Лебедката е важен елемент от екипировката за сериозен офф роуд, като същевременно между нея и пожарогасителя има обща прилика – и двата уреда докато не ни потрябват само тежат и пречат. Дали ще си сложим лебедка или не зависи от това за какви цели се планира използването на автомобила. Ако няма често да се изисква движение в тежки условия лебедката ще бъде по скоро излишен товар, пример свръх-лъскавите супер луксозни машини по пътищата които обикновено са екипирани с мощна лебедка. Само си представете вида на такава машина, когато стигне до мястото, където евентуално ще и потрябва тази лебедка. Разбира се това не значи, че на такива машини въобще не им трябват лебедки – напротив на всеки се е случвало да му потрябва малко помощ някъде – за такива случаи може да се използва малка подвижна лебедка, която ще ни осигури безпроблемното излизане от ситуацията. Така стигаме и до въпроса, а каква лебедка ни е нужна и какви са възможностите за избор?
Лебедките се делят на три основни типа: механични, хидравлични и електрически. Механичните лебедки са обвързани с конструкцията на съответната машина и са свързани с основната предавателна кутия. Предимствата на такова решение са, че мощността се взема от двигателя и обикновено няма ограничение за времето на използване. Пример за такива решения са лебедките на камиони и танкове, защото необходимото усилие е много трудно да се получи с друга система – представете си електрическа лебедка за танк и съответно акумулатора, който може да отдаде необходимата мощност. Някои автомобили 4х4 също имат вариант с механични лебедки например Toyota. Практиката показва, че тези лебедки не са най-добрият избор за автомобили от лекия клас (до 3-4т) и всички водещи производители се отказват от такова решение. Основните недостатъци са, че работата на лебедката не може да бъде адекватно подпомагана от предаването на автомобила, т.е., когато лебедката работи обичайно главната предавателна кутия трябва да е в изключено положение или в най-добрият случай работи синхронно, което не е от особена полза. Също така при леките машини необходимите предавателни елементи са с тегло, което превишава чувствително другите решения за лебедка, утежнява излишно конструкцията и оскъпява евентуалният ремонт. Хидравличните лебедки най-добре могат да се справят с постоянна и тежка експлоатация. Там, където се изисква използването на лебедка за продължително време това е най-доброто решение, мощността за лебедката се взема или от стандартната хидравлична помпа за усилвателя на волана или от допълнително монтирана. Какви са техните предимства и недостатъци: Недостатък на хидравличните лебедки е необходимостта да работи двигателя, т.е. при неработещ двигател нямаме и лебедка. Напоследък има няколко производителя, които обявиха, че произвеждат хидравлични помпи задвижвани от електродвигател, но това е още непроверено от практиката решение. Тези лебедки могат да бъдат използвани произволно време без никакви проблеми като прегряване или опасност от повреда. Друго предимство е, че теглителната им сила много по-слабо зависи от това на кой ред на барабана е въжето. Електрическите лебедки са решението, което е най-популярно, лесно за изпълнение и евтино. Недостатък е голямата консумация на ток, която изисква промени по електроинсталацията на машината, добавянето на акумулатори и подсилването на генератора. И независимо от това колко добра електросистема има автомобила времето на работа на електрическата лебедка не може да надвиши период от около 1мин. Това е така, защото електродвигателя на 12 или 24 В отделя много топлина и ако работи по продължително време ще изгори. Но дори и лебедката да се използва на интервали с изчакване на необходимото време за охлаждане капацитета на акумулатора се изчерпва бързо, много по бързо компенсира генератора. Разбира се електрическите лебедки имат и множество предимства, които ги правят и най-популярното решение. Инвестицията в тях е сравнително малка, монтажът е лесен и не изисква специални инструменти и познания. Освен това електрическите лебедки единствено могат да работят с пълна мощност и без двигателя на автомобила да работи, което е много ценно, ако по някаква причина (например затънала в дълбок брод машина) не можем да ползваме двигателя, а трябва да се изтеглим. При електрическите лебедки има няколко основни разлики, които се определят от тяхното предназначение и съответно техните качества. Електрическите двигатели се делят на два типа със статор с постоянни магнити (permanent magnet) и на двигатели с намотка в статора (series wound). Първият тип има предимството, че е по лек, има много по малка консумация на електроенергия, но за сметка на това е много по-малко издръжлив на голямо натоварване и трудно може да отдава голяма механична мощност. Двигателите с намотка в статора имат по голяма консумация, но пък издържат на по-голямо натоварване и могат да реализират по голяма механична изходна мощност. Важното при избора на електрическа лебедка е да се избере правилния модел, който да отговаря на предназначението и. Например за състезания и крайни екстремни натоварвания е добре лебедката да е с двигател с намотка в статора, докато, ако лебедката ще се използва за изваждане от трудна ситуация при планински рейдове, лов и риболов и т.н. е много по добре двигателя да е с постоянен магнит в статора. Освен това поради факта, че електрическият двигател се характеризира с високи обороти и малък въртящ момент е важно да се избере лебедка с правилно подбран коефициент на редуктора. По този параметър лебедките се разделят на два типа – бързи и бавни. Първите са много подходящи за екстремни кратковременни натоварвания, където времето е от особено значение – предимно за спортни прояви. Техен недостатък е огромната консумация и краткото време на устойчива работа както и принципното значение на това въжето на кой ред се намира. Втория тип електрически лебедки се характеризира с голямо предавателно отношение на редуктора, което ги прави относително бавни, но пък по-надеждни и с по-малка консумация.
Лебедките се делят на три основни типа: механични, хидравлични и електрически. Механичните лебедки са обвързани с конструкцията на съответната машина и са свързани с основната предавателна кутия. Предимствата на такова решение са, че мощността се взема от двигателя и обикновено няма ограничение за времето на използване. Пример за такива решения са лебедките на камиони и танкове, защото необходимото усилие е много трудно да се получи с друга система – представете си електрическа лебедка за танк и съответно акумулатора, който може да отдаде необходимата мощност. Някои автомобили 4х4 също имат вариант с механични лебедки например Toyota. Практиката показва, че тези лебедки не са най-добрият избор за автомобили от лекия клас (до 3-4т) и всички водещи производители се отказват от такова решение. Основните недостатъци са, че работата на лебедката не може да бъде адекватно подпомагана от предаването на автомобила, т.е., когато лебедката работи обичайно главната предавателна кутия трябва да е в изключено положение или в най-добрият случай работи синхронно, което не е от особена полза. Също така при леките машини необходимите предавателни елементи са с тегло, което превишава чувствително другите решения за лебедка, утежнява излишно конструкцията и оскъпява евентуалният ремонт. Хидравличните лебедки най-добре могат да се справят с постоянна и тежка експлоатация. Там, където се изисква използването на лебедка за продължително време това е най-доброто решение, мощността за лебедката се взема или от стандартната хидравлична помпа за усилвателя на волана или от допълнително монтирана. Какви са техните предимства и недостатъци: Недостатък на хидравличните лебедки е необходимостта да работи двигателя, т.е. при неработещ двигател нямаме и лебедка. Напоследък има няколко производителя, които обявиха, че произвеждат хидравлични помпи задвижвани от електродвигател, но това е още непроверено от практиката решение. Тези лебедки могат да бъдат използвани произволно време без никакви проблеми като прегряване или опасност от повреда. Друго предимство е, че теглителната им сила много по-слабо зависи от това на кой ред на барабана е въжето. Електрическите лебедки са решението, което е най-популярно, лесно за изпълнение и евтино. Недостатък е голямата консумация на ток, която изисква промени по електроинсталацията на машината, добавянето на акумулатори и подсилването на генератора. И независимо от това колко добра електросистема има автомобила времето на работа на електрическата лебедка не може да надвиши период от около 1мин. Това е така, защото електродвигателя на 12 или 24 В отделя много топлина и ако работи по продължително време ще изгори. Но дори и лебедката да се използва на интервали с изчакване на необходимото време за охлаждане капацитета на акумулатора се изчерпва бързо, много по бързо компенсира генератора. Разбира се електрическите лебедки имат и множество предимства, които ги правят и най-популярното решение. Инвестицията в тях е сравнително малка, монтажът е лесен и не изисква специални инструменти и познания. Освен това електрическите лебедки единствено могат да работят с пълна мощност и без двигателя на автомобила да работи, което е много ценно, ако по някаква причина (например затънала в дълбок брод машина) не можем да ползваме двигателя, а трябва да се изтеглим. При електрическите лебедки има няколко основни разлики, които се определят от тяхното предназначение и съответно техните качества. Електрическите двигатели се делят на два типа със статор с постоянни магнити (permanent magnet) и на двигатели с намотка в статора (series wound). Първият тип има предимството, че е по лек, има много по малка консумация на електроенергия, но за сметка на това е много по-малко издръжлив на голямо натоварване и трудно може да отдава голяма механична мощност. Двигателите с намотка в статора имат по голяма консумация, но пък издържат на по-голямо натоварване и могат да реализират по голяма механична изходна мощност. Важното при избора на електрическа лебедка е да се избере правилния модел, който да отговаря на предназначението и. Например за състезания и крайни екстремни натоварвания е добре лебедката да е с двигател с намотка в статора, докато, ако лебедката ще се използва за изваждане от трудна ситуация при планински рейдове, лов и риболов и т.н. е много по добре двигателя да е с постоянен магнит в статора. Освен това поради факта, че електрическият двигател се характеризира с високи обороти и малък въртящ момент е важно да се избере лебедка с правилно подбран коефициент на редуктора. По този параметър лебедките се разделят на два типа – бързи и бавни. Първите са много подходящи за екстремни кратковременни натоварвания, където времето е от особено значение – предимно за спортни прояви. Техен недостатък е огромната консумация и краткото време на устойчива работа както и принципното значение на това въжето на кой ред се намира. Втория тип електрически лебедки се характеризира с голямо предавателно отношение на редуктора, което ги прави относително бавни, но пък по-надеждни и с по-малка консумация.
Коментар