Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #46
    До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

    Първоначално публикуван от Redo Преглед на мнение
    Читателска карта за библиотеката не устройва ли никой освен мен ? За 6 кинта съм си извадил и ходя да се товаря като магаре на бостан.
    Паджеров, може да съм старомоден ама друго си е да усетиш мастилото и страницата.
    Кой ти говори за мода? Модерното е в "Планета" и "Фентв".
    Мастилото и страниците са били хубаво нещо преди да се появят вестниците.
    Извън майтапа, читателската карта също е много добър вариант.

    Коментар


    • #47
      До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

      Първоначално публикуван от Тодор (Zaarin) Преглед на мнение
      В случая частицата "бе" е местоимение, т.е. може да се замени с всякакво име. Например "Иване". Най-простото правило за наличието на запетайка е, като просто се замислим за паузите в речта ни. "Дабе" е жаргонно слято, но заменим ли го с "Иване", става малко съмнително "ДаИване, така ли" или "Да, Иване така ли". Кич, не кич, обръщение се огражда със запетайки: "Да, Иване, така ли".

      Отделен е въпросът, че в конкретния случай правилната граматическа конструкция е: Да, бе! Така ли?!
      Много интересен за мен спор се заформи и срам не срам повиках жената за арбитър.
      Тя застана зад мнението на Тошко, а аз и вярвам.
      Тази земя, по която тъпча сега,
      тази земя, която пролетен вятър пробужда,
      тази земя – не е моя земя,
      тази земя, простете, е чужда.

      Коментар


      • #48
        До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

        Като стана дума за купуване на книги...

        От днес до неделя в НДК ще се проведе Софийският панаир на книгата. Запазили са входната такса от 1 лв., но издателствата обещават отстъпки до 20% от цената на книгите.

        Така че, не пропускайте!
        Да опознаем България, за да я обикнем и да я пазим чиста!

        Коментар


        • #49
          До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

          Първоначално публикуван от Паджеровод Преглед на мнение
          В днешно време, когато има това съкровище
          http://www.chitanka.info/lib
          и други като него, цената на книгите не е оправдание да не четеш.
          Аз не оставам и ден без книга. Сега например е излязла нова книга от любим автор, обаче 30 лева... Е ще изчакам малко
          И аз не съм прав, но истинското затъпяване е в този коментар: "Тия са луди бе! Аз за 30 кинта ше гледам цял месец 500 канала ейч-ди, барабар с порното и филмовите!"
          Чудно... Покрай четенето да учим децата и да крадат... Две в едно, д`ет се вика... Ама това е друга тема и не ми се подхваща...
          Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

          Коментар


          • #50
            До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

            Първоначално публикуван от Тодор (Zaarin) Преглед на мнение
            Чудно... Покрай четенето да учим децата и да крадат... Две в едно, д`ет се вика... Ама това е друга тема и не ми се подхваща...
            Айде и ти като звукозаписните, ама и на мен не ми се подхваща. Читанката е библиотека. В някои страни подобни интернет-ресурси получават държавна субсидия в това си качество.

            Коментар


            • #51
              До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

              Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
              Айде и ти като звукозаписните, ама и на мен не ми се подхваща. Читанката е библиотека. В някои страни подобни интернет-ресурси получават държавна субсидия в това си качество.
              За да сме коректни, библиотека е проектът Гутенберг. Това нашето почти ама не съвсем.
              И азъ вамъ г~лю: просите и дастсѧ вамъ: ищите, и ωбрѧщете: толцыте, и ωтверзетсѧ вамъ: всѧкъ бо просѧй прiемлетъ, и ищѧй ωбретаетъ, и толкоущемоу ωтверзетсѧ

              Коментар


              • #52
                До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

                Продължавам по темата за грамотността – през изминалите години с мъжа ми установихме, че не ставаме за учители на своите деца (за това ме предупреждаваха приятелки и го казват доста родители) – бързо губим търпение (ако не могат да схванат веднага нещата), викаме, караме се... Опитваме се да сме спокойни, но не се получава особено. И това се дължи най-вече на начина по който трябва да им обясняваме – за да можем да го направим както е в учебниците им и да не ги объркваме, първо трябва да разучим всеки урок. Откъде толкова време за 4-5 предмета, всеки ден, а като почнем да четем уроците и ни идва да псуваме, и едва се въздържаме от коментари, защото там има и груби грешки!? А с баби и дядовци, въпреки, че са пенсионери (т.е. имат време) грамотни, високообразовани и спокойни не разполагаме... Обсъдихме това и решихме, че няма смисъл да се мъчим вазимно, нито да травмираме така децата и ще търсим други начини за справяне.
                И след резултатите от теста сериозно се зачудихме защо се е получило така – уж учат, уж каквото не разбират намираме някой учител да им го обясни добре, те пък уж го разбират и дават добри резултати в уч-ще..., а се оказва, че имат пропуски в знанията още от 3, 4 клас... Първоначално се ядосахме на децата, после на учителите, после на глупавите и високопарни уроци (дори новия министър след като попрочел нещо каза, че са написани на такъв висок академичен, безинтересен и сух стил, че и студенти биха се затруднили – наистина се затрудняват!).
                Е, учителите от курса (да са живи и здрави!) са от тези, родени и по призвание такива и положиха много усилия, за да наваксат пропуските на всяко дете. И пак не могат да го направят на 100% поради ред причини. Много коментираме и с тях, и с учителите от училището защо се получава така, кой е виновен, къде е причината. Какво се оформя като картинка:
                · почти всички учители от (5 клас нагоре, вече нямам наблюдения върху началното) споделят, че уроците са толкова много, че трябва едва ли не всеки час да вземат нов урок – така няма време нещата да се разучат, да отлежат, да се изпитват и упражняват поне 2 часа върху този материал, няма време и за преговори;
                · като са се насложили незнания и пропуски още от 1-4 клас на децата им става все по-трудно да разбират и да наваксват уроците;
                · голям проблем са различните учебници (на различни автори и издателства), при положение, че изпита е единен. Аз, като родител съм възмутена – (без да коментирам съдържанието) освен, че са различни като размери, няма и подходящи обвивки, което допълнително ни ядосва;
                · същевременно децата имат доста уроци, проекти и домашни, и времето не им стига да прочетат, научат и най-важното - да се упражняват върху наученото. От друга страна почти не им остава време за игри, спорт и ако искат да поиграят на комп-а, примерно за половин-един час (у нас режимът с комп-а е такъв и се спазва, но в колко семейства е така?);
                · положението е такова, че без частни уроци децата да не могат да се справят – това едва ли е резултат от лобиране на самите учители, въпреки че някои (обикновено - и дано! кадърните) на практика печелят;
                · а всички казват, че децата са умни, информирани и имат желание да учат, стига това да им се направи по подходящ начин, съобразно възраста и завладяващо!

                Следва...
                ИСКАМ БЪЛГАРИЯ ЧИСТА!

                Коментар


                • #53
                  До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

                  Положението умишлено се бута към частните уроци това си е перо което не трябва да се подценява.
                  When I'm good, I'm very good. When I'm bad, I'm even better!

                  Коментар


                  • #54
                    До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

                    Първоначално публикуван от turtey Преглед на мнение
                    За да сме коректни, библиотека е проектът Гутенберг. Това нашето почти ама не съвсем.
                    Не само той. Но пък и проектът Гутенберг бере ядове с адвокатчета. Нейсе, здравият разум е вече рядка стока.

                    Първоначално публикуван от persuader Преглед на мнение
                    Положението умишлено се бута към частните уроци това си е перо което не трябва да се подценява.
                    Нцъ, това беше при развития социализъм, бутането към частни уроци. Сега се бута към неграмотност, а частните уроци са отдавна пазар, определян от предлагането и наситен откъм търсене.

                    Коментар


                    • #55
                      До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

                      Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                      Айде и ти като звукозаписните, ама и на мен не ми се подхваща. Читанката е библиотека. В някои страни подобни интернет-ресурси получават държавна субсидия в това си качество.
                      Това че има библиотеки за книги на хартия, не означава, че е нормално да отидеш в книжарницата и да излезеш с две книги под якето... Различно е, най-вече точно заради въпросната субсидия, с която се плаща на преводачите и издателите. Това не ти е музика, която препродаваш в същия вид. Не е само до авторски права. Знаеш ли с колко трябва да преживява един преводач на художествена литература в България, ако не се занимава и с друго? Очаквам в не много долечно бъдеще, продажбите най-накрая да паднат под допустимия минимум и ще се наложи да четем художествено литература само на чужди езици... Така вече наистина ще умре българският език, защото и на въпросния сайт няма да се появяват книги, след като не се превеждат и издават изобщо...
                      Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

                      Коментар


                      • #56
                        До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

                        Първоначално публикуван от Тодор (Zaarin) Преглед на мнение
                        ...Знаеш ли с колко трябва да преживява един преводач на художествена литература в България, ако не се занимава и с друго?...
                        знам. Само не обвинявай читанката за това. И двамата знаем, че не е така. Това, че си прочел книгата от интернет, в никакъв случай не прилича на излизане с книгата под палтото. Въпреки, че някои се опитват да ни убедят, че и с музиката е така. И със софтуера. А то е така само донякъде.

                        Запазването на българския език и изобщо езиковото разнообразие е принципен проблем в глобалния свят. Не изглежда да се върви към решаването му с повишаване на цените на книгите до невнятни висоти и всяческото ограничаване на електронното разпространение на текстове на български език.

                        Искаме или не, книжнината има преброени дни - тя е дяволски скъпа спрямо електронното разпространение. Ама нямало работещи бизнес-модели - няма и да възникнат, ако изкуствено поддържаме старите на всяка цена.

                        И за да те поправя, субсидията за една библиотека няма нищо общо с това, което се дава на издателите, редакторите, авторите и преводачите. Библиотечната субсидия се дава, за да се ограмотява народонаселението, а се взема, за да се пазаруват рафтове, да се прави ремонт на покрива и да се плащат заплати на библиотекарите. Или, в някои случаи, да се плаща хостинг. Има освен това, един позабравен закон за библиотечното дело (тук, в България), който задължава издателите да предават безвъзмездно поне Х екземпляра от всяка издадена книга на библиотеките. Някой да е видял нова книга в последните 15 години в някоя библиотека?

                        Коментар


                        • #57
                          До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

                          Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                          Библиотечната субсидия се дава, за да се ограмотява народонаселението, а се взема, за да се пазаруват рафтове, да се прави ремонт на покрива и да се плащат заплати на библиотекарите. Или, в някои случаи, да се плаща хостинг. Има освен това, един позабравен закон за библиотечното дело (тук, в България), който задължава издателите да предават безвъзмездно поне Х екземпляра от всяка издадена книга на библиотеките. Някой да е видял нова книга в последните 15 години в някоя библиотека?
                          Ситуацията не е точно такава.

                          Законът, за който говориш, се казва Закон за задължителното депозиране на екземпляри от печатни и други произведения. Според неговите разпоредби се заделят 12 екземпляра (в общия случай) от всяко издание и се депозират в Националната библиотека, а оттам се разпределят бройки, които отиват в големите регионални библиотеки.

                          През последните 3 години имаше субсидия за попълване на библиотечните фондове с нови книги, отпусната от Министерство на културата. През първите две години (2007 и 2008 ) всичко беше наред, колегите от цялата страна подаваха проекти, за одобрените проекти се отпуснаха парите и доста нови книги влезнаха в библиотеките, включително и в най-малките читалищни и училищни.

                          За тази година, обаче, обещаната субсидия от 4 млн. лева изчезна някъде по пътя между министерствата или пък се похарчи за друго - така и не се разбра. Имаше и нарочна пресконференция по въпроса на издатели, писатели, преводачи, библиотекари, но парите така и не се намериха. Да видим дали за догодина ще има въобще някакви пари за книги. Или само ще слушаме гръмките фрази на управляващите, че образованието уж им било приоритет...
                          Да опознаем България, за да я обикнем и да я пазим чиста!

                          Коментар


                          • #58
                            До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

                            Пак се отклонихте от темата и може би е по-добре да се раздели.

                            Да продължа:
                            · в същото време познати споделят за начина на учене в чужбина (не, че го хваля, но можем да вземем добрите неща!) – повече под формата на игри и забавления, почти до 7-8 клас; по-късно започване на уч. занятия – към 8.30 – 9 ч. (при нас от 7.30 - 8ч. и на смени, което е доста стресиращо за учениците, а времето при 2-ра смяна хич не им стига), в доста страни нямат 2-ра смяна и пр.;
                            · не съм убедена, че тестовата форма на изпити е съвсем и за всичко удачна, защото лично редовно чувам деца да се хвалят!? как ги решават на принципа на тото 2 и при това понякога с удивителна точност, без да имат знания реално. Учители от своя страна са ми казвали как на тест дете за което знаят, че не може да изкара повече от 4 със знанията си, има 6 или 5... Другото, което наблюдавам при тестовете – повечето деца незнайно защо се “спичат” и показват много по-лоши резултати; не четат условията правилно (свързано пак с четенето и обработката на информация, което масово им куца), или не могат да ги разберат (особено ако са подвеждащи)...

                            И сега да споделя защо толкова ви писах и занимавах - главното, което в момента ни занимава и ядосва – хем и да предупредя родителите на ученици, на които предстоят тези изпитания.
                            ...Говорим си с мъжът ми и сестра му по тази главоблъсканица с образованието и какво установяваме – ние сме раждани през 3 години и всичките сме били “експериментални паралелки” – т.е. изглежда тогава на 3 години са се правели някакви промени в системата, но те са били работещи и за добро, като драснем чертата (и като махнем откровените глупости, и алабализми които учехме, но пък те не бяха много).
                            Какво е положението сега, при нашите деца – на този, който миналата година беше 7 клас, кандидатстването след 7-ми беше организирано по един начин (а по-предишната година мисля, че беше по-различно). На този, който сега е в 7 клас по съвсем друг?! Излиза, че сега всяка учебна година учениците са “експеримент”! Как го възприемам аз като родител –стига с тия експерименти вече!!! Тъкмо научиш кое как става и хоп – промяна! И да не са много родителите като мен с деца на близка възраст, пак е изключително стресиращо и съвет няма кой да ти даде, нито пък аз мога да дам на тези след моите, защото непрекъснато се променят нещата!
                            За да ме разберете по-добре: миналата година, след като приключи учебната година, една седмица след това беше единия изпит (изпитите са по БЕЛ и математика) и една седмица след него – следващият. Така децата, завършили и вече спокойни откъм училищните емоции, можеха една седмица (4-5 дни учене, един ден почивка) да посветят на подготовка само за съответния изпит. След това за следващият. Изпитите бяха в определените училища, инфото за които беше в други предварително определени уч-ща, което доведе до притърчане и малко неудобства, но като цяло беше добре организирано.
                            Какво измислиха за тази година (уж за да се направят икономии?) – още преди да е свършила уч.година (свършва на 15.06.) – на 27.05. (ден четвъртък) и на 31.05. (ден понеделник) децата ще имат на практика два изпита в един ден, в училището си, един след друг – 1-во за външно оценяване, след което който иска да кандидатства след 7 клас започва втори тест, по-сложен (поне засега информацията е такава); а тестовете са и за време. Т.е. учебната година не е приключила още, предвиденият за годината материал няма да са успели да го преподадат (а дали това ще е предвидено в тестовете?), доста вероятно е успеха по някои предмети да не е оформен още – сами можете да се сетите за усложненията и негативите до които води това. Същевременно уч-ците няма да имат време за предварителна подготовка – виждате в кои дни ще са изпитите - т.е. остават им единствено събота и неделя...
                            И черешката на тортата – в моментът след 7 клас изобщо не се учи граматика, а по-скоро литература, но на матурите има граматика, която предполага се, учениците ще са забравили добре дотогава. Поради което има голяма вероятност да не могат да вземат матурата, на която пък могат да се явят ограничен брой пъти - и тогава какво става с тях?!
                            Та, нещата са централизирано и преднамерено объркани, “Дръж народа в мъгла, за да му е ясно всичко!”, казваше един познат....

                            Е, за какво образование и грамотност да си говорим?!

                            П.С. хайде, включете се и други родители с наблюденията и мненията си! А защо да не се организираме и обърнем към МОМН
                            Последно редактирано от Фани; 02-12-09, 14:48.
                            ИСКАМ БЪЛГАРИЯ ЧИСТА!

                            Коментар


                            • #59
                              До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

                              Първоначално публикуван от Фани Преглед на мнение
                              Говорим си с мъжът ми
                              Тоя пълен член е излишен (е вероятно е там от уважение към члена, но все пак )

                              Първоначално публикуван от Фани Преглед на мнение
                              И черешката на тортата – в моментът (тоя член също така ти е излишен ) след 7 клас изобщо не се учи граматика, а по-скоро литература, но на матурите има граматика, която предполага се, учениците ще са забравили добре дотогава. Поради което има голяма вероятност да не могат да вземат матурата, на която пък могат да се явят ограничен брой пъти - и тогава какво става с тях?!
                              Сухата граматика са три правила на кръст и се учат на изуст за два дена. Употребата на тия правила се учи с писане и четене - а това вече е предметът литература.
                              И азъ вамъ г~лю: просите и дастсѧ вамъ: ищите, и ωбрѧщете: толцыте, и ωтверзетсѧ вамъ: всѧкъ бо просѧй прiемлетъ, и ищѧй ωбретаетъ, и толкоущемоу ωтверзетсѧ

                              Коментар


                              • #60
                                До: Проверяват грамотността на децата със състезание по правопис

                                Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                                знам. Само не обвинявай читанката за това. И двамата знаем, че не е така. Това, че си прочел книгата от интернет, в никакъв случай не прилича на излизане с книгата под палтото. Въпреки, че някои се опитват да ни убедят, че и с музиката е така. И със софтуера. А то е така само донякъде.
                                Напротив. Преводната литература, няма нищо общо с музиката, софтуеъра и филмите. Аз знам и твърдя, че читанката ще е една от основните предпоставки, които ще затрият българския език
                                Вземи една хартиена книга. Виж й тиража (рекламните брошури се издават в по-големи), виж какви авторски права се искат за нея (при преводната литература, спора за тях въобще не е като при филмите и музиката, те се плащат на куп от издателя за целия тираж, за да има право да я преведе, а не са на продадено копие), виж цените на предпечатна подготовка, сложи и мизерния хонорар за преводач... После раздели тази сума на 2/3 от тиража, знаем и двамата, че книгите почти никога не се изчерпват, дори 5 години след издаването си. Това са само косвените разходи, които и при 5, и при 5 000 000 броя са едни и същи. Проблемът с книгите е, че те са по-голяма част от себестойноста и цената на книгата изключително силно зависи от броя потенциални купувачи. От там и безумното покачване, което в омагьосан кръг води до по-ниски продажби... За всяка бройка отделно си има и преки, сложи и тях. Така ще разбереш за какво говоря... Свали тиража с още само 10-20% и ще разбереш, че случи ли се това, повече никога през живота си няма да прочетеш нова книга преведена на български език...

                                Иначе си прав, че бъдещето е на електронните книги, макар и да не са толкова приятни за четене... Но на платените електронни книги, държавите които разчитат на сайтове като читанката, просто в един или друг момент ще се наложи да въведат английския за официален език...

                                И макар, както вече отбелязах, преводната литература и музиката, да са крайно различни. Косвено привикването да теглиш безплатна музика, не те кара да се замислиш и за литературата. Очевидно дори и интелигетни хора ги слагат вече под общ знаменател... Така че въпросът с пиратството като цяло е и принципен - на какво точно те учи... И не ми говорете за разлика между тегленето на музика и излизането от магазина с шише ракия под якето, защото наистина я има в чисто икономически аспект, но много малко хора са способни да направят разликата в чисто моралнен аспект... И привикването към авантата, си е привикване към авантата...
                                Последно редактирано от Тодор (Zaarin); 02-12-09, 15:21.
                                Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 17:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X