Обява
Свий
Няма добавени обяви.
Известни лодки от близкото минало
Свий
X
-
There's someone in my head but it's not me...
Коментар
-
Коментар
-
От: Известни лодки от близкото минало
Сигурно повечето от вас са чули или прочели по нещо за случая с една лодка от съвсем близкото минало, а именно – от месец май тази година. Тъй като вече писах за една лодка, която си е спечелила печална слава, сега мисля да продължа темата за най-неприятната и неромантична част на ветроходството.
Става дума за случая с английската лодка Cheeki Rafiki, модел Beneteau First 40.7, която губи кила си насред Атлантическия Океан, на връщане от една регата в Антигуа, където печели 1-во място в класа си. В следствие на това, лодката естествено моментално се e преобърнала и 4-мата души на борда не са имали време да освободят спасителния плот, така че скоропостижно са се издавили в студените води на северния Атлантик.
First 40.7 е един изключително популярен, най-вече заради скоростните си качества, модел на марката Beneteau. Дизайнер на тази лодка, както и на всички модели First от това поколение е небезизвестният Брус Фар. Оказва се обаче, че това въобще не е първата First 40.7, която губи кила си, което вече звучи доста стряскащо. Попаднах на една интересна статия, в която се анализира въпросната случка. Там има и една интересна снимка на трюма на едно такова Бенето, на която се вижда, че наборът (оребряването) на лодката (явно от икономически съображения) е една напълно отделна от корпуса черупка, която по някакъв съмнително ефективен начин е залепена за основния корпус, а килболтовете преминават през така залепените два детайла, между които очевидно не може да има достатъчно здрава връзка. Няма да преразказвам цялата статия, в която освен това се казва, че при тези лодки често се наблюдава движение на най-задния килболт, в моментите, когато се натяга ахтерщагът. Ето линк към самата статия:
http://www.wavetrain.net/news-a-view...in-post-mortem
Ето за финал и една любопитна случка с една чартърна лодка (Jeanneau Sun Odyssey 37), която неприлично дълго време е плавала без кила си и без никой да разбере, че го няма:
http://www.wavetrain.net/news-a-view...no-one-noticedПоследно редактирано от Zeehond; 08-08-14, 12:32.There's someone in my head but it's not me...
Коментар
-
От: Известни лодки от близкото минало
Здравейте, реших да сложа точка на черната серия от постове, които напоследък публикувам в този форум. Замислих се, че последните ми изяви тук се отнасят само за потънали лодки, затова сега ще пиша за една, на която й е вдъхнат втори живот. Това е една от лодките, посочени в първия ми пост в тази тема, а именно – „Flyer”. Както вече писах, тя е дизайн на Спаркман и Стивънс и е произведена от Royal Huisman в Холандия.
Ето линк, на който има кратко описание, както и чертежи на обищия вид на лодката:
http://sparkmanstephens.blogspot.com...273-flyer.html
Ето накратко нейната история, след победоносното й завършване на околосветската регата Whitbread, през 1978-а:
През 1981-а „Flyer” е купена от Orange Coast College в Newport Beach, където в продължение на повече от 30 години е плавала под името „Alaska Eagle” и е служила, като учебен ветроход. Ето описанието на нейните преходи, през този период:
По някое време миналата година (2013) попаднах на нейна обява за продажба и ми стана безкрайно интересна нейната история, защото дотогава не се бях замислял, какво ли се е случило с нея, след финала на въпросния Whitbread. Oттогава следя постоянно какво се случва с нея, затова знам, че в края на 2013 „Flyer” беше закупена от някакви холандци, които се събрали и учредили фондация „Revival of the Flyer”, с идята да я възстановят в оригиналния й вид. По проект тя е двумачтов кеч, но като „Alaska Eagle” е плавала като слюп. Защото са й махнали бизан мачтата, а освен това са й направили и редица други изменения, в това число и смяна на оригиналния тъмно син цвят - с бял. Ето как е изглеждала „Flyer”, докато е носила името „Alaska Eagle” (т.е. – през по-голямата част от съществуването си):
След като я купуват, холандците я натоварват на кораб, който я връща в Холандия, където пристига през февруари 2014, след повече от 30 години и около 2 месеца след смъртта на прославилия я шкипер Корнелиус ван Ритсхотен, който не доживява да я види обратно вкъщи:
След това „Flyer” започва тур за овации из цяла Холандия, което включва и представянето й на яхтеното изложение в Амстердам:
Накрая воаяжът завършва в яхтостроителницата Royal Huisman, където лодката е била построена и където сега ще бъде реставрирана и възстановена в оригиналния си вид:
А ето го и резултатa от добре свършената работа:
Последно редактирано от Zeehond; 23-09-14, 21:24.There's someone in my head but it's not me...
Коментар
-
От: Известни лодки от близкото минало
Скоро се присетих за една уважавана от мен марка ветроходни лодки и, покрай марката си спомних за може би най-интересната лодка произведена във въпросната яхтостроителница. Марката е Trintella, а конкретната лодка за която говоря е бившата Mona Lisa, настояща Icebird. Проектът е на Van De Stadt (кой друг), ето подробности:
http://stadtdesign.com/designs/custo.../mona_lisa_60/
Спомням си, че преди години въпросната лодка беше обявена за продан в ето този сайт, където имаи доста подробности, относно модела и стъкмяването аеро-риг:
http://www.yachtmonalisa.com/
Сега попаднах и на сайта на новите й собственици, които са й дали името Icebird и правят с нея чартърни плавания в района на Антарктика:
http://icebirdexpeditions.com/index....=40&Itemid=129There's someone in my head but it's not me...
Коментар
-
От: Известни лодки от близкото минало
Определено е по-ефективен от нормалното стъкмяване, а очевидно са се научили да го правят и достатъчно здрав, щом го слагат на такива големи лодки.
Ето статия, в която подробно се говори завъпросното стъкмяване:
http://www.yachtmonalisa.com/Hiswa-A...-Symposium.pdf
Ето го и описанието от сайта на Van De Stadt:
http://www.stadtdesign.com/pages/swing_rig
А ето и една наистина огромна лодка с такъв риг:
http://www.yachtforums.com/index.php...dwinger.19249/
There's someone in my head but it's not me...
Коментар
-
От: Известни лодки от близкото минало
Първоначално публикуван от Zeehond Преглед на мнение
А ето и една наистина огромна лодка с такъв риг:
http://www.yachtforums.com/index.php...dwinger.19249/
Коментар
-
От: Известни лодки от близкото минало
Нямаш никакви грижи. Тя се ползва за чартър, така че спокойно можеш да се повозиш на нея. Цената започва от 64 000 Евра на седмица и плаването е в района на Средиземно море, на една ръка разстояние, дето се вика:
http://www.njcharters.com/brochure/c...t/DWINGER/5965
Лодката е построена през 2012 от Royal Huisman, по дизайн на Джери Дийкстра, който е бил в екипажа на Flyer през 1978 и, който в последствие е начертал доста интересни лодки, голяма част от които са построени именно от Royal Huisman. Друг интересен факт е, че това е лодката с най-висока свободно стояща мачта в света.There's someone in my head but it's not me...
Коментар
-
От: Известни лодки от близкото минало
Днес ще пиша не за една, а за цели 5 лодки. Общото между тях е, че всичките са серийни лодки и са построени в една и съща корабостроителница, а 4 от тях са проектирани и от един и същи дизайнер. Само петата е проектирана от друг човек, който пък е зет на първия. Стига шуробадженащина, време е да разкажа за лодките и - за това, което ги прави по-специални (поне в моите очи) от повечето серийни лодки.
Моделът на първата и най-старата от 5-те лодки носи името „Pionier”, което е и ключовата дума, накарала ме да съчиня днешните „мъдрости”. Лодката е проектирана от един от пионеите на модерния яхтен дизайн и е произведена от едни от пионерите в областа на серийните стъклопластикови лодки. По-конкретно – това е първата серийна стъклопластика лодка, произвеждана в Европа. Проектът, както казах, е на един от най-големите иноватори в яхтения дизайн. Това е човек с редица нововъведения в областта, част от които са оформили типичните линии на ветроходните лодки, които сме свикнали да наблюдаваме в днешни дни, като например отделния от кила, свободно висящ, полубалансиран рул. Става въпрос са холандеца Ericus Gerhardus Van De Stadt. „Pionier” е първият му стъклопластиков проект, след редица доказали се дървени и шперплатови лодки. Корпусът е произвеждан в Tyler Boat Co. – Англия. Въпросната фирма преди това е изработвала стъклопластикови форми за отливане на бетонови панели за жилищни сгради, та покрай формите са решили, че могат да правят и лодки. Дълго време Tyler са били едни от най-големите производители на стъклопластикови корпуси в света. Много европейски яхтостроителници са си поръчвали корпусите именно при тях. В случая с “Pionier”, Tyler са произвеждали само корпусите, след което лодките са били довършвани от Southern Ocean Shipyard – също в Англия. По-късно Southern Ocean Shipyard също става една от най-престижните яхтостроителници на острова. Лодката “Pionier” се появява на пазара през 1959-а, дължината й е 9м. Интересен факт е, че през 1972-а, един човек, плава сам около света с такава лодка. Човекът се казва Herman Jansen, което име на мен не ми говори нищо, но го прочетох в историята на модела „Pionier”. Ето как изглежда лодката:
Лодка номер 2 за днес е произведена по същата схема – дизайн на E.G. Van De Stadt, корпус от Tyler и всичко останало в Southern Ocean Shipyard. Тази лодка пък е била най-голямата серийна стъклоплстикова лодка за времето си. С такава лодка Naomi James става първата жена, направила самотно околосветско плаване. Моделът е „Gallant 53”, от 1966-а, дължината й е 16.2 метра. Има я във вариант с централен и със заден кокпит:
Следващата лодка е още по-голяма и отново е била най-голямата серийна лодка за времето си. Дължината й е 21.6 метра, моделът е „Ocean 71”, дизайнът е на E.G. van de Stadt и е произвеждана в Southern Ocean Shipyard. От този модел са произведени общо 22 бройки, като първата от тях печели убедително обиколката на Британия за двучленни екипажи, през 1970-а. Въпросната лодка се казва „Ocean Spirit”, а екипажът й се състои от небезизвестните Robin Knox-Johnson и Leslie Williams.
За последните две лодки ще пиша наведнъж и по-накратко, защото те не се отличават с нищо особено, освен че и двете са произвеждани от Southern Ocean Shipyard и много ми харесват, затова ги включих в настоящото съчинение. През 1972-а се появява моделът „Spanker 12.8”, с дължина 12.8 метра, по дизайн на E.G. van de Stadt:
Завършвам с модела „High Tension 36”, от 1975-а, с дължина 10.9 метра. Лодката е по проект на Jacques De Ridder, който е зет на E.G. Van De Stadt, както вече споменах. Прототипът на тази лодка е спечелил второ място в клас еднотонник, на световното първенство през 1975-а.
There's someone in my head but it's not me...
Коментар
-
От: Известни лодки от близкото минало
Тъй като явно съм просрочил времето, през което имам право да си редактирам мнението, затова пиша нов пост, с който искам да внеса едно малко уточнение, подсказано ми от един съфорумец. Без да съм искал разрешението му, ще го издам и ще кажа, че Tramp ми подсказа, че Naomi James е първата жена, направила самотно околосветско плаване, около нос Хорн. Чисто хронологически, първата жена, плавала сама около света е полякинята Kristina Chojnowska-Liskewich.
Те и двете плават горе-долу по едно и също време, но в различни посоки, а и Liskewich тръгва по-рано и прави доста повече спирания. Така или иначе, на края Liskewich май все пак пристига преди James.There's someone in my head but it's not me...
Коментар
Активност за темата
Свий
В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.
Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.
Коментар