Владо е експерта, подозирам че ще ти покаже малко тънкости от занаята. Благородно ти завиждам.
Обява
Свий
Няма добавени обяви.
Препоръка за курс за заварчик - София
Свий
X
-
Няма заяждане , тук си говорим сериозно.cyclop коментира
Днес, 20:29
Имам (отговора е привидно директен)
... не се заяждам, ще се радвам ако споделиш какво имаш предвид...
Като си карал курса - как си започнал : от камион с ремарке, директно в голямото движение , полупознавайки Закона за дв-е по пътищата , или с лека кола , с : "мигач ! съеднител ! първа , плавно потегляне... " на полигон (или както е в днешни дни - в тиха уличка) ?
Въпросът ми е риторичен .
...та по горната логика : защо започваш от ъглов шев с обмазан електрод ( хеле пък и ако е и с рутилова обмазка ) . При ММА по- трудно от ъгловия шев е единствено позиция "таван" .Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.
- 1 like
Коментар
-
А, разбрах... Има два отговора тук - първо, защото съм леко интензивен... А днес човекът, който ми преподаваше, беше малко пасивен и податлив... Та явно когато в един момент го попитах какво да правя, да пробвам ли ъглов шев - за което и аз вече ясно виждам че не съм готов - той отговори "добре". Хеххе малко късно почвам да уча, и от позиция на възраст имам някакъв авторитет явно, който е напълно не на място и вреден в случая. Утре ще опитам да дам заден и да оставя човека да води, не аз да водя него. Ако не успея да го върна на нулева позиция - какво би препоръчал да упражнявам първо, прави шевове на гладка повърхност?
-
Бат'Владо, ъгловия шев си е най-простото заваръчно упражнение. А ако е на "ладийка"-съвсем просто става.
Към колегата-най-напред трябва да се научиш да поддържаш стабилна дъгата. Значи-като държиш електрода долу-горе под 45 градуса, опитвай се с долната част на обмазката, която се топи-получава се там едно ръбче което постоянно се стопява. Та опитай се това ръбче да докосва едва-едва метала. Това се постига с упражняване на ръката.
За скоростта-тя трябва да е такава, че да поддържа една постоянна вана-по дължина и широчина. С времето ще се научиш да я виждаш през шлаката.
Аз като се учих първия път-човека който и обяснява каза, че най-лесно е да държиш електрода под 45 градуса без да го дърпаш, и той като се топи-малко по малко идва към теб, и така се оформя шева. Не е много правилно, но за начинаещи помага. Така се научаваш каква трябва да е скоростта, да поддържаш ваната, абе основните неща.
Тока грубо се определя по 40 Ампера за всеки милиметр от диаметъра на електрода. Може и доста да варира де. За начинаещи е по-лесно с по-голям ток, но не свиквай така, че е вредно.
Из нета има много клипове за начинаещи заварчици, кеф ти на руски, кеф ти на английски. Ако ги поразгледаш ще придобиеш малко представа кое-как.
И както ти казах-практика му е майката.
Забравих-за начало не се опитвай да заваряваш два отделни детайла. Започни на една по-дебела планка(поне 6-8 мм), дай и лек наклон назад-шлаката да се оттича надолу, а електрода да пълзи нагоре по наклона. Ако шлаката изпревари електрода-нищо хубаво не следва от това, старай се пред електрода да няма нищо.
За маската-много хора си мислят, че ако работят със светло стъкло може да си повредят очите. Повреден им е мозъка! През маската не минават ултравиолетови лъчи, а именно те правят поразиите.
И в прекалената си загриженост за здравето слагат филтъра на много тъмна степен, а тогава не се вижда почти нищо, освен едно зелено или синьо огънче. А трябва да се гледат много други неща, инак не правиш нищо. Та спокойно си сложи маската на възможно най-светлата степен при която не ти дразни очите. Иначе само се криеш от дъгата, а какво се получва под дъгата ти-Божа работа. Това не е заваряване...
-
Кольо коментира
Днес, 23:06
Бат'Владо, ъгловия шев си е най-простото заваръчно упражнение. А ако е на "ладийка"-съвсем просто става.
Първата ми реакция беше : ти нещо взе да ме учиш, а ?
..ама аз за някои неща съм ти казвал , че на Петьо ше му оскубя брадата , дето те е учил грешно .
...и за да не разводняваме : аре ше ти дам да ми направиш един ъглов шев с рутил . На контролни планки , та да не кажеш , че те чанча на сложни работи. Ама после ше го снимам с гама- изотопа . И ако нямаш пори и шлакови включения - ше те черпя един кашон банани - тоя дет си го заложил политически
ПС. Към колегата Циклоп : Кольо горе- долу ти е казал как да започнеш . Първо наваръчни успоредни шевове , заваряването - после. И наблюдавай течната вана ! Да се научиш да различаваш течна шлака от течен метал . Целта е да се научиш да палиш и държиш равномерна дъга . Както и да водиш електрода . То е подобно на умението да се научиш да тръгваш и спираш с кола . Някои "шофьори" гледат на това снизходително и с насмешка . Ама то е основата . Надграждането - после , бавно и постепенно.
ПС 2 . Аааа , за маската и по- точно за стъклото , дето ти говори Кольо - това с "тъмно" и "светло" стъкло - не го слушай . Има писано по въпроса , ако не намериш - ше ти кажа по-късно как се избира пропускливостта на светлината.
ПС 3 . Видях още едно грешно нещо от Кольо:
Всъщност, точно обратното е : начинаещите се стремят да работят на минимален ток , за да не "прогорят" ваната и да изтече течния метал .Тока грубо се определя по 40 Ампера за всеки милиметр от диаметъра на електрода. Може и доста да варира де. За начинаещи е по-лесно с по-голям ток, но не свиквай така, че е вредно.
Стреми се да работиш на максималия за съответния диапазон ток . Не е грешно , а полезно . Ще го разбереш по- късно .Последно редактирано от Vlado_Ts; 13-07-21, 00:03.Топлата вода е открита случайно само първия път . Всички последващи опити за нейното преоткриване са умишлени , упорити и целенасочени.
Коментар
-
Кое е по-лесното при по-силен ток? Не става ли по-голям подрез тогава? И повече жега, което е по-рисково да пробиеш детайла? само за подържането на дъгата - прави ми впечатление, че има ниво под което става почти невъзможно - залепва непрекъснато, но над него вече си върви и с малко, и с много ток отгоре...
-
Направих някои задоволителни прави шевове днес. И няколко приемливи ъглови. Имам питане, ако на някой още му се занимава да отговаря - от какво зависи колко "залепва" шлаката? Първо, имам два вида електроди, едните правят по-черна и по-твърда шлака, това ясно че е от модела електрод. Но и с един и същ електрод, примерно на добре направен прав шев само я бутам с чукчето и пада - докато особено при ъгловите има случаи да удрям с все сила по няколко пъти само за да я пукна. Предполагам е последствие от моя грешка при работа, мислех че е понеже я залепям между детайла и материала от електрода, но имах и чисти шевове без провар, на които не пада и не пада.
Коментар
-
Здравей,
От минималния ми опит съм забелязал, че във долна позиция при добър ампераж се отлепя шлаката с електроди 6013 и 7018. С 6011 самия шев не е толкова гладък и истива бързо и шлаката е доста по различна консистенция. Като цяло когато шева е гладък и от разликата в температурата на шлаката и шева започва отлепянето на шлаката. При ъгловия шев ако не съм в грешка при вертикален шев нагоре или надолу ампеража е по нисък, което е една причина а другата е че шева не е толкова гладък и отделно шлаката постоянно стича надолу при движение нагоре единия случай а в другия принудително я избутваш нагоре при заваряване отгоре надолу. Но всичко това си е моето аматъорско разбиране за нещата
Коментар
-
На шлаката и трябва време, за да изплува от ваната. Тя си е стопена в метала и след това изплува. В случая, по някаква причина, това време е скъсено и тя не е изплувала напълно. При идеални условия, буквално пада сама. Няма какво да я държи.Съботата ми вървеше добре докато не осъзнах, че е понеделник.
Коментар
-
По въпроса за това от какво зависи как шлаката залепва за шева да каже бат'Владо.
Аз знам, че при добър шев шлаката иска само едно почукване и пада сама.
Електроди които правят кафява шлака и не е равномерна по шева, а е някак "разхвърляна" са с основна обмазка, на заваръчен език-базични, на народен-стоманени.
Трудно се запалват, по-трудно се държи дъгата, но шева макар и грозен на вид е по-добър. Тези електроди почти не правят "шупли", няма го характерното за рутиловите зашлаковане в средата на шева.
В сериозните производства се работи почти само с базични, а в любителски условия-почти само с рутилови. Рутиловите палят лесно, лесно се поддържа дъгата, но за добър шев се иска малко повече опит. Малко де, в сравнение с базичните.
Отделно, че в големите и масови производства вече почти не се използват обмазани електроди. Телоподаващото ги бие с много по производителност, а за производство тя е важен фактор.
Има си и места където използването на електрод е задължително, но това е работа за конструктори и технолози, не е за прости заварчици
.
Бат'Владо, извинявай, ако нещо пак съм огелпил конците...Има ли желание-има и начин!
Коментар
-
Пробвай първо с това преди да почнеш
https://www.youtube.com/watch?v=5eRC...BE%D1%88%D0%B0
Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .
- 1 like
Коментар
-
Цялата драма със шлаката е от погрешно положение на електрода, всъщност предимно се опитвах да бутам с насочен към посоката на придвижване електрод, от което тиках и течната шлака пред електрода и я вграждах в шева. Като обърнах наклона, всичко се оправи, даже имах по 2-3 см цели парчета да отлепят от ъгловия шев, и към 4 см при правия. И със скоростта на движение се справих, така че нещата почват да изглеждат добре. Благодаря на всички за съветите и идеите! Скоро ще напиша моето мнение за курса, но искам да го довърша, за да е пълноценно - ако на някого му е любопитно или полезно.
Коментар
-
Нали ти писах да дадеш малко наклон на планките-за да се стича шлаката назад, а не да изпреварва електрода.
Случвало ми се е да я избутам с електрода ако много напира да ме изпревари.
А при вертикал просто отдалечаваш малко електрода, задържаш на другата страна, и шлаката си изтича сама. Има си тънкости, но те се научават с практиката.
Има начин за заваряване с "бутане" на електрода, а не с дърпане. Някои му викат "руската школа". Не знам колко е руска, но си е съвсем вършеща работа.
Заваряването е наличие на вана която да е в контакт с двата детайла, и при втвърдяването и се получава шева. Начини за получаване на вана има много...
-
Писа го, но не ми стигаше нивото на познанието да го осмисля. Но все пак го загрях накрая
Много приятно е да усвояваш умение, имам желание да науча и с бутане както трябва... Може и да успея след време. По вертикал - за движение нагоре ли казваш това с отдалечаване на електрода? Не остава ли видима неравномерност така? Или залъгваш като му пуснеш място от едната страна но продължаваш да пълниш... Май и това ще го разбера като му дойде времето, сега не разбирам
-
Светене му е майката. Много светене...
И да има кого да попиташ като не ти е ясно, ама този да е до теб, а не довечера във форума...
За втори път ти казвам-в Ютуб има много клипове за начинаещи заварчици, кеф ти на английски, кеф ти на руски, със сигурност има и на френски, испански, за китайски да не говорим
. Със сигурност ще са ти полезни, изгледай колкото можеш повече.
С едно наум обаче, че понякога, макар и рядко се пускат глупости.
-
-
- 1 like
Коментар
-
Е то щот преди трийсе години, с кво друго да вари... Виж че и маската му от селската железария, хаха.
Сега го изгледах целия, много добър наистина. Показва всичко, правила, безопасност, всичко както трябва. Това му се вика практик-наставник.
А накрая даже показа и масичка как се прави, точно като за колегата.
-
Гледам го, и го свалих за архив. Но масичката е значително по-скромна от амбициозния проект който вече си кроя, с удължаващ се при нужда плот, възможност за настройване по височина, колела за преместване и тн... И място за менгемето има с лесно сваляне, абе въобще няколко пъти си надскочих вече нивото на умения в проекта, но поне няма да е скучно. И колела купих, термоустойчиви хехе
-
Излишности са, но ако не си направя за мен, къде ще ми падне да пробвам такива шантави неща. Сега се чудя, искам да заваря гайки 20 мм към профила за регулиращите крака, струва ми се логично да го направя с навит болт? Но да не се запече вътре от температурата... Животът е интересен и има много за учене
Коментар
-
Коментар
-
Това съм го правил, не само с болтове, и с панти, така казваха "старите майстори".
Ама не виждам никаква логика, даже обратното-като изгори греста е по-вериятно остатъка да затрудни развиването на болта.
Правилния начин за мен е да не се прекалява със заваряването за да се запази геометрията на гайката.
То при 20 мм няма почти никаква опасност де, това си е дебело парче желязо.
Онзи ден заварявах точно 20 мм гайка-правих си регулируем крак за количката на хедера на комбайната, получи се идеално.
-
-
На каква цена за килограм са профилите? Аз сравнявах наскоро с Ташев и Ангел Стоилов и се оказа, че Ташев е нагоре с 50 стотинки ама ми е доста близо и за 1-2-3 профила ми е по удобно.
В момента около мен в София желязото е около 3.50лв/кг за квадратни профили. Ако поръчваш повече това ще е решаващо. В Топливо какви цени ти дават?
Коментар
-
Последно ги поръчах от Метал-м, като основна причина ми беше че сайта е лесен за преглед, за избор и поръчване, ясно е кой профил колко тежи и кой е предишен и следващ размер и тн. При Ташев имам отстъпка, но техния сайт не е удобен за профили, понеже всеки е отделен като артикул. Пък и транспорта ми беше малко неясен. От топливо даже не помня защо се отказах, но вероятно не е било удобно да се рови. Иначе цените са доста сходни при различните фирми, аз имам около 250 кг - не са всичките за масата, хех. Някои са за други идеи, а има и за упражнения, и за черни дни. Като ще плащам транспорта така или иначе. Сигурно са поне 10 различни вида, квадрат, винкел, шина, тръба.
ПП ей сега проверих, че квадратните са ми по 3.26 лв. с ддсПоследно редактирано от cyclop; 03-08-21, 21:30.
-
Понеже и аз инцидентно се поинтересувах за цени на квадратни тръби, видях че при Ташев едно 6м парче 50Х50Х2 е с 2 лева и стотинки по-скъпо от Метал М. Но пък Ташев ми е на 2 километра а Метал М на 22
-
-
Направих си един проект за работна маса, с 5 см квадратен профил за основата и 8 см шина с дебелина 12 мм за плота. Има и профил по дължина в средата - да подпира плота да не увисне. Отстрани има регулираща се по височина поставка - главно за циркуляра, или за други инструменти, а отляво съм сложил удължение, което може да се маха или да се мести отдясно. 150 х 65 см е плота, с удължението ще е към 200 см. Оставих си място за сядане, че съм 2 метра и повечето време не ми се работи наведен. До болтовете за регулиране на височината ще има и колела за местене, но не ми се моделират, понеже не съм пипал 3дстудиото от 20 години и не помня нищо. Тая тояга в средата е на болтове и може да се махне. Ако има критики, особено за структурната здравина, ще съм благодарен.
Коментар
-
Височината си я избери според твойте размери/удобство 100см-110см примерно. Като предвиждаш и седнал да работиш, сложи един профил между двата долни правоъгълника, за да си подпираш/качваш краката в седнало положение. Ако ще правиш чекмеджета отляво и отдясно, помисли, че по идея заваръчната маса е с големи междини на плота, за да пада отпадъка от процесите на металообработване на пода.
Активност за темата
Свий
В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.
Най-много потребители онлайн 8,787 в 17:37 на 21-06-23.
(след този карамбол дето изнаписа нямам повече какво да кажа
Коментар