От: Jeep Grand Cherokee 5.9 V8 Limited LX - една легенда
Няколко думи за разхода, който показват дисплеите на борд компютрите при работа на газ с ГИ. По принцип повечето електронни блокове на горивните уредби пресмятат моментния разход на базата на инжекторното време и го визуализира да кажем в литри на час. В движение (най-често над 7-10 км/ч) се използва и информацията за скорост за да се формира разход изобразен в литри на сто (или мили с един галон). На базата на изминат пробег от последно нулиране на борда и количество изразходено гориво (което просто е на база сума от инжекторните времена) се показва и средния разход. При монтиран ГИ в идеалния случай показанията на средния и моментния разход при еднакви условия трябва да останат същите както на бензин. Такъв случай, за съжаление не съм срещал, дано да има. Винаги показанията са или повече или по-малко. В някои случаи по случайност съвпадат с изразходения пропан-бутан. По случайност. Всяко отклонение, без значение в каква посока, показва само едно – недобре настроена уредба при което бензиновия компютър е направил корекция на времената в плюс, ако сместа на газ е била обеднена (на дисплея се мъдри по-висок разход, просто защото в паметта се записват по-големи инжекторни времена), или корекция в минус, ако сместа на газ е обогатена (по-нисък разход на дисплея). Разбира се, ако корекцията е в рамките на 20% без значение от посоката, често пъти дори не се записва грешка и автомобилът си върви екстра, защото бензиновия компютър се е погрижил сместа да си остане стехиометрична (нито бедна, нито богата) при работа на газ. Някои по-капризни електронни блокове предпочитат процентите да са до 10 иначе записват различни грешки. Най-често грешка от типа на бедна или богата смес, или превишен лимит на адаптационна корекция. Може да запише и дефектна ламбда, при положение, че си е съвсем наред, но поради невъзможността на бензиновия компютър да вкара сместа в параметри сигнала от нея забил на нисък или висок потенциал, и се прави неправилното заключение, че ламбда сондата е заминала.
Големите корекции водят и до неприятни аномалии при обръщане обратно на бензин, защото е необходимо време корекцията направена при работа на газ на да изпълни на обратно. Примерно, компютъра е увеличил времената при работа на газ с 15%, защото сместа е била бедна, връщате на бензин и сместа автоматично е с 15% повече бензин от необходимото. Ефекта е малко черен пушек или миризма на бензин при сутрешното палене, повишен разход на бензин за известно време, докато се извършат обратните корекции… В обратния случай (примерно намалено време при работа на газ с 15%) е възможен затруднен студен старт на следващата сутрин, глъхнене, прекъсване.
Накрая един доста лесен метод за диагностика, ако дисплея ви опреснява достатъчно бързо стойностите на моментния разход. Загрял автомобил на празен ход трябва да показва един и същи моментен разход при работа на газ или бензин. Или примерно движите се някъде с постоянна скорост и фиксирано положение на педала за газ. Превключвате газ-бензин и обратно, като на този режим разхода е добре да се променя много малко. Всякакви корекции ще ги видите в реално време. Метода е примитивен, но в известна степен дава представа за настройките.
Няколко думи за разхода, който показват дисплеите на борд компютрите при работа на газ с ГИ. По принцип повечето електронни блокове на горивните уредби пресмятат моментния разход на базата на инжекторното време и го визуализира да кажем в литри на час. В движение (най-често над 7-10 км/ч) се използва и информацията за скорост за да се формира разход изобразен в литри на сто (или мили с един галон). На базата на изминат пробег от последно нулиране на борда и количество изразходено гориво (което просто е на база сума от инжекторните времена) се показва и средния разход. При монтиран ГИ в идеалния случай показанията на средния и моментния разход при еднакви условия трябва да останат същите както на бензин. Такъв случай, за съжаление не съм срещал, дано да има. Винаги показанията са или повече или по-малко. В някои случаи по случайност съвпадат с изразходения пропан-бутан. По случайност. Всяко отклонение, без значение в каква посока, показва само едно – недобре настроена уредба при което бензиновия компютър е направил корекция на времената в плюс, ако сместа на газ е била обеднена (на дисплея се мъдри по-висок разход, просто защото в паметта се записват по-големи инжекторни времена), или корекция в минус, ако сместа на газ е обогатена (по-нисък разход на дисплея). Разбира се, ако корекцията е в рамките на 20% без значение от посоката, често пъти дори не се записва грешка и автомобилът си върви екстра, защото бензиновия компютър се е погрижил сместа да си остане стехиометрична (нито бедна, нито богата) при работа на газ. Някои по-капризни електронни блокове предпочитат процентите да са до 10 иначе записват различни грешки. Най-често грешка от типа на бедна или богата смес, или превишен лимит на адаптационна корекция. Може да запише и дефектна ламбда, при положение, че си е съвсем наред, но поради невъзможността на бензиновия компютър да вкара сместа в параметри сигнала от нея забил на нисък или висок потенциал, и се прави неправилното заключение, че ламбда сондата е заминала.
Големите корекции водят и до неприятни аномалии при обръщане обратно на бензин, защото е необходимо време корекцията направена при работа на газ на да изпълни на обратно. Примерно, компютъра е увеличил времената при работа на газ с 15%, защото сместа е била бедна, връщате на бензин и сместа автоматично е с 15% повече бензин от необходимото. Ефекта е малко черен пушек или миризма на бензин при сутрешното палене, повишен разход на бензин за известно време, докато се извършат обратните корекции… В обратния случай (примерно намалено време при работа на газ с 15%) е възможен затруднен студен старт на следващата сутрин, глъхнене, прекъсване.
Накрая един доста лесен метод за диагностика, ако дисплея ви опреснява достатъчно бързо стойностите на моментния разход. Загрял автомобил на празен ход трябва да показва един и същи моментен разход при работа на газ или бензин. Или примерно движите се някъде с постоянна скорост и фиксирано положение на педала за газ. Превключвате газ-бензин и обратно, като на този режим разхода е добре да се променя много малко. Всякакви корекции ще ги видите в реално време. Метода е примитивен, но в известна степен дава представа за настройките.
Коментар