От: Мото Алпи 2013: 4800км от Албания до Швейцария
Ден 5-ти: Day 5 (195 km): Dolomiti Camping Village => Tonale Pass => Gavia Pass => Stelvio Pass => Ofenpass => Campsite Chapella

Сутринта станахме, оправихме палатките и оборудването и се разделихме с Емо- ние на Запад, а той на Югоизток. От тук нататък Емо може да добави малко повече информация за сревиза на Хонда сервизите в Италия, за Тренто и за Словенските Алпи. За съжаление няма да може да добави снимки, тъй като ми остави апарата му, с който вече се бях понаучил да снимам в движение.
Първият проход който минахме беше Tonale Pass, дали че все още бяхме в леко минорно настроение, тъй като туко що се бяхме разделили с Емо, но просто нещо Tonale Pass, не ни изкефи, чак толкова много, както ни го беше описал Балкански… може би просто беше и въпрос на нагласа. Пътя към Tonale Pass:

Някъде около най- високата точка на прохода, отбихме за да проведа няколко служебни телефонни разговора, тъй като някой/и доста настоятелно ми звънеше, докато катерихме негоре:



На снимката по- долу вече сме може би в Ponte di Legno, преди Gavia Pass и вече освен, че снимам в движение с една ръка, снимам и назад- въпреки, че модела не изглежда много впечатлен от моите способности

Вече катерихме нагоре към Gavia Pass и някъде по средата реално осъзнахме, че това е един съвсем различен проход от тези, които бяхме видели до сега.
Моят бивш Шеф, който е моторист, англичанин и в момента живее в Швейцария ни беше дал кратки съвети за нашето пътуване за частта в Алпите и ни беше леко поизплашил за двата двата прохода, които ни предстояха днес: Gavia Pass и Stelvio Pass. Gavia Pass е изключително тесен и доста стръмен проход, като в голяма част от прохода е почти невъзможно да се разминат два автомобила, пълно е със колоездачи, които го катерят може би цял ден, на серпентините стават и задръствания и може и да трябва да се изчаква и тъй като прохода е доста стръмен.
Бяхме предупредени, че трябва да имаме добра стабилност стъпвайки върху асфалта и в някои случай противно на логиката, ако трябва да се изчаква на серпентина е по- добре да стъпиш с вътрешен крак, тъй като ако се наклониш към външния крак, поради големия наклон и тежестта на мотора, може да бъдеш затиснат.
Бившият ми Шеф, ми каза още, че въпреки, че е на мотор от около 40 години (след няколко дни дори карахме заедно и наистина си го бива) и е минавал всички проходи в Алпите многократно, за първи път тази година е обърнал на Gavia, тъй като е бил с жена си, която е пищяла от уплаха, като проблема е бил, че е имало „някакви идиоти с кемпери”, въпреки че май прохода е забранен за кемпери, които са били предизвикали голямо задръстване. Тъй като реално никога не бяхме карали мотори заедно, бяхме предупредени още, че ако не ни хареса Gavia, по- добре да не правим Stelvio.
Т.е. подходихме с много респект към Gavia, но пък обратно на очакванията се изкефихме максимално- този проход е тотално различен от всички или поне от голяма част от останалите проходи и наистина си заслужава да се мине. В Гугъл има доста информация и снимки за него, като е определян за най- трудният проход от обиколката на Италия (Giro-то). Намерих едно стегнато клипче в YouTube, от което може да се добие представа за прохода… това че моториста е с ГС не съм го търсил умишлено… там просто всички карата такива
Ето ни и нас на върха- наистина доста различен проход, дано да имаме късмета да го минем още веднъж, този път по възможност от север на юг


Пуснахме Gavia, минахме през Bormiо и някак си леко гъзарско ни се стори, за да спираме да обядваме там и решихме, че е дошло времето да си направим пикник, на някоя отбивка по изкачването към Стелвио и да пробваме някоя от консервите със свинско, които си бяхме купили от България/Лидъл
Спряхме на много красиво място с полуразрушена сграда, напомняща на сцена от Втората Световна Война, а и наближаваше 13:00 и имахме уговорка с Емо да се чуем контролно, за да ни информира какви ги е свършил в Тренто:

Както вече писах по- горе, Емо трябваше да остане в Тренто, вече беше решил, че няма да ни гони, а след като му оправят мотора, ще се връща към България. Ние си изядохме Свинското от Лидъл и тръгнахме да качваме Селвио от към Bormio. Вече явно бях надобрял със снимането в движение, след като съм успял да направя снимки в движение, с една ръка, дори има и една назад и то изкачвайки Стелвио…. дори горе- долу има и композиция



На върха беше буквално пълна лудница- много „комерс” има в това символично място, едвам намерихме място къде да си оставим моторите- беше си един голям панаир:



На мен лично лудницата на върха не ми допадна много, направихме и прословутите снимки на фибите от към северната страна на Стелвио и си тръгнахме доста бързо. Аз лично останах много силно респектиран към двата прохода и още по- силно респектиран към хората, които ги минаваха с велосипед…. Тъй като имам и известно влечение към велосипедите, може пък един ден, ако имаме късмет да се пробвам да ги мина и с колело- там би било истинското изпитание

Тръгнахме да пускаме надолу и почти веднага се откри една доста удобна отбивка на една от фибите- спряхме веднага, беше прекрасна възможност да направим някоя и друга снимка на завиващите мотори, но успяхме да хванем само некакви БМВ-та и разни „дърти” Мерцедеси. С риск да се повторя, много ги карат въпросните GS-и тамошните мотористи, ще каже човек, че ги раздават от Зрънчо



Тук може би естествено някак си се отворя и една скоба за ГС-ите. Моя бивш Шеф (Питър) примерно има 4 мотора => Harley, Moto guzzi, GS 1200 и някакво ретро японско моторче. Та, ГС-а се е наложил като задължителен и надежден мотор за всеки, който има идея да прави всякакъв тип пътешествия….. другите мотори хранят душата сами по себе си, докато на ГС-а може разчиташ, че може да те закара и върне и можеш да си нахраниш душата от гледките, до които този мотор може да те заведе.
Отделно, тъй като все пак и той си е машина, пък било то и създадена от перфектните немски инженери, допълнителна осигуровка е т.н. „Break Down” застраховка, която ти осигурява спокойствие в случай на повреда, предполагам най- много в рамките на Европейския съюз.
Може би по тази причина и те одрусват с въпросната голяма сума за сервиз на БМВ-то на ХХ хил. км. Предполагам, че на моята Африка трудно биха направили подобна застраховка, при положение, че е на 20 години и си я поддържам сам в гаража
Та човека беше искренно учуден, че сме тръгнали на подобно пътуване без подобна застраховка, но не бях сигурен, че ще ме разбере, ако бях тръгнал да му обяснявам, че в България поне аз не се сещам да има подобни застраховки, реално си познавам мотора; мисля, че мога да разчитам на него и допълнително си нося разни инструменти с които мога да го разглобя на пътя почти изцяло + резервни гуми, щанги, ръчки и задължителните за Африките резервни реле за зареждане, бензинова помпа и тем подобни.
Извън лирическото отклонение, пуснахме Стелвио и се запътихме към Швейцария, но тъй като бяхме и физически и психически подготвени за ценовите нива, които ни очакват там, преди това си напазарувахме качествено от голям супермаркет от последния по- голям град в Италия, където цените бяха като в България или може би една идея по ниски и се насочихме през равнината към Швейцария.

На влизане в Швейцария заредихме на първата възможна бензиностанция, почти веднага след границата и като „гърмян заек” и впредвид плана, че щяхме да прекараме следващите 2+ дни в тази държава си купих сравнително добра пътна карта на страната в мащаб 1:300 хил…..малко скъпичка ми се видя- около 30 CHF, но я приех, като инвестиция срещу бъдещи неприятности. Не мога да цитирам суми, но горивото в Швейцария е по- евтино от Италия, като то май в Италия е най- скъпото за маршрута, по който минавахме.
Бяхме подготвени, че за магистралите в Швейцария трябва винтекта, която е годишна (няма по малка) и е около 40 CHF и тъй като нямахме намерение да даваме подобни пари за годишна винтека, която ще използваме само 2 дни, решихме, че просто няма да се качваме на магистралите. Бяхме предупредени още да бъдем внимателни за ограниченията, особено в населени места- глобите са много високи; има 10% гратис толеранс и след това за всеки километър над ограничението глобата беше десетки франка, т.е. при едно сравнително леко превишаване на скоростта при 50км/ч напримерно , може да бъде достигната 200-300-400 и нагоре франка глоба.
Минахме през Ofenpass, който в сравнение с Gavia и Stelvio ни се стори като изкачването на Цариградското шосе от Орлов мост към Плиска, на Zernez хванахме на Юг и след около час в Швейцария и някъде към 16:00 часа се озовахме в къмпинг Camping Chapella (N 46°37'57" E 10°0'49") => http://www.campingchapella.ch/
Бях проучил къмпинга, цените бяха поносими- платихме по 16 CHF на човек, включва мотор, човек, палатка и 2 топло изпечени хлебчета, които си поръчахме за закуска и щяхме да си вземем на следващата сутрин от рецепцията. Единственото, което не се бях сетил да погледна беше надморската височина на къмпинга- оказа се малко високо 1630 метра и през нощта ни беше “малко” студено като за средата на август. Къмпинга има две опции, т.е. две нива: Едното ниво е на нивото на рецепцията, а другото е доста по- надолу на брега на много красива рекичка. До долното ниво има път, като проблема е, че баните са на горното ниво, до което има около 100-ина стъпала

Разбира се избрахме долното ниво до реката, опънахме палатките и може би за първи път от началото на пътуването имахме време да се пошляем.
Мястото беше много красиво, като от приказка- планини, зеленина, река, тишина. Силно препоръчваме къмпинга с уговорката, че е малко високо. Късмета беше отново с нас, тъй като към 7-8 часа привечер заваля, а пък ние вече бяхме опънали палатките, бяхме се разходили, бяхме вечеряли и бяхме пили ледена бира, която изстудихме в ледената рекичка. След като заваля ни остана само да пием по едно уиски в палатките и да си легнем, рано- рано….. за утре бяхме планували доста стегната програма:




Тук може би е мястото да вмъкна и моя източник за информация за Швейцария. Цялата ми подготовка за Швейцария се осланяше основно на четене в сайта MySwitzerland.com и разбира се от съвети от мой колеги, Швейцарци:
http://www.myswitzerland.com/en/home.html
Сайта е много добър и би бил полезен на хора, които имат интереси в тази посока.
П.п.
Тъй като Новата Година наближава, използвам възможността да пожелая на Приятелите и Колегите от форума приятно и весело посрещане на Новата 2014-та година и Успешна и Щастлива Нова Година.
Аз ще се включа отново догодина
Ден 5-ти: Day 5 (195 km): Dolomiti Camping Village => Tonale Pass => Gavia Pass => Stelvio Pass => Ofenpass => Campsite Chapella
Сутринта станахме, оправихме палатките и оборудването и се разделихме с Емо- ние на Запад, а той на Югоизток. От тук нататък Емо може да добави малко повече информация за сревиза на Хонда сервизите в Италия, за Тренто и за Словенските Алпи. За съжаление няма да може да добави снимки, тъй като ми остави апарата му, с който вече се бях понаучил да снимам в движение.
Първият проход който минахме беше Tonale Pass, дали че все още бяхме в леко минорно настроение, тъй като туко що се бяхме разделили с Емо, но просто нещо Tonale Pass, не ни изкефи, чак толкова много, както ни го беше описал Балкански… може би просто беше и въпрос на нагласа. Пътя към Tonale Pass:
Някъде около най- високата точка на прохода, отбихме за да проведа няколко служебни телефонни разговора, тъй като някой/и доста настоятелно ми звънеше, докато катерихме негоре:
На снимката по- долу вече сме може би в Ponte di Legno, преди Gavia Pass и вече освен, че снимам в движение с една ръка, снимам и назад- въпреки, че модела не изглежда много впечатлен от моите способности

Вече катерихме нагоре към Gavia Pass и някъде по средата реално осъзнахме, че това е един съвсем различен проход от тези, които бяхме видели до сега.
Моят бивш Шеф, който е моторист, англичанин и в момента живее в Швейцария ни беше дал кратки съвети за нашето пътуване за частта в Алпите и ни беше леко поизплашил за двата двата прохода, които ни предстояха днес: Gavia Pass и Stelvio Pass. Gavia Pass е изключително тесен и доста стръмен проход, като в голяма част от прохода е почти невъзможно да се разминат два автомобила, пълно е със колоездачи, които го катерят може би цял ден, на серпентините стават и задръствания и може и да трябва да се изчаква и тъй като прохода е доста стръмен.
Бяхме предупредени, че трябва да имаме добра стабилност стъпвайки върху асфалта и в някои случай противно на логиката, ако трябва да се изчаква на серпентина е по- добре да стъпиш с вътрешен крак, тъй като ако се наклониш към външния крак, поради големия наклон и тежестта на мотора, може да бъдеш затиснат.
Бившият ми Шеф, ми каза още, че въпреки, че е на мотор от около 40 години (след няколко дни дори карахме заедно и наистина си го бива) и е минавал всички проходи в Алпите многократно, за първи път тази година е обърнал на Gavia, тъй като е бил с жена си, която е пищяла от уплаха, като проблема е бил, че е имало „някакви идиоти с кемпери”, въпреки че май прохода е забранен за кемпери, които са били предизвикали голямо задръстване. Тъй като реално никога не бяхме карали мотори заедно, бяхме предупредени още, че ако не ни хареса Gavia, по- добре да не правим Stelvio.
Т.е. подходихме с много респект към Gavia, но пък обратно на очакванията се изкефихме максимално- този проход е тотално различен от всички или поне от голяма част от останалите проходи и наистина си заслужава да се мине. В Гугъл има доста информация и снимки за него, като е определян за най- трудният проход от обиколката на Италия (Giro-то). Намерих едно стегнато клипче в YouTube, от което може да се добие представа за прохода… това че моториста е с ГС не съм го търсил умишлено… там просто всички карата такива

Ето ни и нас на върха- наистина доста различен проход, дано да имаме късмета да го минем още веднъж, този път по възможност от север на юг

Пуснахме Gavia, минахме през Bormiо и някак си леко гъзарско ни се стори, за да спираме да обядваме там и решихме, че е дошло времето да си направим пикник, на някоя отбивка по изкачването към Стелвио и да пробваме някоя от консервите със свинско, които си бяхме купили от България/Лидъл

Спряхме на много красиво място с полуразрушена сграда, напомняща на сцена от Втората Световна Война, а и наближаваше 13:00 и имахме уговорка с Емо да се чуем контролно, за да ни информира какви ги е свършил в Тренто:
Както вече писах по- горе, Емо трябваше да остане в Тренто, вече беше решил, че няма да ни гони, а след като му оправят мотора, ще се връща към България. Ние си изядохме Свинското от Лидъл и тръгнахме да качваме Селвио от към Bormio. Вече явно бях надобрял със снимането в движение, след като съм успял да направя снимки в движение, с една ръка, дори има и една назад и то изкачвайки Стелвио…. дори горе- долу има и композиция

На върха беше буквално пълна лудница- много „комерс” има в това символично място, едвам намерихме място къде да си оставим моторите- беше си един голям панаир:
На мен лично лудницата на върха не ми допадна много, направихме и прословутите снимки на фибите от към северната страна на Стелвио и си тръгнахме доста бързо. Аз лично останах много силно респектиран към двата прохода и още по- силно респектиран към хората, които ги минаваха с велосипед…. Тъй като имам и известно влечение към велосипедите, може пък един ден, ако имаме късмет да се пробвам да ги мина и с колело- там би било истинското изпитание

Тръгнахме да пускаме надолу и почти веднага се откри една доста удобна отбивка на една от фибите- спряхме веднага, беше прекрасна възможност да направим някоя и друга снимка на завиващите мотори, но успяхме да хванем само некакви БМВ-та и разни „дърти” Мерцедеси. С риск да се повторя, много ги карат въпросните GS-и тамошните мотористи, ще каже човек, че ги раздават от Зрънчо

Тук може би естествено някак си се отворя и една скоба за ГС-ите. Моя бивш Шеф (Питър) примерно има 4 мотора => Harley, Moto guzzi, GS 1200 и някакво ретро японско моторче. Та, ГС-а се е наложил като задължителен и надежден мотор за всеки, който има идея да прави всякакъв тип пътешествия….. другите мотори хранят душата сами по себе си, докато на ГС-а може разчиташ, че може да те закара и върне и можеш да си нахраниш душата от гледките, до които този мотор може да те заведе.
Отделно, тъй като все пак и той си е машина, пък било то и създадена от перфектните немски инженери, допълнителна осигуровка е т.н. „Break Down” застраховка, която ти осигурява спокойствие в случай на повреда, предполагам най- много в рамките на Европейския съюз.
Може би по тази причина и те одрусват с въпросната голяма сума за сервиз на БМВ-то на ХХ хил. км. Предполагам, че на моята Африка трудно биха направили подобна застраховка, при положение, че е на 20 години и си я поддържам сам в гаража

Та човека беше искренно учуден, че сме тръгнали на подобно пътуване без подобна застраховка, но не бях сигурен, че ще ме разбере, ако бях тръгнал да му обяснявам, че в България поне аз не се сещам да има подобни застраховки, реално си познавам мотора; мисля, че мога да разчитам на него и допълнително си нося разни инструменти с които мога да го разглобя на пътя почти изцяло + резервни гуми, щанги, ръчки и задължителните за Африките резервни реле за зареждане, бензинова помпа и тем подобни.
Извън лирическото отклонение, пуснахме Стелвио и се запътихме към Швейцария, но тъй като бяхме и физически и психически подготвени за ценовите нива, които ни очакват там, преди това си напазарувахме качествено от голям супермаркет от последния по- голям град в Италия, където цените бяха като в България или може би една идея по ниски и се насочихме през равнината към Швейцария.
На влизане в Швейцария заредихме на първата възможна бензиностанция, почти веднага след границата и като „гърмян заек” и впредвид плана, че щяхме да прекараме следващите 2+ дни в тази държава си купих сравнително добра пътна карта на страната в мащаб 1:300 хил…..малко скъпичка ми се видя- около 30 CHF, но я приех, като инвестиция срещу бъдещи неприятности. Не мога да цитирам суми, но горивото в Швейцария е по- евтино от Италия, като то май в Италия е най- скъпото за маршрута, по който минавахме.
Бяхме подготвени, че за магистралите в Швейцария трябва винтекта, която е годишна (няма по малка) и е около 40 CHF и тъй като нямахме намерение да даваме подобни пари за годишна винтека, която ще използваме само 2 дни, решихме, че просто няма да се качваме на магистралите. Бяхме предупредени още да бъдем внимателни за ограниченията, особено в населени места- глобите са много високи; има 10% гратис толеранс и след това за всеки километър над ограничението глобата беше десетки франка, т.е. при едно сравнително леко превишаване на скоростта при 50км/ч напримерно , може да бъде достигната 200-300-400 и нагоре франка глоба.
Минахме през Ofenpass, който в сравнение с Gavia и Stelvio ни се стори като изкачването на Цариградското шосе от Орлов мост към Плиска, на Zernez хванахме на Юг и след около час в Швейцария и някъде към 16:00 часа се озовахме в къмпинг Camping Chapella (N 46°37'57" E 10°0'49") => http://www.campingchapella.ch/
Бях проучил къмпинга, цените бяха поносими- платихме по 16 CHF на човек, включва мотор, човек, палатка и 2 топло изпечени хлебчета, които си поръчахме за закуска и щяхме да си вземем на следващата сутрин от рецепцията. Единственото, което не се бях сетил да погледна беше надморската височина на къмпинга- оказа се малко високо 1630 метра и през нощта ни беше “малко” студено като за средата на август. Къмпинга има две опции, т.е. две нива: Едното ниво е на нивото на рецепцията, а другото е доста по- надолу на брега на много красива рекичка. До долното ниво има път, като проблема е, че баните са на горното ниво, до което има около 100-ина стъпала

Разбира се избрахме долното ниво до реката, опънахме палатките и може би за първи път от началото на пътуването имахме време да се пошляем.
Мястото беше много красиво, като от приказка- планини, зеленина, река, тишина. Силно препоръчваме къмпинга с уговорката, че е малко високо. Късмета беше отново с нас, тъй като към 7-8 часа привечер заваля, а пък ние вече бяхме опънали палатките, бяхме се разходили, бяхме вечеряли и бяхме пили ледена бира, която изстудихме в ледената рекичка. След като заваля ни остана само да пием по едно уиски в палатките и да си легнем, рано- рано….. за утре бяхме планували доста стегната програма:
Тук може би е мястото да вмъкна и моя източник за информация за Швейцария. Цялата ми подготовка за Швейцария се осланяше основно на четене в сайта MySwitzerland.com и разбира се от съвети от мой колеги, Швейцарци:
http://www.myswitzerland.com/en/home.html
Сайта е много добър и би бил полезен на хора, които имат интереси в тази посока.
П.п.
Тъй като Новата Година наближава, използвам възможността да пожелая на Приятелите и Колегите от форума приятно и весело посрещане на Новата 2014-та година и Успешна и Щастлива Нова Година.
Аз ще се включа отново догодина

Коментар