Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • #61
    До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

    Обичам да пътувам и винаги когато мога го правя. До преди 2 години разчитах изцяло на картата (и компаса). Сега не тръгвам никъде без поне един GPS. Даже и до тоалетната Заедно с ножчето и челника.

    Това което Иван казва е най-важното - преди тръгване задължително се изучава маршрута по карта (може и в компютъра).

    Ето какво аз правя когато планирам нещо по-сложно:

    1. Използвам компютъра колкото се може повече - времето пред него спестява много други разходи.
    Google Earth например допълва в голяма степен топографските карти, защото за кратко време се добива по-пълна представа за вертикалния профил и пространството. При възможност отпечатвам на листа карта с маршрута - количеството картни листа се редуцира много.

    2. След изучаване на маршрута го описвам по точки с координати, защото лесно се забравят, а на листче са винаги под ръка (винаги знаем до къде приблизително сме стигнали).

    3. Едва тогава намирам и зареждам необходимите карти в GPS-a и повтарям описанието на маршрута по точки.

    4. Когато пътувам , особено в непознат район, не гледам GPS-a. Стремя се да следя пътуването пространствено, за да не губя ориентация. Обаче GPS-a е винаги включен, пише трака, и дори да свършат батериите по някое време, има записана много информация.

    5. Когато ми трябва справка имам поне 2 източника на информация. Дори да се е изключил по някое време GPS-a (ако няма резервни батерии), след затопляне на батериите има достатъчно време да отчетем координатите и се ориентираме. Но нося повечко батерии на различни места. Траят достатъчно.
    Show must go on!
    LZ1VES

    Коментар


    • #62
      До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

      Мда. Спрях да чувам спътникофилите. Което иде да покаже, че просто не са знаели как се използва картата. А аз не го разказах като Иван, защото не предполагах че толкова чак не знаят ...
      Гледай, просто никога не слагай литиеви батерии в критично важните устройства. Те не се възстановяват като ги изключиш за малко. Като се изпразнят - изпразнили са се, и край. И гледам - горе разни слънчеви батерии. Тия дни се наложи да се разправям със съветски алкални акумулатори, та рових насам натам. Оказва се, че това е мечтата на всички яхтсмени по света. Обаче само руснаците си имат, понеже при тях за стотинки, а западните струват колкото дизелчето на лодката. Произведени са през 1975-та, не им и личи че са работили.
      Сега. Токът им е мизерен. Батерия, колкото за бензинова кола - от нея може да дръпнеш 7 ампера. Капацитетът и - 28 Ач. Обаче и зарядният ток - максимум 2 А. Значи спокойно си стои на постоянен мизерен подзаряд от квото има - слънце, вятър, ръчно динамо, кво да е, а ток за всичката бордова електроника имаш винаги и без двигателя.
      Знам че е срамота, щото винаги съм знаел за аварийните захранвания, ама дявол знае защо никога не съм ги свързвал с колите.

      Коментар


      • #63
        До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

        Първоначално публикуван от Стефан Преглед на мнение
        Мда. Спрях да чувам спътникофилите. Което иде да покаже, че просто не са знаели как се използва картата. А аз не го разказах като Иван, защото не предполагах че толкова чак не знаят ...
        Чукча читать умеет? Чукча не читатель, чукча писатель ...

        Я да повторим пак какво рече професионалистът:

        Първоначално публикуван от Иван Алексиев Преглед на мнение
        Истината е ,че за човек със слаба теоретична и практическа подготовка ГПСа е най-лесния за използване начин за локализиране на местоположението и движение по маршрут.
        ...
        На практика ГПС наистина е и най-ефтиното решение, прецизен компас с достатъчна надежност и здрава изработка е над 400лв.. България е покрита от приблизително 432 (не отчитам парчетата по границата) картни листа М1:50000 с единична цена по спомени от преди година 27лв. приблизително 11644лв. (за съжаление хартиените листа не са особенно дълготрайни) ,а не ми се коментира за по едрите мащаби.
        Та, като си говорим за топографски карти, би ли ми дал назаем твоя комплект картни листове. Че може да сме от "голямото добрутро", но чак толкова не сме си надвили на масрафа ...

        А пък ония, туристическите карти, дето ги продават по специализираните магазини, кой знае защо не смея да ги използвам за нещо повече от обща ориентация за даден район.
        Ние не сме неутрални!

        Коментар


        • #64
          До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

          Първоначално публикуван от Стефан Преглед на мнение
          Мда. Спрях да чувам спътникофилите. Което иде да покаже, че просто не са знаели как се използва картата. А аз не го разказах като Иван, защото не предполагах че толкова чак не знаят ...
          Гледай, просто никога не слагай литиеви батерии в критично важните устройства. Те не се възстановяват като ги изключиш за малко. Като се изпразнят - изпразнили са се, и край. И гледам - горе разни слънчеви батерии. Тия дни се наложи да се разправям със съветски алкални акумулатори, та рових насам натам. Оказва се, че това е мечтата на всички яхтсмени по света. Обаче само руснаците си имат, понеже при тях за стотинки, а западните струват колкото дизелчето на лодката. Произведени са през 1975-та, не им и личи че са работили.
          Сега. Токът им е мизерен. Батерия, колкото за бензинова кола - от нея може да дръпнеш 7 ампера. Капацитетът и - 28 Ач. Обаче и зарядният ток - максимум 2 А. Значи спокойно си стои на постоянен мизерен подзаряд от квото има - слънце, вятър, ръчно динамо, кво да е, а ток за всичката бордова електроника имаш винаги и без двигателя.
          Знам че е срамота, щото винаги съм знаел за аварийните захранвания, ама дявол знае защо никога не съм ги свързвал с колите.

          А отговорите на елементарните въпроси къде са? Айде, поне на един едиснствен отговори. Гадни условия, ураганен вятър, нулева видимост, вървял си няколко часа по не маркиран маршрут, спъваш се и се изтъркулваш по склона, свестяваш се след малко, крака счупен и боли, главата замаяна, лежал си половин час на студа и си почнал да хипотермясваш(т.е. състояние еквивалентно на - таблицата за умножение по 2 още си я спомняш, по 3 е мъка, а по 7 невъзможно да си я спомниш), така че идея си нямаш дори в коя посока си паднал. Вадиш телефона или радиостанцията и се оказва, че имаш обхват. Свързваш се със спасителите и как им обясняваш къде да те намерят? Всяка минута забавяне по определяне на местоположението и намирането ти от помоща ти намалява драстично шансовете за оцеляване. Два варианта на нещата и условията, с които разполагаш:
          а) Видимост 4 метра. Имаш карта и компас.
          б) Видимост по-прилична, но много силна облачност, абсурд да видиш слънцето, луната и звездите. Разполагаш с карта и часовник със стрелки. (в този случай с карта и часовник с ел. компас можеш да се оправиш лесно)

          Слънчевите батерии, които споменах са в часовник с електронен компас. И работят. Питай примерно Венци дали отстава по три пъти на ден без часовник, като не си е взел руски. Аз лично часовник, на който да му трябват 7 ампера не съм виждал...
          Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

          Коментар


          • #65
            До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

            Мнение на V93
            Та, като си говорим за топографски карти, би ли ми дал назаем твоя комплект картни листове. Че може да сме от "голямото добрутро", но чак толкова не сме си надвили на масрафа ...
            За мащаби 25000 и по дребни се дават се ето тук (аз си ги копувам)

            Изх.№/твой/...... ДО
            Фирма......... ГОСПОДИН НАЧАЛНИКА
            НА ПОД.24190



            ГОСПОДИН ГЕНЕРАЛ

            Моля за нуждите на ....................................................да разрешите да разрешите закопуването на...............бр. стопански карти в М 1:25000,както следва по описа:
            ОПИС........................................................................................................................
            .......................................................................................................................................
            ......................................................................................................................................
            Прилагаме платежно нареждане за ..........бр. карти за .............лв.

            УПРАВИТЕЛ:.............................



            Банковата сметка/промяна?/ за плащане на картите е:
            БНБ-ЦУ-София
            Банк.сметка – 3000152204
            БИН - 6301302178
            Банк.код - 66196611


            За мащаби от 5000 и по едри

            ДО


            Национален Център


            по Кадастър

            ТУК

            Моля,
            За нуждите на деиностите , извършвани от фирмата, да ни бъдат продадени картни листа в мащаб 1:5000 в съответствие с приложения списък.

            Толкова но въпроса за даването, а ако искаш специализирани карти за конкретни нужди мога и аз да ти направя ма ми е дълъг ценоразписа.

            Коментар


            • #66
              До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

              Колеги, дайте да свършим нещо полезно за хората!
              Гледам че и Стефан и другите могат да разкажат много на хората за съответните технологии за ориентиране. Това са си 3-4 лекции за доста широк кръг хора. Цял курс.

              Дайте да намерим по-голяма зала и който иска да се научи, да се запише, плати таксата и пие вода от извора.

              Иначе тука стана като академичен съвет, приказки много, полза никаква.
              Show must go on!
              LZ1VES

              Коментар


              • #67
                До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

                Първоначално публикуван от Иван Алексиев Преглед на мнение
                Толкова но въпроса за даването, а ако искаш специализирани карти за конкретни нужди мога и аз да ти направя ма ми е дълъг ценоразписа.
                Е, ние чакаме Стефан да ни светне, от къде да си ги вземем на цената под тази на един еТрекс Лиджънт примерно . В комплект с хубав компас. При това джобен размер, но без компромис в детайлите и от материал, който може да се ползва при дъжд и виелица... Защото нещо разправяше, че GPS-ите били скъпи .

                П.П.: Още чакам и навигационната част на комплекс "Бармица" да ми намери за толкова, защото поне нея я спомена в същия пост, в който и цената на GPS-ите .
                Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

                Коментар


                • #68
                  До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

                  Първоначално публикуван от Стефан Преглед на мнение
                  ....Гледай, просто никога не слагай литиеви батерии в критично важните устройства. Те не се възстановяват ....
                  Ново 20. Да, за разряда си прав. Свършват отведнъж и безвъзвратно. Ама дал ли си си зор да поразгледаш спецификациите на литиевите батерии при ниски температури и да ги сравниш с останалите? Дали си обърнал внимание, че при подобни характеристики на етикета, сравнението между алкална и литиева батерия при -20 е 10 пъти по-голям капацитет на литиевата. А при -25 алкалната дори не може да преодолее вътрешното си съпртивление и при минимален ток. В добавка на това литиевите са 2-3 пъти по-леки. Т.е. можеш да носиш резерви.... Говоря за primary lithium, не за акумулатори разбира се. Те нямат място в "критичните устройства" както ти ги наричаш по принцип. И айде като си говорим за неща свързани с хоби или спорт да се ограничаваме с това което може да се купи от магазина или най-много да се поръча с куриер от интернет магазин, а не секретни военни технологии.
                  Technical Rescue Direct - life lies in courage
                  http://www.offroad-bulgaria.com/show...60#post3258660

                  Коментар


                  • #69
                    До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

                    Изобщо поставянето под въпрос на удобството и бързината на GPS е смешно! Да, пичовско е когато си с мацка в планината на излет, да извадиш картата и компаса, да теглиш две черти и да кажеш "Ей тука сме." После може да си погледнеш скришно часовника, след това да погледнеш слънцето и да кажеш "Часът е толкова и толкова" Но в по-горния си пример Zaarin не е включил нещо изключително важно и това е човешкия фактор. При хипотермия човек в един момент започва да губи трезва преценка. Към това добавате фактора страх, (казвате, че не всеки би го било страх? Да, добре...) и се получава много интересна комбинация. Дори при относително добра видимост стабилизирането на компас и чертането с треперещи ръце (независимо дали от студ или адреналин) би било интересно да се види. А, ще сложим картата и компаса на земята -хубаво, че вЕтъра е само 100км/ч! То верно, че едновремешните изследователи са ползвали карта, компас и секстант, ама и смъртността сред тях е била доста висока... Абе май по-добре да си издиктувам координатите по радиото и GSM-а и да си пазя силите за да остана ЖИВ
                    Последно редактирано от Васко Иванов (VSK); 05-02-08, 16:13.
                    Warp. Timewarp.
                    Grand Cherokee WG 2.7 CRD BFG A/T
                    LZ1VAS

                    Коментар


                    • #70
                      До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

                      На кой му трябват всички картни листове наведнъж?
                      Пичове, старшината от секретната секция ги дава без пари. За останалите - бензинът и хлябът за обикалянето на цялата карта струват толкова повече от нея, че тоя въпрос трябва да ви е три след последния.
                      За останалите въпроси - кой да е учебник по топография за начинаещи. Там пише и за вертикалните профили, за които Иван намекна, и които гпса просто не следи. Понеже грешката му по височина е голяма.
                      В книжарницата на ИСИ-то има и висши геодезии за който се чувства толкова напреднал, че разбира кво му пее жепеесът. На мене от нея ми призлява обаче, ако трябва честно.
                      На дискове имам България 1:500 000 и 1:50 000 на ГЩ. Каквото трябва се разпечатва. Не всеки път някой тича под проливният дъжд с това в ръцете, така че не всеки път става зян. Е, вярно че не е като от печатницата, обаче и не всеки ден по тях се забиват колчета или се улучва десет метрова кошара с първият изстрел на 12 километра.
                      Спете спокойно, светът не е започнал откак вие сте чули за една от навигационните технологии. И е картографиран и часовниците му са сверени още преди даже теоремата за четирите цвята и логаритмичните линийки. Четете таблиците на Брадис!
                      Последно редактирано от Стефан; 05-02-08, 18:36.

                      Коментар


                      • #71
                        До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

                        Първоначално публикуван от Стефан Преглед на мнение
                        На кой му трябват всички картни листове наведнъж?
                        Пичове, старшината от секретната секция ги дава без пари. За останалите - бензинът и хлябът за обикалянето на цялата карта струват толкова повече от нея, че тоя въпрос трябва да ви е три след последния.
                        За останалите въпроси - кой да е учебник по топография за начинаещи. Там пише и за вертикалните профили, за които Иван намекна, и които гпса просто не следи. Понеже грешката му по височина е голяма.
                        В книжарницата на ИСИ-то има и висши геодезии за който се чувства толкова напреднал, че разбира кво му пее жепеесът. На мене от нея ми призлява обаче, ако трябва честно.
                        Та, като теглим чертата излиза:

                        - На Стефан може и старшинката да му ги дава без пари, ама останалите трябва да пишат писма с искане на разрешение до някой си генерал (а той дали ще го даде на физически лица с цел туризъм?) и да приготвят съответната немалка сума. Всеки път, когато им потрябва топографска карта ...

                        - Липсата на отговор на нееднократно поставените конкретни въпроси е достатъчно красноречива. Отговори липсват, защото при така зададената обстановка (напълно реална, както се видя съвсем наскоро), би трябвало да гласят "При тези условия не мога да определя местоположението си" ...

                        Извод от горното: Всеки, който сериозно се занимава с разходки в гората, било пеша, било на колела, ще направи добре ако се снабди с един приличен GPS и отдели малко време за да се научи да работи с него.
                        Този начин за навигация е определено по-евтин и определено по-малко главоболен отколкото използването на хартиени топографски карти. Времето за постигане на уверена работа е далеч по-малко и не е необходимо да се ядат с корите специални учебници от рода на "Военна топография".
                        Ние не сме неутрални!

                        Коментар


                        • #72
                          До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

                          Стефане, или не четеш какво ти пишат хората или упорито не искаш да разбереш. Ако не ти е ясно какво точно е написал Иван Алексиев да те срещна с него да ти го обясни подробно както на мен...

                          За всички които не им е ясно като на Стефан: Картите са подходящи само при планиране на маршрута и в много редки случаи при работа на терен... За всички останали случаи си носете GPS... Стефан ако продължи да обяснява ще го поканя още утре да покаже и ще видите тогава какъв смях ще падне... Стефане моля те вземи се в ръце и се дръж сериозно...
                          VPetrov.photography

                          Коментар


                          • #73
                            До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

                            Първоначално публикуван от Стефан Преглед на мнение
                            Спете спокойно, светът не е започнал откак вие сте чули за една от навигационните технологии. И е картографиран и часовниците му са сверени още преди даже теоремата за четирите цвята и логаритмичните линийки. Четете таблиците на Брадис!
                            Не знам за кого го казваш и с кой си мислиш, че спориш... но почвам да се притеснявам, че освен с хората в тази тема се бориш и с някакви въображаеми личности... Никой до тук не е казал, че уменията с карта и компас са излишни или дори, че не е много препоръчително човек да може да се оправя с тях. Просто използването им може да бъде силно ограничено от възможностите им и това е една от причините за по-високата смърстност в миналото.

                            Първоначално публикуван от Стефан Преглед на мнение
                            За останалите въпроси - кой да е учебник по топография за начинаещи. Там пише и за вертикалните профили, за които Иван намекна, и които гпса просто не следи. Понеже грешката му по височина е голяма.
                            Вземи все пак от време на време да си обновяваш познанията за технологиите. Вечи има GPS-и, които ти чертаят вертикални профили на база топографската карта в тях. И пак по нея можеш да си определиш и текущата височина спрямо хорозонталните си координати, които са достатъчно точни, КАТО ЗА ТУРИСТИЧЕСКИ ЦЕЛИ. Ако думата "туризъм" не ти говори нищо, може да я провериш в тълковния речник, тук ще кажа само, че в нея изобщо не се включва стрелба с оръдие и други подобни.

                            Продължавам да не виждам отговори на "елементарните" въпроси...
                            Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

                            Коментар


                            • #74
                              До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

                              Специалистите по хумора станаха много. Няма да повярвате, но има и книжки на хартия. Линквайте се нататък. Това - за специалистите по лични обяснения) "Елементарните въпросчета" там имат отговори. А то чувам - частните уроци станали по 40 лева на час

                              Коментар


                              • #75
                                До: Мястото на компасите, картите и GPS при екстремни усовия

                                Първоначално публикуван от Стефан Преглед на мнение
                                А то чувам - частните уроци станали по 40 лева на час
                                Колко удобно . Но както винаги без нищо конкретно .

                                Искаш заплащане? Може да се измисли нещо. Не съм обаче балама, че да си дам парите за урок по това как да си намеря позицията с карта и компас при нулева видимост. Венци по-горе е предложил да си демонстрираш уменията. Щом си толкова убеден в тях, дай да се хванем на бас, не на 40, а примерно на 400 лева, че ще мога да те поставя в ситуация, на която с GPS-а ще мога да си определя позицията, докато ти с картата и компаса няма да успееш. Съгласен?
                                Грамотността е прозорец към интелекта, ако човек не може да усвои дори майчиния си език, то потенциала му за нещо повече е под въпрос.

                                Коментар

                                Активност за темата

                                Свий

                                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                                Зареждам...
                                X