Започвам тази тема с желанието да получа смислен и работещ съвет по една ситуация, в която за мое огромно съжаление доста често се оказвам.
Хипотетичната ситуация е следната: софийски булевард, ясно слънчево време, суха настилка, карате с 50 км/ч, наближавате светофар без брояч, но за сметка на това знаете че на него има камери. Светофара свети зелено. В момента в който наближавате на 15-20 метра от светофара, сигнала се сменя на жълт. Вашата реакция ?
Ще си позволя да дам няколко варианта над които аз мислих, заедно с тяхните плюсове и минуси:
Вариант 1 - Скачаме на спирачките.
Подвариант 1 - спирачният път на автомобил движещ се със законната в градски условия скорост от 50 км/ч е точно цитираните от мен 15-20 метра - считано от момента в който забележите жълтият сигнал. Разбира се цифрата може да варира, в зависимост от теглото на автомобила, броят пътници в купето, багаж, състоянието на спирачната система, времето за реакция на водача, състоянието на гумите, наличие или липса на ABS и т.н. Та скачайки рязко на спирачките, най вероятно ще спрете 1-2 метра (ако не и повече) СЛЕД стоп линията на кръстовището - което вече ви прави злостен нарушител на ЗДвП и ППЗДвП. Камерата ви снима и ставате участник в продуцираното от КАТ риалити шоу - "Хора стават звезди"
Подвариант 2 - някак си (как ли ?) успявате да спрете преди стоп линията. Тъкмо се облягате назад с доволна усмивка, и чувате (и усещате) как в багажника ви се набива пътуващият зад вас Москвич/Лада/15 годишна западна гробница, чийто спирачен път очевидно е по дълъг от вашият. Идва патрул на КАТ и ви раздава по един акт и на двамата - на него за неспазване на дистанция (или несъобразена скорост, а може и за двете), на теб - за това че чрез рязкото спиране си създал предпоставки за ПТП.
Вариант 2 - преценявате че не можете да спрете безопасно, или че няма това как да стане преди да сте навлезли в кръстовището - стъпвате на газта и минавате. Тук вече ви очакват цяла кошница с нарушения:
- жълтият сигнал на повечето софийски светофари е доста "къс" - около секунда, селунда и половина. Т.е. шансовете да влезете в кръстовището на жълто или вече съвсем на червено са 50:50. И това при положение че от 50 метра погледа ви седи закован само в светофара (без да гледате в пътя), т.е. успявате да реагирате в момента в който светне жълтото. Ако все пак от време на време си гледате и в пътя, ще видите жълтият сигнал СЛЕД като вече е светнал, т.е. разполагате със секунда или по-малко за да успеете да навлезете в кръстовището на жълто. А дори и навлизането на жълто (не е забранителен сигнал все пак) според 90% от катаджиите си е нарушение.
- стъпвайки на газта вие също така превишавате и скоростта, така че ако към камерата има закачен и радар, или зад кръстовището дебне патрул с радар - получавате 2 в 1
Тъй като се имам за спокоен и законопослушен шофьор, се опитвам и си мисля че успявам да се движа на практика без нарушения. Първо че така ми е по-спокойно, второ че съм доста зависим професионално от наличието или липсата на валидно СУМПС.
Единственият ми акт (преди година и половина) е за ситуация като гореописаната (минах на жълто/червено), а съвсем наскоро получих призовка от КАТ за същото нарушение.
Така че въпросът ми е, базирано на вашият опит, какъв е безопасният и законният изход от една такава ситуация - рязкото спиране или преминаването ?
П.С. Хубаво е предложенията да са и реалистични
Знам че теоретично най-добрият изход би бил да карам с 20 км/ч, тъй като тогава спирачният ми път ще е 3- 5 метра, но на практика това не е изпълнимо.
Хипотетичната ситуация е следната: софийски булевард, ясно слънчево време, суха настилка, карате с 50 км/ч, наближавате светофар без брояч, но за сметка на това знаете че на него има камери. Светофара свети зелено. В момента в който наближавате на 15-20 метра от светофара, сигнала се сменя на жълт. Вашата реакция ?
Ще си позволя да дам няколко варианта над които аз мислих, заедно с тяхните плюсове и минуси:
Вариант 1 - Скачаме на спирачките.
Подвариант 1 - спирачният път на автомобил движещ се със законната в градски условия скорост от 50 км/ч е точно цитираните от мен 15-20 метра - считано от момента в който забележите жълтият сигнал. Разбира се цифрата може да варира, в зависимост от теглото на автомобила, броят пътници в купето, багаж, състоянието на спирачната система, времето за реакция на водача, състоянието на гумите, наличие или липса на ABS и т.н. Та скачайки рязко на спирачките, най вероятно ще спрете 1-2 метра (ако не и повече) СЛЕД стоп линията на кръстовището - което вече ви прави злостен нарушител на ЗДвП и ППЗДвП. Камерата ви снима и ставате участник в продуцираното от КАТ риалити шоу - "Хора стават звезди"

Подвариант 2 - някак си (как ли ?) успявате да спрете преди стоп линията. Тъкмо се облягате назад с доволна усмивка, и чувате (и усещате) как в багажника ви се набива пътуващият зад вас Москвич/Лада/15 годишна западна гробница, чийто спирачен път очевидно е по дълъг от вашият. Идва патрул на КАТ и ви раздава по един акт и на двамата - на него за неспазване на дистанция (или несъобразена скорост, а може и за двете), на теб - за това че чрез рязкото спиране си създал предпоставки за ПТП.
Вариант 2 - преценявате че не можете да спрете безопасно, или че няма това как да стане преди да сте навлезли в кръстовището - стъпвате на газта и минавате. Тук вече ви очакват цяла кошница с нарушения:
- жълтият сигнал на повечето софийски светофари е доста "къс" - около секунда, селунда и половина. Т.е. шансовете да влезете в кръстовището на жълто или вече съвсем на червено са 50:50. И това при положение че от 50 метра погледа ви седи закован само в светофара (без да гледате в пътя), т.е. успявате да реагирате в момента в който светне жълтото. Ако все пак от време на време си гледате и в пътя, ще видите жълтият сигнал СЛЕД като вече е светнал, т.е. разполагате със секунда или по-малко за да успеете да навлезете в кръстовището на жълто. А дори и навлизането на жълто (не е забранителен сигнал все пак) според 90% от катаджиите си е нарушение.
- стъпвайки на газта вие също така превишавате и скоростта, така че ако към камерата има закачен и радар, или зад кръстовището дебне патрул с радар - получавате 2 в 1

Тъй като се имам за спокоен и законопослушен шофьор, се опитвам и си мисля че успявам да се движа на практика без нарушения. Първо че така ми е по-спокойно, второ че съм доста зависим професионално от наличието или липсата на валидно СУМПС.
Единственият ми акт (преди година и половина) е за ситуация като гореописаната (минах на жълто/червено), а съвсем наскоро получих призовка от КАТ за същото нарушение.
Така че въпросът ми е, базирано на вашият опит, какъв е безопасният и законният изход от една такава ситуация - рязкото спиране или преминаването ?
П.С. Хубаво е предложенията да са и реалистични

Коментар