Здравейте,
Въпреки, че винаги времето е проблем, се чувствам някак си длъжен да направя един опит за разказ в картинки за пътуването, което направихме до Алпите тази година. Длъжен- тъй като подобни разкази реално ни запалиха за нашето пътуване и най- show must go on
Основните хора, които ни „запалиха” за пътуването са Илко и Балкански, посредством тяхните пътеписи и след като не успях да се включа в организацията на Илко през 2011-та, която той реално осъществи през 2012-та, все пак успяхме да я реализираме през 2013-та
След като в края на 2011-та продадох Трансалпа, реално останах „безмоторен” (цитата е на Go6o), тъй като на „стари години” наред със семейството и работата, се захванах да се боря и с магистратура и осъзнавах, че трябва да се лиша от нещо за да се фокусирам върху друго. Реалността обаче бе друга и доста бързо осъзнах, че мислите ми витаеха повече към моторите, отколкото към ученето и в интерес на ученето трябваше пак да стана „моторен” съвсем скоро след това се сдобих с Африката (набор ’94). Винаги съм имал голям респект Хонда и по- специално към Африката. Купих/Разголобих/Ремонтирах и след като инвентирах обща сума, колкото поне за едно BMW 1150, вече се чувствах уверен, че можем да чертаем и планове за пътуване.
Първата ми идея беше за Турция- нещо от рода на обиколка на Черно Море, но с оглед на последните събития в тази посока, решихме рязко да сменим дестинацията и да се насочим на Запад…. пътуването не е толкова „адвентчър”, но все пак има и подобни елементи, когато се прави с 20 годишни мотори и сревнително ограничен бюджет.
Следваща стъпка беше да сформираме група- Аз за разлика от Балкански, не бих тръгнал да пътувам самичък- не че имам някакъв страх, но просто би ми било много скучно. Хората, които се оформихме, като група бяме Аз, Емо Герчев (и той е силен форумен Лъв- бяхме пътували заедно в Западните Балкани през 2010-та) и Владо (мой приятел с когото ползваме общ гараж).
За база имахме записките на Илко, направихме конспект на най- интересните според мен точки от пътеписите от Балкански и Илко, направихме и примерен план по дни, за частта в Швейцария използвахме и помощ от Приятел и бивш мой Шеф, фиксирахме датите и отпуските и бяхме готови. Подготовката за пътуването си беше доста сериозна стъпка и лично аз изживявах „де жа ву” по време на пътуването, въпреки че никога не бях посещавал повечето от местата, но вече бях чел толкова много за тях. С Емо решихме на направим маршрута малко по- интересен, като избегнем магистралната част и на отиване минем през Македония/Албания/Черна Гора/Хърватска/Словения а на връщане през Унгария/Австрия, като след среща с Балкански решихме все пак да си запазим магистралата на връщана- за отиването не успя да ни убеди, което все пак може би беше известна грешка, но пък имаше доста емоции, които остават трайно в съзнанието
Ето и краен вариант на маршрута, който на 99% следваше този, който бяхме планирали:
Ден първи: Day 1 (750km): Sofia => Kyustendil => Skopje => Tetovo => Gostivar => Debar => Peshkopi => Selishte => Burrel => Shkodra => Bar => Budva => Kotor
От София тръгнахме на 9-ти Август 2013 (петък) и тъй като Емо е от Варна, той пристигна в Четвъртък, спахме в къщата на жената в с. Голяма Раковица и в петък рано сутринта някъде към 4:30 тръгнахме от там. Срещана ни с Емо беше в с.Голяма Раковица, като тръгвайки за там в късният след обяд след около 5км градско каране с Африката в София осъзнах, че може би съм объркал тотално концепцията. Аз тръгнах с три куфара, мотора се оказа доста широк и почти не можеше да се промъква между колите. По път спрях и купих непромокаем мото сак, докато чаках Емо направих калъфка от стар билборд от винил за чувала и шалтето, ревизирах багажа и премахнах страничните куфари- впоследствие в офроуда в Албания и по задръстванията по Адриатичестоко крайбрежие това се оказа много добро решение:
Ето я вече и групата рано сутринта на бензиностанция в Радомир. От ляво на дясно: Моята Африка, БМВ 650CS (в момента се продава) и Африката на Емо:
Македония беше планувана и я минахме някак си транзит със съвсем кратко объркване в Гостивар. За протокола качвам една снимка от Национален Парк Маврово и Мавровското езеро:
Влязохме в Албания около обяд, нея също я бяхме планували някак си транзит, но уцелихме греда. Реално се оказа, че не си бяхме свършили добре домашното и бяхме изтеглили късата клечка, от Дебър към Бурел има два пътя, като Гугъл карти ги дава еднакви и въпреки, че се бях консултирал и с Фори- човек, който е с уникални познания за тази част от Балканите и когото бяхме ходили двамата в Албания през 2010-та. Ние минахме по северния път през Пешкопи и Селище, който се оказа около 50 км офроуд планински проход и ни коства около 5-6 часа. Та от тук бележка, която си взех №1: Винаги с едно на ум за Албания и Гугъл Карти за Албания, ГПС-а не може да ти помогне много (или поне с моята карта), трудно е да се ориентираш по табели, рядко може да попаднеш на някой който говори Английски. Ние имахме една карта на целите западни Балкани, която Емо беше купил през 2010 от църква в Котор в мащаб 1:1,25 милиона…. Релано се получи адвентчъра, който липсваше в идеята за Алпите. Африките, като доказали се машини, които без да са най- оптимални, на практика могат да се справят с почти всякакви пътища, като най- тежко се отрази на БМВ-то, като допълнително и водача му няма офроуд опит, но и те го издрапаха някак си:
Впоследствие се оказа, че по този път минава маршрутка всеки ден, камиона с дървата от снимката по- горе, най- вероятно беше с DOТ на гумите, равен на годината му на произвоството, въпреки огромната езикова бариера, хората са изключително дружелюбни и с голямо желание да помогнат и съдействат, къщурката от снимката по- горе е местната кръчма от малко селце в нищото, през което преминахме, дадоха ни шише със ледена(замразена вода), а на бара беше опъната хавлиена кърпа на Manchester United . Не на последно място беше уникално красиво и както си мислихме, че пътя е лош, в един момент ни подгони едно голямо овчарско куче (на мен ми се стори като малко мече) и в следващият момент летяхме със 60-70 км/ч на трета. Според мен, ако човек е с по- лек мотор или поне по- малко натоварен, дори може и да почне да търси подобни пътища.
След като стигнахме Бурел след въпросните 5-6 часа офроуд, пътя да Милот е много красив, но за съжаление нямахме време да спираме, тъй като трябваше да стигнем до Котор, тъй като бях запазил квартира там без право на отказване и вече се движихме с въпросните 5-6 часа закъснение. От тук се взех и бележка №2: Тъй като път срок няма, още повече когато става дума за път, който е непознат, може би не много добра идея да имаш направена предварителна резервация някъде…. След това се качихме на главният път за Шкодер, по който вече бях минавал и единственото ни спиране беше за гориво, където преживяхме може би най- веселата ни случка от нашето пътуване: млад албанец, който работеше на бензиностанцията, според мен явно напушен, прокарваше пръсти през овчата кожа, с която Емо си беше ъпгрейднъл седалката и блееше досущ като овца …..повтори това упражнение 10ина пъти и въобще не се притесняваше, че Емо откача отстрани, че така се бъзикат с него. Ако се бях сетил да направя видео на тази сценка, сигурно щях да имам уникален рейтинг в YouTube. Емо, Приятелю, нищо лично, но все още като се сетя и ме заболява корема от смях. Само ще допълня, че най- вероятно овчата кожа на седалката е голям кеф (не съм я пробвал още), и дори точно днес участвах на търг в EBay за произведена специално за мотор такава и честно казано бях изненадан от интереса, като дори бях надцакан:
Последва леко лутане докато намерим пътя за Черна Гора преди Шкодер, на границата с Черна Гора имаше доволно трафик, който успяхме да предредим, вече се стъмваше, а трябваше да стигнем до Котор. Впоследствие вече мога да добавя и бележка №3, че веднага след това поръчах на колежка от Албания да ми купи възможно най- добрата пътна карта на Албания, тъй като държавата си заслужава и лично аз бих се върнал отново там, но за разлика от този път бих искал да се ориентирам по нещо по- различно от слънцето или звездите
В Черна Гора минахме през Бар и Будва, беше петък вечер, някъде към 9-10 вечерта и задръстването беше от табела до табела. Тук вече изпитвах огромно удоволетворение, че оставих куфарите вкъщи, ако бях с тях, сигурно още се въртя още там. В задръстването, успяхме да се загубим качествено с Емо в Будва- на едно голямо кръстовище с полицай, ние минахме той остана и след това е хванал в друга посока обърквайки ни с някакви други мотористи- чухме се по телефона и след като не успяхме да се открием около половин час се разбрахме да се чакаме в Котор. В Котор пристигнахме някъде към 11:00, като на мен ми отне още около 1 час да намеря хората с квартирата, която бях запазил и след около 18 часа на мотора и пълно изтощение бяхме в леглата.
П.п.
Тъй като това ми е първи пътепис/разказ със снимки, и туко що го започвам, ще се радвам, ако ми дадете съвети, ако трябва да коригирам по някакъв начин стила на писане- според мен има прекалено много текст, но пък без него ще останат постни снимки?!?!
Въпреки, че винаги времето е проблем, се чувствам някак си длъжен да направя един опит за разказ в картинки за пътуването, което направихме до Алпите тази година. Длъжен- тъй като подобни разкази реално ни запалиха за нашето пътуване и най- show must go on
Основните хора, които ни „запалиха” за пътуването са Илко и Балкански, посредством тяхните пътеписи и след като не успях да се включа в организацията на Илко през 2011-та, която той реално осъществи през 2012-та, все пак успяхме да я реализираме през 2013-та
След като в края на 2011-та продадох Трансалпа, реално останах „безмоторен” (цитата е на Go6o), тъй като на „стари години” наред със семейството и работата, се захванах да се боря и с магистратура и осъзнавах, че трябва да се лиша от нещо за да се фокусирам върху друго. Реалността обаче бе друга и доста бързо осъзнах, че мислите ми витаеха повече към моторите, отколкото към ученето и в интерес на ученето трябваше пак да стана „моторен” съвсем скоро след това се сдобих с Африката (набор ’94). Винаги съм имал голям респект Хонда и по- специално към Африката. Купих/Разголобих/Ремонтирах и след като инвентирах обща сума, колкото поне за едно BMW 1150, вече се чувствах уверен, че можем да чертаем и планове за пътуване.
Първата ми идея беше за Турция- нещо от рода на обиколка на Черно Море, но с оглед на последните събития в тази посока, решихме рязко да сменим дестинацията и да се насочим на Запад…. пътуването не е толкова „адвентчър”, но все пак има и подобни елементи, когато се прави с 20 годишни мотори и сревнително ограничен бюджет.
Следваща стъпка беше да сформираме група- Аз за разлика от Балкански, не бих тръгнал да пътувам самичък- не че имам някакъв страх, но просто би ми било много скучно. Хората, които се оформихме, като група бяме Аз, Емо Герчев (и той е силен форумен Лъв- бяхме пътували заедно в Западните Балкани през 2010-та) и Владо (мой приятел с когото ползваме общ гараж).
За база имахме записките на Илко, направихме конспект на най- интересните според мен точки от пътеписите от Балкански и Илко, направихме и примерен план по дни, за частта в Швейцария използвахме и помощ от Приятел и бивш мой Шеф, фиксирахме датите и отпуските и бяхме готови. Подготовката за пътуването си беше доста сериозна стъпка и лично аз изживявах „де жа ву” по време на пътуването, въпреки че никога не бях посещавал повечето от местата, но вече бях чел толкова много за тях. С Емо решихме на направим маршрута малко по- интересен, като избегнем магистралната част и на отиване минем през Македония/Албания/Черна Гора/Хърватска/Словения а на връщане през Унгария/Австрия, като след среща с Балкански решихме все пак да си запазим магистралата на връщана- за отиването не успя да ни убеди, което все пак може би беше известна грешка, но пък имаше доста емоции, които остават трайно в съзнанието
Ето и краен вариант на маршрута, който на 99% следваше този, който бяхме планирали:
Ден първи: Day 1 (750km): Sofia => Kyustendil => Skopje => Tetovo => Gostivar => Debar => Peshkopi => Selishte => Burrel => Shkodra => Bar => Budva => Kotor
От София тръгнахме на 9-ти Август 2013 (петък) и тъй като Емо е от Варна, той пристигна в Четвъртък, спахме в къщата на жената в с. Голяма Раковица и в петък рано сутринта някъде към 4:30 тръгнахме от там. Срещана ни с Емо беше в с.Голяма Раковица, като тръгвайки за там в късният след обяд след около 5км градско каране с Африката в София осъзнах, че може би съм объркал тотално концепцията. Аз тръгнах с три куфара, мотора се оказа доста широк и почти не можеше да се промъква между колите. По път спрях и купих непромокаем мото сак, докато чаках Емо направих калъфка от стар билборд от винил за чувала и шалтето, ревизирах багажа и премахнах страничните куфари- впоследствие в офроуда в Албания и по задръстванията по Адриатичестоко крайбрежие това се оказа много добро решение:
Ето я вече и групата рано сутринта на бензиностанция в Радомир. От ляво на дясно: Моята Африка, БМВ 650CS (в момента се продава) и Африката на Емо:
Македония беше планувана и я минахме някак си транзит със съвсем кратко объркване в Гостивар. За протокола качвам една снимка от Национален Парк Маврово и Мавровското езеро:
Влязохме в Албания около обяд, нея също я бяхме планували някак си транзит, но уцелихме греда. Реално се оказа, че не си бяхме свършили добре домашното и бяхме изтеглили късата клечка, от Дебър към Бурел има два пътя, като Гугъл карти ги дава еднакви и въпреки, че се бях консултирал и с Фори- човек, който е с уникални познания за тази част от Балканите и когото бяхме ходили двамата в Албания през 2010-та. Ние минахме по северния път през Пешкопи и Селище, който се оказа около 50 км офроуд планински проход и ни коства около 5-6 часа. Та от тук бележка, която си взех №1: Винаги с едно на ум за Албания и Гугъл Карти за Албания, ГПС-а не може да ти помогне много (или поне с моята карта), трудно е да се ориентираш по табели, рядко може да попаднеш на някой който говори Английски. Ние имахме една карта на целите западни Балкани, която Емо беше купил през 2010 от църква в Котор в мащаб 1:1,25 милиона…. Релано се получи адвентчъра, който липсваше в идеята за Алпите. Африките, като доказали се машини, които без да са най- оптимални, на практика могат да се справят с почти всякакви пътища, като най- тежко се отрази на БМВ-то, като допълнително и водача му няма офроуд опит, но и те го издрапаха някак си:
Впоследствие се оказа, че по този път минава маршрутка всеки ден, камиона с дървата от снимката по- горе, най- вероятно беше с DOТ на гумите, равен на годината му на произвоството, въпреки огромната езикова бариера, хората са изключително дружелюбни и с голямо желание да помогнат и съдействат, къщурката от снимката по- горе е местната кръчма от малко селце в нищото, през което преминахме, дадоха ни шише със ледена(замразена вода), а на бара беше опъната хавлиена кърпа на Manchester United . Не на последно място беше уникално красиво и както си мислихме, че пътя е лош, в един момент ни подгони едно голямо овчарско куче (на мен ми се стори като малко мече) и в следващият момент летяхме със 60-70 км/ч на трета. Според мен, ако човек е с по- лек мотор или поне по- малко натоварен, дори може и да почне да търси подобни пътища.
След като стигнахме Бурел след въпросните 5-6 часа офроуд, пътя да Милот е много красив, но за съжаление нямахме време да спираме, тъй като трябваше да стигнем до Котор, тъй като бях запазил квартира там без право на отказване и вече се движихме с въпросните 5-6 часа закъснение. От тук се взех и бележка №2: Тъй като път срок няма, още повече когато става дума за път, който е непознат, може би не много добра идея да имаш направена предварителна резервация някъде…. След това се качихме на главният път за Шкодер, по който вече бях минавал и единственото ни спиране беше за гориво, където преживяхме може би най- веселата ни случка от нашето пътуване: млад албанец, който работеше на бензиностанцията, според мен явно напушен, прокарваше пръсти през овчата кожа, с която Емо си беше ъпгрейднъл седалката и блееше досущ като овца …..повтори това упражнение 10ина пъти и въобще не се притесняваше, че Емо откача отстрани, че така се бъзикат с него. Ако се бях сетил да направя видео на тази сценка, сигурно щях да имам уникален рейтинг в YouTube. Емо, Приятелю, нищо лично, но все още като се сетя и ме заболява корема от смях. Само ще допълня, че най- вероятно овчата кожа на седалката е голям кеф (не съм я пробвал още), и дори точно днес участвах на търг в EBay за произведена специално за мотор такава и честно казано бях изненадан от интереса, като дори бях надцакан:
Последва леко лутане докато намерим пътя за Черна Гора преди Шкодер, на границата с Черна Гора имаше доволно трафик, който успяхме да предредим, вече се стъмваше, а трябваше да стигнем до Котор. Впоследствие вече мога да добавя и бележка №3, че веднага след това поръчах на колежка от Албания да ми купи възможно най- добрата пътна карта на Албания, тъй като държавата си заслужава и лично аз бих се върнал отново там, но за разлика от този път бих искал да се ориентирам по нещо по- различно от слънцето или звездите
В Черна Гора минахме през Бар и Будва, беше петък вечер, някъде към 9-10 вечерта и задръстването беше от табела до табела. Тук вече изпитвах огромно удоволетворение, че оставих куфарите вкъщи, ако бях с тях, сигурно още се въртя още там. В задръстването, успяхме да се загубим качествено с Емо в Будва- на едно голямо кръстовище с полицай, ние минахме той остана и след това е хванал в друга посока обърквайки ни с някакви други мотористи- чухме се по телефона и след като не успяхме да се открием около половин час се разбрахме да се чакаме в Котор. В Котор пристигнахме някъде към 11:00, като на мен ми отне още около 1 час да намеря хората с квартирата, която бях запазил и след около 18 часа на мотора и пълно изтощение бяхме в леглата.
П.п.
Тъй като това ми е първи пътепис/разказ със снимки, и туко що го започвам, ще се радвам, ако ми дадете съвети, ако трябва да коригирам по някакъв начин стила на писане- според мен има прекалено много текст, но пък без него ще останат постни снимки?!?!
Коментар