До: Двигатели и КПД
Тая работа с КПД на трансмисиите е дебела.
94-96% не е никак лесно достижимо в ел.моторите и генераторите, еле пък в мобилните такива, при които се пести от маса и се правят компромиси с омически и други загуби, затова пък работят в широк диапазон режими с компромисна ефективност. Загубите в управляващите преобразуватели (и евентуално батерии) са една трета тема.
За механична трансмисия на транспортно средство обикновено се спрягат едни по-други числа - от около 85% за преднозадвижван лек автомобил с ръчни скорости до примерно около 35% за 4х4 фултайм автоматик.
И после, КПД не е всичко.
Транспортното средство трябва и да става за целта, за която се прави. Електрическата трансмисия (генератор, мотори) е тежка и непрактична за нищо, което има динамика над ЖП локомотив. В добавка е и тромава. За да стане пъргава, трябва или да държи ДВГ в неизгоден режим (същия проблем имат автоматиците), или да има и батерия. Батерията струва едни пари, тежи едни килограми и отнася своя дял от загуби в топлина. И като се посмята, излиза, че за лека кола и джип ръчката я бие по всички точки, освен ако трябва да я ползват американци. За товарен камион вече и американците нямат думата - всичко ръчно.
Тая работа с КПД на трансмисиите е дебела.
94-96% не е никак лесно достижимо в ел.моторите и генераторите, еле пък в мобилните такива, при които се пести от маса и се правят компромиси с омически и други загуби, затова пък работят в широк диапазон режими с компромисна ефективност. Загубите в управляващите преобразуватели (и евентуално батерии) са една трета тема.
За механична трансмисия на транспортно средство обикновено се спрягат едни по-други числа - от около 85% за преднозадвижван лек автомобил с ръчни скорости до примерно около 35% за 4х4 фултайм автоматик.
И после, КПД не е всичко.
Транспортното средство трябва и да става за целта, за която се прави. Електрическата трансмисия (генератор, мотори) е тежка и непрактична за нищо, което има динамика над ЖП локомотив. В добавка е и тромава. За да стане пъргава, трябва или да държи ДВГ в неизгоден режим (същия проблем имат автоматиците), или да има и батерия. Батерията струва едни пари, тежи едни килограми и отнася своя дял от загуби в топлина. И като се посмята, излиза, че за лека кола и джип ръчката я бие по всички точки, освен ако трябва да я ползват американци. За товарен камион вече и американците нямат думата - всичко ръчно.
Коментар