

Да си допиша малко.
Тия трактори са произвеждани в Красний Путиловец - Ленинград или както си го знаем ние - Кировски тракторен, до ВСВ. Прототип е един модел Фармал на Интернационал. След войната производството е прехвърлено на Владимирския тракторен и до петдесе и някоя продължава, демек е прадядо на днешните Владковци. В България са внассяни ВТЗ, част от тях със заден навес, /на Колю снимката/ все пак ги водят окопни трактори.
По музеите в Естония ги съхраняват в такъв вид, за руските музеи и паметници има достатъчно снимки. Отпред си пише Универсал и ВТЗ съответно

Характеристики, какви... керосинов двигател, около 20 к.с., 3 скорости и една задна, валовете са за да работи и със стационарни машини. Два тона и нещо мисля че беше. Значи това е У-2. У-1 е копие на Фармала - предните колелета са сдвоени и са отпред по средата - за работа в памук и царевица. ВТЗ имат и модернизиран - У-3 и У-4 който пак е със сдвоени предни, но вече е с гуми. Историята му е интересна иначе. 1924 г. в Красний путиловец по лиценз започват производство на Фордзон, първите годин-две всеки ден по един трактор, после вдигат темпото и към 32-а стигат 10 хиляди годишно, общо около 40000 Фордзон-Путиловец са изкарали. И той е керосинов, около 20 коня и по схемата която и днес е класическа - големи колела отзад и две малки отпред които вървят в една колея. Хенри Форд обаче го е изтънил на макс, за да докара ниската цена - няма калници например и е разчетен за европейско стопанство - да работи до 500 часа годишно, а в СССР им трябва да държи на две или трисменен режим и при много голямо натоварване. Затова около 33-та, 34-та година /заводът вече се казва Кировски тракторен/ се ориентират към производство на Фармала, който се остава окопен трактор. А в Харковски тракторен и Сталинградския започват СТЗ15/30 който е Макормик интернационал и по-мощен съответно, може да тегли прикачен комбайн.. 44-та година вече Универсала го дават на ВТЗ и това е първият трактор произведен там. Общата бройка изкарани е някъде над 200 хиляди.





Коментар