Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Октаново число на пропан-бутана

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Октаново число на пропан-бутана

    От сайта на бензиностанции Круиз:
    Газ Ауто


    е с гарантирано минимално съдържание на пропан 35%, липса на вода и вредни за двигателя химични съединения (полиетилен, полипропилен), октаново число от минимум 89. Складово налягане от минимум 3 атмосфери, осигуряващи бързо и точно зареждане на бутилката.
    Винаги съм си мислел, че пропан-бутанът е с октаново число над 100. Затова и на по-старите автомобили давахме малко повече аванс. Явно и газта вече не е това, което трябва да бъде.

  • #2
    Като се разрових, много от доставчиците пишат същото минимално октаново число.

    Коментар


    • Stbd
      Stbd коментира
      Редактиране на коментар
      важното е да няма кварц, но умишлено избягват да напишат колко е в горивата им! защото смесват с пясък в резервоaрите!
      Последно редактирано от Stbd; 23-09-21, 19:33.

  • #3
    Малко са по-замотани нещата при газовите горива. Ето малко полу теория - полупрактика както я помня. Та особеноста на газовите горива е че имат... особеност - по-бавно горене (при метана още повече) и затова съответно трябва да има по-голямо предварение в запалването и там как се прави – механичните - ясно, съвремените масово чрез Аванс процесори или чрез корекция на горивната карта ако е възможно, защото има особености в различните режими на двигателя и само така може да се извлече максимума.


    Газта има много висока калоричност в сравнение с бензина – ориентировъчно 1:1.4 при теоретични 130 октана на газта. Трябва да се има в предвид че при нас всичко е с едно.. по-различно качество и не само на газта а и на бензина така че може би съотношенията са верни но всичко е по-надолу.


    Отделно газта окислява минимално моторното масло, то остава чисто и със запазени свойства и изобщо двигателя в това отношение изглежда по СЪВСЕМ различен начин и като състояние в сравнение с бензина.. поне с нашето му качество и руско за което имам някакъв опит.


    През годините каране на служебни коли на една газостанция (приятелска и не лъжеха, освен ако глобално не са ги лъгали и тях) гарантираха високо октаново число (над 110) и имахме договор за зареждане, но... се чувстваше че е по-зле. Дори джипа си карах и с него се чувстаха по-зле нещата а той по принцип не различава много какво гори. Затова и зареждах на друго място, където не гарантираха нищо, цената беше по-висока, но всичките баири на четвърта... а служебните коли не усещаха колко сме ги претоварили.


    В момента зареждам основно от една ГОЛЯМА верига.. и нещата са КОРЕННО различни в два различни града (даже 3, но там имам опит по-малко от година), при това така от години... И ме уверяват че от едно и също място зареждат и имат една и съща техника и начин за зареждане и т.нт.



    Та който е в час с практиката и положението в момента - ще напише много по-точно от мен.
    Последно редактирано от TStanim; 23-09-21, 19:50.

    Коментар


    • #4
      Глупости, поредните. Не се връзвай, не позволявай да те свалят до това тяхно профанско ниво на общуване. Полиетилена на конци ли е, топчета или във формата на пласмасови нано-лейки, плаващи из пропан-бутана, и пълни с вода?
      Последно редактирано от Stbd; 23-09-21, 19:16. Причина: троха под копчето на клавиатурата за "т" в "полиетилен" - липсваше буквата

      Коментар


      • #5
        Първоначално публикуван от TStanim Преглед на мнение
        Малко са по-замотани нещата при газовите горива. Ето малко полу теория - полупрактика както я помня.

        Клапаните горят и причината е по-високата температура на горене. На много места пишат че при LPG температурата може да достигне с 200 градуса повече в сравнение с бензина,

        Газта има много висока калоричност в сравнение с бензина
        .
        Изобщо не ми се връзват спомените с тези постулати.

        Коментар


        • TStanim
          TStanim коментира
          Редактиране на коментар
          Лошо... за спомените. Но и моите ме подвеждат понякога... Иначе температурата е височка и не случайно се изяждат клапани и дори на някои съвременни коли те ерозират ако са направени да са на ръба или под ръба (примерно при китайски двигатели се забелязва тук, там).
          Затова (заради по-високата температура) и се препоръчва да се оставят по-големи хлабини от заводски препоръчаните (хидравличните повдигачи не ги броим)...

          Отделно и температурата на запалване (освен на горене) също е по-висока с >~150 градуса (относително заради съотношенията бропан:бутан които трябва да са различни по стандарт зимата и лятото).
          Последно редактирано от TStanim; 23-09-21, 20:51.

      • #6
        Предвид общото ниво... и аз да се изрежа с един въпрос:
        За калоричността, най-ниска е на дизела, нали? А 100 октана бензин поне доближава тази на газта?

        Коментар


        • #7

          Т.е. тук нещата са КОРЕННО различни защото на бензина ни интересува да устоява на детонация, за дизела е обратното и цетановото число е в пряка връзка с тази характеристика т.е. не можем да ги сравняваме е по един и същи начин. При дизела цетановото число е мярка за полезна характеристика на горивото (не октан). Стойностите там се движат от 45 до 55.. (към посока нормален - синтетичен дизел). Изобщо тук съм МНОГО бос – повече не помня - просто не ми е интересен дизела и нека друг да пише – тук във форума има химици с практика и много опит на производството на въпросния и да не се излагам пред тях.
          Последно редактирано от TStanim; 23-09-21, 20:30.

          Коментар


          • #8
            Колеги, образовайте се какво е октаново число и какво се означава с него. Също и калоричност на горивата. Информацията се намира свободно в интернет.

            Коментар


            • Кольо
              Кольо коментира
              Редактиране на коментар
              Подкрепям.
              Масово народа си мисли, че октана е мярка за "силата" на бензина.
              Щото жигулето като му сипехме "супер"(А96) литваше.
              То от друго идва летежа, не от калоричността, но да де-четете...

            • TStanim
              TStanim коментира
              Редактиране на коментар
              Колкото по-високо е октановото число, толкова по-голяма компресия може да създаде горивото преди да детонира. Т.е. това не ли основната търсената практическа ефективност за което ни интересува на горивото? Иначе щеше да е измислен друг параметър (само да не замесваме и горивна ефективност че ще потъне темата)...
              Не е ли така макар опростено (да има още време за горене, температура т.е. калоричността и едно ужасно смесообразуване дето му влияе ВСИЧКО изброено и още много неща )?
              И жигулката ще върви яко и на по-висок октан... ако налягането е правилно - (моята антика е преправяна там магиите с УАЗовата глава и не само) и ако... много други неща са направени вярно, то това ще се получава в крайна сметка уж...
              Последно редактирано от TStanim; 23-09-21, 21:18.

            • petkov_bb
              petkov_bb коментира
              Редактиране на коментар
              И май се пропуска енергийната плътност за единица обем. И там е заровено .....................разхода на гориво.

          • #9
            И последно кое е вярно. Колко е октана на газта?
            сто: Тук нормално си подаваме топката като на тренировка и гледаме да не се контузим. Понеже сме от един отбор.
            dembito: Хардуера можеш да го ритнеш, а софтуера само да го напсуваш

            Коментар


            • Никола
              Никола коментира
              Редактиране на коментар
              между 100-110 според приятели газаджии, ако всичко е нормално, пак според тях никога не е нормално.
              Незнам какъв е основния замърсител, като имах газова кола единствено съм сменял филтри на уредбата заедно с другите, два пъти чистене на клапана на бутилката,веднъж нормални свещи за около две смени на масло умряха и пръснаха всмукателния колектор щот беше пластмасов (около 30 000км). после ириедиеви и те заровиха колата (още 80-90 000км).

          • #10
            Преди за да мъчат едни студенти... т.е. за изчисления се залагаше че е ~115. При газови системи се залага че е 103-105. Не смятам че много е потънало надолу, но кой знае - инфлация...

            Последно редактирано от TStanim; 23-09-21, 21:56.

            Коментар


            • #11
              Октановото число (изследователски метод, та да може да се сравнява с бензина у нас)

              на бутана - 85
              на пропана - 101 или нещо такова

              джокерче: пропанът е по-скъпата съставка. При смесване октановите числа се държат приблизително пропорционално (то така е и измислена самата мярка)

              Има освен това нежелани съставки - пропен (пропилен), бутен, бутадиен - които още дърпат октановото число надолу. Теоретично всичките тези съставки са по-скъпи и се ползват за друго ама разделянето им струва пари, а понякога пазарът позволява да се продават за гориво.

              Краен резултат: когато имах кола която беше способна да чука от аванс, имаше положение на делкото в което работи на бензин добре и чука на газ. Бензин под 95 няма така че пропан-бутанът който тогава беше достъпен със сигурност е бил осезаемо под 95.

              А съдейки по това как понякога зимно време сместа няма налягане да излезе от бутилката, за 10-ина години оттогава нещата не са се променили и пак бутанът преобладава.

              Легендите че "газта имала висок октан" са от времето когато а) беше скъпо да се отделя пропана и нямаше търсене на чист пропан и б) се е правило сравнение с бензин А-86.

              ---

              Местенето на ъгъла на запалване за газ/бензин е свързано не толкова със детонациите (еле па на съвременните автомобили които контролират детонациите отделно), колкото със скоростта на разпространение на пламъка когато няма детонации. И е сложно - в ниски обороти газта иска повече аванс, а във високи - по-малко. Успех в уцелването на читава карта на запалване.

              ---

              Калоричности:
              На единица обем пропан-бутанът е по-ниско калоричен, на единица маса - по-високо калоричен. Калоричността на едно гориво е пряко свързана с разхода му за свършване на някаква работа. На практика нещата са на кантар и за читаво направена конверсия разходът на бензин и пропан-бутан е еднакъв - +/- 5%.

              Аааа и на единица обем гориво-въздушна смес пропанът има около 90-92% от калоричността на бензина. Оттам и 10-те % разлика в максималната мощност (ама пак има тънкости защото при мощностно обогатяване двете горива се държат различно и пак зависи от това кой е връткал кранчетата).

              ---

              п.п. колко много знам а няма кой да ми смени изпарителя на УАЗа.

              за другата кола не ми се и отваря приказка.

              Коментар


              • petkov_bb
                petkov_bb коментира
                Редактиране на коментар
                Браво,
                А ма как не те домързя да изпишеш цяла страница в полунощ!

              • Джоу (x3mrjoe)
                Джоу (x3mrjoe) коментира
                Редактиране на коментар
                ... а няма кой да смени изпарителя на Ужаза !

            • #12
              За картата за запалване няма нещо невъзможно трудно при газовите горива, освен че качеството им много варира (и не само зимата и лятото през които се сменя съотношението на пропана и на бутана... но какво пречи да се направят няколко карти? ). С това се занимавам и с УАЗ (да технически, защото УМЗ-414 са използвали при него, а не при ГАЗ-69).



              Своеобразно комбо да си улучвам едновременно и двете хобита с това.. е и малко и работата но няма нищо идеално, а зимата да гледам лога на системата и да пощя по картата ми се струва супер занимание. Но не мисля че на някой ще му е интересно в този форум. (да - SECU-3 https://secu-3.org/), както и примерно как може да да се накарат китайски оборотомери да работят с механично запалване, че и точно (последното вярно е в процес). И още не съм си изгорил осцилоскопа което е постижение, защото просто е УЖАС какво идва като напрежения, особено при искрене в чукчето на някои обороти.


              При мен с много малко недостига завъртането на делкото, за да настроя достатъчно голямо оптимално предварение на газ - теоретично е на положение много над 90. Сега на бензин съм върнал на обратно до край предварението, но пък е прекалено голямо т.е. хода изобщо не стига. Трикове да вадя делкото и да местя със зъб просто не ми се правят, защото се кара само на газ а и механичното запалване ще остане само за дизайн и аварийни случаи в някакъв да се надяваме не много далечен момент. Но като заредя в (да не казвам къде) то дори настройка не може оптимална да се направи - такъв ужас е газта, но като цяло даже трябва да се върне с малко.
              Пак уточнявам - това е правене аналог към бензин само като настройки на оптимално предварение, което се определя от скоростта на горене на газта, а не че това е извод че газта е толкова октана. Но емпирично на газ прросто е много приятно различно при карбуратор WEBER (полски лиценз) който и на бензин е приятен, че даже можем да говорим за някакви икономии (да написах глупост - това е УАЗ/ГАЗ) отделно двигателя е по-тих на всички обороти и всички близки асфалтови баири са на четвърта.


              С газови системи не се занимавам (и за съжаление не мога да помогна дори като съвет - само ги настройвам а то не е някаква сложнотия) и карам с над 15 годишен изпарител Landi Renzo (и е със сериозен запас - някога правих сериозни проучвания, карах разни антики с различни изпарители и сравнявах). НИЩО не му е сменяно а трябва... но не смея че на колата същия го сервизираха уж най-добрите специалисти в региона и взеха че го ремонтираха/модернизираха (там един дефект който бил характерен.. уххх не ми се пише че се газирам) и от тогава се държи... като нормален изпарител нисък клас. Настройките на ниски обороти леко бягат и т.нт... От сервиза са прави - те работят с ниво на техните си клиенти и изисквания, а аз искам повече.
              Последно редактирано от TStanim; 24-09-21, 07:14.

              Коментар


              • #13
                Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                Октановото число (изследователски метод, та да може да се сравнява с бензина у нас)

                на бутана - 85
                на пропана - 101 или нещо такова
                По-скоро трябва да е 95/110.
                И като се смеси - хоп 89

                Коментар


                • Ясен
                  Ясен коментира
                  Редактиране на коментар
                  а де? такива числа помня, а сега за бутан мернах нещо като 90-93 из нета

              • #14
                Така и така сме в газаджийска тема, да попитам:
                Каква е разликата в изпарител под 100 киловата, и такъв 140 да речем.
                Може ли от обикновен-за лека кола, посредством смяна на карантии вътре да се получи изпарител кото да храни 150 коня двигател?
                Има ли желание-има и начин!

                Коментар


                • Ясен
                  Ясен коментира
                  Редактиране на коментар
                  На Ловато си спомням че разликата между 90 и 140 конски сили беше една пружина.

                  За по-големите мощи не съм се интересувал

              • #15
                Разликата е в големината на топлообменника и в запазването на характеристиките при малки или големи количества газ.

                Коментар

                Активност за темата

                Свий

                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                Зареждам...
                X