Обява

Свий
Няма добавени обяви.

АКУМУЛАТОРИ ВИДОВЕ СРАВНЕНИЕ И ИЗБОР

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #16
    Пичове извинявайте!!!! Не съм искал да звучи брутално и грубо или всезнаещо!!!! За АБ съм го написал на бързо за да използвам това съкращение по-надолу. Наистина руснаците му викат АКБ!!!
    Много бързах като писах и сигурно е прозвучало всезнаещо!!!! Сорри отоново. Исках да наблегна на липсата на технологи у нас и т.н. Ама нейсе. Не съм прочел във форума всичко и за това и питах за 24V. Ама хич не исках да се правя на велик и не съм искал да обидя никой. Просто настроението от вчера сигурно се е отразило по някакъв начин на писанките ми. Простете! Занимавам се понякога с АБ в промишлено изпълнение и набързо написах някой мои наблюдения! Сега съжалявам, че се обадих. Изтрих си мислите, пък и правописни грешки съм допуснар. Сорри още веднъж, явно сте по-чувствителни или аз съм се заиграл!!!!
    JEEP KJ 3.7 V6

    Коментар


    • #17
      Е недейте така де, няма страшно нали затова е този портал. Да си пишем и съответно всеки да научи по нещо. Не биваше да триете написаното от вас. То носеше информация, която пък аз не знаех. Нали затова сме големи хора, които пишат като такива.

      Вие правилно забелязахте, че понятието "гелови" е употребено неправилно и аз имайки в предвид, че най-вероятно не сте запознати с жаргона ви написах отговора. Бъдете сигурен никой от нас не е засегнат надявам се и вие... И ви моля отново да добавите основната част от текста си, защото утре на някой ще му е от полза когато ползва търсачката...

      А за липсата на подобна технология у нас сте прав, но се надявам, че скоро някой ще я вкара още повече тя не е някаква екзотика. Иначе наблюдавам, че "гелови" т.е. оловнокиселинни акумулатори със сепаратор вече присъстват в гамата на почти всички водещи производители. Те освен другото специално за мен имат едно неоценимо преимущество и именно невъзможността на киселинния разтвор да изтече при преобръщане на автомобила.
      VPetrov.photography

      Коментар


      • #18
        Първоначално публикуван от Венцислав Петров
        Е недейте така де, няма страшно нали затова е този портал. Да си пишем и съответно всеки да научи по нещо. Не биваше да триете написаното от вас. То носеше информация, която пък аз не знаех. Нали затова сме големи хора, които пишат като такива.

        Вие правилно забелязахте, че понятието "гелови" е употребено неправилно и аз имайки в предвид, че най-вероятно не сте запознати с жаргона ви написах отговора. Бъдете сигурен никой от нас не е засегнат надявам се и вие... И ви моля отново да добавите основната част от текста си, защото утре на някой ще му е от полза когато ползва търсачката...

        А за липсата на подобна технология у нас сте прав, но се надявам, че скоро някой ще я вкара още повече тя не е някаква екзотика. Иначе наблюдавам, че "гелови" т.е. оловнокиселинни акумулатори със сепаратор вече присъстват в гамата на почти всички водещи производители. Те освен другото специално за мен имат едно неоценимо преимущество и именно невъзможността на киселинния разтвор да изтече при преобръщане на автомобила.
        Аз лично не съм се обидил и няма и защо! Просто съм се парил по разни форуми, когато започне "захващане" за думата, както в случая "аерометър". По принцип избягвам коментари на тема неправилно изписване или изговаряне, както по-горе бе изписан АКОМУЛАТОР, защото това не е същността на темите. Но обикновено от някой се тръгва в тази посока и няма край! Та аз се опитах рано да сложа края с моето изтриване! Имам опит и от авиацията с АБ и там въпроса за "обръщането" е решен при всички АБ. В тази връзка бих казал, че например на Су-25, АБ са две по 25A/ч, а пусковия ток за около 30 сек на всеки от двигателите е в порядъка на 1200 А?! Там обаче АБ са никел-кадмиеви. Изключително малки по размер и изключително дуракоустойчиви- по отношение на заряден и разряден ток, напрежение и време на престой при пълно разреждане. Абсолютно перфектни за оффроуд! Геловите са неприложими за нас, защото са лимитирани от околната температура- там, където се използват се добавя и климатизация! Не вентилация! Ама да не изпадам в подробности, че и тук имам уязвими термини! И да не започне пак нещо! Ще се опитам да добавя "сентенциите" си отново, в по-нормален явно тон, но на спокойствие- трябва да ги напиша просто отново!
        JEEP KJ 3.7 V6

        Коментар


        • #19
          Като цяло батериите, за които говориме са от така наречения STANDBY акумулаторни батерии / за краткост АБ/ и те биват основно няколко вида:

          1.VRLA или по нашенски- херметизирани, необслужваеми батерии /оловно-киселинни с вентилно регулиране/ . А пък те са също два вида- "GEL dryfit" и "AGM".

          2.Конвенционални оловно-киселинни батерии /отворени, обслужваеми/, които също са няколко вида:
          -с панцерни плочи;
          -с решетъчни намазани плочи;
          -GroE батерии с Plante тип плочи;

          3.Никел- кадмиеви батерии.

          4.Сребърно- цинкови батерии.

          Конвенционалните батерии освен, че са от горните три вида се разделят на още подвидове според съдържанието на антимон:
          -високоантимонови /4-11%/- използват се за тягови АБ, защото понасят по-голям брой цикли и имат необходимост от 5 пъти по-голям подзаряден ток;
          -нискоантимонови- /0.5-3%/- от тях се правят батериите тип OpzS;
          -безантимонови- от тях се правят VRLA или по нашенски- херметизирани, необслужваеми батерии / подзарядния ток на такъв вид е 25мА/ 100Ah/;
          -чисто оловни АБ- от тях се правят батериите тип Plante и GroE.

          Подзарядния ток е фунция на подзарядното напрежение и съдържанието на Sb, така че за всяка батерия "възстановяването" на капацитета й, както и поддържането й от "бордовата" захранваща система е строго различно и специфично.
          Няма технологича линия за производство на "истински" VRLA или по простому- необслужваеми батерии, както промишлени /пак неточно определение ама.../, така и автомобилни в България. Има просто обявени и продавани за такива, но това е неистина -меко казано!
          JEEP KJ 3.7 V6

          Коментар


          • #20
            най - накрая сериозно мнение по темата

            интересно ми е как така става работата с гела, как течността се превръща в гел /банално / и защо примерно оптимата са с кръгли клетки а топла и банер и още някои с правоъгълни

            и какви са недостатъците на тези 'гелови' АБ
            drive alive

            Коментар


            • #21
              Сава ама и ти не четеш по-нагоре от последното мнение

              Ето тук сме разисквали така наречените "гелови" акумулатори:

              http://forum1.offroad-bulgaria.com/v...E5%EB%EE%E2%E8

              Прочети внимателно всички мнения и ще ти стане ясно. А технологията на "геловите" (повтарям - пиша ги в кавички само защото това е термин от рода на ксерокс - и всъщност не са гелови) е приложима и при правоъгълни и при спирални клетки. При спиралните клетки имаме допълнителни преимущества от гледна точка на използваната площ но за сметка на това са по-трудни за производство и респективно по-скъпи...

              В тази връзка бих казал, че например на Су-25, АБ са две по 25A/ч, а пусковия ток за около 30 сек на всеки от двигателите е в порядъка на 1200 А?! Там обаче АБ са никел-кадмиеви. Изключително малки по размер и изключително дуракоустойчиви- по отношение на заряден и разряден ток, напрежение и време на престой при пълно разреждане. Абсолютно перфектни за оффроуд!
              Никел кадмиевите акумулатори наистина са добро решение но опита който имам с тях сочи че т.н. "ефект на памет" е силно изразен и при типичната за автомобил експлоатация т.е. постоянно дозареждане няма да изкарат дълго...
              VPetrov.photography

              Коментар


              • #22
                Първоначално публикуван от Венцислав Петров
                Никел кадмиевите акумулатори наистина са добро решение но опита който имам с тях сочи че т.н. "ефект на памет" е силно изразен и при типичната за автомобил експлоатация т.е. постоянно дозареждане няма да изкарат дълго...
                За Fe-Zn да, но не и за никел-кадмиевите! В авиацията на първите строго се следи разряда с брояч и след всеки полет се "вкарва" обратно точно същото количество енергия- иначе лошо. Но не и за вторите. Перфектни са в това отношение- практически говоря. Но без спор....!!!! Но не бъркайте батериите за телефони с тези, за които говорим- stand-by!
                За геловите няколко думи:
                Зонешайн ООД Германия например-притежават НОУ-ХАУ с технологията си drift за производство на необслужваеми АБ с ГЕЛ-електролит. Произвеждат АБ и по AGM технология, но на друг е НОУ-ХАУ-то. Това по въпроса за ГЕЛ в Б-я.
                Особености на drift системата с гел електролит:
                - безантимонови батерии са;
                - електролита е фиксиран във вид на ГЕЛ;
                - кислорода се редуцира при достигане на отрицателната плоча;
                -хепметизирани с вентил;
                -активното вещество на /-/ плоча е гъбесто олово. На другата/+/ плоча е оловен двуокис. В гел структурата са формирани канали от образувания върху /+/ плоча кислород и той лесно се придвижва до /-/ плочата, където се редуцира във вода.
                Метод на свързване на електролита:
                Електролитът във drift батериите е имобилизиран във вид на силициев ГЕЛ, който представлява смес от сярна киселина, вода и силициев двуокис. Електролита се желефицира с помощта на веществото Аерозил.
                Само с две думи за разликата при AGM:
                - електролита е абсорбиран в материал от стъклени нишки, която структура в същото време изпълнява функциите на сепаратор;
                - те също са херметизирани, но също с вентил.

                И GEL /drift/ и AGM батериите са от така наречените наистина необслужваеми, но са различни и в Б-я не се произвеждат. Предимството на ГЕЛ-а е в около 20% по-голям обем електролит- при еднакъв капацитет- по-висока устойчивост и по-голям експлоатационен срок.
                Общо и за двата вида батерии, като недостатък- изключително кратък срок на експлоатация- около 2 пъти- в сравнение с конвенционалните, при доста по-висока цена и претенции към температурните условия. Всички фирми произвеждащи последните два вида се кълнат, че са се доближили до срока на експлоатация на конвенционалните, ама практически не е много вярно. Иначе за определени условия имат безброй предимства и т.н.
                JEEP KJ 3.7 V6

                Коментар


                • #23
                  Първоначално публикуван от Венцислав Петров
                  Сава ама и ти не четеш по-нагоре от последното мнение

                  Ето тук сме разисквали така наречените "гелови" акумулатори:

                  http://forum1.offroad-bulgaria.com/v...E5%EB%EE%E2%E8

                  Прочети внимателно всички мнения и ще ти стане ясно. А технологията на "геловите" (повтарям - пиша ги в кавички само защото това е термин от рода на ксерокс - и всъщност не са гелови) е приложима и при правоъгълни и при спирални клетки. При спиралните клетки имаме допълнителни преимущества от гледна точка на използваната площ но за сметка на това са по-трудни за производство и респективно по-скъпи...

                  В тази връзка бих казал, че например на Су-25, АБ са две по 25A/ч, а пусковия ток за около 30 сек на всеки от двигателите е в порядъка на 1200 А?! Там обаче АБ са никел-кадмиеви. Изключително малки по размер и изключително дуракоустойчиви- по отношение на заряден и разряден ток, напрежение и време на престой при пълно разреждане. Абсолютно перфектни за оффроуд!
                  Никел кадмиевите акумулатори наистина са добро решение но опита който имам с тях сочи че т.н. "ефект на памет" е силно изразен и при типичната за автомобил експлоатация т.е. постоянно дозареждане няма да изкарат дълго...
                  знам че въпроса е обсъждан, но ми беше интересно мнението на колегата, който не е писал в по старите теми, защото явно има какво да научим от него
                  drive alive

                  Коментар


                  • #24
                    За Fe-Zn да, но не и за никел-кадмиевите! В авиацията на първите строго се следи разряда с брояч и след всеки полет се "вкарва" обратно точно същото количество енергия- иначе лошо. Но не и за вторите. Перфектни са в това отношение- практически говоря. Но без спор....!!!! Но не бъркайте батериите за телефони с тези, за които говорим- stand-by!
                    Това, което пишете ме изненадва и ще се радвам да науча повече. Имал съм опит само със стандартен никел кадмиеви батерии и те наистина имат подобен ефект. Друг проблем е как би се държала никел кадмиева батерия при специфичните автомобилни условия, а именно:
                    1. Вибрации
                    2. Работа под нулата (включително и под -40)
                    3. Работа при над +70 градуса
                    4. Постоянен заряд - недобре контролиран и съчетаван с импулсно натоварване...

                    Цитирам един от информационните си източници - вътрешна информация от GE - (General Electric) :
                    From General Electric's tech. note regarding memory
                    (posted without permission and any errors are my own):

                    "Among the many users of batteries in both the industrial and consumer sectors, the idea of a memory phenomenon in nickel-cadmium batteries has been widely misused and understood. The term 'memory' has become a catch-all 'buzzword' that is used to describe a raft of application problems, being most often confused with simple voltage depression.

                    To the well informed, however, 'memory' is a term applied to a specific phenomenon encountered very infrequently [emphasis mine - RLM] in field applications. Specifically, the term 'memory' came from an aerospace nickel-cadmium application in which the cells were repeatedly discharged to 25% of available capacity (plus or minus 1%) by exacting computer control, then recharged to 100% capacity WITHOUT OVERCHARGE [emphasis in the original]. This long term, repetitive cycle regime, with no provisions for overcharge, resulted in a loss of capacity beyond the 25% discharge point. Hence the birth of a "memory" phenomenon, whereby nickel-cadmium batteries purportedly lose capacity if repeatedly discharged to a specific level of capacity.

                    The 'memory' phenomenon observed in this original aerospace application was eliminated by simply reprogramming the computer to allow for overcharging. [Note that no mention is made of adding an intentional *discharge* to clear the problem - RLM] In fact, 'memory' is always a completely reversible condition; even in those rare cases where 'memory' cannot be avoided, it can easily be erased. Unfortunately, the idea of memory-related loss of capacity has been with us since. Realistically, however, 'memory' CANNOT exist if ANY ONE of the following conditions holds:

                    1. Batteries achieve full overcharge.
                    2. Discharge is not exactly the same each cycle - plus or minus 2-3%
                    3. Discharge is to less than 1.0 volt per cell.

                    Remember, the existence of any ONE of these conditions eliminates the possibility of 'memory'. GE has not verified true 'memory' in any field application with the single exception of the satellite application noted above. Lack of empirical evidence notwithstanding, 'memory' is still blamed regularly for poor battery performance that is caused by a number of simple, correctable application problems."


                    [End of quote from GE tech. note]

                    This note goes on to list the following as the most common causes of application problems wrongly attributed to 'memory':

                    1. Cutoff voltage too high - basically, since NiCds have such a flat voltage vs. discharge characteristic, using voltage sensing to determine when the battery is nearly empty can be tricky; an improper setting coupled with a slight voltage depression can cause many products to call a battery "dead" even when nearly the full capacity remains usable (albeit at a slightly reduced voltage).

                    2. High temperature conditions - NiCds suffer under high-temp conditions; such environments reduce both the charge that will be accepted by the cells when charging, and the voltage across the battery when charged (and the latter, of course, ties back into the above problem).

                    3. Voltage depression due to long-term overcharge - Self-explanatory. NiCds can drop 0.1-0.15 V/cell if exposed to a long-term (i.e., a period of months) overcharge. Such an overcharge is not unheard-of in consumer gear, esp. if the user gets in the habit of leaving the unit in a charger of simplistic design (but which was intended to provide enough current for a relatively rapid charge). As a precaution, I do NOT leave any of my NiCd gear on a charger longer than the recommended time UNLESS the charger is specifically designed for long-term "trickle charging", and explicitly identified as such by the manufacturer.

                    4. There are a number of other possible causes listed in a "miscellaneous" category; these include -

                    * Operation below 0 deg. C
                    * High discharge rates (above 5C) in a battery not specifically designed for such use
                    * Inadequate charging time or a defective charger
                    * One or more defective or worn-out cells (NiCds DO have a finite life; they won't keep charging and discharging FOREVER no matter how well we baby them.)

                    To close with one more quote from the GE note:

                    "To recap, we can say that true 'memory' is exceedingly rare. When we see poor battery performance attributed to 'memory', it is almost always certain to be a correctable application problem. Of the...problems noted above, Voltage Depression is the one most often mistaken for 'memory'.....


                    Факт е, че както сте писали, "ефекта на паметта" не е сериозна пречка, но всички останали проблеми си съществуват... Във всеки случай съм убеден, че ако имаше начин да се направи батерия за кола, която многократно да превъзхожда съществуващите щеше да я има макар и на някаква фантастична цена... За сега най-доброто, за което съм чувал е Optima, но разбира се ще ми е крайно любопитно да разбера повече...
                    VPetrov.photography

                    Коментар


                    • #25
                      След като в България няма технологии за производство на "гелови" акумулатори някой може ли да ми обясни в същност какви са необслужваемите серии на Монтана просто херметична кутия или някаква измама. Харесаха ми като идея показателите на военните серии на Монбат http://www.monbat.com/landpbg.html до сега не бях срещал при характеристиките издържливост на удари съответно вибрации. За тези серии пише че също са херметечни може и да са подходящи. България още от времето на СИВ беше със специализация в тази насока може пък да сме продължили достатъчно добре развитието си.

                      Коментар


                      • #26
                        1.За Иван Алексиев:
                        Необслужваема- това понятие може да има различен смисъл. Аз го използвах, може би неправилно за да съпоставя конвенционалните от най-общо геловите, които с AGM наистина на много места в "теорията на stand by батериите" се наричат така. Аз в най-първото си изказване- където бях по-грубо разбран, написах, че според мен се бъркат основни понятия и продължих с обща теория за стенд-бай батерии и на едно място във връзка с антимона споменах и тягови батерии. Нашите- автомобилните ги вкарах умишлено в общата ми теория, защото очевидно има много какво да се говори- но в действителност те са нещо средно между чистия стенд-бай и тяговите. Те просто со стартови. При тях нещата са малко по-различни, но не чак толкова за да се изпада в подробности. Наистина е досадно да четеш излиянията на някого с часове. Аз и затова изтрих първото и скоро някой ще ме намрази и ще съжалявам! Използвах теорията за чисто стенд-бай батериите, защото те са на доста по-високо технологично ниво от да ги наречем автомобилните. Ще дам груб пример. 50а/ч- сова автомобилна батерия е от порядъка на около 50-100 лв- най-общо. Грубото съотношение е около 1-2 лева за а/ч. Една стенд-бай батерия за промишлеността от 500а/ч е от порядъка на 25000- 50000 лева. Плаща се не само за дълговечност, която е средно 4-7 години, но и за качество и технология. Стоп на излиянията.
                        Та показаната батерия на Монбат успешно може да се нарече също необслужваема, ако е херметизирана, както много западни /наистина затворени/ батерии с така нареченото око. При тях цикъла на изпаряване при разряд е последван с кондензация на парите по корпуса и обратно връщане в разтвора- няма загуба на вода няма нужда от доливане- и толкоз. НО ПОГЛЕДНЕТЕ ДОБРЕ СНИМКИТЕ И ВИЖТЕ НЯМАТ ЛИ СИ ВРЪТКИ, КЛАПАНЧЕТА, ОДУШНИЦИ ИЛИ КАКТО ВИ Е УДОБНО. На втората снимка дори са жълти, като на най-обикновен АБ. Има ги и на третата. На първата просто АБ е вкарана в кутия, като отворената на втора снимка, но в друг цвят.
                        JEEP KJ 3.7 V6

                        Коментар


                        • #27
                          2. За Венцислав Петров:
                          От написаното там на английски не видях нищо лошо на никел-кадмиевите батерии?!
                          Първият извод:
                          Remember, the existence of any ONE of these conditions eliminates the possibility of 'memory'. GE has not verified true 'memory' in any field application with the single exception of the satellite application noted above. Lack of empirical evidence notwithstanding, 'memory' is still blamed regularly for poor battery performance that is caused by a number of simple, correctable application problems."
                          отхвърля възможността за наличие на памет. ...."Недостигът на емперически опит все още ни хвърля в заблуда за наличието на "памет" обясняваща се ПРОСТО с лошо производство на батерии резултат на поредица от прости, поправими и очевидни проблеми"


                          Други проблеми не виждам, дори се завършва с:
                          To close with one more quote from the GE note:

                          "To recap, we can say that true 'memory' is exceedingly rare. When we see poor battery performance attributed to 'memory', it is almost always certain to be a correctable application problem. Of the...problems noted above, Voltage Depression is the one most often mistaken for 'memory'.....
                          А именно:
                          ".....Да завършим с още един цитат от бележките на GE:
                          В резюме можем да кажем, че истинска "памет" е изключително рядко явление. Виждайки лошо изпълнена батерия, на която е приписана "памет"......... От проблемите споменати по-горе, най-често с "памет" се бърка "депресията на напрежение""
                          ЗА ДА СЕ ОТКРОЯ ОТ ЛОШИЯ МИ ПРЕВОД ЩЕ СПОМЕНА, ЧЕ ВСЕКИ ТАКА НАРЕЧЕНИ В КРАЯ НА ТЕКСТА ОТ ЧЕТИРИ "ГОРНИ" ПРОБЛЕМА Е ОБЯСНЕН?! дЕПРЕСИЯТА НА НАПРЕЖЕНИЕ Е ОБЯСНЕНА С ПРОДЪЛЖИТЕЛНО- С МЕСЕЦИ- ПРЕЗАРЕЖДАНЕ?!


                          И ВЪПРЕКИ ВСИЧКО ОТ ГОРНИЯ ТЕКСТ НЕ МИ СТАНА ЯСНО ЗА КАКВА ТОЧНО НИКЕЛ-КАДМИЕВА БАТЕРИЯ СТАВА ДУМА? ДАЛИ ЗА ТАКАВА ПЪЛНА С КАЛИЕВА ОСНОВА?

                          И за да приключа:
                          "Факт е, че както сте писали, "ефекта на паметта" не е сериозна пречка, но всички останали проблеми си съществуват... Във всеки случай съм убеден, че ако имаше начин да се направи батерия за кола, която многократно да превъзхожда съществуващите щеше да я има макар и на някаква фантастична цена... За сега най-доброто, за което съм чувал е Optima, но разбира се ще ми е крайно любопитно да разбера повече..."
                          Ами има такива батерии и както споменах те отдавна се използват в авиацията и те са със следните предимства:
                          -плътността на електролита им не зависи от степентта им на разреждане- абсолютно температурно независими!!!!
                          - малка маса и малки габарити
                          -отлични стартерни свойства
                          -постоянство на напрежението дори при втора степен на разреждане
                          -изключително малък саморазряд

                          Основен недостатък- изключително висока цена /десетократно и повече/ и по-кратък живот.
                          JEEP KJ 3.7 V6

                          Коментар


                          • #28
                            Благодаря за инфото. В същност и TOPLA имат тапи и аз се чудех за какво са му след като е необслужваем. От гамата на Монбат аз взех http://www.monbat.com/mfrbg.html имал съм такъв и съм довален не видях никъде тапи и отдушници предполагам че този е от типа с вътрешното кондензиране в кутията. Пише и че в състава му има калциеви сплави. Най важното е че не тече (поне предишните които имах) две години върши работата си (след това обикновенно ги подарявам на някой) и ценово отговаря на изискванията ми (като се замислиш този акумулатор е на стоиност по-ниска от това да напълниш резервоара догоре).

                            Коментар


                            • #29
                              Първоначално публикуван от Иван Алексиев
                              Благодаря за инфото. В същност и TOPLA имат тапи и аз се чудех за какво са му след като е необслужваем. От гамата на Монбат аз взех http://www.monbat.com/mfrbg.html имал съм такъв и съм довален не видях никъде тапи и отдушници предполагам че този е от типа с вътрешното кондензиране в кутията. Пише и че в състава му има калциеви сплави. Най важното е че не тече (поне предишните които имах) две години върши работата си (след това обикновенно ги подарявам на някой) и ценово отговаря на изискванията ми (като се замислиш този акумулатор е на стоиност по-ниска от това да напълниш резервоара догоре).
                              Точно тези на снимката са задължително обслужваеми- за доливане. Там където са не полюсите, а където са лепенките. Цялата част под тях е един общ капак, който се отваря като подпъхнеш отверка. Проверявай си оттам нивото на електролита......?! И доливай- тогава ще изкарваш и по три години. Извинявам се за фамилиарниченето!!!
                              JEEP KJ 3.7 V6

                              Коментар


                              • #30
                                Благодаря още един път точно това е ценното форума човек не може да знае всичко и е добре като може да получи информация.

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X