
Jeep Grand Cherokee 5.9 V8 Limited
Това е върховата модификация на Jeep Grand Cherokee върху платформа ZJ /1993-1998/
Моделът 5.9 Limited е произвеждан единствено през 1998 година . От завода са излезли само 14 286 бройки, което е едва 1% от общия брой произведени Grand Cherokee ZJ. Отличава се от стандартния топ модел 5.2 V8 Limited с уникален вид, повече лукс и динамика.
Екипиран с двигател Magnum 5,9 V8 с максимална мощност 245 конски сили и максимален въртящ момент от 468Нм Grand Cherokee ускорява до 100км/ч за малко над 7 секунди и постига максимална скорост от 200км/ч, което го прави най-бързият SUV в света за 1998 година.
От Jeep изкарват по-бързо ускоряващ модел чак през 2005 година , когато излиза Grand Cherokee SRT8. За разлика от SRT8 , който вече е доста по-уличен джип, 5.9 се представа много добре и извън пътя.
Както и други високопроходими модели на Jeep 5.9 e преминал успешно известното офроуд трасе от 22 мили "Rubicon Trail" в Сиера Невада западни щати.
Моделът печели и две призвания за най-добър 4x4 SUV през 1998 година.

История:
Jeep са най-старата марка производител на 4x4 SUV (Sport Utility Vehicle).
Марката Jeep e позната по целия свят и моделите и са едни от най-добре обозначаващите се . Моделът Grand Cherokee e един от най-добре продаващите се SUV модели в щатите редом до Ford Explorer. Характерна за всички генерации Grand Cherokee е седем отворната предна решетка.
Освен това Jeep са пионери в производството на луксозни, бързи и високопроходими автомобили, като още в далечната 1966 слагат началото на тази ниша в пазара с модела Jeep Super Wagoneer V8 с 270 коня. Моделът шокира света със своя лукс, комфорт, бързина и висока проходимост, нещо което за времето си е било абсолютно новаторство, но липсвал пазар за такива возила.
Втората най-стара марка джипове Land Rover последват примера на американците като представят първия си луксозен V8 всъдеход - Range Rover 3.5 V8 през 1970. Късно, едва в началото на 90-те години така наречените SUV автомобили намират широк пазар и разбиране в купувачите. Първоначално представен на автоизложението през 1992 като Grand Wagoneer (ZJ), а от следващата година 1993 продаван под името Grand Cherokee (ZJ), моделът се превръща в един от най-продаваните в гамата на Jeep. Към края на производството му, когато вече наследникът Grand Cherokee (WJ) е чакал зад завесите своето представяне, от фирмата отново решават да предложат ултимативния джип, който съчетава устремна динамика със супер комфорт и отлични офроуд качества. На сцената излиза 5.9 Limited. След напрaвения динамичен тест от Motor Trend през 1998 година е видно, че SUV-a на Jeep е далеч над пряката си конкуренция, като дори е по-динамичен от повечето мощни леки автомобили по това време.
Освен с динамиката си моделът се е отличавал и с добрите си спирачки, които благодарени на големите си дискове и на четирите колела постигнали в тестовете впечатляващи резултати. Управлението също е било на ниво, като в теста на Motor Trend Grand Cherokee 5.9 постига и най-вискота скорост във високоскоростен слалом със SUV.
Grand Cherokee 5.9 Limited бил толкова добър офроудър ,колкото добре се справял и на драг пистата с 1/4 миля - комбинация нетипична за своето време.
Модификации:

Моделът се е предлагал под две модификации ,според пазара към който е насочен.
За щатския пазар - "5.9 Limited" , а за европейския - "Limited LX"


Американската версия се е предлагала само в три цвята: тъмно синкаво сив (Dark Slate), ярко платинен (Bright Platinium) и каменно бял (Stone White).
За Европeйиския пазар купувачи са можели да избират между 5 цвята: тъмно синкаво сивa перла (Dark Slate), ярко платинен (Bright Platinium), тъмно зелена перла (Forest Green), тъмно синя перла (Deep Amethyst) и тъмно лилава перла (Dark Rosewood)
Щатската модификация се е отличавала с белите си предни мигачи, с вградената "комбо" аудио системата със CD + Касетофон + Радио и хром надписи 5.9 Limited в предните врати.
Европеската модификация се е отличавала с оранжеви мигачи, Касетофон + Радио вградено стерео с управление и опция за CD Чейнджър, електрически управляеми предни фарове ,допълнителни светлоотразители в задната броня и хром надписи Limited LX в предните врати.
Характеристика:

В сравнение със стандартната топ модификация 5.2 V8 Limited, 5.9 V8 Limited LX предлага редица уникални детайли, допълнителен комфорт и подобрена техника. Ето в какво се състоят промените:
Механични разлики:
- по-мощен с 25к.с.и 81Нм двигател
(спрямо 5.2 с 220к.с.и 387Нм)
- нова усилена автоматична скоростна кутия 46RH
( 5.2 по това време ползва 44RE)
- високо якостен вал на раздатъчната кутия NV249OD heavy duty.
- усилен 150 амперов алтернатор
(138амп при 5.2)
- електрическа , дву-скоростна охлаждаща перка
- 70мм изпускателна генерация с ниско съпротивление и 76мм хромиран накрайник.
Интериорни разлики:
- подобрена аудио система с 10 говорителя общо ,допълнителен аудио бар в задния край на тавана
(6 говорителя при Limited)
- по-мощен 180 ватов усилвател.
(120 вата при 5.2 Limited)
- по-меки седалки и 100% салон покрит с кожа
(при Limited само седалките са кожени)
- кожена централна конзола
- кожен лост за скоростите
- кожен лост за ръчната спирачка
- кожен лост за трансферната кутия
- кожени подлакътници на вратите
- декоративно оформление на кожата в панелите на вратите
- заден подлакътник
- ексклузивни декоративи дървени панели от кленово дърво - шарка птиче око
- допълнително декоративно дървено оформление на панела около скоростния лост
Екстериорни разлики:
- уникални 5-лъчеви алуминиеви джанти 16 цола "Ultrastar" покрити с изкрящ лак
(многоспицови 15 или 16" при Limited)
- изчистена визия, без декоративни ивични ленти по боята характерни за Limited.
- уникален преден капак с активни прорези за допълнително охлаждане на двигателя.
- уникални хромирани баджове
- уникална предна решетка с ниско съпротивление с телена мрежа за по-добро охлаждане на двигателя
- уникални монолитни прагови панели.
- специален, по-аеродинамичен багажник на покрива
- хромиран накрайник на аспуха.
Задвижваща система 4x4:

Системата 4WD на Grand Cherokee 5.9 се нарича Quadra Trac и е екипирана с раздатъчна кутия NV249OD heavy duty.
Quadra Trac е задвижване от типа "on demand" т.е.не изисква намеса от страна на водача и сработва напълно автоматично. При нормалална ситуация въртящият момент се предава 0-100% към задния мост. В ситуация на загуба на сцепление на някое от задните колела, виско муфата започва да се самоблокира и да предава въртящ момент и към предния мост. С бавните скорости се активира и механичен блокаж на виско съединителя, така че задвижващата система става постоянна от типа part-time. Jeep използва същата система и при другия си спортист - Grand Cherokee SRT8 2005.
Задният диференциал e Dana 44 и е оборудван стандартно с Track Lock блокаж.
Скоростна кутия
Модел 46RE Heavy Duty ,производство на Borg-Warner. Това е усилена скоростна кутия за предаване на висок въртящ момент - до 600Нм. 4-степенна , автоматична с овърдрайв. Електронно контролирана със функция за заклюване на торг конвертера.
Възможност за изключване на овърдрайв функцията посредством бутон на таблото.
Двигател:

5.9 V8 е от серията двигатели Magnum, въведени от Крайслер през 1992 година. Това са двигатели тип V6 ,V8 и V10 от типа small block тиражирани в милиони екзепляри и вграждани в редица модели на компанията. Конструирани като torgue engines (с акцент върху въртящият момент) за задвижването и тегленето на тежки купета и товари както и за дълговечност.
5.9 V8 - 360 cub.inch engine ползва основата на карбораторния си първообраз 5.9 V8 Двигателят е разработен още през далечната 1971 година от LA engines и до придобиването на AMC (American Motor Company) от Крайслер през 1987 година е предлаган почти без промяна. Развитието на двигателя започва и през 1993 Крайслер представят новата му версия, която за масовото потребление е била с мощност 230к.с. и 449 Нм. До края на 1997 година Крайслер правят няколко допълнителни модификации на двигателя по посока динамични постижения, като му монтират по агресивен разпределителен вал, сменят буталата с по-леки , олекотен и допълнително балансиран колянов вал, нов маховик и преобразувател на въртящия момент. Версията разполага вече с 250 к.с. и 469Нм максимален въртящ момент, работи още по култивирано и разплага с повече въртящ момент в ниските обороти. С подобренията по двигателя Крайслер решават да предложат на пазара най-бързия SUV до момента. Тъй като с 5.9 V8 било предвидено да се оборудват тежките Dodge Dacota и Dodge Durango, от фирмата за целта избират лекото самоносещо купе на Jeep Grand Cherokee ZJ .
С подобрено охлаждане, нова изходяща генерация с увеличено сечение и намалено съпротивление, промененено предварение на свещите, използването на по-високо отктанов бензин спрямо десегашния топ модел на ZJ - 5.2 V8 се ражда Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX - The World's Fastest SUV for 1998.
Конкуренцията:

За сравнение през 1998 година Мерцедес са предлагали топ модела си МЛ 320 и в края на годината представят ML 430 V8 с 272 коня и 390Нм. През 1999 BMW представят своето X5 4.4i V8 с 286к.с. и 440Нм. И трите немски модела не предлагали толкова добра динамика поради по-тежките си купета и в същото време сериозно остъпвали като офроуд възможности на американеца.
Едва в началото на 2000 година Мерцедес представя своя ML 55 AMG, с 347 к.с. и 510Нм ,който напрактика детронира Jeep Grand Cherokee.
Lexus (Тойота) също използва формулата на Jeep и предлага по-късно подобен модел.
С какво ще се запомни:

Освен с титлата "Най-бързият SUV за 1998" Jeep Grand Cherokee 5.9 представлявал пълен пакет за клиентите, които искали висока динамика комбинирана с много лукс и комфорт, практичност в ежедневието, голямо багажно пространство и прекрасни офроуд възможности. Впечатляващо съчетание дори в днешно време.
Динамични постижения:
Данни от динамичния тест на Motor Trend през януари 1998
(американските мерни единици са преобразувани в равностойността им в европейски мерни единици)
1998 Jeep 5.9 Limited LX
Ускорение:
* 0-48км/ч - 2.10 sec
* 0-64km/ч - 3.30 sec
* 0-80км/ч - 4.90 sec.
* 0-96км/ч - 6.80 sec.
* 0-112км/ч - 9.20 sec.
* 0-128km/ч - 12,20 sec.
Спирачен път:
* 96-0км/ч - 38 метра
Драг:
* 1/4 Mile - 15.20 sec. със 141,9км/ч
Скоростен слалом през 182 метра - 93,44км/ч.
Разход на гориво:
градско: 18,9 литра на 105км
магистрала: 15,2 на 102км.
максимален пробег с един резервоар:
градско: 478км
магистрала: 589км.
Размери:
Междуосево разтояние: 2690мм
Стъпка отпред/отзад: 1486/1494мм
Дължина: 4500мм
Широчина: 1796мм
Височина: 1648мм
Клиренс: 21см
Тегло: 1913кг.
Багажен отсек: 1136 литра
Оборудване и комфорт:

Оборудването на 5.9 Limited е свръхбогато за времето си, като дори днес моделът все още може да се нарече добре оборудван:
Впечатление прави черният кожен салон - фина наппа, който е със 100% покритие на целия салон. Седалките в 5.9 са пухкави и меки, аранжирани са фабрично с гънки от прищипана кожа. Панелите във вратите също са от естествена кожа с декоративна аранжировка. Подлакътниците във вратите са меки и обшити с кожа. Предният и заден централни подлакътници също са кожени. Лостовете на скоростите, раздатъчната кутия и ръчната спирачка също са обшити допълнително.
Климатроникът е стандартно оборудване като предлага автоматични режими на избор на температура и скорост на вентилацията.
Предните седалки са с напълно електрическо управление в 8 посоки, като допълнително имат и електрическа лумбална функция. Снабдени са и с двустепенна функция за подгряване.Формата и структурата на седалките е ергономична като предлагат освен добра странична упора при ситуации извън пътя така и удобство при дълги шосейни пътувания.
Към управлението на шофьорската седалка има и функция памет за две позиции, която освен положението на седалката запомня и това на страничните огледала, настройката на климатроника и тези на аудио системата.
Самите външни огледала са електрически управляеми с автоматична функция подгряване.
Централното огледало е със сензор за самозатъмняване.
Стъклоповдигачите както се подразбира са електрически управляеми и на четирите врати, като водачът има възможност да заключва управлението на задните стъкла.
Централното заключване също е стандартна екипировка, като освен автоматичното си активиране след определена скорост може да се управлява ръчно както от водача така и от пасажера на предната седалка, който разполага с отделен бутон на предна дясна врата.
Гранд Чероки разполага и с VIC (Vehicle Information Center) бордова информационна система с два дисплея. Основният дисплей е разположен пред скоростния лост и разполага с голям екран, снабден с автоматична функция на контраста според околната светлина като предоставя информация за цялото превозно средство ,показва часа, датата и деня от седмицата. Системата има вградена автоматична чек система която проверява след всяко стартиране и сигнализира за отворени врати, капаци, намаляващи нива на течности, изправност на светлините като дори съблюдава състоянието на датчика за налягане на маслото в двигателя. Следи и за остатъчен пробег до инспекция. Индикира и при задействано двойно предаване.
Вторият дисплей е по-малък, разположен високо горе, над централното огледало и предоставя допълнителна информация на водача и пътниците. На него могат да се видят освен часа, външната температура, средните стойности на разход на гориво, средна скорост, а и посоката на движение благодарени на вградения електронен компас.
Аудио системата Infinity Gold е от висок клас и разполага със собствен многоканален усилвател и общо 10 високоговорителя. 4-те основни широколентови говорителя във всяка врата се допълват от две високочестотни монтирани в гормата част на таблото под предното стъкло и специално в 5.9 е са добавен допълнителен бар от още 4 високоговорителя , които са разположени в най-задната част на тавана и допълват звуковата картина. Основното аудиo устройство предлага радиo/касетофон с отделен CD чейнджър или радио/касетофон/CD комбинирано в зависимост от пазара към който е насочен.
Воланът е масивен, трилъчев, облечен в естествена кожа. Регулируем по височина и дълбочина. Мултифункционален е като в предната си част позволява директно управление на всички функции на темпомата, а в задната си част бързо и удобно управления на аудио системата съответно с десен регулатор за увеличаване/намаляване на звука и ляв за смяна на станциите на радиото или CD траковете.
Стъкленият шибидах се предлага като опция и е една от малкото екстри, които не са стандартна екипировка за 5.9. Управлява се електрически във всички посоки и разполага с огромно панорамно тонирано стъкло с плъзгащата се щора за затъмняване от вътрешната част. Моделите без шибидах разполагат на негово място с практични отделения за малки вещи.
Декоративните дървени елементи са изработени от истинско дърво - клен. Шарката - birdseye е с рядка, мистериозна структура и форми и се извлича само от сърцевината на клена. Ценен материал е и за изработването на музикални инструменти. Обработката на тази дървесина изисква около 2 месеца, докато може да се ползва за декорация.
При 5.9 има допълнителна декорации на панела около скоростния лост.
Фаровете са оборудвани със сензор и функция за автоматично включване. Имат и електрическо регулиране.
Снабдени са и с функцията за забавено угасване.
Информационните уреди са с показания за скорост, обороти, налягане на маслото, температура на охлаждащата система, волтметър, горивометър и дисплей за пробегът на автомобила. Подсветката разполага и с димер функция за регулиране на подсветката.
Таванът при 5.9 LX е тапициран в черен цвят.
Сенниците са оборудвани с вградени огледала с подсветка, която е с регулируема сила посредством плъзгач. Имат и вградени малки сенници от вътрешната си страна, които удължават площа на основните и пазят от слънцето в частта около централното огледало.
Освен класическата джабка гранд Чероки разполага и с практични отделенията за вещи. Долната част на предните врати са подвижнии джобове, които са на ластици и се самоприбират. В предния подлакътник има дълбоко отделение за предмети и наребрения за компакт дискове. В панелът до ръчната спирачки има обособени два отвора за бутилки и чаши. За задните места има прибираща се платформа в гърба на предния подлакътник с два чашодържачи. Гърбовете на предните седалки също са с големи джобове.
В багажното отделение има на разположение три разтегателни мрежи с няколко захващащи куки и няколко джоба в коженият калъф на резервната гума за инструменти и допълнителни вещи.
Прибиращият се в облегалката заден подлакътник също е новост при 5.9
Багажното отделение е огромно - цели 1136 литра без резервната гума. С гумата е 732 литра. Допълнително може да се увеличи до 1483 литра чрез делимата 60:40 и падаща задна облегалка на седалките. Покрито е с разгъваме самонавивна щора.
Багажната врата е снабдена и с подвижно стъкло на допълнителни амортисьори, за бързо товарене на малки вещи или в случай, че задната врата е опасно да се отвори при паркирано положение.
На покрива има модифицирани, по-аеродинамични рейки на релси (в сравнение с тези на 5.2) за допълнително монтиране на багажник или кутия за багаж.
Автоматикът е 4-степеннен с функция овърдрав за поддържане на набраната скорост и пестене на гориво. Има възможност овърдрайв функцията да бъде изключена чрез бутон в таблото.
ABS и две челни въздушни възглавници са единствените активни системи за защита, които са се предлагали на времето. Вратите на Гранд Чероки са усилени срещу страничен удар.
Алуминиеви 16" цолови джанти с 5 лъчев дизайн и изкрящ лак.
и много други малки удобства.
**************************************************************************************
Допълнителни материали:
Впечатленията както и пълните резултати в оригинал от теста на Motor Trend между Jeep Grand Cherokee 5.9 V8 и GMC Yukon Denali 5.7 V8 можете да намерите тук:
Цък
Продължителния офроуд тест на Petersen's 4wheel & Off-Road в който Grand Cherokee 5.9 Limited извоюва безапелационно титлата в конкуренцията на JMC Yukon SLT, Dodge Durango SLT plus, Mercedes-Benz ML 320, Isuzo Rodeo S, Mazda B 300 SE и Mitsubishi Montero Sport LS можете да намерите ето тук:
Цък тук
Два оригинални рекламни видео клипа:
Хубаво и обстойно видео запознаване с модела:
***************************************************************************************
Фото галерия интериор:


































Фото галерия, екстериор:
Bright Platinium










Deep Slate









Stone White












Фото галерия, Off-Road:









Коментар