Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Съветска и американска космическа програма (сигурност)

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #31
    До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

    И от двете страни и до ден днешен космонавтите са бойни пилоти и военни специалисти. Каквито други тикат в екипажите е за пред публиката, и ако хептен няма достатъч подготвен военен.
    От цялото онова време за мене има само едно загадъчно събитие, що се отнася до обмяната на информация. Прословутата конференция на руснаците и французите за Ту-144 и Конкорд. И тия и ония са знаели че другите правят нещо, и са били еднакво в задънена улица. Как и защо французите са се съгласили да отидат в Москва с папките и чертежите е ясно. Как обаче са се съгласили руснаците никъде не мога да намеря. Защо - ясно, ама как ...

    Коментар


    • #32
      До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

      Не съм чувал за такава конференция. Но около средата на 60-те има шпионски скандали с руснаци, за които се твърди, че откраднали планове за "Конкорд". При французите такава версия доста върви - с помощта на значителната външна прилика на двата самолета. И с помощта на едни фантасмагорични твърдения: как откъм "Конкорд" били пробутали на СССР някакъв сбъркан чертеж и това предизвикало катастрофата на "Ту-144" при авиоизложението в Бурже през 1973 г.

      Аз съм много скептичен към тия история. Даже реално да е имало промишлен шпионаж (както си е общоприето в културния свят), той не е изиграл решаваща роля. Разработката на "Ту-144" започва преди тази на "Конкорд", по-рано са и успешните му изпитания, и първите му рекорди.

      На "Конкорд" провървя доста повече в търговско отношение, но както знаем и това беше до време.

      Един или два "Ту 144" преди десетина години са били предоставени (или продадени?) на НАСА за някакви нейни си изследвания. (Това е встрани от въпроса ти, но го добавям, за да не ни бият пак модераторите, че се отклоняваме от темата. )

      Поздрави!
      Искам България чиста!

      Коментар


      • #33
        До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

        Не, те са се срещнали съвсем официално, и са си разменили всичката информация. Даже повече - съветвали са се какво и как да се прави, за да се излезе от задънената улица.
        Финансово експлоатацията на Конкорда беше голяма загуба. Затова го и спряха. А все пак летя заради "Конкорд ефекта", както остана в икономиката явлението. От някъде нататък е станало ясно че цялата история е на загуба. Американците също са проектирали пътнически свръхзвуков самолет, само че веднага са се отказали. Французите и англичаните не, но когато вече е било съвсем очевидно че историята е глупост, не е имало как да се обясни на данъкоплатците защо парите са изхвърлени, и значи е трябвало да се искат още за да се довърши. Например с пропаганден мотив. Като теглиш чертата - цялата история е загуба.
        Руснаците също са започнали от пропагандни съобръжения. Само че при тях цялата работа е много на печалба. Ту-144 всъщност е три силно различни самолета. На базата на тая програма са отработени аеродинамиката, конструкцията и материалознанието на силно нагрят планер (термичното удължение на конструкцията в полет е около един метър) и безфорсажните свръхзвукови двигатели и пакетната им компоновка. На основата на тия знания се появяват нямащите дори близки аналози Миг-25 и Ту-160. Между другото - ето пример за принципната разлика между данданията на парче, и последователните дългосрочни действия на конструкторската школа. Вместо кресливите програмни колективи без минало и без бъдеще разбира се.
        А преди десетина години НАСА плати за връщане в летателна годност на един Ту-144 за летяща лаборатория за изпитания на скоростни полети. Никой нищо не им е продавал. А и да им го подарят, пак не могат да го карат. Нали и при тях не става нищо с хиперзвуковите самолети. Освен да избухват. Само че времената се смениха, и сега вече руснаците със сигурност няма да им дадат историята с плазмения водач.
        Историята с краденето и аргументът - ми те си приличат е трогателно тъп. Всички машини които правят едно и също в еднакви условия кой знае защо си приличат. Пак така и със спортистите да кажем, животните, растенията, микробите ... Кой от кого е крал?))

        Коментар


        • #34
          До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

          Нямах представа, че е имало такова съгласуване. Но може би е донякъде логично. С Франция СССР се разбираше доста по-добре, отколкото с други западни страни
          (макар и не във всички отношения). Първият западноевропейски космонавт неслучайно беше французин.

          Поздрави!
          Искам България чиста!

          Коментар


          • #35
            До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

            За такава официална среща и аз нищо не съм чувал, руснаците и французите наистина имаха съвместни разработки по времето на студената война /например системата за цветна телевизия - Секам/.
            Идеята за създаване на свръхзвуков пътническси самолет - СПС, възниква още през 50-те години, и във САЩ, и във Франция, и във Великобритания, и във СССР. Официалното начало на разработването на Конкорд е 26 октомври 1962г, когато правителствата на Англия и Франция подписват междудържавен договор по въпроса, начало на разработките за ТУ-144 е постановление на министерския съвет на СССР №98-271 от 16 юли 1963г и заповед на Министерството на авиационната промишленост от 26 юли 1963г. Като "ТУ-144" в процес на разработките наистина се появяват три почти различни самолета, но това е така, тъй като това са различни материализации от процеса конструкторските търсения, т. е. въпреки, че този самолет известно време /една година, 55 полета с не повече от 40 души пътници, по трасе москва - Алма Ата/ извършва и редовни полети /като екипажите са съставени винаги само от военни пилоти и инженери изпитатели/, то той така и не е довършен като разработка, а това са само различни технологични демонстратори и опитни образци. По време на разработките на руския СПС, са въведени и отработени доста технически и технологични нововъведения, използвани след това и на други конструкции, това с пълна сила важи и за конструкторските реализации и при Конкорд.
            Понеже темата касае сигурността: С Конкорд има една единствена катасрофа - 25 юли 2000г /която няма нищо общо с конструкцията на самия самолет/, докато от ТУ-144 има 9 разбити самолета и редица по-малки аварии.
            За американците не съм сигурен доколко доброволно, и от какви подбуди са прекратили разработките си за собствен СПС, но факт е, че до 1979г не допускат полети на Конкорд над собствената си теретория, за да не представлява той конкуренция, и да не заеме пазарната ниша за очакващия се всеки момент техен СПС /явно някъде тогава те окончателно се отказват и допускат Конкорд/. До тогава Конкорд е летял до Бахрейн, Рио де Жанейро, Каракас, Сингапур и Мексико.
            Не знам какво значи Миг-25 и ТУ-160 да нямат близки аналози, при положение, че ТУ-160 е почти едно към едно копие на Б-1, който Б-1 е много преди него на редовно въоръжение, а програмата на ТУ-160 за около десетина години беше дори спряна и едва наскоро отново подновена /въпреки това, при последните демонстрации на сила от страна на Русия, с подновяване на полтите на стратегическата им авиация, използвания самолет отново е добре познатият витлов ТУ-85/95/. Миг-25 е създаден с идеята да се използва като изтребител-прехващач срещу необезпокоявано летящия над територията на СССР - SR-71, при това 10 години след появата му. Оказва се, че той като такъв не може да бъде доведен до експлоатационна годност и остава само разузнавач. Единственият случай на успешна реализация на Миг-25 като изтребител прехващач е един случай със сирийски Миг, пилотиран от руски/съветски екипаж над Средиземно море, където той сваля един израелски F-15 /това междувпрочем е единствения свален F-15/
            Прави каквото трябва, пък да става каквото ще!

            Коментар


            • #36
              До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

              От мен - благодарности за информацията. И интересна, и доста изчерпателна.

              Поздрави!
              Искам България чиста!

              Коментар


              • #37
                До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

                И освен това типичен пример на това как дяволът чете евангелието Аре сега няма да споря и да оборвам че не ми се пише толкова, ама колегата пише нещата които му изнася и премълчава тия които оборват тук написаното. Това само така, за сведение.
                Веднъж влюбен в американски автомобил след време с ужас установяваш че всичко най-прекрасно на този свят е или неикономично, или неекологично, или не се побира в гаража.

                Коментар


                • #38
                  До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

                  Мда. Научавам маса новости.
                  Та да питам де. Защо тогава са произведени почти пет хиляди 25-ци, и всичките базирани на полярния кръг, при положение че от хвърчилото СР-71 са произведени 20, и те са долитали от юг?
                  СР-71 са цел за ракетните дивизиони и не за прехващачите, това е смешно. Виж той наистина е един гол планер с две камери и е твърде скромно като самолет. Еле пък в сравнение с Миг-а. Че у нас имаше само модификацията Р е работа на договорите от 45-а, и няма никакво отношение към семейството Миг-25.
                  Между Б-1 и Ту-160 има една прилика със сигурност - и двете са бомбардировачи. Не ми е известна нито една друга.
                  А, да, имат екипажи.
                  Ти какво, наистина ли искаш да вдигнат Ту-160 със щатния му боекомплект? И да му кажат да си включи електрониката ли? И това да не е края на света? Ми давай, говори с Путин. Буш ще ти даде направо две пурпурни сърца пред знамето в белия дом, и ще те ожени за местна милионерка)) Горбачов беше един, и за всеки втори просто ще те пребият. Няма и да те колят.
                  А виж от това, което може уж старият Ту-95, кой знае защо много силно се нервят ПВО-то и контраразузнаването на целия северен фланг на НАТО))

                  Коментар


                  • #39
                    До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

                    За прехват на SR-71 руснаците (ОКБ Сухой) разработват "Сотка"( тежал е около 100 тона)-забележителен самолет останал само с няколко изпитателни полета и после почти всичко (за кой ли път?)е затрито. Той е бил и първият самолет със система "fly by wire", в цивилен самолет тя се появява чак при А-320. Има чудесна монография на руски език.
                    По темата "Конкорд-Ту-144" е писано много.Авиационните експерти и от двете страни отхвърлят "преписването". Въпреки външните прилики, разликите в компановъчните схеми на двигателите,размерите и аеродинамиката на крилото само биха затруднили съответните екипи конструктори. Добро четиво е автобиографията на Селяков-"Трънливият път за никъде". Там се анализират и причините за технологичното изоставане на СССР при пътническото самолетостроене, реактивните бомбардировачи и ролята на Туполев (баща) в тези години. Селяков е бил главен конструктор на Мясищев,Яковлев и после е работил в ОКБ Туполев по темата Ту-134. Превода на български е чудесен, правен е от пилот.
                    Боинг разработват свръхзвуков пътнически самолет от неръждаема стомана, но не успяват да решат проблема с нагряването на фюзелажа и след като затриват повече пари от конкурентите изоставят темата и си остават без самолет. Тук руснаците са водещи-в по-малък мащаб (при МиГ-25) проблема с нагряването и ред други проблеми произлизащи от използването на стомана в постройката на самолета са решени.
                    Изобщо експертите и от двете страни посочват само в кои области са имали временно технологично предимство и се ограничават само до техническата страна на въпроса признавайки без уговорки достиженията на другата страна. Кресливата пропаганда от сорта на "кой е най-добър" е в ресора на други "експерти".
                    И все пак сами ли сме във Вселената:-)
                    Последно редактирано от Tramp; 07-10-07, 22:52.
                    There is no dark side of the moon really. As a matter of fact it's all dark.
                    No wahalla.

                    Коментар


                    • #40
                      До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

                      Сами сме. Ако не бяхме, келнерките вече щяха да са дошли.

                      Коментар


                      • #41
                        До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

                        Какво общо имат споменатите от вас машини по-горе с космическата програма не знам. Може би само Ту-160 го гласеха да вдига на 20 км. космически апарат и да го изстрелва от там за по-евтино...

                        Коментар


                        • #42
                          До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

                          За общото си прав. То от време на време се губи и току виж ни изгонили от темата, в която сме изгонени.

                          От друга страна, за Ту 160 нямам представа, но ми е интересен друг момент в космическата надпревара, за който знам откъслечни неща - от популярни списания и сайтове.

                          Х - 15. Обречен, но упорит и няколкогодишен опит да се излезе в орбита, като си спестим ракета носител. Било е предимно към края на 50-те години.

                          Някои са стигали до около 100 км височина, но никога до пълно завъртане около Земята. И хоп - Гагарин!

                          Но пък опитът - доста по-късно - е бил много полезен в разработването на совалката. Нещо такова съм чел.

                          Ще ми бъде интересно, ако колегите, които разбират истински от техника и авиация, кажат нещо повече.

                          Поздрави!
                          Прикачени файлове
                          Искам България чиста!

                          Коментар


                          • #43
                            До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

                            Е, има разни теории на подобието, те и се използват. Така че с тия умалени модели някакви експерименти се правят.
                            От орбитата започват да слизат с 28 000 километра в час, така че пълноценен експеримант в атмосферата е трудна работа)

                            Коментар


                            • #44
                              До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

                              Първоначално публикуван от Spas55 Преглед на мнение
                              Х - 15. Обречен, но упорит и няколкогодишен опит да се излезе в орбита, .....
                              Няма смисъл да правя copy-paste от други сайтове, инфо в нета колкото щеш за него.
                              Факт е, че остана в историята като най-бързият пилотиран самолет - 6.5 пъти скоростта на звука(по памет)

                              Коментар


                              • #45
                                До: Съветска и американска космическа програма (сигурност)

                                Простете мен неукия, че се намесвам втази тема, но като четох първата страница ми дойде наум репликата на един от героите във филма "армагедон":
                                "Седим върху ядрена бомба, няколко хиляди тона гориво и машина направена от няколко милиона части... построена от предложилия най-ниска оферта" Цитирам по памет. Та за каква сигурност ставаше дума?
                                Има ли желание-има и начин!

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 17:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X