Обява

Свий
Няма добавени обяви.

С Голф до Кипър (2021)

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • С Голф до Кипър (2021)

    Здравейте, приятели на пътешествията! Откакто започна кризата с коронавируса възможностите за пътуване с автомобил намаляха доста. След като миналата година успях да направя едно кратко пътуване из Северна Добруджа, в Румъния, през 2021-ва година вече не ме свърташе на едно място и трябваше да опитам да направя нещо по-мащабно. Като дестинация си зададох Кипър - един остров, който всички сме чували, но малко от нас истински познават. Първоначалният план беше да направя няколко спирки в Турция, след което да се фокусирам основно върху Кипър.

    Както щеше да се окаже впоследствие нещата се развиха по коренно различен начин от планираното. Беше едно истинско номадско пътешествие, в което единственото планирано беше маршрута. Всичко останало се напасваше в движение, което обаче ми даде така бленуваното чувство на свобода.

    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0041.jpg Прегледи:0 Размер:476.6 КБ ID:6762626

    Една карта на маршрута. За 1 седмица пропътувах 3000 км през Турция и остров Кипър.

    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:Karta.jpg Прегледи:0 Размер:268.7 КБ ID:6762624

    И една карта на маршрута ми из острова. Предвиждах да посетя както Република Кипър, която е международно признат субект и член на Европейския съюз, така и северната част, където се разполага Севернокипърската турска република - държава, призната единствено от Турция.

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:Untitled.jpg
Прегледи:1350
Размер:95.4 КБ
ID:6762632

    Непредвидените трудности започнаха още преди потеглянето. Бях планирал да тръгна от родния Плевен и реших да намина за една нощувка през София, за да се видя с приятели. По пътя обаче забелязах, че в движение температурата на двигателя се покачваше до 100-100° C въпреки работещото охлаждане и осъзнах, че така трудно ще се пътува през планините в Централна Турция, както и при високите температури в Кипър. Затова се наложи колата спешно да влезе в бокса и се извърши смяна на радиатора на двигателя и на климатика, които бяха оригинални, от 1997-а година. Така е с тези стари коли...въпреки адекватната поддръжка все може да изскочи някоя подобна изненада. Но какво да го правя Голфа като ми е верен спътник вече над 140 000 км...за да ме слуша трябва и аз да се грижа 😊 .


    През следобеда от втория ден от престоя ми в София получих заветното обаждане - "Колата ти е готова". Аз бях в готовност за тръгване и само това чаках. С моя приятел Любо си направихме една небрежна снимка на изпращане и потеглих към Капитан Андреево.

    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_9771.jpg Прегледи:0 Размер:767.2 КБ ID:6762629

    Пристигнах на границата в около 21:30 часа. Беше началото на юли и турците от Германия и другите западноевропейски държави вече бяха потеглили за прекарване на отпуската си в историческата си родина. Разчитах, че в този час ще избегна големи задръствания на границата.

    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_9773.jpg Прегледи:0 Размер:407.9 КБ ID:6762630

    Разбира се това беше твърде оптимистично очакване. Опашки си имаше стабилни. Водачите очевидно бяха изнервени от дългото чакане и на моменти нервите им не издържаха, при което се започваше един "концерт" от надуване на клаксони, продължаващ няколко минути и повтарящ се на определени интервали. Аз убивах времето слушайки по радиото мач от Европейското първенство по футбол.



    Преминаване на границата ми отне около 3 часа. Както традицията повелява, разбира се митничарите не подходиха с голямо доверие и разбиране към целта на моето пътуване.



    - Where are you going?

    - Cyprus.

    -?

    - Къбръс, Къбръс.

    - Oo, Kıbrıs...X-Ray 😁



    Отидох на рентгена и останах учуден как персоналът почти не говореше английски, макар да говорим за толкова голям международен ГКПП, където преминава трафик между 2 континента. Наложи се да ми превеждат наши изселници, живеещи в Истанбул. Разбира се "услугата" не беше безплатна 😅.

    - Айде, една мастика ще я пуснем да мине с твоя багаж.

    Нямаше проблеми от моя страна естествено 😆.

    Преминах рентгеновата проверка и се върнах при митничарите. Казаха ми да чакам. Застанах до колата и мирно си чаках, а те очевидно не вършеха някаква работа към момента. Въртяха си синджира и си цепеха лафа. Мисля, че към този момент продължавах да съм им съмнителен и искаха да видят как ще реагирам на това на вид безсмислено чакане. Дали примерно бих станал раздразнителен и припрян, ако укривам нещо и искам да премина по бързо. След около 10 минути ми се каза:

    - Don't worry my friend, we will solve your problem.

    Нямах абсолютна никаква идея какъв би могъл да ми бъде проблема, но добре. Седя си и кротувам. След около 15-20 минути ме пратиха при друг митничар, който ми оформи документите и най-накрая успях да премина.



    Преминавайки границата, въпреки късния час исках да свърша още 2 задачи преди да си легна. Исках да заредя пари по сметката ми в системата за пътни такси, както и да си направя PCR тест за коронавирус, който щеше да ми е необходим за Северен Кипър. Бидейки ваксиниран и представяйки такъв тест трябваше да мога да вляза в държавата без да бъда подлаган на иначе задължителна карантина, така че този тест беше фундаментален за гладкото преминаване на границата.



    Бях чел по новините, че от турска страна на границата има нов център за тестове, бяха написани дори и цените. След границата не успях да го намеря. Всички хора, които попитах вдигаха рамене и предвид налегналата ме умора просто реших да оставя нещата така към този момент. Относно пътните такси перипетии отново имаше. Макар да имах стикер на стъклото, чрез който се извършва отчитането на таксата, преминавайки през определени пунктове по магистралите и мостовете, ми беше казано, че аз не съм регистриран в системата. Да се регистрирам на ново също не беше толкова лесно и просто. Изобщо хич не харесвам турската система за пътни налози. Намирам я за усложнена, непрактична и крайно зле разяснена. Недоумявам как за толкова години сайтът на турската пътна администрация не се преведе на английски.

    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_9775.jpg Прегледи:0 Размер:450.1 КБ ID:6762628

  • #2
    Пренощувах на крайпътна отбивка малко след Одрин. На другата сутрин измислих как да си реша проблема с PCR теста. Така или иначе бях планирал да заобиколя Истанбул по новата магистрала, явяваща се далечен обход на града. До нея се намира и новото международно летище. Прецених, че там най-бързо и лесно ще мога да си направя тест. И така...около 8 часа сутринта акостирах на паркинга 😀

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9776.jpg
Прегледи:1353
Размер:506.4 КБ
ID:6762641

    Намерих тест центъра и за моя радост резултатите ставаха готови само за час и половина. Цената също беше съвсем прилична. Заплатих 25 евро за услугата и отидох да пия кафе и да чакам. Новото международно летище в Истанбул ме впечали със своята модерност и мащаби.

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9777.jpg
Прегледи:1338
Размер:670.9 КБ
ID:6762642

    На таблата се виждаха полети от и до цял свят - САЩ, Европа, всевъзможно африкански и азиатски страни. Разхождайки се из терминала също така се виждаха офиси на авиокомпании от далечни и колоритни за нас държави, например Иран. Перлата в короната обаче бяха туркменистанските авиолинии с портрета на любимия президент и мъдър вожд Гурбангули Бердимухамедов, който с благия си лик бдеше над служителите в офиса (който обаче беше затворен, тъй като полети до Туркменистан не се извършвали към момента, заради пандемията).

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9778.jpg
Прегледи:1339
Размер:276.8 КБ
ID:6762637

    Взех резултата от теста и продължих по пътя си. Към този момент вече бях натрупал голямо закъснение и трябваше да се придвижа бързо. Тъй като бях с ограничено време се принудих да се откажа от плановете си за междинна спирка в Анкара и реших да премина през Турция транзитно, и да се фокусирам само върху Кипър.

    Магистралата, заобикаляща Истанбул беше като дар небесен. Градът се подминаваше от север, без да има каквито и да е задръствания и смело мога да кажа, че си спестих няколко часа време и нерви избягвайки кошмарния трафик по магистралите, минаващи през самия мегаполис. Една снимка от обхода. Преминаването по колосалния нов мост над Босфора.

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9780.jpg
Прегледи:1319
Размер:215.1 КБ
ID:6762636

    Няма как в разказа си да пропусна да похваля пътищата в Турция. Честно казано не мисля, че съм се движил по по-хубави пътища в друга държава. Турция е опасана от край до край с магистрали или скоростни пътища, които много често са почти като магистрали, но преминават през населени места понякога.

    Друг аспект е невероятният размах, с който се строи. За последно преминавах през Истанбул през 2017-та година, когато от тази магистрала нямаше и следа, а днес е напълно завършена. Цялата, а не за отделни лотове, отделни платна или с временни организации на движението. Говорим за далечен обход на Истанбул с дължина около 200 км. Отсечката включва множество виадукти, мостове и тунели, така че в никакъв случай не може да се каже, че това е лесен участък.

    Подминах Истанбул и продължих в посока Анкара

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9785.jpg
Прегледи:1325
Размер:261.9 КБ
ID:6762638

    И понеже това не беше достатъчно след Анкара се движих по новата магистрала към Адана, която е с дължина от около 500 км и също беше прясно отрита. Пътуването през планинските райони на Централна Турция беше истинско удоволствие:

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9794.jpg
Прегледи:1310
Размер:149.5 КБ
ID:6762640

    Следващото изпитание по пътя беше ужасната буря, която ме застигна. Чистачките отдавна не смогваха с дъжда, който сякаш с кофти се изливаше върху стъклото ми. Макар и да намалих скоростта до една 20-30 км/ч едвам успявах да продължа да се движа, изпреварвайки колони от отбили аварийно коли и камиони.
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9787.jpg
Прегледи:1327
Размер:98.3 КБ
ID:6762635

    Тъкмо мислех да се предам и наистина да спра и да изчакам дъжда и късметът ми се усмихна. Бурята преминаваше и скоро пред мен небето започна да се открива
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9788.jpg
Прегледи:1299
Размер:99.8 КБ
ID:6762639

    Коментар


    • #3
      Придвижването по турските магистрали беше много бързо и изключително комфортно. Въпреки това отнемаше много време да се прекоси такава голяма страна, а и все пак имах нужда да спирам за почивки. Слънцето започна да залязва когато бях наближил град Адана.

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9796.jpg
Прегледи:1344
Размер:336.6 КБ
ID:6762650

      Целта ми беше на този ден да достигна пристанищното градче Ташуджу, откъдето тръгва фериботът за Кипър. Умората надделя и някъде 60 км преди него реших да спра. Разпънах палатка близо до една джамия и бързо заспах. На следващата сутрин станах много рано, още към 5 сутринта. Добре, че стана така, защото тъкмо докато си прибирах палатката и мюезинът започна да пее и да привиква правоверните. Помислих си "Леле, как живеят тия хора да ги будят така в 5 сутринта в неделя".

      Пристигнах рано-рано в Ташуджу и разбира се още нищо не беше отворено. Целта ми беше да се опитам да си взема билет и да хвана дневен ферибот към Кипър, ако такъв има.

      Паркирах в центъра на Ташуджу и се отправих да търся закуска. В баничарницата имах проблеми с комуникацията, дължащи се на двадесетината турски думи, които знам. В този момент чух зад мен:

      - Скажите по-русски, я переведу.

      Определено не очаквах на такова място турци да ме заговарят на руски и разбираемо бях доста озадачен, но не зададох въпроси на този етап.

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9805.jpg
Прегледи:1350
Размер:495.1 КБ
ID:6762645

      Ташуджу беше малко, мръсно и хаотично градче. Почувствах се в дълбоката Турция.

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9799.jpg
Прегледи:1311
Размер:340.9 КБ
ID:6762647

      Имах достатъчно време за убиване и се поразходих из градчето.

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9811.jpg
Прегледи:1315
Размер:351.1 КБ
ID:6762648

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9798.jpg
Прегледи:1338
Размер:165.6 КБ
ID:6762644

      Учудването ми ставаше все по-голямо. В един момент осъзнах, че почти всички надписи тук са на турски и на руски. Опитах се да си го обясня с това, че може би много руснаци имат имоти тук. Бях наясно, че руснаците пътуват безвизово до Турция и страната е популярна туристическа дестинация за тях, но все пак в моите представи това градче беше на края на света и не можех да разбера откъде би имало такъв засилен интересен от страна на руснаци към него.

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9802.jpg
Прегледи:1337
Размер:382.5 КБ
ID:6762649

      Понеже обичам екзотични и необичайни автомобили ето ви една снимка на един хубав Тофаш Доган, гордостта на турското автомобилопроизводство от близкото минало 😏

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9810.jpg
Прегледи:1323
Размер:495.7 КБ
ID:6762646

      Коментар


      • #4
        Крайбрежната част беше приятна. Започна леко да понапича...очертаваше се да е много горещ ден.

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9807.jpg
Прегледи:1308
Размер:318.0 КБ
ID:6762660

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9808.jpg
Прегледи:1330
Размер:475.4 КБ
ID:6762655

        Твърде много бях подранил. Омръзна ми да обикалям из това така или иначе безинтересно градче и просто седнах пред офиса на фериботната компания и зачаках да отворят.

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9821.jpg
Прегледи:1318
Размер:377.9 КБ
ID:6762656

        Появи се някакъв служител, който прилежно започна да мете пред офиса. Казах му, че искам да купя билет за ферибота до Кипър.Оказа се, че отплавал тази вечер. Човекът ми взе документите и започна да въвежда данните и след 10 минути каза, че имало някакъв проблем и ще трябва да почакам. Целият ден беше пред мен, така че не бързах.

        Понякога ме питат "Абе не ти ли е скучно като пътуваш сам?". Ами не. Откровено казано беше ми скучно на моменти когато просто прекосявах Турция транзитно, но както ще си проличи от разказа по-нататък през голяма част от времето аз изобщо не бях сам. Мисля, че когато хората виждат човек, който пътувам сам, са по-любопитни и склонни да го заговарят.

        В случая ме заприказва Михаил - руснак от малко градче в Подмосковието. Идвал да уреди да изпратят колата му на ферибота до Кипър. Седнахме на раздумка, тъй като с билета явно нямаше да стане толкова бързо.

        Михаил беше доста приказлив и бързо стана даже досаден. Отделно имаше лукав вид и не ми вдъхваше много доверие. Занимава се със строително предприемачество и бизнесът му бил в Русия. Живеел в Турция от 7 години. Нямаше как да не попитам кое го е довело насам.

        - Ами тук времето е хубаво, приятно е и животът е евтин.

        Някак тази аргументация ми се стори странна, за да дойде човек точно пък тук да живее. Впоследствие той произнесе многозначната реплика:

        - Сега да се живее и да се прави бизнес в Русия е сложно...

        Направих си интерпретация на изказването му и реших да не разпитвам повече. От време на време отивах да видя какво става с билета и само ми се казваше:

        - No problem, no problem. 15 minutes.

        Продължих разговора с Михаил. Колата му беше с руска регистрация и за да може да я кара в Турция трябва веднъж на 2 години да излиза от страната за 15 дена и понеже заради коронавируса не можеше да отиде към Русия искаше да я прекара до Кипър, където тя да седи 2 седмици на пристанището и да му я върнат обратно.

        Естествено аз нямаше как да не коментирам колко странна ми се струва цялата схема.

        - Добре, бе, бая ми, защо се вкарваш в такова приключение? Защо не си купиш кола от тук?

        - Оо, много е скъпо, митата са огромни и ще ми струва двойно повече, отколкото в Русия.

        - Е не можеш ли да я пререгистрираш просто?

        - Също е много скъпо.

        Хубаво, негова си работа. В един момент започнах да се дразня, че им отнема толкова време, за да ми издадат билет. Влязох вътре и забелязах, че са дошли някакви нови служителки. Осъзнах, че онзи с метлата се е изнизал и изобщо не им е казал, че чакам и всичко трябваше да започне отначало. Комуникацията се водеше с Гуугъл-преводач от турски на руски, понеже ме помислиха за руснак, който иска да върти същата схема като Михаил т.е. просто да си прекара колата до там и да му я върнат.

        Бяха много учудени, че искам да пътувам с туристическа цел. "- Ама то има карантина там". "- Да де, ама аз съм ваксиниран, имам и отрицателен тест от вчера. Чел съм условията, трябва да ме пуснат без карантина."

        Незнайно защо предизвиках големи затруднения и в един момент започна да ми се казва "Като дойде Анастасия". "Анастасия ще се погрижи".

        Анастасия в един момент дойде. Беше около 25 годишна рускиня, с направено носле, устнички, татуировчици...общо взето добре се вписваше в стереотипа на руска шаврантия и видът й рязко контрастираше с този на останалите целомъдрени жени наоколо, спазващи най-добрите ислямски ценности 😄.

        Анастасия се убеди, че документите ми са изрядни и поиска да попълня документ, където да посоча къде ще нощувам в Северен Кипър.

        - Ама аз нямам адрес там.

        - Напишете този на хотела.

        - Но аз нямам резервации никакви.

        Тук я шокирах жестоко.

        - Ама как така...къде ще спите?

        - В колата, на палатка, където намеря...

        Получи се така, че се наложи сам онбашията на фирмата да се заеме с моя казус. Като човек, който работи в Германия, за мен беше много смешно как една на пръв поглед лесна и рутинна услуга като издаването на фериботен билет беше в състояние да впрегне целият кадрови ресурс на фирмата за цялата сутрин. Представям си колко шокирани биха били немските ми колеги, но тук е така...


        Онбашията с култовото име Али Барут дойде. Започнаха комуникационни совалки по телефона и през WhatsApp с митницата в Северен Кипър. Най-накрая беше казано, че ще ме допуснат и ми беше издаден билет. Междувременно помагах малко и на Михаил, тъй като не говореше и дума на турски или английски.

        - Е как живееш тук 7 години без език?

        - Ами има руснаци, посредници и т.н. , справям се.

        Разказа ми, че децата му посещавали някакво елитно руско училище онлайн.

        - А не ви ли правят проблеми в Турция? Как така живеят тук, а се обучават онлайн в някакво си училище в Русия.

        - Никой не ни закача тук, турците не ги интересуваме.


        Много странен човек. Обясни ми, че наоколо било пълно с руснаци, тъй като руска компания изграждала нов АЕЦ в района и внесла около 10 000 работници със семействата им.

        След цялата тази Одисея Михаил отиде да си оправя документите за колата при нотариус. Аз се бях препотил вече 5 пъти и имах отчайващата нужда да отида на плаж. Градският плаж в Ташуджу се оказа много приятен.

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9813.jpg
Прегледи:1307
Размер:430.1 КБ
ID:6762657

        Следобеда реших да отида до внушителната средновековна крепост край град Анамур, точно на брега на Средиземно море. Оказа се, че е затворена за реставрация и можех да я видя само отвън.

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9815.jpg
Прегледи:1371
Размер:470.9 КБ
ID:6762654

        Върнах се в Ташуджу и отидох да вечерям преди да се кача на ферибота. В това време случайно дочух българска реч и видях двама души да влизат във вече добре познатия ми офис на фериботната компания. Малко по-късно реших да отида и да ги заприказвам. Така се запознах със Светла и Тихомир от Севлиево. Те бяха много радостни да ме видят, защото се оказа, че имат голям проблем. Не пускаха Тихомир да продължи, тъй като не е ваксиниран. Двамата пътуваха до град Пафос в Кипър, за да вземат багажа и кучето на дъщерята на Светла, която живеела там, но се прибирала към България. Бяха били целия път до тук и сега се очертаваше да не могат да продължат.

        Разбира се предложих да им съдействам. Мислехме различни варианти, включително и да взема Светла с мен, да я закарам до Пафос и да я върна до ферибота след това. В крайна сметка отидохме в офиса на Али Барут, който след нови телефонни совалки с хората му в Северен Кипър каза, че нещата могат да се уредят срещу скромна почерпка.

        След всички тези перипетии най-накрая успяхме да се качим всички заедно на ферибота.

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9822.jpg
Прегледи:1315
Размер:426.7 КБ
ID:6762659

        Рано на следващата сутрин акостирахме на пристанището в град Кирения, или Гирне на турски. Паркирахме двете ретро машини една до друга. Явно имаме сходен вкус за автомобили, с които да се правят пътувания от по няколко хиляди километри 😅

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9824.jpg
Прегледи:1335
Размер:538.9 КБ
ID:6762658

        Митницата в Гирне се оказа един малък хаос, в който във всички посоки хората се редят на някакви опашки, няма никакви разяснения и човек сам трябваше да се ориентира къде какво се очаква от него, като за целта просто разпитва околните. Цялата операция отне няколко часа. Помагах на Светла и Тихомир, които съвсем нямаха опит по подобни места и не говореха добре английски. Бяха ми изключително благодарни и си направихме една обща снимка за спомен преди да се разделим на пристанището. Надявам се пътуването им да е било успешно.

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9825.jpg
Прегледи:1342
Размер:461.4 КБ
ID:6762661

        Двамата поеха към град Пафос в гръцката част на острова, а аз останах в Кирения, която беше моята първа спирка в Кипър.





        СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ

        Коментар


        • #5
          Благодарности за споделянето на това приключение !
          Прочетох го на един дъх !
          Който търси , намира !
          Човекът е човек, когато е на път !

          Коментар


          • #6
            И от мен благодарности, ще чакам продължението.

            Коментар


            • #7
              С нетърпение чакам продължението!
              0осем9осем7шест0осем7едно
              Миро

              Коментар


              • #8
                Още, още...! : ))

                Коментар


                • #9
                  Винаги на високо ниво ! Благодаря за удоволствието !
                  По Ясенски : Истинският МОДЕРАТОР (полицай ) винаги може да намери нарушение.

                  Коментар


                  • #10
                    Прекрасно, както едно време се пишеха пътеписи

                    Коментар


                    • #11
                      Здравеей, отновоо, липсваха ми твоите пътеписи. Очаквам продължението с нетърпение

                      Коментар


                      • #12
                        Много се радвам, че все още има хора, които предпочитат да правят дълги преходи в други страни със "старата си любов". Следя с интерес.

                        Коментар


                        • #13
                          Днес продължаваме с втората част :


                          Преди да започна да разказвам за преживяванията си в Кипър ще споделя тук малко подробности за острова и историята му. Кипър е един от най-големите острови в Средиземно море и географски се намира в Азия. Разположен е на едва 70 километра от турския бряг. По голямата част е заета от гори, а двете основни планински вериги са Тродос в гръцката част и Пентадактилос (или Бешпармак на турски) в турската. За името на острова има различни теории. Според някои е кръстен на дървото кипарис, според други на древна местна дума за метала "мед", от който на острова има големи залежи.

                          Малко за историята. Островът е обитаван от древни времена и съответно много от народите, преминали от тук са оставили своя културен отпечатък, следи от които са запазени и до днес. Това прави Кипър изключително богат на забележителности от множество исторически епохи. През вековете тук са присъствали добре познати световни цивилизации като финикийци и римляни. Векове наред Кипър е бил византийско владение, а през средните векове бива превзет дори от кръстоносците на Ричард лъвското сърце. Впоследствие бива продаден на знатния френски род Лузинян, а през 15-ти век контрол на него установява Венецианската република. През 16-ти век островът става владение на Османската империя. Интересен факт, е че остров Кипър бива отдаден за администриране на Британската империя след руско-турската война от 1877-1878-а година, която наричаме освободителна. Формално османска територия, през 1914-та година островът официално става английска колония, имаща ключово значение за интересите на империята в Средиземно море.

                          В годините след Втората световна война набира голяма сила движението за отделяне на Кипър от Великобритания и присъединяването му към Гърция т.нар. "енозис" (гр. - единство). Водач на кипърските гърци и първи президент на страната след нейната независимост през 1960-та година е архиепископ Макариос. Към онзи момент демографски около 70% от населението на острова са гърци, 20% турци, а останалите 10% други малки малцинствени групи. Желанието на гърците за обединение с родината-майка среща недоволство от страна на кипърските турци, които сътрудничат на британските власти, които от своя страна целенасочено подклаждат на моменти напрежение между двете основни етнически групи. От друга страна както може да се очаква Великобритания известно време се опитва да задържи контрола върху острова преди да се стигне до масови протести, ежедневни случаи на насилие, посегания срещу полицаи и сформирането на партизанско движение против колониалната власт. Така е запалена искрата на конфликта в Кипър.

                          Историята става все по-трагична. През 1960-та Кипър става независима република, след като става ясно, че енозис по никакъв начин няма да бъде допуснат от Великобритания и Турция. В новата република са гарантирани широки малцинствени права на турците. Дори по закон вицепрезидентът задължително трябва да е турчин. През 1974-та военната хунта, която е на власт в Гърция прави военен преврат в Кипър, сваля правителството и обявява обединението на острова с Гърция. Това води до светкавична акция от страна на Турция, която прави военен десант и бързо разбива гръцките сили, овладявайки северните части на острова и ключови места като град Кирения (основен туристически център), град Фамагуста (туристически център и основно пристанище на острова) и град Морфу (център на експортната търговия с цитрусови плодове). Така се създава Севернокипърската турска република, която обхваща 36% от острова. 58% се контролира от Република Кипър, а останалата територия се явява буферна зона на ООН, както и две британски военноморски бази.

                          Тези драматични събития са свързани с големи човешки трагедии и разместване на население. Преди конфликтът гръцкото и турското население е било разположено равномерно на територията на острова и съответно целия села и градове са били принудени да се изселят в създалите се турска и гръцка част. Разделена е и столицата Никозия, която е единственият град в света столица на две държави.

                          Спрях на един паркинг в центъра на Кирения и започнах разходката си, доколкото климатът му позволяваше. Жегата беше невероятна...камък се пукаше от нея. Още един интересен щрих. Ето как изглеждат регистрационните номера в Северен Кипър:

                          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9826.jpg
Прегледи:1168
Размер:165.0 КБ
ID:6763231

                          Първата ми спирка беше впечатляващата средновековна крепост, който се виждаше още при акостирането на ферибота на пристанището:

                          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9828.jpg
Прегледи:1151
Размер:754.6 КБ
ID:6763237

                          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9833.jpg
Прегледи:1145
Размер:590.1 КБ
ID:6763236

                          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9832.jpg
Прегледи:1129
Размер:646.4 КБ
ID:6763235

                          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9835.jpg
Прегледи:1128
Размер:514.5 КБ
ID:6763233

                          Във вътрешността му се помещава византийска църква от 12-ти век:

                          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9842.jpg
Прегледи:1154
Размер:531.3 КБ
ID:6763234

                          В случай, че не знаете как изглежда знамето на Северен Кипър...ами същото е като на Турция, само цветовата гама е обърната 😊. Двете знамена се веят заедно в абсолютно 100% от случаите.

                          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9838.jpg
Прегледи:1136
Размер:58.4 КБ
ID:6763232



                          Коментар


                          • #14
                            От крепостта се откриваше великолепна гледна към пристанището и въобще целия град с планината Бешпармак, в чието подножие е разположен:

                            Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9841.jpg
Прегледи:1137
Размер:434.3 КБ
ID:6763242

                            Старото пристанище на Кирения безспорно беше най-красивото и приятно място в града:

                            Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9830.jpg
Прегледи:1149
Размер:392.5 КБ
ID:6763239

                            Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9844.jpg
Прегледи:1125
Размер:462.7 КБ
ID:6763241

                            На няколко километра от Кирения се намира абатството Белапаис. То е основано през 12-ти век от монаси, напуснали Йерусалим след като градът бива превзет от армиите на Саладин. Макар да не е запазена в целостта си сградата на абатството поразява със своята красотата и изяществото. Други туристи нямаше и за мен остана удоволствието да му се насладя сам, чувствайки се леко сякаш съм откривател, който е попаднал на някакво непознато досега място.

                            Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9852.jpg
Прегледи:1131
Размер:547.8 КБ
ID:6763243

                            Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9854.jpg
Прегледи:1121
Размер:601.2 КБ
ID:6763244

                            Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9855.jpg
Прегледи:1135
Размер:527.7 КБ
ID:6763240

                            Коментар


                            • #15
                              Бях си наумил да отида до един девствен плаж на самия край на острова и след абатството Белапаис се отправих натам. Пътищата в тази част на острова бяха слабо натоварени и пътуването беше истинска идилия.

                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9870.jpg
Прегледи:1130
Размер:408.5 КБ
ID:6763252

                              Като бивша британска колония в Кипър се шофира отляво. Както в турската, така и в гръцката част:



                              Спрях в това село да си купя вода. Собственикът на магазина ме попита откъде съм и след като бързо стана ясно, че комуникацията на турски няма да е възможна обърнахме на английски. Хубавото беше, че местните хора тук говореха английски, дори и възрастните, макар че в Северен Кипър има десетки хиляди заселници от Анадола и не винаги успявах да се разбирам с хората. В гръцката част може би 90% от хората говореха английски.

                              - So you're from Bulgaria?

                              - Yes.

                              - And you don't understand Turkish? - попита той и ме погледна лукаво.

                              - No.

                              - I don't believe you. - каза той и се върна в магазинчето си.


                              Нямаше какво да се разправям и да обяснявам на Сюлейман Великолепни. Сигурен съм, че много от хората тук никога не са ходили дори до Турция.

                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9882.jpg
Прегледи:1142
Размер:413.2 КБ
ID:6763248

                              В градчето Дипкарпаз нямаше как да не спра и да не заснема този контраст. Старите и новите господари... В цял Северен Кипър могат да се видят църкви и манастири, тъй като както споменах навсякъде по тези земи са живеели в по-голямата си част гърци.

                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9884.jpg
Прегледи:1116
Размер:392.7 КБ
ID:6763249

                              Докато правех снимка ме заговори един човек, седнал в съседство. Поиска да му направя снимка. Ех, какъв късмет. Толкова обичам да снимам колоритни личности по време на пътуванията си, а обикновено все трябва или да ги дебна или да ги заговарям и пазаря. Един път някой доброволно да поиска да го снимам. Нямаше как да откажа 😆

                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9885.jpg
Прегледи:1156
Размер:274.4 КБ
ID:6763247

                              Мустафа държеше да си направим и обща снимка. Изпратих му ги за спомен и получих покана непременно да дойда пак и да му гостувам. Разбира се ми предложи чай или кафе, но аз бързах да ходя на плаж 😊.

                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9886.jpg
Прегледи:1121
Размер:417.7 КБ
ID:6763250

                              След като пътувах още 15-20 километра по прилично лош път стигнах до плажа Алтънкум, което буквално преведено означава "златни пясъци". За разлика от нашите златни пясъци тези бяха абсолютно незастроени. В късния следобеден час освен една малка група къмпингуващи турци нямаше друга жива душа наоколо. Беше разкошно преживяване да мога да се насладя изцяло сам на този чудесен плаж.

                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9892.jpg
Прегледи:1129
Размер:455.2 КБ
ID:6763253

                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9896.jpg
Прегледи:1134
Размер:486.8 КБ
ID:6763251




                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X