От: Български отбор на RAINFOREST CHALLENGE 2013
Днес поразгледах алтернаторите и бях приятно изненадан от възможността им за работа в три режима:
1. Нормален режим - 14.5 Волта
2. Разтоварен режим 1.25 надолу или 13.25V. Идеята е независимо от консумацията да бъде намалено потреблението, а от там и консумираната механична енергия с цел тя да отиде в колелата
3. Форсиран режим - 1.25 нагоре или 15.75V. Идеята е бърз заряд с цел по-бързо възстановяване на енергията в акумулаторите
Превключването между тези три режима става с копче от таблото, за което управление е предвиден отделен конектор на алтернатора. Буксата за този конектор е опция, но не е поръчана и доставена. С поялник и малко силикон проблема може да бъде решен лесно и надеждно.
Тези опции дават възможност за използване на акумулатори с технология от 21 Век - LiFeYPO4, вместо добре познатите оловни акумулатори с технология от 18 Век.
Ще спомена накратко разликите като за по-добра прегледност ще използвам данни за 90 Ah:
1. Максимален ток на разряд (стартов ток): Оловен с течен електролит - 850А, AGM - 1100A (до 5 - 10 сек) и LiFeYPO4 - 1800A в продължение на 15 мин !!!
2. Максимален заряден ток: Оловен с течен електролит - 30-40А, AGM - 40А и LiFeYPO4 (моля за внимание) - 270A !!!!!
3. Тегло: Оловен - 30 кг, AGM (75 Ah)- 24 кг и LiFePO4 - 12.3 кг
4. Средно LiFeYPO4 са с обем наполовина от оловните
5. Цена: Оловен с течен електролит 260 лв. или 2.88 лв/Ah, AGM но 75Аh - 600 лв или 8 лв/Ah и LiFeYPO4 - 708 лв. или 7.87 лв/Ah
В последната точка е изненадата. При съкрушителното предимство по всички технически параметри цената на LiFeYPO4 е по-ниска от AGM. Обикновените оловни акумулатори разбира се бият всички останали по цена, но те са неизползваеми в конкретния случай при машината за която става въпрос в тази тема.
Още едно предимство в конкретния случай е, че пространството под двете седалки е достатъчно за 4 броя 90 Ah LiFeYPO4 акумулатора с общо тегло 49.6 кг. Под седалките в момента се намират едва два от четирите AGM акумулатора. Останалите два ще пречат където и да се намират, а и ще са по-високо. Всичките 4 AGM акумулатора тежат 96 кг, като както споменах два от тях ще са монтирани високо.
За яснота още един пример:
- ако от 90 Ah AGM акумулатор се консумират 100 ампера в продължение на една минута възстановяването на тази енергия ще продължи около 5 мин. без значение колко са мощни алтернаторите. Ако от LiFeYPO4 се консумират 100 ампера в продължение на една минута възстановяването на тази енергия ще продължи 23 секунди стига алтернаторите да могат да осигурят този ток. В конкретния случай при два алтернатора по 300А и 360А LiFeYPO4 акумулатори това време ще бъде около 45 сек. вместо 5-те минути за AGM акумулаторите.
И така възникна въпросът: Има ли поне една причина в този проект да се използват AGM акумулатори, а не LiFeYPO4? Уточнявам, че в процеса на дискусията днес и консултации с Иван Киров се разбра, че доставката в срок на LiFeYPO4 акумулаторите няма да е особен проблем.
едит/
линк към 90Ah 3.2V LiFeYPO4 клетка. С Пеко мерихме пространството под седалките и резулататът, е че под всяка една седалка се побират 8 броя от тези клетки в конфигурация 4 x 3.2V + 4 x 3.2V с общ капацитет 180 Ah или 360 Ah общо под двете седалки. Припомням че капацитетa на 4-те AGM акумулатора е 4 x 75Ah или общо 300 Ah.
Днес поразгледах алтернаторите и бях приятно изненадан от възможността им за работа в три режима:
1. Нормален режим - 14.5 Волта
2. Разтоварен режим 1.25 надолу или 13.25V. Идеята е независимо от консумацията да бъде намалено потреблението, а от там и консумираната механична енергия с цел тя да отиде в колелата
3. Форсиран режим - 1.25 нагоре или 15.75V. Идеята е бърз заряд с цел по-бързо възстановяване на енергията в акумулаторите
Превключването между тези три режима става с копче от таблото, за което управление е предвиден отделен конектор на алтернатора. Буксата за този конектор е опция, но не е поръчана и доставена. С поялник и малко силикон проблема може да бъде решен лесно и надеждно.
Тези опции дават възможност за използване на акумулатори с технология от 21 Век - LiFeYPO4, вместо добре познатите оловни акумулатори с технология от 18 Век.
Ще спомена накратко разликите като за по-добра прегледност ще използвам данни за 90 Ah:
1. Максимален ток на разряд (стартов ток): Оловен с течен електролит - 850А, AGM - 1100A (до 5 - 10 сек) и LiFeYPO4 - 1800A в продължение на 15 мин !!!
2. Максимален заряден ток: Оловен с течен електролит - 30-40А, AGM - 40А и LiFeYPO4 (моля за внимание) - 270A !!!!!
3. Тегло: Оловен - 30 кг, AGM (75 Ah)- 24 кг и LiFePO4 - 12.3 кг
4. Средно LiFeYPO4 са с обем наполовина от оловните
5. Цена: Оловен с течен електролит 260 лв. или 2.88 лв/Ah, AGM но 75Аh - 600 лв или 8 лв/Ah и LiFeYPO4 - 708 лв. или 7.87 лв/Ah
В последната точка е изненадата. При съкрушителното предимство по всички технически параметри цената на LiFeYPO4 е по-ниска от AGM. Обикновените оловни акумулатори разбира се бият всички останали по цена, но те са неизползваеми в конкретния случай при машината за която става въпрос в тази тема.
Още едно предимство в конкретния случай е, че пространството под двете седалки е достатъчно за 4 броя 90 Ah LiFeYPO4 акумулатора с общо тегло 49.6 кг. Под седалките в момента се намират едва два от четирите AGM акумулатора. Останалите два ще пречат където и да се намират, а и ще са по-високо. Всичките 4 AGM акумулатора тежат 96 кг, като както споменах два от тях ще са монтирани високо.
За яснота още един пример:
- ако от 90 Ah AGM акумулатор се консумират 100 ампера в продължение на една минута възстановяването на тази енергия ще продължи около 5 мин. без значение колко са мощни алтернаторите. Ако от LiFeYPO4 се консумират 100 ампера в продължение на една минута възстановяването на тази енергия ще продължи 23 секунди стига алтернаторите да могат да осигурят този ток. В конкретния случай при два алтернатора по 300А и 360А LiFeYPO4 акумулатори това време ще бъде около 45 сек. вместо 5-те минути за AGM акумулаторите.
И така възникна въпросът: Има ли поне една причина в този проект да се използват AGM акумулатори, а не LiFeYPO4? Уточнявам, че в процеса на дискусията днес и консултации с Иван Киров се разбра, че доставката в срок на LiFeYPO4 акумулаторите няма да е особен проблем.
едит/
линк към 90Ah 3.2V LiFeYPO4 клетка. С Пеко мерихме пространството под седалките и резулататът, е че под всяка една седалка се побират 8 броя от тези клетки в конфигурация 4 x 3.2V + 4 x 3.2V с общ капацитет 180 Ah или 360 Ah общо под двете седалки. Припомням че капацитетa на 4-те AGM акумулатора е 4 x 75Ah или общо 300 Ah.
Коментар