От години по разни причини карам автомобилите си с български акумолатори. През последните няколко години използвах основно акумулаторите производство на Монтана без каквито и да е проблеми. Имам навика да сменям акумолаторите които съм използвам в началото на третата зима от както съм ги купил, това ми спестява излишни нерви особенно когато една от колите стои по-дълго време без да се кара. Миналия юли купих словенски гелов акумолатор TOPLA. Целта беше да се подсигуря с акумолатор не съдържащ течност с повишени електро и якостни показатели подходящ за OFF-roar. Тъй като знаех че акумолатора е необслужваем въобще не си направих труда да отворя капачките му (защо има капачки като е неубсложваем ???). През зимата при минус 22 счупих шайба на водна помпа и ми се наложи да се прибера от Витиня на фарове без зареждане само на акумолатор. Съответно в София акумолатора беше напълно разреден, на другата сутрин го заредих и на практика карам с него до сега. Зареждането е извършено правилно с изправна зареждачка. От тогава акумолатора има следната особенност - на практика няма стартов ток при палене напрежението пада от 12.8 на 9 V. Не само това но и усилването на касетофона при неработещ двигател сваля напрежението до степен да изключи касетофона. Вчера се опитах да запаля, колата е седяла 5 дена преди това е карана на дълъг път, не става. Свалих акумолатора да го зареждам този път отворих капачките и бях много учуден като видях че вътре има течност пет от шесте клетки бяха пълни съответно материала с които са увити беше "набъбнал" и плътно долепен на практика между пластините няма видимо разстояние в петата клетка течност се виждаше само на дъното съответно разстоянието между пластините беше окол 3-4 мм. . Нямам идея кое във всъщност е правилно. Моля притежателите на изправен такъв акумолатор да погледнат ще съм благодарен за информация как всъщност е при тях. Долях дестилирана вода (вече съм отписал акумолатора и влизам в сферата на експеримента) сложих го да се зарежда и ще видя какво ще стане. Ако някой познава материята нека пише предполагам че всеки има някакви наблюдения какво достъпно в БГ и не златно е подходящо за друсане извън пътя както и за използване с лебедка. Лично аз най вероятно ще се върна към Монбат ако не подбера нещо по подходящо. Попаднах и на една много добра и интересна руска статия http://www.off-road-drive.ru/index.php?link=161468 (предполагам че ще е полезно инфо за всички) но за съжаление не мога да индентифицирам акумолатора TOPLA към кой клас принадлежи.
Обява
Свий
Няма добавени обяви.
АКУМУЛАТОРИ ВИДОВЕ СРАВНЕНИЕ И ИЗБОР
Свий
X
-
Статията наистина е много интересна! И там мисля са отговорите на всичките ти въпроси. Може би не си забелязал:
Гель не для нашей жизни
Николай Курзуков, Начальник аккумуляторной лаборатории НИИАТЭ
Батареи, которые вы назвали гелевыми, на самом деле таковыми не являются. Никакого геля ни в Optima, ни в Pro Comp и в помине нет. Там обычный электролит. Другое дело, что изготовлены они по AGM-технологии и тоже недоливаемые и герметичные. А вообще, аккумуляторы с гелем внутри можно применять лишь там, где бортовая электрика позволяет очень точно поддерживать режим заряда. Куда там, на отечественных автомобилях даже с исправным реле-регулятором напряжение «гуляет» с 13 до 16 вольт! Да и на большинстве иномарок немногим лучше. А уж если реле-регулятор из строя выйдет, то гелевый аккумулятор можно сразу выбрасывать. Не зря же на нем написано: напряжение заряда не более 14,4 В. Если больше, то гель тает как холодец в тепле и обратно уже не восстанавливается. И вот еще что: у настоящих гелевых батарей, конечно, может быть огромный ток, но только летом. Гель и так вязкий, а на морозе он совсем застывает. В результате характеристики падают наполовину и больше.
Что же касается AGM-батарей, то они не такие капризные, но тоже требуют внимания к состоянию генератора и реле-регулятора. Дело в том, что в аккумуляторах этого типа конструктивно очень мало электролита, и если он выкипит – что делать? Доливать-то некуда…
-
Наиболее современная технология – AGM (Absorptive Glass Mat) – вновь вернулась к жидкой кислоте, но теперь электролит удерживается в порах сепаратора из ультратонких стеклянных волокон. Такая конструкция позволяет не только герметизировать корпус, но и сохранить работоспособность батареи даже в случае повреждений наружной оболочки. AGM-батареи нечувствительны к колебаниям температуры, очень стойки к глубоким разрядам, долговечны, виброустойчивы и могут работать хоть лежа на боку, но боятся перезаряда. По технологии AGM в настоящее время производятся как батареи с плоскими электродами, так и со спиральными. У последних лучшие характеристики токоотдачи и меньшее внутреннее сопротивление из-за большей рабочей поверхности пластин при тех же внешних габаритах батареи.
Коментар
-
аз преди време има акомулатор бош и една зима отидохме на разходка, джипа затъна и около километър се движихме на лебедка, като напрежението на моменти толкова падаше, че двигателя глъхнеше. като се прибрах оставих колата навън и на другия ден едната клетка беше замръзнала и признаци на живот нямаше, рекламация не ми признаха защото колата била модифицирана тогава си купих оптима и до сега вече 3 години, го ползвам за тежък офроуд и никога не съм го зареждал.
според мен трябва да се търси най - качественото защото така се спестяват пари и нерви. препоръчвам ти оптима като нещо, което лично съм изпробвал и се е представило добреdrive alive
Коментар
-
Няма акумулатор от киселинен тип който да е устойчив на замръзване. Оптимата е много добър акумулатор но и той ще замине със същата скорост ако се остави разреден на ниска температура. То е същото като замръзването на двигатели които са заредени с вода а не антифриз, какъвто и ще да е двигателя, резултата е един и същи...Никой не може да избяха от физическите закони...
Коментар
-
Бош Silver ... не е за оффроуд ... бях с такъв много години ...
Истината е Хай-Тек на Бош ... AGM технология ... е и някакви пари
Бях писал някъде из форума ... а на фтп-то трябва да има ..Кольо "Дупетата вървят и с мастика... "
Ясен Супер Модератор: "Абе при мене как не увисва?" "хм, представих си Багера по бельо."
Коментар
-
Кратко, точно, ясно и систематизирано! Професионално ниво на компетентност!
Само една малка неточност. Български акумулатори с "око" се произвеждат от МонБат. Доколко са "необслужваеми" и т.н. е абсолютно вярно, това са само търговски лафове.
Пак там се произвеждат и VRLA-батерии, но не са автомобилни.Прави каквото трябва, пък да става каквото ще!
Коментар
-
Тъй като теорията на АБ /акумулаторните батерии/ е доста сложна и обширна и виждам, че тук се бъркат основни понятия ще си позволя да напиша и поясня само много малко, НО ЩЕ КАЖА НАЙ-ГЛАВНОТО- ТЕЗИ ИЗТОЧНИЦИ НА ЕНЕРГИЯ, ЗА КОИТО ГОВОРИМ СЕ НАРИЧАТ С ОБЩОТО ИМЕ АБ:
Преди да отговорите е добре да погледнете какво вече е писано по въпроса:
http://forum1.offroad-bulgaria.com/v...E5%EB%EE%E2%E8
http://forum1.offroad-bulgaria.com/v...E5%EB%EE%E2%E8
Предполагам сте заблудени от понятието "гелови". Вижте това понятие е добило гражданственост в "джиперските" среди но всъщност не става въпрос за гелови а за акумулатори със сепаратор в които няма течност като в класическия тип. Там тя е пропита в сепаратора.
При всички положения за офроуд и консумация от порядъка на изисквания ток от лебедка са приложими само оловно киселинните акумулатори. Относно използването на два акумулатора и 24 волтова система въпросът е разискван тук:
http://forum1.offroad-bulgaria.com/v...ighlight=24%C2
Коментар
-
Не са разбира се. Само че както чух напоследък, руснаците са обявили за ембаргови другите истински. Верно повечето са пълни с каша, ама кое и дали е гел не съм сигурен. Знам само че някои са със стопилка.
А защо никой не си мръдва пръста за наште кристални също не знам. Стоят, май повече от 15 години вече. Е, расте в космоса, обаче колкото да запали колата е по-малък от кибритена кутия. За лебедките сигурно ще са като пакет цигари.
Света е пълен с гадости и глупост. Всичко друго е по-малко.
Коментар
Активност за темата
Свий
В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.
Най-много потребители онлайн 8,787 в 17:37 на 21-06-23.
Коментар