да изгори.

                    Почне ли да свири ремъкът, това е абсолютно сигурен признак, че генераторът е заседнал в най-кофти режима с най-малко охлаждане и най-много ток. Защо прави точно така - физика. Излишъкът от обороти на двигателя в този момент рони ремъка. В такъв момент алтернаторът трябва или да се разтовари, или да се натегне ремъкът, иначе ЩЕ изгори. В колите това рядко се случва, защото се работи с променливи обороти и свиренето не е постоянно. Числата горе са примерни, но все едно, свирещият ремък праща генератора в най-гадния му режим. Сякаш нарочно.

                    ----
                    Добавих за свирещите ремъци - благодаря на NIKSD, това е важно.

                    ----
                    Първоначално публикуван от NIKSD Преглед на мнение
                    Темата е започнала прекалено добре за да я "закичвам" с 100 мнения. Надявам се това да ми е последното.
                    ...
                    Пиши, пиши. Казваш полезни неща, а да се брише винаги може.

                    Коментар


                    • #11
                      До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

                      "Температурна компенсaция на зарядно напрежение".
                      Ясене, май това долу ти трябва.

                      Имаме от тия Хантех зареждачки, знам ги, че имат едни копчета, нагласят се зависимо вид акумулатор и околна температура. На 4та страница има една готина таблица. Май това това се търси. На алтернаторите имаме регулатори и към тях се връзва температурен датчик. Това за автоматично променяне на волтажа при зареждане на различни температури. Лошото е, че регулатор, датчик и алтернатор струват колкото един Самураи да речем.

                      Ако има начин да се бъзика волтажа зимата и лятото на алтернатора, може и да проработи за Гел тягов акумулатор. Ако ти трябва снимка на зареждачката с копчетата / там има температури и волтаж / казвай, лодките са ми на 2 преки, ще ми отнеме 10 минути да отида да го снимам. Е после може да ми отнеме един ден да кача снимките де, ама това е друга тема.

                      http://www.xantrex.com/web/id/262/docserve.aspx
                      https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

                      Коментар


                      • #12
                        До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

                        На свирещ ремьк обикновенно врьщам рьчките на мотора и му давам плавно газ за да стои зацепен алтернатора.Това ако го чуя тия ремьк или ремьци.Или си играя с селектора на батериите и зареждам една след друга.Или паля генератора
                        Добра система е худравлично задвижване на алтернатора ма аз худравликите не ги тача,искам си механиката.

                        Брата идва с таблицата за температурата.




                        Е го,дойде и то преди да си напиша писанието.Пишем пак заедно.
                        TOYOTA SEQUOIA ‘11
                        W140 S420 '99

                        Коментар


                        • #13
                          До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

                          Първоначално публикуван от NIKSD Преглед на мнение
                          ...регулатор, датчик и алтернатор струват колкото един Самураи да речем.
                          http://www.xantrex.com/web/id/262/docserve.aspx
                          Много, много благодаря - ей сега ги разбихме! От сума време издирвам точно тази таблица, и най-вече графиката на Фигура 1 от тоя документ. Кой да ти знае, че я имат във флота. Те нека си струват колкото един Самурай, аз ще ги стъкмя с части за 20лв и 3-4 вечери мислене.

                          Отдавна ме сърбят ръцете да направя регулатор с процесор вътре.
                          Последно редактирано от Ясен; 22-03-09, 01:18.

                          Коментар


                          • #14
                            До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

                            Първоначално публикуван от BENZBOSS Преглед на мнение
                            ...Добра система е худравлично задвижване на алтернатора ма аз худравликите не ги тача,искам си механиката.
                            Абе, моята концепция е, че алтернаторът трябва да е куплиран на коляновия вал директно, ама кой ме пита мене. Еле па на вашите дизели с по 60 об/мин, там е ясно, че няма да стане.

                            Коментар


                            • #15
                              До: Що е то акумулатор и с какво се яде?

                              Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                              Много, много благодаря - ей сега ги разбихме! От сума време издирвам точно тази таблица, и най-вече графиката на Фигура 1 от тоя документ. Кой да ти знае, че я имат във флота. Те нека си струват колкото един Самурай, аз ще ги стъкмя с части за 20лв и 3-4 вечери мислене.

                              Отдавна ме сърбят ръцете да направя регулатор с процесор вътре.
                              Ясене, ще е хубаво да запомниш едно нещо- "във флота има всичко"!

                              Сега майтапа на страна. Не знам кое толкова му е ценното на тая таблица, това си е стандартно нещо на лодките с гелови или АGМ акумулатори. Редовно се налага да караме лодки от Мексико /45 градуса на сянка / до Seattle /5 градуса на слънце/ Редовно и акумулаторите са в машинното. Вънка като е жега, в машината става поне 55 градуса. Е май по тая причина ги има тия регулатори и температурни датчици.

                              Другата причина е, че се налага зверска експлоатация на акумулаторите. На ветроходна лодка, дълъг преход, не започваме да зареждаме докато не писнат всичките аларми за слаб ток. Палим моторетката за час и колко се заредило-толкова. Няма много нафта на дълго плаване. Идеята била, че като са разредени акумулаторите приемали повече ток и така се получава максимум маймуни с минимум трици. Лошото е, че акумулаторите се виждат в чудо. За целта се слагат Balmar големи алтернатори, регулатори и температурни датчици. Най-доброто на маркета. С най-гадната цена. Пращам ти линка. Може пък и да е от полза.

                              Кофтито е, че аз разбирам от тия неща колкото да не остана без ток и нафта на лодката. Ако има нещо с, което да помогнем, казвай. Магазина е на 2 преки, лодките и те. Иска ми се да мога да помогна с идеи, ама не съм го учил. Хората като ходиха на училище, ние въртяхме повороти в залива.
                              И да се похвалиш какво си измислил, че ми е интересно.

                              http://www.westmarine.com/webapp/wcs...&storeId=10001
                              https://m.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 0 потребители онлайн. 0 потребители и 0 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 17:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X