От: Диодно осветление на автомобил
Зависи от конкретния "стоп" и от това докъде може / искаш да преправяш. Ако оригиналните фасунки и инсталация трябва до си останат непокътнати, или правиш това, което mmtrance е предложил, като много внимаваш лентата да е от читавите, или лепиш въпросната едноватова пача на цокъла на някоя стара лампа. Има вариант резисторите да са направо вътре във цокъла, ако има останала някоя бройка от ранните ми експерименти, ще снимам... ама май заминаха с една от старите ми коли, та не обещавам.
Ако имаш право (и желание) да преправиш нещата по твой вкус - процедираш както ти е по-удобно.
При всички случаи е добра идея да се ковне последователно един обикновен диод някъде по трасето. Светодиодите издържат доста зверски импулсни претоварвания и някой случаен пик в права посока не ги притеснява. Обаче в обратна е неприятно - всичко над 5 волта (върху единичен кристал) е в състояние да ги умори на момента.
Ако използуваш ленти или готови плочки - имай едно наум, че масово са предвиждани да работят на 12 волта. Сам знаеш, че напрежението в автомобилната инсталация е около и над 14.
Китаеца много обича да слага последователните резистори на тия изделия в критичен режим още на 12 волта, с цел по-ярко свтене и от там започват простотиите с късия живот на подобни играчки. Отначало светят, после започват да примигват и после свършват курса.
За груба ориентация: повечето от дребните светодиоди имат безкрайно дълъг живот при 15 милиампера на кристал, много дълъг живот при 20ма, поносимо дълъг при 25, от там нагоре се съкращава експоненциално. Ако работят при температура на околната среда 50-60 градуса - връщаш с една стъпка назад. От там нагоре става силно нездравословно.
И последно: готовите ленти/плочки/лампи от случаен производител твърде често (да не кажа винаги) са събирани от светодиоди без никакъв контрол. Като следствие, като оставим настрана странните цветове и непредсказуемата сила на светене, пада на напрежение върху отделните кристали не е еднакъв. И понеже масовата схема е 3 последователни на един резистор (за намаляне на загубите в резисторите), разпределението на мощността върху отделните светодиоди започва да се различава и този с най-голям пад изгаря бързо чисто заради прегряване. А като прекъсне 1, угасват и другите 2. Или по-лошо, започват да мигат като пернишка дискотека.
Не искам да те плаша, всичкото изписано до тук има за цел да ти спести по-често срещаните грешки. С малко експерименти и известна доза замисляне, нещата стават здраво и красиво
Успех!
Първоначално публикуван от Roninn
Преглед на мнение
Ако имаш право (и желание) да преправиш нещата по твой вкус - процедираш както ти е по-удобно.
При всички случаи е добра идея да се ковне последователно един обикновен диод някъде по трасето. Светодиодите издържат доста зверски импулсни претоварвания и някой случаен пик в права посока не ги притеснява. Обаче в обратна е неприятно - всичко над 5 волта (върху единичен кристал) е в състояние да ги умори на момента.
Ако използуваш ленти или готови плочки - имай едно наум, че масово са предвиждани да работят на 12 волта. Сам знаеш, че напрежението в автомобилната инсталация е около и над 14.
Китаеца много обича да слага последователните резистори на тия изделия в критичен режим още на 12 волта, с цел по-ярко свтене и от там започват простотиите с късия живот на подобни играчки. Отначало светят, после започват да примигват и после свършват курса.
За груба ориентация: повечето от дребните светодиоди имат безкрайно дълъг живот при 15 милиампера на кристал, много дълъг живот при 20ма, поносимо дълъг при 25, от там нагоре се съкращава експоненциално. Ако работят при температура на околната среда 50-60 градуса - връщаш с една стъпка назад. От там нагоре става силно нездравословно.
И последно: готовите ленти/плочки/лампи от случаен производител твърде често (да не кажа винаги) са събирани от светодиоди без никакъв контрол. Като следствие, като оставим настрана странните цветове и непредсказуемата сила на светене, пада на напрежение върху отделните кристали не е еднакъв. И понеже масовата схема е 3 последователни на един резистор (за намаляне на загубите в резисторите), разпределението на мощността върху отделните светодиоди започва да се различава и този с най-голям пад изгаря бързо чисто заради прегряване. А като прекъсне 1, угасват и другите 2. Или по-лошо, започват да мигат като пернишка дискотека.
Не искам да те плаша, всичкото изписано до тук има за цел да ти спести по-често срещаните грешки. С малко експерименти и известна доза замисляне, нещата стават здраво и красиво
Успех!
Коментар