Здравейте, колеги
Често с колата пътувам до Турция и Гърция, чат-пат до Румъния и в това отношение имам опит, който неведнъж съм споделял в нашия форум. Никога, обаче, не съм ходил в Сърбия. Начетох се на какво ли не както тук, така и на много други места. Ако всичко, което съм чел е истина, не считам за нормално човек дори да си помисли да отиде в Сърбия ей-така, за разходка и да види нещо. Но знам, че хората ходят и са доволни, значи има нещо, което не е точно така, както го описват. За бургазлии Сърбия е най-далече и аз лично нямам познати, чийто опит да почерпя, затова моля за отговор на въпросите ми тези, които имат опит в пътуването в (или през) Сърбия с кола. Идеята ми е за съвсем семпла екскурзия с цел туристически забележителности : 1 ден в Ниш и 2 дена в Белград. Та ето и въпросите :
1. Валидна ли е шофьорската ми книжка в Сърбия или трябва да си вадя някаква допълнителна, наречена „международна” ?
Рових из сайовете на КАТ и на Външно министерство и никъде не успях да намеря официална информация в кои страни важат нашите шофьорски книжки и в кои не.
2. Трябва ли на сръбската митница да декларирам колата си, която си е моя по талон ?
Гърция и Румъния са в ЕС. В Турция колата ми я вписват в паспорта на влизане и на излизане я отписват, но ако се легитимирам в Сърбия с лична карта тогава как ?
3. Трябва ли да имам лепенка BG от ония овалните отпреди 20 г. (дето сега дори не знам откъде да си купя) или BG-то на синята ивица на номерата е достатъчно ?
4. Ще бъде ли третирано джобното ми ножче, купено от занаятчия в Етъра, чието острие е 8 см, като хладно оръжие и съотвено аз като углавен престъпник затова, че го нося в джоба си ?
5. Ако на планиниски път, където обичайно осовата линия е непрекъсната, застигна трактор как да постъпя : да се тътря зад него следващите няколко км или да го изпреваря, рискувайки да ме закарат при съдия, което ще ми коства солена глоба и един ден загуба от трите дни, които съм предназаначил за посещението си ? Въобще каква е тази мода с тези съдии по нарушенията ?
6. В сайта на Външно министерство пише така за зимните гуми :
"По-важните промени включват задължително движение на автомобилите с четири зимни гуми, монтирани на задвижващите колела, което се отнася за периода 1 ноември - 1 април."
Имам четири зимни гуми, но няма да бъда с Тераното, а с Волвото, на което не знам как да осигуря още две задвижващи колела. Въобще възможно ли такъв безсмислен текст да фигурира в закон на която и да е държава ?
7. Мога ли да ползвам GPS, да речем NUVI, в чиито възможности влиза и предупреждение за камери и засади ? За антирадар въобще не питам. По принцип съм дисциплиниран зад волана, особено в чужбина и нямам джигитски намерения. Въпросът ми е дали наличието на GPS в Сърбия е нарушение.
Има и още въпроси, но тези са най-съществените. Моля за отговори от хора с опит. Мисля, че по географски причини в София има много такива.
Често с колата пътувам до Турция и Гърция, чат-пат до Румъния и в това отношение имам опит, който неведнъж съм споделял в нашия форум. Никога, обаче, не съм ходил в Сърбия. Начетох се на какво ли не както тук, така и на много други места. Ако всичко, което съм чел е истина, не считам за нормално човек дори да си помисли да отиде в Сърбия ей-така, за разходка и да види нещо. Но знам, че хората ходят и са доволни, значи има нещо, което не е точно така, както го описват. За бургазлии Сърбия е най-далече и аз лично нямам познати, чийто опит да почерпя, затова моля за отговор на въпросите ми тези, които имат опит в пътуването в (или през) Сърбия с кола. Идеята ми е за съвсем семпла екскурзия с цел туристически забележителности : 1 ден в Ниш и 2 дена в Белград. Та ето и въпросите :
1. Валидна ли е шофьорската ми книжка в Сърбия или трябва да си вадя някаква допълнителна, наречена „международна” ?
Рових из сайовете на КАТ и на Външно министерство и никъде не успях да намеря официална информация в кои страни важат нашите шофьорски книжки и в кои не.
2. Трябва ли на сръбската митница да декларирам колата си, която си е моя по талон ?
Гърция и Румъния са в ЕС. В Турция колата ми я вписват в паспорта на влизане и на излизане я отписват, но ако се легитимирам в Сърбия с лична карта тогава как ?
3. Трябва ли да имам лепенка BG от ония овалните отпреди 20 г. (дето сега дори не знам откъде да си купя) или BG-то на синята ивица на номерата е достатъчно ?
4. Ще бъде ли третирано джобното ми ножче, купено от занаятчия в Етъра, чието острие е 8 см, като хладно оръжие и съотвено аз като углавен престъпник затова, че го нося в джоба си ?
5. Ако на планиниски път, където обичайно осовата линия е непрекъсната, застигна трактор как да постъпя : да се тътря зад него следващите няколко км или да го изпреваря, рискувайки да ме закарат при съдия, което ще ми коства солена глоба и един ден загуба от трите дни, които съм предназаначил за посещението си ? Въобще каква е тази мода с тези съдии по нарушенията ?
6. В сайта на Външно министерство пише така за зимните гуми :
"По-важните промени включват задължително движение на автомобилите с четири зимни гуми, монтирани на задвижващите колела, което се отнася за периода 1 ноември - 1 април."
Имам четири зимни гуми, но няма да бъда с Тераното, а с Волвото, на което не знам как да осигуря още две задвижващи колела. Въобще възможно ли такъв безсмислен текст да фигурира в закон на която и да е държава ?
7. Мога ли да ползвам GPS, да речем NUVI, в чиито възможности влиза и предупреждение за камери и засади ? За антирадар въобще не питам. По принцип съм дисциплиниран зад волана, особено в чужбина и нямам джигитски намерения. Въпросът ми е дали наличието на GPS в Сърбия е нарушение.
Има и още въпроси, но тези са най-съществените. Моля за отговори от хора с опит. Мисля, че по географски причини в София има много такива.
Коментар