Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

    Здравейте колеги,

    Вчера учавствах в дискусия, чийто резултат беше вето на президента над закона за развитие на академичния състав. Смятам, че мотивите за ветото на президента съвпадат с мотивите, които общността на младите учени от организация Когито и Ирион изтъкнаха като проблеми на сегашния вариант на закона. Повече за самата среща и мотивите можете да намерите тук.

    Днес министър Сергей Игнатов изкара изключително тежки упреци към нас в медиите. Директно ни упрекна, че едва ли не сме марионетки обслужващи чужди интереси, а не нашите собствени, че "не знаем какво искаме", че "преди две седмици сме говорили едно, а сега друго". Лично аз съм силно възмутен от тези негови думи. Понеже неговите нападки към мен станаха чрез медиите, то и аз реших да му отговоря чрез медиите. Аз и нямам друг изход, защото досега желание за диалог не е демонстрирано от страна на министерството на образованието. Представям на вашето внимание отворено писмо от ас. Филип Петров до министър Сергей Игнатов. На който не му се чете целия дълъг текст, аз ще изнеса най-важното тук:

    Господин Игнатов, аз подкрепям насоката на вашата реформа. Аз желая вашата реформа да се осъществи така, както е обещана. Това съвсем простичко включва изискването да довършите работата си докрай. А именно:
    1. Разпишете подробно в закона кой и как ще определя изпитните комисии, които ще оценяват нашите научни трудове. Не желаем закони, които се основават на ненаписани правилници и на добри обещания. Желаем закони, които тежат на мястото си;
    2. Опишете минималните държавни критерии за добиване на научна степен и звание. Всички ние смятаме, че не е редно държавата да гарантира качеството на дипломите, а в същия момент да не го контролира въобще. Не желаем от едната крайност да отиваме във друга;
    3. Изслушайте мнението на университетските преподаватели относно отпадането на изискването на преподавателски трудов стаж за доценти и професори. Предложението ни е законът да не вменява само и единствено изисквания за научни постижения за преподавателите, защото те на първо място трябва да обучават студенти. За да се преподава са нужни и качества на преподавател, а не само на учен. Може би това нещо трябваше да бъде обсъдено, а не да бъде приемано в последния момент в пленарна зала?;
    4. Изслушайте предложението на университетските преподаватели относно обвързването на академичната длъжност с научната степен. Много от нас са на мнение, че те трябва да са отделни. Защо трябва да чакаме някой да се пенсионира, да освободи място и чак тогава да градим научна кариера, за да го заместим? Не е ли възможно научната кариера на преподавателите да върви успоредно и дори да изпреварва кариерното им развитие? Поне чуйте за какво става дума преди да го отхвърляте и да ни слагате епитети и определения в медиите като например това, че „не знаем какво искаме“;
    5. Изслушайте нашето мнение относно „преподавателското номадство“. Уверявам Ви – никой не желае да съществуват университети, които се поддържат само от чужди (външни) преподаватели. Също така обаче желаем колкото се може повече студенти от цялата страна и от различни университети да имат достъп до най-добрите учени и преподаватели на държавата. Може би лично моето предложение акредитацията да се базира на не повече от 10% външни преподаватели може да се изслуша и обсъди с Вас и вашия екип?;
    6. Може би трябва да изслушате нашето предложение изпитните комисии да се регулират от повече от един контролен орган. Нали Вие самият желаете „децентрализация“ на системата на науката и образованието? Ами нека я децентрализираме максимално като позволим на повече от една независима институция да упражнява контрол над издаването на научни степени и звания! В медиите усилено се говори за вредата от „феодалните старци“ – ние подкрепяме това мнение, но в момента силно се опасяваме, че законът в този си вид ще създава именно нови такива…

    Колеги, форумът на OFFRoad-Bulgaria.com доказа пред мен, че е пълен с доста интелигентни и зрели хора. Ще се радвам да споделите с мен вашето мнение по въпроса и най-вече да получа критика или подкрепа за моята позиция в случая.

  • #2
    До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

    Ами онзи ден си говорих със заместник ректора на един университет. От него разбирам, че хабилитираните професори който могат да четат лекции по ДВГ за двама за страната. Изтъпях. Като се пенсионират и тия двамата няма да я има тая специалност ли?

    Неведнъж съм писъл относно мнението ми, че в България има някаква пародия на образование, а не истинско такова. А така като гледам май това е целенасочена държавна политика
    "...колко ли скучен ми би бил живота без мотоциклета и без прекрасното, истинско усещане за Пътя..." - Бат Димо - R.I.P.

    Коментар


    • #3
      До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

      Първоначално публикуван от Джамбазов Преглед на мнение
      Ами онзи ден си говорих със заместник ректора на един университет. От него разбирам, че хабилитираните професори който могат да четат лекции по ДВГ за двама за страната. Изтъпях. Като се пенсионират и тия двамата няма да я има тая специалност ли?
      Не забравяй, че евентуално има доценти, които ще ги заместят и доктори, които ще заместят доцентите. Но определено е вярно, че в системата кадри определено няма. По моята специалност (методика на обучение по математика) професорите са трима в страната, като един е пенсионер, а втори след няколко години ще бъде. С тези пари - толкова. Млади кадри 20 години не се подготвяха и сега ще страдаме. Именно затова е реформата - да даде бързо израстване на млади хора. Само, че бързото израстване не трябва да е безконтролно. Нека хем е бързо, хем качествено!

      Първоначално публикуван от Джамбазов Преглед на мнение
      Неведнъж съм писъл относно мнението ми, че в България има някаква пародия на образование, а не истинско такова. А така като гледам май това е целенасочена държавна политика
      Не знам...

      Коментар


      • #4
        До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

        Първоначално публикуван от Джамбазов Преглед на мнение
        Ами онзи ден си говорих със заместник ректора на един университет. От него разбирам, че хабилитираните професори който могат да четат лекции по ДВГ за двама за страната. Изтъпях. Като се пенсионират и тия двамата няма да я има тая специалност ли?

        Неведнъж съм писъл относно мнението ми, че в България има някаква пародия на образование, а не истинско такова. А така като гледам май това е целенасочена държавна политика
        Не се заяждам, ама на кой да ги "четат" лекциите по ДВГ? И за какво?
        Какви девегета произвеждаме, че да ни трябват инженери?
        Или пък ще разработваме непознати до сега ДВГ-та.
        За ремонти техникумско образование стига.
        Преди да стана ел. инженер сам си направих основен ремонт на първия ми автомобил след като изчетох необходимата литература.
        Вярно, сега има много електроника управляваща режимите на ДВГ, ама това професорите дали ще го преподават?

        Коментар


        • #5
          До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

          В техникумите учат за Газ 53, а в реалния живот са директни впръсквания и комън рейл 4то поколение....

          Вярно е, че който търси намира. Но намирането може да бъде улеснено от образователната ни система.
          "...колко ли скучен ми би бил живота без мотоциклета и без прекрасното, истинско усещане за Пътя..." - Бат Димо - R.I.P.

          Коментар


          • #6
            До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

            Първоначално публикуван от philipp Преглед на мнение
            Здравейте колеги,

            Вчера учавствах в дискусия, чийто резултат беше вето на президента над закона за развитие на академичния състав. Смятам, че мотивите за ветото на президента съвпадат с мотивите, които общността на младите учени от организация Когито и Ирион изтъкнаха като проблеми на сегашния вариант на закона. Повече за самата среща и мотивите можете да намерите тук.

            Днес министър Сергей Игнатов изкара изключително тежки упреци към нас в медиите. Директно ни упрекна, че едва ли не сме марионетки обслужващи чужди интереси, а не нашите собствени, че "не знаем какво искаме", че "преди две седмици сме говорили едно, а сега друго". Лично аз съм силно възмутен от тези негови думи. Понеже неговите нападки към мен станаха чрез медиите, то и аз реших да му отговоря чрез медиите. Аз и нямам друг изход, защото досега желание за диалог не е демонстрирано от страна на министерството на образованието. Представям на вашето внимание отворено писмо от ас. Филип Петров до министър Сергей Игнатов. На който не му се чете целия дълъг текст, аз ще изнеса най-важното тук:

            Господин Игнатов, аз подкрепям насоката на вашата реформа. Аз желая вашата реформа да се осъществи така, както е обещана. Това съвсем простичко включва изискването да довършите работата си докрай. А именно:
            1. Разпишете подробно в закона кой и как ще определя изпитните комисии, които ще оценяват нашите научни трудове. Не желаем закони, които се основават на ненаписани правилници и на добри обещания. Желаем закони, които тежат на мястото си;
            2. Опишете минималните държавни критерии за добиване на научна степен и звание. Всички ние смятаме, че не е редно държавата да гарантира качеството на дипломите, а в същия момент да не го контролира въобще. Не желаем от едната крайност да отиваме във друга;
            3. Изслушайте мнението на университетските преподаватели относно отпадането на изискването на преподавателски трудов стаж за доценти и професори. Предложението ни е законът да не вменява само и единствено изисквания за научни постижения за преподавателите, защото те на първо място трябва да обучават студенти. За да се преподава са нужни и качества на преподавател, а не само на учен. Може би това нещо трябваше да бъде обсъдено, а не да бъде приемано в последния момент в пленарна зала?;
            4. Изслушайте предложението на университетските преподаватели относно обвързването на академичната длъжност с научната степен. Много от нас са на мнение, че те трябва да са отделни. Защо трябва да чакаме някой да се пенсионира, да освободи място и чак тогава да градим научна кариера, за да го заместим? Не е ли възможно научната кариера на преподавателите да върви успоредно и дори да изпреварва кариерното им развитие? Поне чуйте за какво става дума преди да го отхвърляте и да ни слагате епитети и определения в медиите като например това, че „не знаем какво искаме“;
            5. Изслушайте нашето мнение относно „преподавателското номадство“. Уверявам Ви – никой не желае да съществуват университети, които се поддържат само от чужди (външни) преподаватели. Също така обаче желаем колкото се може повече студенти от цялата страна и от различни университети да имат достъп до най-добрите учени и преподаватели на държавата. Може би лично моето предложение акредитацията да се базира на не повече от 10% външни преподаватели може да се изслуша и обсъди с Вас и вашия екип?;
            6. Може би трябва да изслушате нашето предложение изпитните комисии да се регулират от повече от един контролен орган. Нали Вие самият желаете „децентрализация“ на системата на науката и образованието? Ами нека я децентрализираме максимално като позволим на повече от една независима институция да упражнява контрол над издаването на научни степени и звания! В медиите усилено се говори за вредата от „феодалните старци“ – ние подкрепяме това мнение, но в момента силно се опасяваме, че законът в този си вид ще създава именно нови такива…

            Колеги, форумът на OFFRoad-Bulgaria.com доказа пред мен, че е пълен с доста интелигентни и зрели хора. Ще се радвам да споделите с мен вашето мнение по въпроса и най-вече да получа критика или подкрепа за моята позиция в случая.

            На какъв етап е закона и ако имате предложения които са извън проекта на същия, а е минал първо четене,то те не могат да бъдат коментирани или предлагани между първо и второ четене.
            Ланд Ровър-Дискавъри,ТД5-1999 год.,готин е.
            "Мъжко е да обещаеш,човешко да не го изпълниш."
            "Правото на глас,не винаги означава да имаш право на избор."

            Коментар


            • #7
              Първоначално публикуван от Пенчо Преглед на мнение
              Не се заяждам, ама на кой да ги "четат" лекциите по ДВГ? И за какво?
              Какви девегета произвеждаме, че да ни трябват инженери?
              Или пък ще разработваме непознати до сега ДВГ-та.
              За ремонти техникумско образование стига.
              Преди да стана ел. инженер сам си направих основен ремонт на първия ми автомобил след като изчетох необходимата литература.
              Вярно, сега има много електроника управляваща режимите на ДВГ, ама това професорите дали ще го преподават?
              Колега, говорим за развитие на наука, а не за авто сервизи и заводи. Разликата е огромна.

              Първоначално публикуван от rova Преглед на мнение
              На какъв етап е закона и ако имате предложения които са извън проекта на същия, а е минал първо четене,то те не могат да бъдат коментирани или предлагани между първо и второ четене.
              Законът вече е приет и то с поправки в последния момент. Сега над закона е наложено вето. Опити за дискусия правим откакто дойде ГЕРБ на власт - т.е. преди дори да започнат да пишат закона. Резултатът както виждате е нулев.
              Последно редактирано от cveti; 27-04-10, 22:53.

              Коментар


              • #8
                До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

                Първоначално публикуван от philipp Преглед на мнение
                Колега, говорим за развитие на наука, а не за авто сервизи и заводи. Разликата е огромна.
                Това ми е повече от ясно! Само не мога да проумея като как ще се прави тази "наука" без лабораториите на Порше, Макларън, БМВ или Мерседес. Да не изреждам другите водещи./
                Аман от псевдонаука.

                Коментар


                • #9
                  До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

                  Първоначално публикуван от Пенчо Преглед на мнение
                  Това ми е повече от ясно! Само не мога да проумея като как ще се прави тази "наука" без лабораториите на Порше, Макларън, БМВ или Мерседес. Да не изреждам другите водещи./
                  Аман от псевдонаука.
                  Както се развиваше и досега - работим по международни проекти с Порше, Макларън, БМВ или Мерцедес.

                  Пример - доц. Александър Драганов, ръководител на катедра "инженерен дизайн" в Технически Университет - София, сключи изключително добри договори с Мерцедес, в които учавстваха много студенти. Бяха направени прекрасни модели на джанти. Беше направен и проект за автомобил, макета на кайто стои на първия етаж в ректората на Технически Университет - София. Отиди, виж го... Не казвам, че е нещо велико... ама и ние отдавна не сме във "Велика България"... Мъчим се, борим се - понякога дори се справяме...

                  П.С. За да не говоря "нахалос" - ето доказателство за един от проектите за джанти.

                  Коментар


                  • #10
                    До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

                    Първоначално публикуван от philipp Преглед на мнение
                    Както се развиваше и досега - работим по международни проекти с Порше, Макларън, БМВ или Мерцедес.

                    Пример - доц. Александър Драганов, ръководител на катедра "инженерен дизайн" в Технически Университет - София, сключи изключително добри договори с Мерцедес, в които учавстваха много студенти. Бяха направени прекрасни модели на джанти. Беше направен и проект за автомобил, макета на кайто стои на първия етаж в ректората на Технически Университет - София. Отиди, виж го... Не казвам, че е нещо велико... ама и ние отдавна не сме във "Велика България"... Мъчим се, борим се - понякога дори се справяме...

                    П.С. За да не говоря "нахалос" - ето доказателство за един от проектите за джанти.

                    И къде е науката тук?
                    П.С. Пранчов още ли ви е шеф?
                    Колеги сме, ама аз избягах от т.н. "Наука" още преди преврата.

                    Коментар


                    • #11
                      До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

                      Първоначално публикуван от Пенчо Преглед на мнение
                      И къде е науката тук?
                      П.С. Пранчов още ли ви е шеф?
                      Колеги сме, ама аз избягах от т.н. "Наука" още преди преврата.
                      От всичко написано стигам до извода, че наистина не става въпрос за наука. Оставам с впечатлението, че се цели лесно и бързо кариерно израстване на млади и амбициозни преподаватели, защото до сега това ставаше бавно, изискваше се много работа и най-вече някакъв принос за науката.
                      Амбициите в умерени количества са хубаво нещо...

                      Коментар


                      • #12
                        До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

                        Първоначално публикуван от cveta68 Преглед на мнение
                        От всичко написано стигам до извода, че наистина не става въпрос за наука. Оставам с впечатлението, че се цели лесно и бързо кариерно израстване на млади и амбициозни преподаватели, защото до сега това ставаше бавно, изискваше се много работа и най-вече някакъв принос за науката.
                        Амбициите в умерени количества са хубаво нещо...
                        И на базата на какво твърдите това? Имате някакъв академичен опит или просто така смятате? Не считати ли, че малко грубо и обидно се изказвате за нещо, което е доста важно? И давате индиректна оценка на някой, без да го познавате, ей така, без конкретика?
                        И аз като Пенчо преди години се отказах от науката и прекъснах докторантурата си точно преди защитата. Малко ме е яд, но не съжалявам. От колегите от следването ми 2-ма преподават в СУ и 2-ма работят в БАН. Работят сериозно, имат принос, нови за науката неща, дори в световен мащаб и в същото време на моменти се чудят как да се борят със ситемата и липсата на финанси. Не е важно толкова израстването в кариерата и хаблитилането, колкото нормалната работна обстновка и достатъчно заплащане. А не за да си направиш нужните анализи, да търсиш приятели и понякога да бъркаш и в без това полупразния личен джоб. А това идва при добре подготвени и работещи проекти, които освен академичен и научен, често имат и приложен принос. Човека, изобретил 6-степенната скоростна кутия, е българин, учил е тук и сигурно някой от тия стари професори по ДВГ му е преподавал. Та не отписвайте с лека ръка дисциплини и не съдете кое и кому е нужно, гледайки от своята камбанария. Хубаво е когато се дават категорични и безпардонни мнения, да почиват на сериозен опит и познаване на въпроса и да са подкрепени с конкретни факти и аргументи.
                        LZ1LRE, Range Rover 300Tdi
                        www.ADV-Bulgaria.com

                        Коментар


                        • #13
                          До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

                          Първоначално публикуван от zzlatev Преглед на мнение
                          И на базата на какво твърдите това? Имате някакъв академичен опит или просто така смятате? Не смятатате ли, че малко грубо и обидно се изказвате за нещо, което е доста важно? И давате индиректна оценка на някой, без да го познавате, ей така, без конкретика?
                          И аз като Пенчо преди години се отказах от науката и прекъснах докторантурата си точно преди защитата. Малко ме е яд, но не съжалявам. От колегите от следването ми 2-ма преподават в СУ и 2-ма работят в БАН. Работят сериозно, имат принос, нови за науката неща, дори в световен мащаб и в същото време на моменти се чудят как да се борят със ситемата и липсата на финанси. Не е важно толкова израстването в кариерата и хаблитилането, колкото нормалната и реално заплатане работна обстнаовка. А това идва при добре подготвени и работещи проекти, които освен академичен и научен, често имат и приложен принцип. Човека, изобретил 6-степенната скоростна кутия, е българин, учил е тук и сигурно някой от тия стари професори по ДВГ му е преподавал. Та не отписвайте с лека ръка дисциплини и не съдете кое и кому е нужно, гледайки от своята камбанария. Хубаво е когато се дават категорични и безпардонни мнения, да почиват на сериозен опит и познаване на въпроса и да са подкрепени с конкретни факти и аргументи.
                          Нещо криво сте ме разбрали. Приписвате ми чужди твърдения.Не обиждам никой персонално, но ако някой се е обидил от мнението ми, то това е личния му избор. Освен това, в никой случай не обиждам хората, посветили живота си на науката и преподаването. Имала съм честта да ми преподават и такива в СУ. В уважението си към българските научни постижения и техните автори с Вас сме на едно мнение. Аз не съм тази, която отписва дисциплини...има грешка !

                          В това отворено писмо се прокрадва идеята да се улесни кариерното израстване на млади преподаватели. Доближава се някак странно до една неотдавнашна изцепка на министър Дянков по адрес на БАН...

                          Коментар


                          • #14
                            До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

                            Първоначално публикуван от cveta68 Преглед на мнение
                            В това отворено писмо се прокрадва идеята да се улесни кариерното израстване на млади преподаватели. Доближава се някак странно до една неотдавнашна изцепка на министър Дянков по адрес на БАН...
                            Колежке, проблемът тегне над 20 години над системата. Млади учени системно бяха гонени и бягаха на запад. Сега сме изправени пред ситуация, че все повече и повече преподаватели се пенсионират, а няма кой да ги замести (последното соц-поколение на асистенти вече преминаха през доцент/професор и вече са пред пенсия). Скоро ще имаме остра липса на доценти и професори.

                            Ние впрочем отдавна имаме такава липса при асистентите. Аз съм асистент и работя на норматив 300 часа на учебна година. Вече втора година правя двойно наторавране с 300 наднормени, т.е. общо 600. Плащат ми ги по 2 лева и 20 стотинки на час (смятай!), а основната ми заплата е 400 лева на месец чисто (пак смятай!). Отделно от това около половината от асистентите около мен са хонорувани преподаватели. Положението с текучестното на кадри е страшно!

                            И какво правим от тук нататък? Ясно е, че ще трябва да наваксваме. Не е лесно. Министърът иска да наваксаме с лека ръка - хоп и Филип утре станал доктор, хоп и другиден доцент. Това също не е редно. Ние се борим да има хем ускорено израстване, хем гаранция за качество...

                            Коментар


                            • #15
                              До: Отворено писмо до министър Сергей Игнатов

                              Първоначално публикуван от philipp Преглед на мнение
                              Колежке, проблемът тегне над 20 години над системата. Млади учени системно бяха гонени и бягаха на запад. Сега сме изправени пред ситуация, че все повече и повече преподаватели се пенсионират, а няма кой да ги замести (последното соц-поколение на асистенти вече преминаха през доцент/професор и вече са пред пенсия). Скоро ще имаме остра липса на доценти и професори.

                              Ние впрочем отдавна имаме такава липса при асистентите. Аз съм асистент и работя на норматив 300 часа на учебна година. Вече втора година правя двойно наторавране с 300 наднормени, т.е. общо 600. Плащат ми ги по 2 лева и 20 стотинки на час (смятай!). Отделно от това около половината от асистентите около мен са хонорувани преподаватели. Положението с текучестното на кадри е страшно!

                              И какво правим от тук нататък? Ясно е, че ще трябва да наваксваме. Не е лесно. Министърът иска да наваксаме с лека ръка - хоп и Филип утре станал доктор, хоп и другиден доцент. Това също не е редно. Ние се борим да има хем ускорено израстване, хем гаранция за качество...
                              Така е, имам макар и страничен поглед върху ситуацията. Мои колеги, макар и единици, също са асистенти...
                              Мисля, че проблема е основно финансов. Текучеството на кадри ще се реши само с нормализиране на заплащането. Кариерното израстване обаче е въпрос на знания, опит и принос към съответната научна област и за това не смятам, че е редно да става леснодостъпно. Разбира се, и до сега не беше невъзможно млад учен да израстне бързо...Като пример ми е мой първи братовчед, който на 40 години стана професор по ядрена физика и то в България. Но от 15 години е в Лос Аламос само поради унизителното заплащане...
                              Та в този ред на мисли смятам, че двете неща не бива да се смесват.
                              Адекватно заплащане на младите учени и преподаватели, за да имат стимул да се развиват в своята област в България-да. Но звания, титли и степени...едва когато постигнат нещо.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X