Темата произлиза от тук: http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...=38429&page=29
Някъде по-горе (около 100 страници назад
) споменавах че Русия (и СССР) винаги са били континентална сила и по принцип флотата им (като съотнишение големина на империя / големина на флота) винаги е била малко изнесена встрани от стратегическа гледна точка.
Тихоокеанският флот - иди дойди, но балтийския и черноморския са си географски проблемни при всички положения.
Не бих отишъл до там да кажа че империята им е миролюбива и тиха, но спъването на флотата им винаги е ограничавало интервенциите, в смисъл такъв че не могат да си позволят да пращат кораби бързо и ефикасно за щяло и нещяло, както американците и по-рано англичаните.
Черно море си е затворено езеро чийто изход се контролира от натовска държава. При тотален конфликт няма значение, винаги ще успеят да изкарат корабите където трябва, но при дипломатически конфликти подплатени с необходимост да пратиш кораби за да "убедиш" опонента, черноморският флот не е най-бързото и удачно решение.
Балтийският - ненапразно никое умно западно правителство не е повдигало въпроса за връщането на Калининград - просто след отцепването на прибалтийските републики, това е единственото руско пристанище на запад от Черно море което целогодишно не замръзва.
Всичко останало е по на север, и половин година, че и повече, е спечено в лед.
А от стратегическа гледна точка, каквито и ледоразбивачи да имаш, замръзналото пристанище (и не само пристанище) не е помагащ фактор.
Остават подводниците, и предполагам по тази причина подводният им флот е толкова голяма част от военоморските им сили. А по гореизброените причини - никога не са наблягали на самолетоносачите. Аз знам само за "Петър Първи" (така ли се казваше), който иронично в началото се казваше Тбилиси, може да имат и други но надали са много.
Някъде по-горе (около 100 страници назад

Тихоокеанският флот - иди дойди, но балтийския и черноморския са си географски проблемни при всички положения.
Не бих отишъл до там да кажа че империята им е миролюбива и тиха, но спъването на флотата им винаги е ограничавало интервенциите, в смисъл такъв че не могат да си позволят да пращат кораби бързо и ефикасно за щяло и нещяло, както американците и по-рано англичаните.
Черно море си е затворено езеро чийто изход се контролира от натовска държава. При тотален конфликт няма значение, винаги ще успеят да изкарат корабите където трябва, но при дипломатически конфликти подплатени с необходимост да пратиш кораби за да "убедиш" опонента, черноморският флот не е най-бързото и удачно решение.
Балтийският - ненапразно никое умно западно правителство не е повдигало въпроса за връщането на Калининград - просто след отцепването на прибалтийските републики, това е единственото руско пристанище на запад от Черно море което целогодишно не замръзва.
Всичко останало е по на север, и половин година, че и повече, е спечено в лед.
А от стратегическа гледна точка, каквито и ледоразбивачи да имаш, замръзналото пристанище (и не само пристанище) не е помагащ фактор.
Остават подводниците, и предполагам по тази причина подводният им флот е толкова голяма част от военоморските им сили. А по гореизброените причини - никога не са наблягали на самолетоносачите. Аз знам само за "Петър Първи" (така ли се казваше), който иронично в началото се казваше Тбилиси, може да имат и други но надали са много.
Коментар