Обява

Свий
Няма добавени обяви.

До Норвегия и Финландия и назад - 2021 г.

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • До Норвегия и Финландия и назад - 2021 г.

    През 2018 година направих първото си кратко пътешествие из гръцката планина Пиндос. Там, край водопада Катарактис, случайно се запознах с гръцки моторист. В онзи момент Илияс пътуваше с майка си и брат си из планината и ми даде добри съвети за местността, но неизбежно се заприказвахме за далечни пътувания. Разказа ми, че предишната година е бил в Норвегия, спомена и за някои изненади и трудности по пътя. Забеляза, че го слушам с блеснали очи и добави: “Това бе за две седмици и половина, много стегнато каране. За да тръгнеш на такъв дълъг път, трябва първо да имаш рутина и да си правила вече кратки и среднодълги пътувания.” Тази мисъл се загнезди в мен. Малко ми трябваше! Къде-къде? На следващата година си организирах чудесно пътуване из Алпите! Беше невероятно и страшно ми хареса! След като го описах в пътепис, започнах да оглеждам картата на Норвегия, да търся описания, норвежки сайтове с информация за туристи и пътеписи. Исках да посетя и Санкт Петербург на отиване, като мина и през Балтийските страни и Финландия. Започнах да чертая и маршрут, да изчислявам дневни преходи... когато дойде март 2020 година и се затворихме по домовете заради новия коронавирус. Макар и с попарени надежди, не се отказвах - до края на юни следях каква е обстановката във всяка европейска страна, пропускат ли туристи и при какви условия… бе сложно - следях за десетина страни какви пътници допускат свободно, съответно какви ограничения търпят в съседните страни пристигащите от тях, както и от България. Направо си създадох един документ с онлайн адресите с информация от всяка страна, които следях постоянно. Разписах си и 4-5 възможни маршрута, според обстановката - примерно дали ще съм с ферибот през Дания или от Германия, към Швеция, Норвегия или за връщането. В края на юни окончателно видях, че обстановката се променя твърде бързо и рискувам да остана изолирана някъде по пътя или просто да не ме пуснат в най-желаните страни. С въздишка оставих тези планове за бъдещето и се организирах за близка Румъния. Оказа се добър ход, понеже нямах грижи с границите, направих чудесно пътуване в любима страна. Междувременно точно около пътуването из Румъния в мен изкристализира решението да сменя мотора - моят Дюк 390 бе много добър, но вече не отговаряше на нуждите ми за по-продължителни пътувания. Така през есента се сдобих с “новия” си мотор - станах втори собственик на чудесен Хонда NC750S от 2014 г., купен в България и каран… само градско в София! Този мотор просто не знаеше какво му предстои!

    През 2021 реших, че вече реално мога да мисля за пътуването до Норвегия и да го осъществя. Някак ми се бяха струпали повече ангажименти в работата точно в началото на лятото, работех доста и не ми оставаше време за планиране. Единствено елиминирах някои от начертаните маршрути от миналата година .

    Какво представляваше планираният маршрут? Реших да мина през Германия, като използвам предимно магистрали, по-най-преките пътища. Следва ферибот от Дания за Кристиансанд, Норвегия, набелязани забележителности в Норвегия и скоростно прибиране през Швеция (с транзит през Финландия). С други думи, акцент бяха места в Норвегия и по нещо попътно в Швеция… “Планирането” ми бе сведено до разпределянето на пътя към желаните места на преходи от по 7, максимум 8 часа по гугъл мапс (което е значително по-кратко от реалното време, но просто съм свикнала да го използвам като ориентир). Специфичното е, че част от забележителностите в Норвегия включват и повече или по-малко пешеходни преходи в планините, което също трябва да се предвиди като време и нощувки. И май-май не отделих повече време за маршрут. Защо ли? Защото само пътят от София до Кристиансанд, най-южната гранична точка на Норвегия през Дания, бе 2 500 км - това автоматично дава 5 000 км само отиване и връщане. Да, но страната е със специфична форма - тясна и много дълга, а аз смятах да лъкатуша из нея… Очертаваше се пътуване от 10 - 12 хиляди километра, което не знаех дали ще издържа чисто физически. Освен, че не си вярвах, още не познавах новия за мен мотор - как ще ми е като удобство (поне за надеждността нямах опасения, доказани и здрави машини са, мисля).

    Другата част от подготовката бе тази на хондата. Нови гуми, масло и маслен филтър при Сево, пак той пое грижата за инсталирането и на ойлер и допълнителни фарове за мъгла, за мой късмет се сети да провери и въздушния филтър, който се оказа вече добре омаслен Златни ръце и златно сърце има Сево!

    Моя вина си е, че не му казах накъде смятам да пътувам - вероятно щеше да се обърне внимание на още детайли, както и да ми даде добри съвети. Работата обаче е там, че със “стягането” на мотора приключихме десетина дена преди потеглянето ми и… аз до последно не вярвах, че ще мога наистина безпроблемно ей така да тръгна на такъв дълъг път! И нещо доста важно - снижихме мотора. При оригиналната височина достигах само с пръсти до земята и трябваше да съм перфектна при всяко спиране и маневра, за да не го изтърва. Аз обаче не съм Затова свалихме височината с около 3 см, за да мога да стъпвам спокойно поне с предната част на ходилото. Добро решение се оказа при северните бурни ветрове!

    За багажа - още есента на 2020 г., когато купих хондата, дълго време обмислях възможните конфигурации за багаж на дълъг път. За модела има възможност и за странични куфари, и за топ каса, както и за привързване на чувал за задната седалка - може и всичко едновременно.. Дълго претеглях плюсовете и минусите - в крайна сметка реших да съм максимално олекотена, отказах се от странични куфари заради габаритите (щяха да ми пречат да се провирам между колите), както и от топ-каса заради досадното тракане и развалянето на аеродинамиката (понеже това е много бърз и скоростен мотор ) - всъщност понеже моделът е доста специфичен и си има вграден багажник на стандартното място на резервоара. Наричам местенцето “дамската ми чанта”, понеже побира всякакви важни неща и глупости… двадесет литра е и на практика там си държа вода, малка раничка с документи и най-необходимите дреболии. За пътуването добавих и масло за ойлера, резервен колан и ластици с куки за багажа, при нужда прибирах там и дъждобрана с втория чифт ръкавици (не знам как съм успявала да сместя всичко, наистина!). Два дена преди да потегля определих с кой чувал ще пътувам - избрах пак оранжевия Каппа, 40 литра - надежден и лесен за връзване и отвързване. Последното бе важно, понеже чувалът лежеше над задната седалка и за зареждане на бензин трябваше поне частично да го отвържа, претърколя и да повдигна седалката за достъп до горивото.

    Денят на отпуската ми бързо приближаваше, а аз, залисана в работа и злободневни проблеми, никак не вярвах, че след броени дни ей така, наистина ще тръгна на път! Докато не дойде петък вечер, 9 юли! Имах да стягам багаж! Всъщност моят бе готов за половин-един час, но повече време отделих за нещата на децата, които щяха в неделя да пътуват със съпруга ми при свекърите ми. Пълна психическа подготовка за дълъг и нелек на моменти път! Е, хайде да потеглям, пък после ще стане ясно (на живо и тук, в пътеписа), какво съм пропуснала!

  • #2
    Ден 1

    10 юли, събота

    София - Кечкемет, Унгария, 693 км


    https://goo.gl/maps/vJ2SujreVu1zLu6W8





    За малко този ден да стане едновременно първи, последен и нулев ден от пътуването… Шегувам се, но отидох в гаража, за да взема мотора и да го натоваря край блока. Още в гаража пипнах навигацията и… странно, не можах да въведа координатите на хотела, в който щях да нощувам довечера. Опитах отново, с адрес - пак нищо. И странно, не ми позволяваше да избера дори и държавата. Нито друга?!?

    Бавно ми изплува спомен от пролетта, че мъжът ми чоплеше нещо по навигацията ми и… да, тогава изтри всички карти, сега имах само тази на България! Е, събудих го, паркирах край блока и му връчих навигацията за карти. Не знам кой от двама ни бе по-виновен: той, че ми затри картите и не ми инсталира нови, или аз, че дори не ми хрумна да проверя тази важна част от екипировката преди пътуването. Във всеки случай преглътнах мърморенето му и помъкнах багажа, за да го товаря. Качих се горе - попита ме кои карти ще ми трябват. Е… Сърбия - не, нали ми е транзит, значи Унгария, Чехия (и Словакия пропуснах), Германия, Дания, Норвегия, Швеция и толкова - Финландия нали също ще ми е транзит за половин ден, евентуално Румъния, нея си я знам. И отидох да заредя бензин и да видя как ще откопчавам и закопчавам чувала, докато той вкарва картите. Макар и с леко закъснение и почти фал старт, пътуването все пак започваше!

    За деня бях предвидила прекосяване на Сърбия и нощувка в унгарския град Кечкемет. Разкопките у нас преди Калотина са отвратителни, кални, неравни, недобре регулирани и обезопасени. Омазах си мотора успях да го поизмия чаааак на другия край на континента

    Сърбия бе основно магистрали, записала съм си 980 динара (около 16 лв такси). Като цяло спокойно и приятно се придвижвах - единственото ми притеснение беше багажът, за пръв път пътувах с чувал на този мотора и ме гнетеше опассението, че може да се разхлаби и увисне настрана. За щастие всичко бе наред, намерих и начина за още по-стабилно връзване и после до края на пътуването не го мислех повече. В Унгария си купих и винетка: деветдневната за мотор струва 1 530 форинта (около 8,50 лв), месечната е 2 600 форинта (около 15 лв). Пътищата в Унгария ми направиха много добро впечатление - поддържани, хубав асфалт и маркировка, а някои кръгови са направени с повдигнати елементи, които отделят лентите и насочват движението в желаната посока (т.е. пречат да се кара направо през кръговото, а насочват колите към съответните коридори и изходи). Към 18:00 местно време вече бях разтоварила багажа в хотела и поех на разходка из центъра на Кечкемет.





    Макет на няколко централни сгради, с надписи и на Брайловата азбука:







    Сградата на операта и театъра в Кечкемет, може би най-красивата театрална сграда в Унгария:










    Друга красива сграда, на учебно заведение:













    Пеш стигнах до жп гарата, а после се върнах… по жълтите павета!







    Само че тук не са историческа ценност като софийските

    Коментар


    • BatGeorgeone
      BatGeorgeone коментира
      Редактиране на коментар
      Вместо само навигация за оправяне, трябваше да връчиш на Ники и ключовете на някой мотор или поне АТВ

    • JulieK
      JulieK коментира
      Редактиране на коментар
      За съжаление не кара мотор... Отделно е бесен на безумията с т.нар. Зелени сертификати и PCR тестове и не ще и да стъпи в страна, която ги изисква. Аз и в Санкт Петербуг искам да идем семейно, но да видим дали и кога ще може...

  • #3
    Чакаме...
    В миналото ще остане, каквито сме били...

    Коментар


    • #4
      Е така чакаме
      TOYOTA SEQUOIA ‘11
      W140 S420 '99

      Коментар


      • #5
        Е па чекаме!
        יעבור
        «И това ще мине»

        Коментар


        • #6
          И аз чакам . Много обещаващо започва пътеписа, увлекателен разказ пораждаш желание за четене и четене и четене

          Коментар


          • #7
            Благодаря! Продължавам напред:

            Ден 2

            11 юли, неделя

            Кечкемет - Будапеща - Страшков-Водоходи (Чехия), 669 км


            https://goo.gl/maps/CQxPt953z5tgHZqs7




            По навик се събудих по наше време - 6:10, тяхно 5:10.




            Виждате ли таблото за обяви долу вляво? Ето какъв тип плакати видях по тях предишната вечер:




            Да, унгарците твърдо отстояват възгледите си...

            Макар и раничко за Унгария, бързах да потегля - днес бяха парламентарните избори и исках да ида в посолството ни в Будапеща, за да гласувам там. Освен това знаех, че ме чака дъжд, който щеше да се усилва и колкото по-рано мина през него, толкова повече в периферията щях да съм. Бях още в самото начало на пътуването - и твърдо бях зачеркнала влизането в големи градове, за да не се бавя в трафика. Гонех много далечна цел, по-близките страни щяха да останат за някой следващ път. Затова заобиколих Братислава и Прага, а в Будапеща влязох само, колкото да гласувам. Посолството ни е на китна и красива улица:







            Гласувах бързо и поех напред. В неделя сутрин улиците бяха още тихи, празни и сънени. Прекосих Дунав по моста Елизабет… утринното слънце надничаше зад гърба ми и осветяваше хълма Гелерт вляво от мен… Карах прехласната, толкова красиво ми се стори, че си казах, че на връщане просто ТРЯБВА да мина през Будапеща и да я видя пак. Озъртах се и надясно и сякаш мярнах и сградата на Парламента… на мост обаче е забранено да спира Напред към Чехия, с транзит през Словакия! Както вече казах - магистрали и главни пътища. Дъжд и немски регистрации край мен (иначе Голямото преселение в посока Турция започна в последните почивни дни на юли), отвратително мръсни крайпътни тоалетни в отбивките:








            Границите на Словакия с Унгария и с Чехия бяха изцяло отворени, не съм спирала на тях. Не липсваха задръствания, ремонти - обичайните летни преживявания. Поне дъждът не бе силен, пороят ме изчака да се добера до хотелчето на север от Прага.




            Един жълтеникав рогатко:







            Край хотела:




            Вечерята в хотела бе много вкусна:




            А сутринта по време на закуската бяха пуснали за музикален фон чешка хард рок група - за енергично начало на деня

            Коментар


            • #8
              Да си кажа отсега - зная си, че на места влизам в излишни подробности. Моля да ме извините и просто да прескачате това, което не ви е интересно. От Ден 6 е самата Норвегия, дотогава е прословутото "отмятане на километри по скучните магистрали"

              Коментар


              • BENZBOSS
                BENZBOSS коментира
                Редактиране на коментар
                Добре че се извини значи,така се бях нервирал 😜

                Давай смело,много си е добър разказа даже

              • Alexr
                Alexr коментира
                Редактиране на коментар
                Приемам извиненията и чакам още подробности. То това без подробностите може да си го гледаме и на Google street view.
                Знам какъв труд е да се направи пътепис и Ви благодаря за труда.

            • #9
              Ден 3

              12 юли, понеделник


              Страшков-Водоходи (Чехия) - Фленсбург (Германия), 768 км

              https://goo.gl/maps/zdABzxukixv8wWGf9



              Поредният, но и последен ден по магистрали, на места с ремонти и ограничено движение. Най-бавно бе придвижването през Хамбург, където течаха ремонтни дейности и бяха осигурили по 2 ленти в посока - но толкова тесни и сгъстени, че и мотор не можеше да се промъква напред. Изобилстваха и камиони - голям транспортен център е. Мога и да добавя, че за разлика от предишните страни, където маските бяха само препоръчителни дори и на закрити обществени места, в Германия те бяха задължителни, при това с изискване да са медицински или със съответния филтър. Забранена бе консумацията на храни и напитки на закрити обществени места, а в тоалетните бяха оставени брошури на няколко езика за насърчаване на ваксинирането.



              Е, поне тоалетните им бяха чисти… може би защото бяха и платени!

              Целта ми бе да достигна най-северната част на Германия или някъде в Южна Дания - искаше ми се да видя Кийл, Фленсбург, Любек, Одензе, някой от старите търговски центрове. В крайна сметка запазих стая в къща във Фленсбург, най-северният немски град. Там се намират Регистърът на МПС-та и водачи, както и “Verkehrssünderkartei” - Регистърът на нарушенията на ЗДвП В града има много красиви сгради от червени тухли, църкви и Военноморски музей.

              Фленсбург много ми хареса, грабна ме още уличката на къщата, в която отседнах - чиста и безупречно подредена, спретнати сгради с поляни и алеи, всяка с място за паркиране отпред:




              На разходка из града:
















              Католическата църква “Св. Мария”:
















              Евангелското училище зад църквата:







              Полицейското им управление:




              Заливът на Фленсбург:










              Кой гледа от ложите?




              И още из улиците, един странен тип караше колело и крещеше нещо:







              Има подобни гребени за украса на каска




              Школа по балет в старинна сграда:




              Църквата “Св. Николай”:










              За вечеря си взех нещо от Лидл плюс традиционна новогерманска “турска пица”. На връщане минах по булеварда, по който влязох в града - на него се намират автокъщи на Форд, на Шкода и на БМВ и Мини с огромни автопаркове:







              Градът ми хареса! Не успях да разгледам дори и половината от центъра, но ме плениха сградите от червени тухли!

              Коментар


              • #10
                Прекрасни снимки!
                С какво са правени?

                И дестинацията ми е мечта.... За сега само мечта.
                Човешко е да се греши... Но това че грешиш, още не означава, че си станал ЧОВЕК!

                "Когато някой не може да направи нещо, поради недостатък на сили, той вини за това случая."

                Коментар


                • #11
                  Е така като правите с тия разкази и снимки и разказвате играта на нормалния човек който не е моторист - или съм не го лови или си купува мотор.

                  БЛАГОДАРЯ

                  Дай още
                  TOYOTA SEQUOIA ‘11
                  W140 S420 '99

                  Коментар


                  • #12
                    Как се осъществява зареждането с гориво на този модел, когато сме на път и багажа е на задната седалка? Т.е. спирам на магистралата за зареждане. Също така: Какъв разход дава?
                    Публикувайте отговор

                    Коментар


                    • #13
                      Първоначално публикуван от s_s1 Преглед на мнение
                      Прекрасни снимки!
                      С какво са правени?

                      И дестинацията ми е мечта.... За сега само мечта.
                      Със смартфона, Google Pixel 3a от 2019 г. - за телефонни снимки е супер, но, разбира се, няма как да се сравняват с качеството на фотографии с фотоапарат
                      Аз пък даже не смеех да мечтая за Скандинавието. Първо не бях съвсем сигурна дали ще стигна дотам, после докъде ще навляза и колко изобщо ще успея да видя. Все се съмнявах, че някъде просто ще се уморя и ще ме заболи всичко. Е, не се случи, чак не можех да повярвам! Като финанси е тежко, накрая ще дам някаква ориентация. Обаче - именно понеже е дълго пътуване, може да се лавира с бюджета. Основните разходи са бензин, пътни и фериботни такси, нощувки и храна. В моя случай, понеже не пътувам с палатка, нощувките бяха огромно натоварване - за поне малко баланс поне гледах да намирам хостели или хотели в по-малки градове с включена закуска - правех си и един сандвич за обяд, а вечерите през 3/4 от цялото пътуване бяха или по-бюджетни стоки от квартални магазинчета, или това, което си носех (бадеми и мюсли).
                      Моя приятелка ми разказа за свой бивш колега - с голямо желание да иде в Норвегия, но с много ограничени финанси. Натоварил храна за месец и половина в колата и заминал - плащал само за бензин Малко крайно ми се струва, но си е намерил своя начин. Та може би просто не трябва да се отказваме предварително от мечтите си!
                      Пожелавам Ви да сбъднете мечтата си един ден!

                      Коментар


                      • #14
                        Първоначално публикуван от BENZBOSS Преглед на мнение
                        Е така като правите с тия разкази и снимки и разказвате играта на нормалния човек който не е моторист - или съм не го лови или си купува мотор.

                        БЛАГОДАРЯ

                        Дай още
                        Ей сега ще кажа, че ми се струва, че специално Норвегия е по-скоро дестинация за кемпер или джип с каравана! Там къмпингуването е разрешено почти навсякъде, отделно има изградени много къмпинги с всичко необходимо. Човек може да иде там и със самолет и да си наеме кемпер за 2-3 седмици и да обикаля, стига да има пари за това. С мотор... си е вълнуващо и всичко се преживява много неподправено и отблизо, но на моменти борбата със стихиите там може да е изтощителна. Което пак си носи своето очарование, де!

                        Коментар


                        • BENZBOSS
                          BENZBOSS коментира
                          Редактиране на коментар
                          Борбата със стихиите е интересно също,на мен ми е част от бачкането и съм се навил Аляска и Баха с мотор да правя та една Норвегия ли.

                          С кампер като одъртея съвсем,сега все още мога някои неща

                          Мерси за споделеното

                        • JulieK
                          JulieK коментира
                          Редактиране на коментар
                          Ще стигнем и до стихиите Имаше и такива, че в един момент човек и набожен да стане!
                          Но сигурно по-добре ги знаете, четох едни теми за превозване на яхти...

                          И аз така си казвам - сега мога с мотора, когато вече не успявам да се крепя, минавам на четири гуми!

                      • #15
                        Първоначално публикуван от p-pleven Преглед на мнение
                        Как се осъществява зареждането с гориво на този модел, когато сме на път и багажа е на задната седалка? Т.е. спирам на магистралата за зареждане. Също така: Какъв разход дава?
                        Пътувах със стария си чувал с ластици, завършващи с куки. За зареждане откачвах по една кука от всяка страна, претъркулвах чувала от задната седалка върху моята и отварях капака. Пипкаво е, признавам! Несравнимо по-бързо е със странични куфари. Не исках обаче да добавям обем отстрани, с тесен мотор по-лесно се провира човек между колите и камионите в задръстванията и по границите. Пък и си казах, че комплект куфари с крепежните елементи ще ми излезе повече от 1 000 лв - по-добре да ги дам за бензин и спане и да изтърпя някои неудобства по пътя!
                        Разходът е превъзходен, 3,25 на сто! По-икономичен е от дюка, а двигателят е съвсем различен, много по-разтоварен, нискооборотен, без вибрации, моторът се оказа много подходящ за мен за такъв тип пътувания. Доволна съм!

                        Коментар


                        • p-pleven
                          p-pleven коментира
                          Редактиране на коментар
                          Мотора е удобен, спор няма! Преди време много го заглеждах, но ме спъваше положението на резервоара. Много е удобно наистина да си носиш багаж на задна седалка, но стягам с колани и .. Иначе NC ("new concept") с "дамската чантичка" - няма равен като полезна екстра!
                          Последно редактирано от p-pleven; 14-10-21, 09:16.

                        • JulieK
                          JulieK коментира
                          Редактиране на коментар
                          Специфичен е, ни риба, ни рак! Може би най-точно му пасва определението 'commuter' - практичен и за придвижване от къщата в малко градче до работата в големия град, 50-80 км. За по-дълги пътувания си има куфари (и заводски, и други марки) и те са по-подходящи

                      Активност за темата

                      Свий

                      В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                      Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                      Зареждам...
                      X