Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Монтиране на електронен километраж

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Монтиране на електронен километраж

    Темата е нагледен пример как да заменим оригиналния механичен километраж с електронен(става дума за велосипеден трип мастер).
    Какъв е смисъла?
    Ами като се замисли човек има само плюсове.А какви са те:
    -механичния има само три функции-скоростомер,километраж и дневен километраж.За сметка на това електронния(специално този , който аз съм избрал) има осем:
    =скоростомер-показва скоростта в момента
    =километраж-общо изминати километри-обикновено го ползвам за да си засичам смените на маслото
    =дневен километраж-изминати километри след последното нулиране-много удобен за добиване на груба представа с какво гориво разполагам в момента-резервоара на ХТ-то ми стигаше за около 170км средно тежък преход , най-често по-скоростни трасета(без ектреми) и по дневния километраж засичах кога горе-долу трябва да презаредя(с колко километра разполагам преди да угасне мотора)-това естествено може да стане и с отвиване на капачката на резервоара,но с трипа е много по-лесно(пък и резервоара е доста крив и е трудно да се направи сметка)
    =средна скорост след последното нулиране-не знам защо , но има дни в които карането изобщо не ми върви,а има и такива в които се чувствам като роден на мотора(тия са доста редки).По средната скорост мога да хвана с какво темпо се движа за деня и съответно да си планирам прехода за да не се окаже така , че ще спя в гората.
    =максимална скорост-уреда я помни и винаги може да се направи справка каква мах скорост е постигната след последното нулиране
    =часовник-страшно ценна екстра-когато карам имам навика да си свалям ръчния часовник(колкото по-малко железа по мен-толкова по-добре) и много често се случва да загубя представа за времето.Понякога това може да е голям автогол.
    =времетраене на пътуването-засича само времето когато мотора се движи
    =общо време-засича времето от последното нулиране до момента-със сравняване на последните два показателя може да се види каква част от времето е изминала в каране и каква в зяпане,размотаване и почивки-още един индикатор за моментното ми състояние и съответно планиране на прехода.
    Всичките тези функции се прехвърлят само с натискането на един бутон който е съвсем близо до ръката-може да става и в движение.
    -тегло-трипа тежи има-няма 50грама(всичко-датчик,жици,компютър)-толкова тежи само жилото на обикновения-т.е. пести се тегло ,което може да се използва за по-полезни неща,например инструменти или аптечка.
    -надеждност-на ТТ-то карах с с един километраж в течение на три години(скъса се ластика на датчика,той се заплете в спиците и замина в небитието иначе часовника още работи).Той е водо и ударо устойчив и липсват открити детайли(или поне са сведени до минимум и са много компактни) , което го прави много сигурен.На механичните най-редовно им се късат жилата(когато ръждясат или се набият с прах и кал) или превърта квадрата на червяка(пак поради същите причини),а също така самото жило е на предна линия и винаги има шанс да се заплете в храсталака или да даде фира при някое падане.
    -цена-целия трип струва 30 кинта(има и по-ефтини , но са с по-малко функции),докато само за жилото на ТТ-то дадох 50 и то преди четири години(кой знае колко е в момента).


    -единствените недостатъци на велосипедния километраж са малкия екран(малко трудно се фокусира) и това , че липсва осветление на дисплея.

    Дебело подчертавам-произвеждат се мотоциклетни електронни километражи



    които са много по-добри ( имат по-голям дисплей,осветление ,предвидени са си за конкретния модел мотор с необходимото захващане на компютъра и датчика,със съответната дължина на кабела , стоят много по-красиво и т.н.-все безспорни предимства), но са доста по скъпи-цялата сметка с велосипедния беше около 35лв(заедно с консумативите), докато другия е около 110-115 $ (170лв по днешния курс)без доставката-всичко ще се върже някъде към 200лв.В нашия случай идеята е за без пари да направим нещо прилично , което да върши работа.
    И така-марковите трипове които се предлагат на пазара(или поне тези които аз успях да намеря) са на SIGMA и на SIEMENS-VDO. До колкото знам и двете фирми са немски и са известни като най-добрите в бранша(гледах и някакви китайчета в Практикер,но изобщо не ми вдъхнаха доверие-според мен за 10-15лв разлика в цената не си заслужават).Аз лично до сега съм използвал само Сигма и съм много доволен(един колега от форума се оплака че ВДО-то му е дало проблем , а пък и каката в магазина ми намигна и ми каза "Вземи си Сигма").Ето я как изглежда:



    Съдържанието на кутията е: компютър(часовника),стойка за кормилото,датчик,магнит,инструкция за тариране(книжката) и ластици за закрепване:



    Този километраж е предвиден за монтиране на предната вилка на велосипед и за това кабела между датчика и компютъра е доста къс.За да се монтира на мотор е необходимо да се удължи.Препоръчвам ви да използвате четирижилен телефонен кабел от този тип:



    Хубавото при него е , че всяка отделна жичка си има изолация,след което четирите са омотани в една обща,която лесно може да се разцепи.За километража са необходими две жици и така две остават резервни.Опъването на инсталацията е доста пипкава работа и винаги е добре да има резерва(мотора се използва в горите и никога не се знае какви поражения могат да възникнат).
    Как работи? Километража има четири основни елемента-магнит,датчик,проводник и компютър.Магнита се закрепва на спица на някое от колелата.Датчика представлява две железни пластинки едната от които е неподвижна , а другата подвижна капсуловани в обща пластмасова обвивка.Монтира се така , че когато колелото се върти магнита да минава покрай датчика.Когато магнита е далече от датчика , пластинките са разделени и през системата не протича ток.Когато магнита прелети покрай датчика от магнитното поле подвижната пластинка се залепва за неподвижната и започва да протича ток-т.е. получава се електрически импулс. На всяко завъртане на колелото датчика регистрира по един импулс.По проводника(жицата) импулса достига до компютъра.Той засича импулсите за единица време и прави изчисленията-скорост,изминато разстояние и т.н.
    Монтаж.
    Започваме с монтирането на датчика.До сега винаги съм го слагал на задната гума.Защо?Причините са няколко:
    -на задната гума датчика е много по-защитен.Предницата първа атакува всички препятствия,включително и храсталаците-като нищо жицата може да остане на някой клон.
    -някои колеги са против защото задната гума буксува и трипа лъже.Да така е , но грешката е в рамките на 5%(което според мен е абсолютно допустимо)-засичал съм трипа с ГПС.За сметка на това , основното за което използвам километража е да си засичам смяната на маслото и изразходваното гориво-и в двата случая меродавна е задната гума-дали мотора се движи или стои на място и буксува няма значение-той навива моточасове.Ако е на предната , километража ще лъже за "моточасовете"(ще отчита по-малко "километри" от колкото е навъртял двигателя , а мен ме интересува той а не мотора).
    -монтажа на датчика е много по-лесен.
    Тъй като магнита трябва да се намира на мах 5мм от датчика , монтираме първо него.Снимката стана малко кофти(не знам защо но фотоапарата избра да фокусира пода , а не магнита) и за това ще се опитам да ви опиша монтажа с думи.Магнита е капсулован в пластмасова обвивка,която на гърба прилича на лястовича опашка.Жлеба е предвиден за закрепване към някоя от спиците на колелото.Проблема е , че велосипедните спици са доста по-тънки от тези на моторите и жлеба е тесен.Не напъвайте магнита защото обикновено се чупи(една от стените на жлеба) и монтажа става невъзможен.Единствения вариант е жлеба да се разшири.Аз използвах един попнит-нагрях го и разкарах жлеба.Ето го и монтирания магнит:



    снимката е малко гадничка , но какво да се прави.
    На гърба на магнита има метална пластинка , която е предвидена да го стегне към спицата.Така го обясних , че и сам не мога де се разбера,но в книжката е нарисувано подробно-най-важното е , че трябва да се уголеми жлеба предвиден за монтаж към спицата.
    Магнита вече е монтиран и е време за датчика.Както вече писах,разстоянието между двата детайла трябва да е най-много 5мм(аз го правя на 1-2мм).За целта трябва да се направи планка коята да приближи датчика до спиците.Естествено започваме с шаблон.Моя го направих от поцинкована ламарина-лесно се обработва и става доста точен.За захващане избрах едно от винтчетата , което държи предпазителя на задния спирачен апарат.Ето и малко снимки:







    На снимките се виждат монтирани шаблона и датчика(него съм го закрепил с ластик,колкото да направя шаблона).След установяване на точния размер и конфигурация,започваме по шаблона да правим самата планка.Добре е тя да е от по-дебела ламарина(1-1,5мм) , защото иначе от вибрациите ще трепти,заедно с нея и датчика и съответно няма да отчита точно.Ето я и готовата планка:



    съответно с монтирания към нея датчик:





    и естествено проба на мотора



    Ако ви прави впечатление,датчика е захванат към планката със свинска опашка , а не с ластика от комплекта.Причината е проста-след известно време(1-2 години) гумата от която е направен ластика се напуква , къса се и датчика влиза между спиците-натам се сещате.Понеже вече веднъж го преживях,за по-сигурно го връзвам с щрапс-с него няма мърдане.
    За да не ръждяса планката я боядисваме със спрей и след това любимия ми номер-облицовам я с термошлаух (като видя някъде ръжди се побърквам).Ето го и резултата:



    Може би тук е мястото да разкажа за термошлауха (за тези които не знаят).Той представлява един пластмасов маркуч , който при нагряване се свива(качествения с 50%).Използват го жичкаджиите вместо изолирбанд(става много културно)-продава се в магазините за ел.материали,като има различни размери в диаметър(в зависимост от дебелината на жицата) и обикновено е на пръчки от по метър(струва стотинки).Преди да се направи спойка се реже едно парче около 2-3 см,нанизва се на жицата и след запояването се прикарва на самата спойка и се нагрява.При нагряването се свива и става като изолация в зоната на спойката(все едно , че спойката е омотана с изолирбанд).Ето едно парче термошлаух , от което съм нагрял само едната половина(дано снимката е разбираема)-виждате как се е свил:



    Ето ги вече монтираните планка и датчик:





    Започваме с опъването на инсталацията.Естествено жицата между датчика и компютъра е срязана и трябва да се удължи.Много е важно от къде ще се прекара удължената жица.Най-разумно ми се струва да върви по спирачния маркуч.Преди да закрепя жицата към маркуча , я облякох с термошлаух.Това укрепва самата жица и тя по-трудно може да се скъса при заплитане в треви или храсти(когато се свие , термошлауха се удебелава и става доста твърд-така играе като допълнителна броня , а пък и жицата е бяла и стои грозно).Ето и снимка(следете мустаците на свинските опашки-умишлено на тоя етап не съм ги отрязал за да си личи по-добре от къде минава кабела):











    а ето го и мястото на снадката-задължително си оставяме аванс една педя от жицата (белия кабел) в случай , че някой ден се наложат корекции(най-често прблема възниква в местата на спойките-причината е че жичките са страшно тънки и трудно се запояват-при спойката жичката се нагрява и се случва да се стопи изолацията-следва късо и уреда не работи):



    Ето го и компютъра(специално заради вас навъртях 30м на ръка):



    Преди крайното сглобяване на мотора,задължително направете проба.Номера е задната гума да увисне във въздуха-засилете я с ръка и изчакайте две-три секунди(компютъра е малко инертен).Ако на екрана се появат показания,значи всичко е наред.
    Важно е къде ще бъде монтиран дисплея.На мен най-удобен ми е на кормилото до конзолата на дръжката на съединителя.На ХР-а най-добре щеше да е до спирачната помпа , но винаги съм ги монтирал при съединителя и там съм свикнал да гледам.
    Остава да се настрои километража.Той е универсален и е необходимо да му се зададе обиколката на гумата(в книжката е описано подробно).Един съвет-обиколката на гумата най-лесно се мери по следния начин-напомпайте гумата до налягането с което по принцип карате мотора.Забутайте мотора така че вентила да се падне най-ниско(най-близо до пътя).Отбележете мястото на пода.Избутайте мотора докато гумата направи един оборот(т.е. вентила пак да се падне най-ниско).Отбележете мястото.Премерете разстоянието между двете отметки-това е числото което трябва да се въведе при настройването на компютъра(в книжката е написан един метод от който ще ви побелее косата-целия номер е да се премери обиколката на гумата и полученото число да се въведе).Трудно се получава от раз.Най-добре е километража да се засече на проверена дистанция и да се донастрои.
    Малко съвети:
    -внимавайте с компютъра-сглобката между него и стойката е на байонетна връзка-ако не уцелите посоката на въртене лесно се чупи.
    -за велосипедните трипове се продават резервни части-магнити,стойки и датчици.Ако повредите нещо при монтажа или експлоатацията не бързайте да изхвърляте цилия километраж-преди това проверете в магазина дали няма рез.части за него.
    -компютъра работи с батериика за часовник.Когато мотора не се кара(например през зимата)обръщаите батерията наобратно.Независимо дали мотора се движи или не,километража работи-няма смисъл батерията да се хаби.
    -преди да направите спойките , проверете жицата (с която удължавата оригиналната) с мултицет-много е досадно след като сте направили всичко да се окаже , че жицата има заводски дефект и някъде под изолацията е прекъсната.
    Съжалявам за лошото качество на снимките,но всичките са правени по тъмно и на всичкото отгоре съм снимал все дребни детайли и не винаги съм успявал да нацеля фокуса.
    Надявам се да ви е било интересно и полезно.
    Успех.
    Последно редактирано от ЕМО; 11-03-09, 21:59. Причина: допълване
    Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


    "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
    Джон Кенеди

  • #2
    До: Монтиране на електронен километраж

    Пропуснал съм да напиша как съм закрепил датчика към планката(добре , че беше Тануцо да ме подсети).
    По принцип в комплекта има ластик(нещо като о-пръстен) , който е предвиден за захващане на датчика към велосипедната вилка.Тъй като с течение на времето гумата от която е направен ластика се втвърдява и напуква(съответно ластика се къса) , реших да го заменя със свинска опашка.Тя е много по-здрава и жилава и много по-трудно може да се скъса.За закрепване разчитам само на нея и до сега не съм имал проблеми.
    Погледнете по-внимателно тези снимки:





    Вижда се добре , че на планката са пробити два отвора.Целта е през тях да мине свинската опашка.Естествено и на самия датчик трябва да се пробият дупки(иначе няма от къде да мине щрапса).Най-лесно става като се нагрее метален предмет и с него се направят отворите(аз използвах същия попнит с който преправих магнита).Когато свинската опашка се стегне здраво,датчика става като залепен за планката.На ТТ-то съм захванал датчика по същия начин и вече четири години всичко е ОК.
    Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


    "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
    Джон Кенеди

    Коментар


    • #3
      До: Монтиране на електронен километраж

      Много добра и изчерпателна тема.Харесва ми че си го захванал за задната джанта,там където километрите са реални,защото дори и да буксува изминатите километри си се въртят(не като на предната),при мен ел километража го сложих точно за това,за да си следя километрите за маслото,НО при мен е на предната гума,утре ще пусна снимки и аз да видите колко просто е,НАЙ важния компонент е обаче магнитчето,защото точно там е фокуса,закрепен ми е на спирачния дискно търпение утре снимки,процедурата е бърза и проста

      Коментар


      • #4
        До: Монтиране на електронен километраж

        Емо много хубава и полезна тема.Само не зазбрах с какво го нагряваш
        този термошлаух?

        Коментар


        • #5
          До: Монтиране на електронен километраж

          Когато парчето е късо(2-3см) със запалка.Когато е дълго(при обличане на кабел-1-2м),най-добре става с пистолет за горещ въздух(то и със запалка става ама е много досадно докато го обиколиш целия).Внимавай с нагряването , защото термошлауха се свива до един момент и след това започва да се топи(все пак си е пластмаса).
          Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


          "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
          Джон Кенеди

          Коментар


          • #6
            До: Монтиране на електронен километраж

            Ето и обещаните снимки и от мен,долу горе както и на колегата Емо не са много качествени защото и моя понякога снимам едно а фокусирал друго,как то и да е

            Емо мисля,че не си много прав за това къде е по здрава и по защетена системата,аз мога да кажа и че при теб като набухаш задната гума в яка кал и там не е добре,но няма да спорим за това,твърдо съм че отзад километрите са реални и тва е,но и отпред става(все пак оригиналните са отпред,само ТМ е отзад и те са с електронен)

            При мен магнита е на спирачния диск както се вижда,ниско долу е и до там яка дебела кал не ходи,клечки,сопи трънаци и темподобни същоминава много близо до спирачния апарат,но всъщото време е хванат много здраво,все едно е част от диска(при ТМ е така)датчика съм го хванал с две видии на пласмасата и също е здраво,бързо и лесна,кабела се пуска по маркуча за спирачката(аз го прихванах с изолирбанд)който иска може и с прасешки опашки

            Настройката е проста,мери се изминатото разтояние на предната гума от винтил до винтил(пример2031) 2 м и 31см,това число се вкарва в километража и той отчита точно,демек драсва се една черта на асвалта кадето е винтила,тика се един пълен кръг и се драсва пак,това е

            НЕ е нужно да се обръща батерия или да се маха,тя държи 2-3 години в най-големия студ и най-голямата жега,ест че е батерия и е нормално да се влияе от студ,Но за тия така казват и в магазина даже
            Прикачени файлове

            Коментар


            • #7
              До: Монтиране на електронен километраж

              Хе-хе! Верно-и там може да се захване! Виж за това не бях се сетил.
              Прав си ,колега.Може да се сложи навсякъде.От нас се иска да дадем идеите,а пък всеки да си прецени коя повече му харесва!
              Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


              "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
              Джон Кенеди

              Коментар


              • #8
                До: Монтиране на електронен километраж

                Емо, би ли ми обяснил как точно захвана датчика за спицата, защото при мен определено не се получава...т.е. получава се, но тъй като спицата е доста по-широка от фабричния отвор(който разширих още по размера й) и като поставя датчика, влиза плътно в спицата, но самото легло се раздува и металната планка която трябва да държи датчика към спицата се разширява=> не "затяга" добре и при мен датчика се движи сравнително лесно...например при по-рязък удар отпред на гумата се размества с 1-2мм, които са ми достатъчни, за да спре да отчита.

                Со кратце : Има ли вариант да залепя датчика за спицата И ако има какъв е той?
                Per aspera ad astra.

                Коментар


                • #9
                  До: Монтиране на електронен километраж

                  Първоначално публикуван от ЕМО Преглед на мнение
                  Хе-хе! Верно-и там може да се захване! Виж за това не бях се сетил.
                  Прав си ,колега.Може да се сложи навсякъде.От нас се иска да дадем идеите,а пък всеки да си прецени коя повече му харесва!
                  Я, ама то можело бе ! Че даже и няма страшно да се извърти и заклини в спирачния апарат !
                  "Do not correct a fool, for he will hate you;
                  Correct a wise man, for he will appreciate you."

                  Коментар


                  • #10
                    До: Монтиране на електронен километраж

                    Първоначално публикуван от sl.daskalov Преглед на мнение
                    Я, ама то можело бе ! Че даже и няма страшно да се извърти и заклини в спирачния апарат !
                    Аааа! Слави , ти беше написал-цитирам по памет"В една от дупките на спирачния диск" и аз съм те разбрал погрешно-мислех че говориш за вентилационните отвори.
                    Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


                    "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
                    Джон Кенеди

                    Коментар


                    • #11
                      До: Монтиране на електронен километраж

                      Първоначално публикуван от ЕМО Преглед на мнение
                      Аааа! Слави , ти беше написал-цитирам по памет"В една от дупките на спирачния диск" и аз съм те разбрал погрешно-мислех че говориш за вентилационните отвори.
                      А, не се притеснявай. Това си е типично наша българска черта - някой като ни каже едно нещо как може да стане, ние пък да вземем да умуваме и доказваме как всъщност не може да стане по този начин, вместо да помислим как наистина може да стане по този начин. Сблъсквал съм се често с тази българска особенност на характера, работейки като конструктор-технолог в завод, та съм свикнал. Нужни са от няколко месеца до няколко години работа с едни и същи, та да ги убедиш (всеки път собственоръчно), че като си им казал че нещо трябва и може така да се направи, наистина трябва и може така да се направи, а не иначе. Но пък се научих и да проявявам известно разбиране към недоверието защото се убедих че има и конструктори със стаж по-дълъг от живота ми, които обаче не си показваха носа от кабинета (да слезнат сред работниците и да поработят в цеха), и съответно понякога сътворяваха неща, с които не успяваха особенно да спечелят доверието и уважението на работниците.
                      "Do not correct a fool, for he will hate you;
                      Correct a wise man, for he will appreciate you."

                      Коментар


                      • #12
                        До: Монтиране на електронен километраж

                        Слави,не ме разбирай погрешно! Аз винаги отворен за нови идеи , но все пак трябва да ми обясниш какво имаш в предвид-все пак аз не съм Ванга та да мога да отгатвам каво си мислиш.

                        ПП.Единствените отвори , които съм виждал по диск на Ямаха са вентилационните(т.е. тия на огледалната част-там където се трият накладките)-как да разбера , че имаш друго на ум.
                        Първоначално публикуван от sl.daskalov Преглед на мнение
                        Ако сега се наложи да монтирам на Ямахата такъв, ще пробвам да изрежа и залепя магнит в някоя от дупките на спирачния диск, а датчика ще монтирам на спирачния апарат отпред.
                        Лично аз,там не бих сложил каквото и да е!
                        Последно редактирано от ЕМО; 15-03-09, 17:42. Причина: допълване
                        Това на снимката естествено не съм аз.Обикновено тия изпълнения ги правя без да искам!


                        "... ние ще направим това не защото е лесно , а защото е трудно! "
                        Джон Кенеди

                        Коментар


                        • #13
                          До: Монтиране на електронен километраж

                          Браво, колега.Много добре направена тема.Всичко е обяснено до най-малката подробност. Може би в скоро време и аз да сложа и аз такъв километраж.

                          Коментар


                          • #14
                            До: Монтиране на електронен километраж

                            Ееееех да можеше всички теми в тоя форум да са направени така....... евала.
                            0888932647

                            Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш. Помни, че Ноевият ковчег е направен от любители. Професионалистите са построили "Титаник".

                            Коментар


                            • #15
                              До: Монтиране на електронен километраж

                              Не мисля, че е подходящо сензора да се сложи на задната гума. Ще дава доста отклонения, особено в кално време, или пък каране в сняг. При каране в сняг смея да твърдя, че задната гума се върти поне 2х по-бързо от предната
                              По-добре помисли за начин да го захванеш някъде отпред

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X