Когато помпим гумите на колата, не се замисляме с какъв инструмент го правим.
1. С ръчна помпа.
2. С моторен компресор.
И, без да се замисляме, грешим терминологично. Защото помпите се употребяват за течности, а компресорите - за газове.
Наложилата се в бита "помпа за гуми" можем да не пипаме. А в промишлеността нещата са строго разграничени.
Компресорите работят със свиваеми флуиди (газове, пари), а помпите -с несвиваеми, - течности.
Нека за простота разгледаме само (или първо) буталните помпи и компресори.
Еднаквото е цилиндър, бутало, клапан.
Обаче, докато при помпите устройството на клапана трябва само да пропуска в едната посока течността, а в другата - не, то при компресора конструкцията на клапана трябва да е такава, че в крайна мъртва точка "тласкане" да остане минимално количество неизтласкан газ (в идеалния случай - хич!). Ако е останало известно по-голямо количество газ, при обратния ход той се разширява и напълването, а от там и КПД се намалява.
И английското Compressor и немското Verdichter (компресор) означават сгъстител.
Пропускаме редица подробности като:
-компресорите изискват смазване, а помпите се смазват от флуида. (Буталата на компресор за кислород се смазват с...вода. Защото всякаква смазка при високо налягане в кислородна следа се запалва)
-Вследствие на компресирането на газове флуидът се подгрява. От там и самият компресор изисква охлаждане. При помпите - не.
-Ако в компресор на изхода се подаде сгъстен флуид и се изключи двигателят, той заработва като детандер и произвежда студ. Така се разделя въздухът на азот и кислород.
Като натиснете клапанчето на битова бутилка пропан-бутан, металът се покрива със скреж. Ето ви прост детандер.
Кому е нужна тази тема? ДЕдо Симеон си няма работа (вярно!) и демонстрира познания.
Ама не е съвсем така.
Когато се разбере, че зеленчуците и туризмът няма да ни нахранят, отоплят и обуят - ще дойде пак ред на инженерите и техниците.
Ще видите - ще дойде!
(Запознатите с други видове помпи и компресори да ме допълнят.)
1. С ръчна помпа.
2. С моторен компресор.
И, без да се замисляме, грешим терминологично. Защото помпите се употребяват за течности, а компресорите - за газове.
Наложилата се в бита "помпа за гуми" можем да не пипаме. А в промишлеността нещата са строго разграничени.
Компресорите работят със свиваеми флуиди (газове, пари), а помпите -с несвиваеми, - течности.
Нека за простота разгледаме само (или първо) буталните помпи и компресори.
Еднаквото е цилиндър, бутало, клапан.
Обаче, докато при помпите устройството на клапана трябва само да пропуска в едната посока течността, а в другата - не, то при компресора конструкцията на клапана трябва да е такава, че в крайна мъртва точка "тласкане" да остане минимално количество неизтласкан газ (в идеалния случай - хич!). Ако е останало известно по-голямо количество газ, при обратния ход той се разширява и напълването, а от там и КПД се намалява.
И английското Compressor и немското Verdichter (компресор) означават сгъстител.
Пропускаме редица подробности като:
-компресорите изискват смазване, а помпите се смазват от флуида. (Буталата на компресор за кислород се смазват с...вода. Защото всякаква смазка при високо налягане в кислородна следа се запалва)
-Вследствие на компресирането на газове флуидът се подгрява. От там и самият компресор изисква охлаждане. При помпите - не.
-Ако в компресор на изхода се подаде сгъстен флуид и се изключи двигателят, той заработва като детандер и произвежда студ. Така се разделя въздухът на азот и кислород.
Като натиснете клапанчето на битова бутилка пропан-бутан, металът се покрива със скреж. Ето ви прост детандер.
Кому е нужна тази тема? ДЕдо Симеон си няма работа (вярно!) и демонстрира познания.
Ама не е съвсем така.
Когато се разбере, че зеленчуците и туризмът няма да ни нахранят, отоплят и обуят - ще дойде пак ред на инженерите и техниците.
Ще видите - ще дойде!
(Запознатите с други видове помпи и компресори да ме допълнят.)
Коментар