Поради начина на действие на маслото върху дигателя трябва да знаете,че късите ин- тервали на смяна на това масло УВЕЛИЧАВАТ ИЗНОСВАНЕТО! Не спорете с мен, а отделете малко време и проследете темповете на износване!
Маслото има 2 основни съставки слещу изновсването на двигателя – първата осигурява защита чрез отмиване, или играе ролята на детергент - тя измива вътрешните повърхности, неутрализира киселините, разтваря саждите и т.н. Tази добавка е особено специфична за дизеловите двигатели.
Втората съставка е противоизносващата – тя предпазва двигателя особено там, където разстоянието между частите му е много малко и има опасност от триене на метал с метал. Тя играе роля и в лагерите, повдигачите, зъбните колела, буталните болтове и някои други подвижни части. Сега вни-мавайте - тази, втората съставка е по-малко от 3% от общия обем на маслото.
Двете съставки осигуряват 90% oт общата функция на маслото! Tе изискват необходими температура и налягане, за да се свържат с критичните повърхности, но поради ниската си концентрация Например при двигател в работен режим в мястото, където зъбите на колелото движат повдигачи-
те и налягането е 90 000 паскала дебелината на слоя масло е 1 микрон. След като само 3% oт мас-лото е с противоизносващи свойства, ще са необходими стотици и хиляди цикъла на преминава-не на това място, за да се оформи достатъчен защитен слой на това място.
Всеки би стигнал бързо до извода, че при „старо” масло тези доабвки са вече на мястото си, на-ли? Не съвсем! Помните ли първата съставка – детергента, която измива отвъртре двигателя? Тя много бързо се „износва” след смяна на маслото, защото първата й среща е с останалото от смяна-та старо масло. Tя ако щете, намалява и ефективността на противоизносващата съставка ..Виждате ли как стоят нещата?
Преди да продължим, нека да отбележим, че още в началото маслото здапочва да предотвратява вся-
какво слепване или залепване на частици по въртешните повърхности на двигателя .Те са уникални за дизеловия двигател и затова веднага след 9смяната маслото е черно – то просто си е свършило работата и е попречило на саждите да залепнат някъде или да се слепят помежду си…
Връщаме се при детергентите и високото наляггане, където микрозащитният слой не е бил завър шен напълно - наново е бил започнат при вливането на новото масло, то е започнало да проми-ва наново двигателя, да неутрализира киселините и т.н. И докато детергентните свойства на мас-
лото се запзват през прървите 1500 км, противоизносващите имат регенеращи свойства,т.е. те за-пазват свойствата си, ако вече са създали защита от износване на определено в двигателя място.
Вие прекъсвате защитния цикъл на маслото на няколко етапа:
I етап – Детергентите премахват от вътрешните повърхности различните замърсители, неутрализират киселините и вкарват всичко това в циркулиращото масло, като това става през първите 800 – 1600 км след смяна на маслото
II етап – Запазеният вискозитет на новото масло осигурява качествена защита от износване чрез създаване на защитен филм по повърхностите. Макар, че и тази фаза е през първите 1600 км и не успява да създаде достатъчно стабилен защитен слой, тя е приемлива, защото през нея се отмиват и доста механични замърсители, които биха увредили по-дълготрайно двигателя. През тоя етап ин-дексът на износване на двигателя (ИИД) е 5 – 10% за всеки 1000 мили или 1600 км.
III етап – Детергените се използват напълно и защитният слой/филм по критичните повърхности се оформя. Всички съставки на маслото работят в синхрон и ИИД спада до 1-2 % на 1600 км
IV етап – на „дълготраен мир” – маслото функционира равномерно: защитният филм е формиран на-всякъде, вискозитетът на маслото е в перфектно отношение с двига-теля, детергентите постоянно пречат на слепването на саждите и другите замърси-тели и ИИД е като в III етап
V етап – на износване на маслото – то увеличава вискозитета си(изтънява); местата с високо налягане се покриват с микроскопични метални частици, резултат от износването и от изтъняване на защитния слой масло; през този етап се увеличава ИИД и достига от 3 до 8%(нали забелязахте, че ИИД тук все пак е по-нисък от I и II етап!?)
А според опитите във VW сериозните промени в маслото се забелязват едва след 30000 мили/48000 км...
Ето как се променя ИИД(„Fe” в оригиналния текст означава, че индексът е отнесен конкретно към желязото като освен материал в двигателя) в зависимост от интервала на смяната на маслото(ре-зултатите са на базата на реални проби от маслото на ТД двигатели):
ИНТЕРВАЛ ОБЩ/СУМАРЕН И И Д СРЕДНО НА 1600 КМ
1600 км 10 % 10 %
4800 км 10 + 2 + 2 - 14 % 4.6 %
8000 км 10+2+2+2+2 – 18% 3.6 %
16000 км10+2+2+2+2+2+2+2+2+3 – 29% 2.9%
24000 км 10+2+2+2+2+2+2+2+2+3+3+3+3+3+
+3 - 44% 2.9%
32000 км 10+2+2+2+2+2+2+2+2+3+3+3+3+3+
+3+3+3+3+4+4 - 61% 3.3 %
Смята се, че когато ИИД е 5-7% на 1600км, маслото е за смяна. Аз лично го сменям на 40000 км и досега не съм достигнал ИИД 5%
Така че, когато някой сменя маслото на 5 или на 10000 км, той прави 2 неща:
- удвоява броя на детергентните цикли като цяло
- удвоява броя на етапите, през които двигателят е с най-висок ИИД
А ако някой започне да ви убеждава, че късите интервали на смяна на маслото са добри за двигателя - той просто не знае какво говори!
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
Цитатът е от форума на VW.
Това изявление ме впечатли и озадачи.Ще се радвам да прочета коментарите ви.
Маслото има 2 основни съставки слещу изновсването на двигателя – първата осигурява защита чрез отмиване, или играе ролята на детергент - тя измива вътрешните повърхности, неутрализира киселините, разтваря саждите и т.н. Tази добавка е особено специфична за дизеловите двигатели.
Втората съставка е противоизносващата – тя предпазва двигателя особено там, където разстоянието между частите му е много малко и има опасност от триене на метал с метал. Тя играе роля и в лагерите, повдигачите, зъбните колела, буталните болтове и някои други подвижни части. Сега вни-мавайте - тази, втората съставка е по-малко от 3% от общия обем на маслото.
Двете съставки осигуряват 90% oт общата функция на маслото! Tе изискват необходими температура и налягане, за да се свържат с критичните повърхности, но поради ниската си концентрация Например при двигател в работен режим в мястото, където зъбите на колелото движат повдигачи-
те и налягането е 90 000 паскала дебелината на слоя масло е 1 микрон. След като само 3% oт мас-лото е с противоизносващи свойства, ще са необходими стотици и хиляди цикъла на преминава-не на това място, за да се оформи достатъчен защитен слой на това място.
Всеки би стигнал бързо до извода, че при „старо” масло тези доабвки са вече на мястото си, на-ли? Не съвсем! Помните ли първата съставка – детергента, която измива отвъртре двигателя? Тя много бързо се „износва” след смяна на маслото, защото първата й среща е с останалото от смяна-та старо масло. Tя ако щете, намалява и ефективността на противоизносващата съставка ..Виждате ли как стоят нещата?
Преди да продължим, нека да отбележим, че още в началото маслото здапочва да предотвратява вся-
какво слепване или залепване на частици по въртешните повърхности на двигателя .Те са уникални за дизеловия двигател и затова веднага след 9смяната маслото е черно – то просто си е свършило работата и е попречило на саждите да залепнат някъде или да се слепят помежду си…
Връщаме се при детергентите и високото наляггане, където микрозащитният слой не е бил завър шен напълно - наново е бил започнат при вливането на новото масло, то е започнало да проми-ва наново двигателя, да неутрализира киселините и т.н. И докато детергентните свойства на мас-
лото се запзват през прървите 1500 км, противоизносващите имат регенеращи свойства,т.е. те за-пазват свойствата си, ако вече са създали защита от износване на определено в двигателя място.
Вие прекъсвате защитния цикъл на маслото на няколко етапа:
I етап – Детергентите премахват от вътрешните повърхности различните замърсители, неутрализират киселините и вкарват всичко това в циркулиращото масло, като това става през първите 800 – 1600 км след смяна на маслото
II етап – Запазеният вискозитет на новото масло осигурява качествена защита от износване чрез създаване на защитен филм по повърхностите. Макар, че и тази фаза е през първите 1600 км и не успява да създаде достатъчно стабилен защитен слой, тя е приемлива, защото през нея се отмиват и доста механични замърсители, които биха увредили по-дълготрайно двигателя. През тоя етап ин-дексът на износване на двигателя (ИИД) е 5 – 10% за всеки 1000 мили или 1600 км.
III етап – Детергените се използват напълно и защитният слой/филм по критичните повърхности се оформя. Всички съставки на маслото работят в синхрон и ИИД спада до 1-2 % на 1600 км
IV етап – на „дълготраен мир” – маслото функционира равномерно: защитният филм е формиран на-всякъде, вискозитетът на маслото е в перфектно отношение с двига-теля, детергентите постоянно пречат на слепването на саждите и другите замърси-тели и ИИД е като в III етап
V етап – на износване на маслото – то увеличава вискозитета си(изтънява); местата с високо налягане се покриват с микроскопични метални частици, резултат от износването и от изтъняване на защитния слой масло; през този етап се увеличава ИИД и достига от 3 до 8%(нали забелязахте, че ИИД тук все пак е по-нисък от I и II етап!?)
А според опитите във VW сериозните промени в маслото се забелязват едва след 30000 мили/48000 км...
Ето как се променя ИИД(„Fe” в оригиналния текст означава, че индексът е отнесен конкретно към желязото като освен материал в двигателя) в зависимост от интервала на смяната на маслото(ре-зултатите са на базата на реални проби от маслото на ТД двигатели):
ИНТЕРВАЛ ОБЩ/СУМАРЕН И И Д СРЕДНО НА 1600 КМ
1600 км 10 % 10 %
4800 км 10 + 2 + 2 - 14 % 4.6 %
8000 км 10+2+2+2+2 – 18% 3.6 %
16000 км10+2+2+2+2+2+2+2+2+3 – 29% 2.9%
24000 км 10+2+2+2+2+2+2+2+2+3+3+3+3+3+
+3 - 44% 2.9%
32000 км 10+2+2+2+2+2+2+2+2+3+3+3+3+3+
+3+3+3+3+4+4 - 61% 3.3 %
Смята се, че когато ИИД е 5-7% на 1600км, маслото е за смяна. Аз лично го сменям на 40000 км и досега не съм достигнал ИИД 5%
Така че, когато някой сменя маслото на 5 или на 10000 км, той прави 2 неща:
- удвоява броя на детергентните цикли като цяло
- удвоява броя на етапите, през които двигателят е с най-висок ИИД
А ако някой започне да ви убеждава, че късите интервали на смяна на маслото са добри за двигателя - той просто не знае какво говори!
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
Цитатът е от форума на VW.
Това изявление ме впечатли и озадачи.Ще се радвам да прочета коментарите ви.
Коментар