Обява

Свий
Няма добавени обяви.

С Голф до Кипър (2021)

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #16
    Следващата ми спирка в Северен Кипър беше град Фамагуста. Градът е увековечен и в българската поезия със стихотворението "Писмо" на Никола Вапцаров, който посещава града с кораба "Дръзки" когато е бил възпитаник на висшето военно морско училище.

    Ти помниш ли

    морето и машините

    и трюмовете, пълни

    с лепкав мрак?

    И онзи див копнеж

    по Филипините,

    по едрите звезди

    над Фамагуста?



    Забележителностите на Фамагуста се намират в стария град. Поглед към крепостните стени:

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9908.jpg
Прегледи:717
Размер:450.8 КБ
ID:6763259

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9912.jpg
Прегледи:707
Размер:454.1 КБ
ID:6763262

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9914.jpg
Прегледи:702
Размер:373.1 КБ
ID:6763260

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9915.jpg
Прегледи:705
Размер:442.6 КБ
ID:6763263

    Според исторически източници дворецът е разрушен по време на османската обсада над Фамагуста, продължила 11 месеца и известна като едно от най-кръвопролитните сражения в европейската история. Една снимка на герба на фасадата:

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9916.jpg
Прегледи:720
Размер:534.2 КБ
ID:6763264

    По улиците на стария град:

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9919.jpg
Прегледи:700
Размер:302.3 КБ
ID:6763265

    Готическата катедрала "Свети Петър и Павел", която е превърната в джамия:

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9911.jpg
Прегледи:703
Размер:442.6 КБ
ID:6763261

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9917.jpg
Прегледи:709
Размер:592.6 КБ
ID:6763268

    Най-впечатляващата и величествена сграда във Фамагуста бе готическата катедрала „Свети Николай“. Тя ое превърната в джамия и носи името „Лала Мустафа Паша“ на името на предводителят на османската армия по време на продължителната обсада на града през втората половина на 16-ти век.

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9927.jpg
Прегледи:709
Размер:603.1 КБ
ID:6763267

    Поглед отвътре:

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9923.jpg
Прегледи:707
Размер:368.5 КБ
ID:6763266

    Коментар


    • #17
      Следващата ми спирка в Северен Кипър беше древния град Саламис. Предполага се, че е основан още по време на Троянската война като най-големия си разцвет бележи по времето на Римската империя и Византия. Впечатляващо беше колко много от него е съхранено. Неслучайно градът е сред основните туристически забележителности на Северен Кипър. Отминалото величие на града веднага се вижда:​

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9931.jpg
Прегледи:707
Размер:461.7 КБ
ID:6763281

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9939.jpg
Прегледи:706
Размер:590.3 КБ
ID:6763276

      Останките от античния театър:

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9936.jpg
Прегледи:709
Размер:609.6 КБ
ID:6763274

      Точно срещу археологическия комплекс се намираше чуден плаж и нямаше как да не направя малка почивка тук.

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9943.jpg
Прегледи:714
Размер:338.2 КБ
ID:6763273

      Кипър не е голям като площ, затова и придвижването в турската част на острова беше много бързо. От Фамагуста за нула време стигнах до столицата Северна Никозия или Левкоша на турски. Отправих се към стария град.

      Венецианската колона:

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9945.jpg
Прегледи:706
Размер:433.2 КБ
ID:6763275

      Архитектурата в стария град:

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9946.jpg
Прегледи:714
Размер:492.5 КБ
ID:6763277

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9948.jpg
Прегледи:699
Размер:211.7 КБ
ID:6763278

      Отклонявайки се от главните улици се забелязваше веднага, че много от сградите са в лошо състояние:

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9949.jpg
Прегледи:707
Размер:502.2 КБ
ID:6763279

      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9950.jpg
Прегледи:703
Размер:326.1 КБ
ID:6763280






      Коментар


      • #18
        Една от основните забележителности на Левкоша е този стар турски хан, който беше безупречно реставриран. Тук се намираха множество кафета и преди всичко магазини за сувенири, много от които ръчно изработени. Мястото беше много приятно за посещение:

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9956.jpg
Прегледи:716
Размер:546.7 КБ
ID:6763307

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9953.jpg
Прегледи:725
Размер:463.5 КБ
ID:6763302

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9955.jpg
Прегледи:710
Размер:495.2 КБ
ID:6763304

        Най-впечатляващата сграда тук отново беше "помохамеданчена" катедрала. Преди това е била готическата катедрала "Света София" и е била най-големият храм в Кипър. По османска традиция е преустроена в джамия след превземането на града.

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9960.jpg
Прегледи:716
Размер:448.2 КБ
ID:6763303

        Разбира се нямаше как да не проявя интерес към стената, разделяща Никозия на две части. Старият град от турска страна се е развил в друга посока и за да стигна до стената трябваше да се отклоня по по-второстепенни улици. Личеше си, че тази част на града беше тотално запусната и непривлекателна. Рушащи се сгради, боклуци, изоставени коли навсякъде. Стигнах до "границата", но не посмях да снимам от по-близо. Знаех за мои познати, които при подобна акция бяха арестувани от севернокипърските турски власти и имаха големи проблеми, тъй като посолствата на държавите им били казали "съжаляваме, но вие сте в държава, която официално не съществува". В крайна сметка се бяха разминали със солена глоба, но прекараха и доста време в полицейското управление.

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9962.jpg
Прегледи:726
Размер:539.6 КБ
ID:6763306

        Аз нямах никакви проблеми, за щастие, но гледах да не се заседявам дълго тук.

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9963.jpg
Прегледи:716
Размер:505.2 КБ
ID:6763305

        Тръгнах обратно към колата с идеята да премина границата към Южен Кипър. Снимах тези буйни дяволити дечица по пътя обратно. Дадох им по една турска лира.

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9967.jpg
Прегледи:709
Размер:290.0 КБ
ID:6763309

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9968.jpg
Прегледи:708
Размер:283.7 КБ
ID:6763308

        В старата част на Никозия има пешеходен граничен пункт, но с колата трябваше да изляза от Левкоша и буквално след няколко стотин метра вече бях на основния ГКПП. Излязох без проблеми от Северен Кипър, а на гръцкия пункт предизвиквах учудване спирайки с автомобил с ляв волан и българска регистрация.

        Представих документите си, включително ваксинационния сертификат.

        - Where is your PCR test? - попита граничарят.

        Тестът, който бях направил на летището в Истанбул беше по-стар от 72 часа и съответно бе вече невалиден, а нов нямах. Бях проучвал и всъщност не би трябвало и да ми трябва такъв, за да вляза в Република Кипър тъй като бях ваксиниран. Граничарят не го интересуваха обясненията ми и ме върна обратно, като ми каза, че на входа на Левкоша имало пункт, където мога да си направя нов тест.

        И така...поредното неочаквано стечение на обстоятелствата. Потеглих назад към Северна Никозия.

        Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9969.jpg
Прегледи:712
Размер:580.3 КБ
ID:6763310


        СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ

        Коментар


        • #19
          Трета и последна част


          На входа на Левкоша бързо намерих пункта за тестове. Чиляците вътре не знаеха и дума английски и започна една проточена комуникация чрез Гуугъл-преводач докато ми обяснят къде мога да си получа резултата, тъй като те затваряли след няколко часа. Беше ми казано, че резултатите отнемат около 6 часа. Седнах в едно кафене и се колебаех как да си уплътня времето тъй като се очертаваше до довечера да остана в турската част.

          Обадих се на моя приятел и бивш колега в Германия Панайотис, който е от Никозия...южната 😃.

          - Какво стана, бе, Панайотис? Тия твоите хора какво се правят?

          - Това е ново изискване, колега. От 2 дена е така и тест се изисква от всички влизащи в страната, тъй като се била покачила заболеваемостта.

          Панайотис ми даде много добра идея. Каза ми да се върна до Фамагуста и да посетя призрачния град там. Еха, супер идея. Туристическа дестинация точно по мой вкус, а даже не знаех за нея. Оказа се, че съм бил на едва километър-два от нея, но като не знаех...

          Запалих Голфа и поех обратно. Излизане от Левкоша. Между другото музиката не е моя. В турската част на Кипър хванах руско радио, което се излъчваше от гръцката част, където живеят много руснаци. Не се вписваше музиката много-много в цялостната атмосфера, но към този момент ми беше омръзнало да слушам "магапаса - сагапо" или "чок севийорум" така че разнообразието ми се отрази добре 😆





          След по-малко от час отново бях във Фамагуста, подминах стария град и се озовах пред портала, където се осъществяваше контролиран достъп до призрачния град. Полицаите подходиха леко подозрително заради фотографската ми техника и попитаха дали не съм журналист. Повярваха ми, че не съм и ме пуснаха. Така влязох в район Вароша, който до съвсем скоро е бил достъпен само за турци.

          Впуснах се да разглеждам, без да знаех все още защо това място изглежда като Чернобил без да има радиация. Беше невероятно как всички сгради бяха изоставени както са си били през 1974-та година.

          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9971.jpg
Прегледи:658
Размер:403.1 КБ
ID:6763997

          Улиците и тротоарите бяха прясно ремонтирани. Може би се предвижда някакво съживяване на района. Това не успях да разбера.

          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9976.jpg
Прегледи:649
Размер:331.5 КБ
ID:6763996

          Ресторанти, барове, хотели...напълно изоставени. Старите надписи много ми допаднаха.

          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9978.jpg
Прегледи:654
Размер:332.4 КБ
ID:6763998

          През 60-те години това е бил най-големия курорт в Кипър.

          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9983.jpg
Прегледи:650
Размер:496.4 КБ
ID:6764000

          Беше забранено, естествено, но нямаше как да не се изкуша да вляза в някоя стара сграда. Хора така или иначе почти нямаше. Прецених, че хотел Флорида е достатъчно безопасен и няма да ми се сурине на главата 😅.

          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9985.jpg
Прегледи:653
Размер:293.0 КБ
ID:6763994

          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9987.jpg
Прегледи:644
Размер:243.2 КБ
ID:6763995

          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9988.jpg
Прегледи:657
Размер:396.0 КБ
ID:6763999

          Стари списания, залежаващи от десетилетия тук:

          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9990.jpg
Прегледи:653
Размер:332.0 КБ
ID:6764002

          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9991.jpg
Прегледи:649
Размер:311.1 КБ
ID:6764001

          Мислех си колко хубаво място е било тук най-вероятно. Представях си разни снежобели великобританци, които са идвали тук на почивка. Как са се впечатляващи от "средиземноморската екзотика", а хитри усмихнати гърци са им сервирали и са ги забавлявали, надявайки се на щедри бакшиши.

          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9992.jpg
Прегледи:650
Размер:385.7 КБ
ID:6764003

          Друг огромен изоставен хотел.

          Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_9993.jpg
Прегледи:646
Размер:365.5 КБ
ID:6764004

          Коментар


          • #20
            Плажът беше отворен и общодостъпен за посещение:

            Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_9997.jpg Прегледи:0 Размер:297.9 КБ ID:6764008

            Продължих разходката си. Абе нещо е много голямо това място...какъв е пък този курорт огромен по онова време. Ама тези сгради не ми се вписват в архитектурата на курортен комплекс.

            Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0003.jpg Прегледи:0 Размер:374.2 КБ ID:6764006

            Време беше да разбера къде всъщност съм попаднал.

            Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0004.jpg Прегледи:0 Размер:439.1 КБ ID:6764011

            Култова табела за проявяване на фотофилми.

            Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0005.jpg Прегледи:0 Размер:341.0 КБ ID:6764009

            Офисът на някаква авиокомпания.

            Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0007.jpg Прегледи:0 Размер:318.3 КБ ID:6764007

            Тъкмо се чудех кого да попитам за историята на мястото и попаднах на Павлос, който разказваше на една група младежи и очевидно беше много запознат и компетентен по темата. Младежите не бяха от типичния контингент, който би могъл да се очаква по тези земи. Бяха чернокожи...направо баш негри си бяха.

            До този момент имаше една друга мистерия, която ме измъчваше. Още с пристигането в Кирения забелязах, че има много млади чернокожи в града. Същото беше и във Фамагуста, и в Северна Никозия. Имаха културен и цивилизован вид. Това пък изобщо не го бях очаквал. Не вярвам Северен Кипър да е някаква хуманитарна суперсила. Правеха впечатление обаче безумно високия брой университети. Още в Кирения бях забелязал, че в този 20 000-ен град през 2 метра имаше табела за университета. Сигурно бяха повече от десет. Същото беше и в другите градове. Предположих, че негрите ще да са тук във връзка с това, но не знаех със сигурност.

            И ето, че в създалата се ситуация се откри възможност да получа отговор на всичките ми въпроси на куп, така че ги заприказвах и се присъединих към групата.

            Павлос ме изуми. Оказа се, че всичко това тук до 74-та година е било Фамагуста. Това си е бил града...новия град, така да се каже. Всичко останало, което видях до момента в турската част, с изключение на стария град било ново строителство, изграждано след войната. Показа ми къде е била къщата, в която е преминало детството му. По време на десанта гърците бягат и изоставят на практика целия град, а турците решават да не заемат тази територия, а да я оставят като буферна зона. До ден днешен тук има постове на ООН. Жестока история...мога само да си представя болката в сърцата на тези хора когато идват тук и си спомнят за детството и младостта си. Днес те нямат никаква възможност да се завърнат тук или да се разпореждат по какъвто и да е начин с имотите си.

            Разделението обаче е започнало още преди 1974-та година, която се явява кулминацията. Павлос разказа, че в стария град през 60-те години са живеели предимно турци и тогава също се е стигало до сблъсъци с гърци, за да се стигне до момента, в който местната власт официално забранява гърци да ходят в стария град, с изключение на един лекар и един занаятчия.

            Поговорих и с момчетата. За съжаление не запомних имената им. Трима от тях бяха от Нигер, един от Судан. Както и предполагах се оказа студенти, заедно с всички други чернокожи тук. Видът им първоначално ми се видя леко съмнителен и си представях, че ако попадна на тях в някоя тъмна уличка ще ме преджобят, но момчетата бяха изключително интелигентни и възпитани. Говореха превъзходен английски и нямаше как да не им направя комплимент за това. Без да исках да ги обидя нямаше как да не попитам дали не идват от богати семейства, тъй като все пак са дошли да учат тук, а произхождат от едни от най-бедните държави в света.

            - Да, семействата ни имат висок стандарт на живот в страните ни. Не всички в Африка са бедни. Всички студенти тук идват от семейства с възможности много над средните за страната. - каза едно от момчетата.

            Държавите им сключвали договор за обучение на студенти със Северен Кипър, а самите студенти получавали добри стипендии, за да дойдат тук. Така ми се изясни големия брой на университети. Като цяло ми се стори добра ниша. Така хем подобни африкански държави инвестират в образоването на свои кадри по ключови специалности, хем и Северен Кипър печели.

            Момчетата не бяха особено възхитени от Северен Кипър и споделиха, че всъщност преди да заминат просто им било казано, че отиват в Кипър и те мислели, че отиват в гръцката част. Бяха задължени да се върнат в родните си страни след завършване на висшето си образование. Проявяваха голямо любопитство към живота от другата страна на острова и заливаха Павлос с въпроси как е оттатък границата.

            - Е не можете ли просто да отидете сами и да видите? - наивно попитах аз.

            Те започнаха да се смеят.

            - Мислиш ли, че някой ще ни пусне там с нашите паспорти?

            Прави бяха. Дадох си сметка колко улеснен и привилегирован съм с българския ми паспорт.

            Последната тема, която обсъдихме беше за автопарка в Северен Кипър. Още на пристанището в Турция ми правеха впечатление големите луксозни джипове и други возила със севернокипърски регистрации, макар държавата да се води бедна. Негрите ми казаха, че средните заплати били от порядъка на няколко стотин евро и те също не можели да си обяснят откъде се появяват тези коли. Казаха само, че Северен Кипър е известен като голяма "перачница на пари".

            Беше страхотна среща. За мен беше изключително удоволствие да се запозная и да поговоря с тези хора и нямаше как да не предложа да си направим една снимка за спомен.

            Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0009.jpg Прегледи:0 Размер:501.7 КБ ID:6764010

            Коментар


            • #21
              Получи се фантастичен спонтанен следобед. В крайна сметка тази спънка на границата ми даде може би най-интересното преживяване от цялото пътуване. Започна да се свечерява и се отправих обратно към Северна Никозия с идеята да си взема резултата от теста и да премина границата.

              След известно лутане стигнах до университетската болница в края на града. Влязох в спешния център и си подадох картончето. Рецепционистът каза с раздразнение:

              - Пробата е постъпила преди 6 часа. - сякаш негласно искаше да каже "Какво искаш, тя тепърва започва да се обработва".

              - Вашите хора долу на пункта казаха 6 часа....

              - 6 hours, 8 hours, 12 hours...just come tomorrow. - ми се каза.

              Предадох се. Насила хубост не става и се видя, че днес не е писано да минавам тази граница. Излязох от болницата и в един момент получих прозрение. Намирам се в затворен кампус, с контролиран достъп, в края на града. Тихичко е, спокойно...че това е перфектното място за нощуване!

              Щом те ще ми въртят номера ще им спретна и аз един номер. Спрях колата и разпънах палатка до една задънена алейка в съседство. Прекарах изключително спокойна нощ:

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0012.jpg Прегледи:0 Размер:641.0 КБ ID:6764018

              На следващата сутрин си взех резултата и най-накрая преминах заветната граница. Паркирах в центъра на Никозия, закусих и се отправих на разходка по центъра. Както ме упъти служителят от паркинга.
              - Натам е пешеходната улица. Ходиш по нея и стигаш до стената. До там е свободен Кипър, натам е окупираният.

              Две снимки от модерната част на града:

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0015.jpg Прегледи:0 Размер:454.9 КБ ID:6764021

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0016.jpg Прегледи:0 Размер:293.4 КБ ID:6764014

              В централната част имаше изложба на гръцки национални герои от борбата им за независимост от Османската империя.

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0017.jpg Прегледи:0 Размер:437.3 КБ ID:6764017

              Главната улица на Никозия беше приятна, но по същество нищо особено. Като архитектура градът определено създаваше усещането на типичен гръцки град с гъсто и хаотично застрояване и множество неподдържани сгради, но инфраструктурата и чистотата според мен бяха доста по-добри отколкото в Гърция.

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0020.jpg Прегледи:0 Размер:529.1 КБ ID:6764016

              Една снимка, която казва много. В далечината знамената са разположени до минаретата на катедралата Света София, където бях вчера.

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0014.jpg Прегледи:0 Размер:429.6 КБ ID:6764015

              В Никозия разделението се усещаше навсякъде в центъра, защото главните улици буквално свършваха при стената. Дори на пункта за гранично преминаване буквално се виждаше павилион за напитки, до него банкомат и след това граничния пункт. В мен се създаваше много тягостно чувство, виждайки как този град е бил разцепен на две, сякаш през живата си плът. На повечето места край стената цареше разруха. Имаше и военни пунктове с часови и бе изрично забранено да се снима.

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0023.jpg Прегледи:0 Размер:427.6 КБ ID:6764019

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0038.jpg Прегледи:0 Размер:396.9 КБ ID:6764024

              На места дори все още си личаха дупките от куршуми:

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0037.jpg Прегледи:0 Размер:421.0 КБ ID:6764025

              За кипърските турци военния десант през 1974-та година се приема за освобождение от братята им оттатък морето, докато за гърците събитието е национална катастрофа и се разглежда като временна окупация.

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0024.jpg Прегледи:0 Размер:371.2 КБ ID:6764022

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0034.jpg Прегледи:0 Размер:341.1 КБ ID:6764026

              Тук даже попаднах на кафене точно до стената:

              Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0022.jpg Прегледи:0 Размер:398.8 КБ ID:6764020


              Коментар


              • #22
                Ходейки из малките улички в центъра на Никозия нямаше как да не ми направи впечатление една малка работилница, цялата накичена с чудати надписи:

                Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0027.jpg
Прегледи:651
Размер:396.7 КБ
ID:6764029

                Така се запознах с Ахил, докторът на обувките 😆

                Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0030.jpg
Прегледи:653
Размер:522.6 КБ
ID:6764033

                Бидейки местен жител въпреки напредналата си възраст Ахил говореше много добър английски. Похвалих го, че има много геройско име и той се зарадва. Всеки ден си пишел разни философски мисли или мъдрости и си ги залепял пред ателието.

                Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0026.jpg
Прегледи:650
Размер:407.8 КБ
ID:6764032

                Поворихме и ми разказа себе си. Родом от малко рибарско селце на другия край на острова той идва в Никозия като млад мъж. Разказа ми и за жена му, която била починала преди няколко години. Беше много горд, че навремето била станала баба на 36 години 😅. На края демонстрира завидни музикални умения.

                Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0029.jpg
Прегледи:655
Размер:329.5 КБ
ID:6764031

                Една хубава православна катедрала. Както в турската част, така и тук почти навсякъде редом със знамето на Кипър се вееше и това на Гърция. Помислих си дали ще доживея някой ден да видя как и в съседна Македония навсякъде се вее и българското знаме. За момента няма такива изгледи...да видим какво ще ни предложи животът...

                Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0025.jpg
Прегледи:649
Размер:489.4 КБ
ID:6764030

                Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0033.jpg
Прегледи:661
Размер:273.4 КБ
ID:6764028

                Така приключи разходката ми в Никозия. Нищо случайно няма в живота. Оказа се, че бях паркирал колата на улица "Василий българоубиец". Същият онзи император Василий, който е воювал с "македонския" цар Самуил 😄.

                Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0040.jpg
Прегледи:654
Размер:634.4 КБ
ID:6764034


                Коментар


                • #23
                  За съжаление всичките непредвидени трудности към този момент вече много ме бяха ограничили времево. Всъщност на разположение за гръцката част на острова имах само този ден, тъй като вечерта трябваше отново да хвана ферибота от Кирения за Турция. Трябваше да орежа програмата. Ако има едно място, където исках да отида в гръцката част на Кипър това беше град Пафос, така че се отправих натам:



                  В Пафос паркирах близо до археологическия комплекс. Крайбрежната алея беше много приятна за разходка:

                  Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0045.jpg
Прегледи:651
Размер:424.1 КБ
ID:6764039

                  Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0042.jpg
Прегледи:651
Размер:396.1 КБ
ID:6764038

                  Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0044.jpg
Прегледи:662
Размер:504.4 КБ
ID:6764036

                  Античният град в Пафос представлява музей на открито. Той също така е обект под опеката на ЮНЕСКО.

                  Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0055.jpg
Прегледи:656
Размер:472.9 КБ
ID:6764037

                  Безспорно най-впечатляващи бяха множеството изключително добре запазени римски мозайки. Тук сред останките на стари вили на знатни римски граждани се намират едни от най-красивите и добре съхранени мозайки в цялото Средиземноморие.

                  Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0046.jpg
Прегледи:649
Размер:556.5 КБ
ID:6764042
                  Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0060.jpg
Прегледи:649
Размер:498.9 КБ
ID:6764041

                  Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0049.jpg
Прегледи:650
Размер:422.4 КБ
ID:6764040

                  Имах интерес да се разходя и в новата част на града, разположена на няколко километра от тук. Беше доста чиста и спретната, но жегата към този момент беше станала непоносима и бях принуден да се скрия на сянка и да обядвам.

                  Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0062.jpg
Прегледи:649
Размер:338.2 КБ
ID:6764043

                  Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0063.jpg
Прегледи:656
Размер:485.7 КБ
ID:6764046

                  Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0065.jpg
Прегледи:659
Размер:370.4 КБ
ID:6764044

                  Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0066.jpg
Прегледи:650
Размер:490.0 КБ
ID:6764045


                  Коментар


                  • #24
                    От тук вече официално трябваше да започне пътят ми наобратно. Последната ми цел беше православния манастир Кикос. За да стигна до там трябваше да премина планината Тродос. Пътят през нея беше спокоен и много живописен.

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0067.jpg Прегледи:0 Размер:418.1 КБ ID:6764053

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0083.jpg Прегледи:0 Размер:619.5 КБ ID:6764054

                    Манастирът Кикос е с голямо значение за кипърските гърци и мисля, че няма да е преувеличено ако го сравня с нашия Рилски манастир.

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0071.jpg Прегледи:0 Размер:517.9 КБ ID:6764052

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0080.jpg Прегледи:0 Размер:531.8 КБ ID:6764051

                    Преминах отново границата и се завърнах в добре познатата ми Кирения. Имах още малко време за убиване и слязох да посрещна залеза на пристанището, което по това време на денонощието беше още по-чаровно:

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0093.jpg Прегледи:0 Размер:263.3 КБ ID:6764050

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0094.jpg Прегледи:0 Размер:270.6 КБ ID:6764059
                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0097.jpg Прегледи:0 Размер:272.7 КБ ID:6764061

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0099.jpg Прегледи:0 Размер:281.0 КБ ID:6764060

                    Качих се на ферибота, който плаваше през цялата нощ. На следващата сутрин отново бях на другото ми познато пристанище в Ташуджу и ми престоеше още веднъж да се сблъскам с граничните неуредици, които царяха там.

                    Разпитвах хората къде трябва да се редя и какво да правя. Не виждах и не чувах никакви други чужденци. Тъкмо си мислех "как може да съм сам сред толкова много турци" и малко по-напред ми се мерна един паспорт, на който пишеше "Република България". Малко тъмничък ми се видя човекът и първоначално си помислих, че може би е някой български турчин - тираджия.

                    Така се запознах с Филип. Той също много се зарадва да ме срещне, защото за първи път правеше подобно пътуване и на тази граница беше като в небрано лозе. Години наред е живял и работил в Кипър, но поради влошените икономически условия там се връщаше в родния Кюстендил и беше натоварил целия багаж в Мазда-та си.

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0112.jpg Прегледи:0 Размер:380.6 КБ ID:6764055

                    Филип си беше с древноиндийски произход и беше, казано в добрия смисъл на думата, "човек от народа". В Кипър е карал бусче за зареждане на магазини. Допадна ми, че не беше нито наглец, нито простак, затова когато ми предложи да пътуваме заедно до България се съгласих. Горкият и навигация нямаше.

                    Така заедно поехме обратно по дългия път към дома. Внушителна панорама към втория най-голям мегаполис в Турция, столицата Анкара.

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0105.jpg Прегледи:0 Размер:187.1 КБ ID:6764049

                    По пътя се случи още едно неочаквано събитие. Очаквах Голфът да навърти 300 000-я километър и внимателно започнах да дебна момента. Мислех си да направя снимка, когато на таблото се изпише "300 000", но някакъв глас в мен ми каза "Абе вземи снимай и на 299 999". Така и направих.

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0102.jpg Прегледи:0 Размер:73.5 КБ ID:6764058

                    И в един момент....

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0103.jpg Прегледи:0 Размер:60.6 КБ ID:6764057

                    Бях в шок...е това пък не го очаквах. Трябваха ми няколко километра пробег за да осъзная какво току що се случи. Еми това е...явно превъртях играта 😆


                    С Филип спирахме от време на време за гориво, кафе и почивка, а привечер и за вечеря. Разказа ми и че години наред е бил активен като пастор от адвентистите на седмия ден. Стори ми се добър и честен човек. Не виждаше перспектива за себе си в България и мислеше след няколко месеца да отиде при едната си дъщеря в Германия.

                    Натиснете снимката за да я уголемите  Име:DSC_0109.jpg Прегледи:0 Размер:370.7 КБ ID:6764056

                    Коментар


                    • #25
                      Минахме Истанбул и малко след това се разделихме, тъй като бях изморен и реших да легна да спя, а така или иначе пътищата ни се разделяха, защото отивах в посока Малко Търново.


                      Имах една последна спирка в Турция. Странджанският град Лозенград, който сега се казва Къркларели. До Балканската война градът е бил населен изключително с българи и се е явявал голям културен и икономически център на българите в Странджанско. След Междусъюзническата война българското население е прогонено.

                      Бях чел, че в града е възстановена старата българска църква и имах желание да я видя. Разпитвах разни хора, като умишлено питах за "българската църква". Явно това им говореше нещо, защото ми показваха накъде да ходя, но из тесните преплетени сокаци в центъра беше трудно да се ориентирам. Направи ми впечатление, че в Лозенград имаше немалко запазени по-стари сгради, което според мен е нетипично за турските градове. Моето мнение е, че те обикновено смятат старите сгради за "боклук" и предпочитат да ги събарят, и на тяхно място да изграждат нови.

                      Някои от къщите бяха ремонтирани и в добро състояние, а други не толкова.

                      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0122.jpg
Прегледи:649
Размер:485.7 КБ
ID:6764069

                      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0117.jpg
Прегледи:661
Размер:383.9 КБ
ID:6764065

                      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0116.jpg
Прегледи:652
Размер:533.9 КБ
ID:6764066

                      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0121.jpg
Прегледи:649
Размер:595.5 КБ
ID:6764068

                      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0118.jpg
Прегледи:650
Размер:546.8 КБ
ID:6764070

                      След известно лутане мисля, че най-накрая намерих старата църква. Поне по снимки, които намерих в Интернет това би трябвало да е тя, но това не беше упоменато на табелата. Към момента това се явява художествена галерия, която беше затворена.

                      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0124.jpg
Прегледи:652
Размер:545.5 КБ
ID:6764071

                      И едно последно място ми беше хванало окото. Бях открил, че в града има хотел, който се казва хотел "Лозенград". Исках да го намеря и да разбера защо пък така са решили да го кръстят? Влязох и говорих с рецепциониста...пак чрез Гуугъл-преводач. Мислех си, че може би собственикът е изселник от България. Рецепционистът ми обясни единствено, че това е старото българско име на града и означавало "град на лозите". За мен остана впечатлението, че месните жители почитат и уважават българското минало на града. Преди години в Германия се бях запознал с една туркиня от тук и на въпроса ми "Знаеш ли как се казва родният ти град на български?" тя веднага отговори "Лозенград".

                      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0115.jpg
Прегледи:654
Размер:433.0 КБ
ID:6764067

                      Двадесетина километра от тук беше ГКПП Малко Търново. Преминах границата без проблеми и продължих към морето, където бяха отседнали моите приятели.

                      Натиснете снимката за да я уголемите

Име:DSC_0126.jpg
Прегледи:646
Размер:691.2 КБ
ID:6764072

                      Така приключи моята кипърска авантюра. Беше пътуване изпълнено с интересни срещи и приятни емоции. Въпреки трудностите и непредвидените обстоятелства съм радостен, че успях да осъществя това пътешествие. Седейки сега в апартамента си в Дюселдорф, в средата на август, гледайки облачното мрачно време навън, си спомням с усмивка и лека носталгия за слънчев Кипър и хубавите му плажове и си пожелавам скоро да мога да го посетя отново, този път за малко по-дълго. Това пожелание отправям и към вас!




                      КРАЙ!

                      Коментар


                      • #26
                        Искам да кажа, че рядко се пренасям някъде само със снимки и прочетени думи... Но при твоите пътеписи това става ВИНАГИ. БРАВО!!! и БЛАГОДАРЯ!!! Пожелавам ти да пътуваш на още много интересни местенца и да ни правиш част от своето пътуване. За съжаление са все по-малко пътеписите във форума, а истинските се броят на пръстите на едната ръка

                        Коментар


                        • #27
                          Благодаря за споделеното пътешествие!
                          Уникален разказ и много красиви пейзажи.
                          Човешко е да се греши... Но това че грешиш, още не означава, че си станал ЧОВЕК!

                          "Когато някой не може да направи нещо, поради недостатък на сили, той вини за това случая."

                          Коментар


                          • #28
                            Изкефих се и ти завиждам ! ​​​​​​
                            Това да пътуваш и обикаляш из непознати места е може би най-голямото удоволствие, което човек може да си достави в живота..
                            Който търси , намира !
                            Човекът е човек, когато е на път !

                            Коментар


                            • #29
                              Благодаря ви за коментарите. Радвам се ако ви е било интересно. Между другото, на който му е интересна темата за конфликта в Кипър, попаднах на тези много любопитни документални филми в тубата.

                              И двата са английски. Първият е от 80-те години и включва интервюта и кадри от основните политически фигури като архиепископ Макариос, лидерът на кипърските турци Рауф Денкташ и представители на британската администрация:



                              Вторият филм е по-скоро като обстоен репортаж от 74-та година, малко след десанта. За мен беше изумително как всички интервюирани прогонени гърци и турци милеят за градовете, селата и земите си, но категорично казват, че не искат да се върнат и да живеят под контрола на другата страна. Разделителната бразда е много дълбока и не вярвам скоро да се стигне до помирение:

                              Коментар


                              • #30
                                Благодаря за хубавия разказ и се възхищавам на желанието да пътувате, когато това е толкова ограничено. С удоволствие изчетох писаното.

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X